aankoop van een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

aankoop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 18:56

Ik wil geen paard kopen hoor, maar ik vroeg me af waar je op moet letten als je een paard koopt.
Maakt het uit als de fokker (noem je ze zo?) iets van 70 paarden heeft bijvoorbeeld? Of ie grootschalig te werk gaat (met veel paarden dus)?
Is het ook zo dat als je een veulen koopt, je de moeder dan ook moet zien?
Dat soort dingen allemaal, ik weet het wel bij honden maar ik vroeg me af hoe dat bij paarden zat. Dus wie wilt me er wat over vertellen?!
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:05

Neem iemand mee die echt verstand van zaken heeft en laat je paard medisch keuren door je eigen DA.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 19:14

Betekent dat dat het bovenstaande (wat ik schreef) dus niet uitmaakt?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:05

Waar ik bij de aankoop op heb gelet is zijn gangen, bouw, karakter, als hij geen zichtbare gebreken heeft (zover ik kan zien, de rest heb ik aan de DA overgelaten).
Ook heb ik iemand meegenomen die al vaak paarden heeft gekocht, dus iig wat ervaring met aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:38

Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg als een fokker heel veel dieren heeft staan. Het voordeel daarvan is dat je veel meer keuze hebt in karakter, mate van africhting, kleur, maat etc etc.
Het nadeel KAN zijn dat ze zo grootschalig bezig zijn, dat ze de paarden minder goed kennen, en jou dus een minder persoonlijk advies kunnen geven qua welk paard het beste voldoet aan jouw wensen.

Als ik een veulen zou kopen (wat ik persoonlijk dus nooit zou doen ivm opfokrisico en de jaren investeren voor je er wat mee kunt doen) zou ik ook de moeder en de vader willen zien, om een inschatting te kunnen maken van wat ik van dat diertje in de toekomst kan verwachten qua bouw, bewegingen en karakter. Bij een volwassen paard kun je beoordelen wat je op dat moment voor je hebt staan, bij een veulen koop je 'toekomst' en da's toch wat moeilijker in te schatten.

Als je zelf nog geen ervaring met paarden kopen hebt, is het aan te raden om iemand met verstand van zaken mee te nemen. Als je wel ervaring hebt trouwens ook, want 'verliefd worden' is een groot risico bij de aankoop van een paard, daar kunnen verschillende Bokkers hier van meepraten. En medisch keuren is wat mij betreft een absolute must. Wij (mijn partner en ik) hebben altijd de afspraak gemaakt dat zelfs 1 twijfel- of minpuntje door de veearts reden is om niet verder te gaan met een aankoop.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:00

ik ga met bovenstaande mee.. en wil er nog aan toevoegen: Kijk of het aan alle kanten klikt met je paard... tijdens het rijden, maar ook in de omgang... je staat tenslotte meer tijd NAAST je paard dan dat je er op zit....

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:42

SmithsGirl schreef:
ik ga met bovenstaande mee.. en wil er nog aan toevoegen: Kijk of het aan alle kanten klikt met je paard... tijdens het rijden, maar ook in de omgang... je staat tenslotte meer tijd NAAST je paard dan dat je er op zit....


Hahaha, die uitspraak doet me denken aan een of ander stukje uit een "paardencursusje" ofzoiets dat ik boven heb liggen.

Daar stond namelijk in dat je vooral moet kijken naar de capaciteiten als rijpaard, want je zit natuurlijk meer uren OP je paard dan dat je ernaast staat... Haha!

Sorry, off- topic Clown

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:07

Ik zou als ik jou was zeken iemand meenemen die er verstand van heeft, dan hoef jij je niet druk te maken om het gene waar je geen verstand van hebt. verder vind ik dat je er juist wel verliefd op moet kunnen worden, maar dan moet de persoon die je bij hebt nog wel kritisch blijven op het paard. en de veterenaire keuring is zeker heel erg belangrijk....

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 00:08

Ik heb inmiddels wel door dat als ik een paard koop een arts en 'kritisch en ervaren iemand' erbij moet hebben.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Maar wanneer heeft iemand 'verstand van paarden', aan welke 'eisen' zou die gene moeten voldoen, om met verstand van zaken je te helpen met het aankopen van een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:46

Het is handig als die persoon (goede) ervaring heeft met paarden kopen, zicht heeft op exterieurkenmerken en/of kennis heeft van het ras dat je wilt kopen, EN wat heel handig is: als die persoon jou kent, dus ook kan kijken of jullie bij elkaar passen.