in de stapmolen bijzetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

in de stapmolen bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 11:41

doen jullie dat wel eens? En zo ja, hoe? Aan de ene kant lijkt het me ideaal, maar aan de andere kant, is het niet riskant? Graag hoor ik jullie ideeen en meningen hierover!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 11:48

Mijn instructrice heeft het wel eens gedaan voor haar dressuurles, toen moest ze idd het paard bijzetten met bijzetteugels en in een (overdekte) trainingsmolen.
Bij onze stapmolen lijkt het me geen goed plan, alleen stappen enzo heb je volgens mij niks aan + omkeren lijkt me gevaarlijk. Geef mij maar longewerk!

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:01

Bij ons op stal zetten ze de jonge paarden bij in de trainingsmolen.
Er is nog nooit wat gebeurd. Wel opletten dat je 'm niet te strak bijzet, want dan snapt hij misschien het omdraaien niet.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:08

lijkt me niet erg fijn voor het paard
de stapmolen zo ie zo al niet, en dan ook nog bijgezet, als ie in paniek raakt kan dat goed misgaan
in de stapmolen zal heus goed voor het paard zijn
maar als je met bijzet enzo begint, zou ik dat liever doen als je zelf met je paardje aan de gang bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:36

Ben ik geen voorstander van. Stapmolen is vrije tijd, geen training. Je hebt er ook geen bal aan, omdat je er niet bijstaat om de achterhand te bewaken, zoals bij longeren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:21

Ik ga met sonja mee. Je kan de achterhand niet 'controleren', en heb je er dus niets aan. Het is echt letterlijk 'in de krul trekken', en veel goed resultaat zou je er niet mee bereiken.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:25

Nee, niet doen.
Ja idd met Sonja en Carola mee. Je zet hem bij maar het heeft weinig nut. Een stapmolen heeft als doel, beweging. Puur om het stilstaan te voorkomen. spieren worden wat losser dmv het stapwerk, maar met bijzetten bereik je niets.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 13:58

Duidelijk. Bedankt allemaal oor de verhelderende opmerkingen. Ik zag het zelf ook niet echt zitten, maar las er weer iets over en dan zie je weer bij een ander iets anders en zo zat ik er een beetje over te denken. Zeker omdat het nu steeds moeilijker wordt om te rijden ivm het weer. Ik doe het danook bij deze NIET. En zal gewoon geduld moeten hebben met het weer. Het in de krul laten stappen zonder stimulering van de achterhand heb ik natuurlijk niks aan. Gaat ook helemaal tegen mijn manier van trainen in.
In ieder geval bedankt voor de reacties.