Wat is het nut van grote bitringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Wat is het nut van grote bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 11:46

Hoi!

Afgelopen week heb ik mijn spullen weer eens opgeruimd en toen kwam ik een watertrens tegen met hele grote bitringen, veel groter dan van het bit waar ik normaal mee rijd. Nu vroeg ik me af wat het nut eigenlijk is van die grote bitringen. Het mondstuk van de beide bitten zijn even groot (dikte en breedte), alleen de ringen zijn dus groter.
( zoiets: 0^0 en o^o)

Weet iemand wat het nut hiervan is?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:54

Waar ik werk gebruiken we de grote bitringen voornamelijk bij jonge paarden. Wij longeren namelijk aan 1 bitring. En als ze dan iets te veel zouden trekken, zou bij een kleine bitring, de ring door de mond heen worden getrokken. Vandaar de grote bitring. Het heeft alleen de functie dat het minder snel door de mond word heen getrokken

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:28

Dat is volgens mij de functie ook. Dat het bit niet zo makkelijk door de mond getrokken word.
Maar met rijden en als je je longeerlijn goed vast maak is dat volgens mij helemaal niet nodig.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:36

Dat heet een renbit. Inderdaad om door de mond trekken te voorkomen.
Ik gebruik het om een pony-hoofdstel passend te maken voor een e-pony (door die grotere bitringen past het net)

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 12:48

Wat een eenduidig antwoord! Dat moet het dus wel zijn. (Hoe simpel eigenlijk..)

Ik heb vorige week een paar keer met dat bit gereden (zit aan mijn longeerhoofdstel, waar ik ook een gogue aan heb) en mijn paardje deed echt geweldig zijn best! Nu blijkt dus wel dat het eigenlijk niet aan het bit kan liggen. Hij had er blijbaar zelf gewoon heel veel zin in! Haha!

Bedankt voor de antwoorden!