Rubber ringen bij het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Rubber ringen bij het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:14

De pony die ik rijd heeft van die rubber ringen aan het bit zitten, waar zijn die nou eigenlijk voor?
Beschermen die tegen wondjes door scherpe bitringen o.i.d?
(Ik vind ze nogal lastig, elke keer eet die pony ze tegelijk met z'n bit op als ik niet oplet *LOL*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:20

Die zijn er idd voor dat als je met een watertrens rijd (zon bit waar je die bitringen helemaal door het bit kunt draaien) dat er geen velletje tussen kan gaan zitten.

ze worden ook wel eens gebruikt voor als het bit te groot is.
en op die manier smaller gemaakt word.

Voor sommige ruiters is het ook handig zodat ze minder snel het bit door de mond heen trekken.
Maar mijn inziens zijn ze daar niet voor bedoeld en kunnen die ruiters beter een paard goede lessen gaan nemen Lachen

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:30

Hij heeft volgens mij geen watertrens (of ik heb een slecht geheugen)
Als ik zou willen zou ik nog het bit door z'n mond heen kunnen trekken, dat weet ik zeker, niet echt effectief daartegen lijkt mij dan Lachen

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:24

Ze zorgen ervoor dat de mondhoeken wat minder beschadigen en je bit wordt er 1/2 cm kleiner van en dat kan net genoeg zijn.
Overigens geeft een D-trens bij slijtage veel scherpere randjes dan een watertrens.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:41

runningkawa schreef:
Die zijn er idd voor dat als je met een watertrens rijd (zon bit waar je die bitringen helemaal door het bit kunt draaien) dat er geen velletje tussen kan gaan zitten.

ze worden ook wel eens gebruikt voor als het bit te groot is.
en op die manier smaller gemaakt word.

Voor sommige ruiters is het ook handig zodat ze minder snel het bit door de mond heen trekken.
Maar mijn inziens zijn ze daar niet voor bedoeld en kunnen die ruiters beter een paard goede lessen gaan nemen Lachen


Is het dan hierom dat je op wedstrijden niet meer met bitringen vanaf de M1 dressuur mag starten? Dat vroeg ik mij nou altijd al af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:48

De preciese regel waarom weet ik niet.
Maar een bitring is idd ook een soort van hulpmiddel.
Door zijn grotere oppervlakte stuur je als het waren ook met je bitring. Of beter gezegd de rubberen bitschijf.
Daarmee bedoel ik dan, net als met een knevel trens. Alleen in mindere vorm.
Dus dat zou idd wel een erg goede rede kunnen zijn om het niet meer toe telaten vanaf de M

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:57

Je ziet ze inderdaad ook wel eens bij Bustrensen of D trensen. Als er scherpe randjes aan de zijkanten zitten, die tegen de 'wang'van het paard schruren, kan je zo'n rubberen schijf ertussen doen.

Bij metaal op metaal komen er op den duur altijd wel scherpe randjes. Bij de watertrensen dus.