's nachts lamp aan = slecht voor de nachtrust ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

's nachts lamp aan = slecht voor de nachtrust ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 22:44

Bij ons op stal brandt er 's nachts altijd een lamp. Deze hangt vlak boven de pony's.

Op mijn vorige stallen werd dit nooit gedaan, en dus vraag ik me af of een lamp aan 's nachts wel of niet gevolgen zal hebben voor de nachtrust??

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie 's nachts wel of geen licht hebben op stal.

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 22:47

bij ons hebben we de lichten `s nachts altijd uit. ik vind het zelf ook prettiger als ik slaap maar ik weet niet of het beter is voor ze. volgens mij vinden ze het niet erg.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:33

Volgens mij kan hun bioritme er van in de war raken. Bij mensen kan dat ook. Bij kippen wordt daar zelfs dankbaar gebruik van gemaakt. Lang licht aan, kip denkt dat het zomer is en blijft eieren leggen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:40

Bij ons is de lamp 's nachts altijd uit.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:02

Percy schreef:
Volgens mij kan hun bioritme er van in de war raken. Bij mensen kan dat ook. Bij kippen wordt daar zelfs dankbaar gebruik van gemaakt. Lang licht aan, kip denkt dat het zomer is en blijft eieren leggen


dat hebben ze mij ook altijd geleerd. bij mij op stal gaat s'nachts het licht dus uit.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 04:28

Ik heb het buitenlicht aan, maar het licht in de stal uit. Als je het licht aan laat raken ze inderdaad in een ander ritme. Merries worden ook eerder hengstig, omdat het zolang licht is.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 08:20

IK heb de lampen als ik er niet ben uitstaan,
Dus ook snachts,
ik denk ook dat ze daardoor een ander ritme krijgen.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 08:23

Bij ons op stal is het licht op stal s'nachts uit (ik slaap ook liever met het licht uit). We hebben wel een buiten lamp maar die gaat alleen aan als er iemand loopt.

Gwen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:00

Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties hier. Bij ons brandt ook 's nachts het zgn. koeienlicht. Dag en nacht is er licht op stal in het gedeelte waar mijn paardje staat. Maar al zou het niet goed zijn, dan nog is de wil van de stalbeheerder wet.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:57

Ik slaap altijd met licht aan Bloos Schijnheilig Ben nml. nogal een schijterd. Raar persoon, spoor niet helemaal Scheve mond

Het kan idd hun bioritme in de war brengen. Als je geen hengstige merrie's wilt, kan je beter eerder het licht uit doen. Bij ons op stal gaat het licht best wel vroeg uit.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:55

Wij hebben op stal een aantal spaarlampjes die heel zwak branden. Dit doen we omdat het op de steppe ook nooit helemaal donker is (weet niet of dit echt zo is en ook niet of het zin heeft, er is iig over nagedacht Haha! )
Op stallen waar ze de paarden snel henstig willen hebben (ivm het feit dat paarden op 1 januari een jaar ouder worden en het dus gunstig is een veulen vroeg in januari te krijgen) passen ze met het licht het dagritme van de paarden aan. Het heeft dus wel degelijk invloed, maar of het nou echt slecht is?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:24

Bij mij gaat het licht om een uur of 10 's avonds uit. (Zo denkt het bioritme van het paard dat het nog zomer is en maakt minder winterhaar aan.)

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:38

reina schreef:
Wij hebben op stal een aantal spaarlampjes die heel zwak branden. Dit doen we omdat het op de steppe ook nooit helemaal donker is (weet niet of dit echt zo is en ook niet of het zin heeft, er is iig over nagedacht Haha! )

Als er geen maan is is het ook daar érg donker Haha!

Paarden kunnen goed zien in het donker (beter dan mensen iig) en hebben geen behoefte aan licht 's nachts.
Het is de mens die er zijn voordeel mee doet (bioritme etc).

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 17:53

ok, thanks allemaal !!

Over het algemeen merk ik verder niks aan Remy hierdoor, behalve dat hij momenteel een enorm slechte vacht heeft, maar dat kan ook door de dekens komen.