Welke maat hoofdstel voor pony van 1.20m?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Welke maat hoofdstel voor pony van 1.20m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 16:43

Weten jullie welke maat ik het beste kan nemen voor een hoofdstel voor een pony van ongeveer 1.20m. Kan ik dan beter maat shetlander of maat pony nemen? Alvast bedankt.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 17:33

Ik heb volgens mij maat pony bij Bunny, maar het zal niet zoveel schelen. De hoofstellen van Bunny en Elise schelen opzich niet zoveel hoor. De neusriem van shetlanders is meestal wel iets te breed van een gewone pony.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 17:36

Pony. Wij hebben een grote (hele grote) shet die heeft zelfs al maat pony, mijn kleine shet heeft maat shet, maar daar zitten de gaatjes zelfs niet helemaal tot boven aan toe (en hij is 86 cm. met klein hoofdje..)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132054
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:21

Maat pony zou imo. het meest in de richting komen.
Als je al een hoofdstel hebt maar de maat niet meer weet, dan kun je dit hoofdstel ook even meenemen als je een nieuw hoofdstel uit gaat zoeken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:59

Om wat voor pony gaat het? Ik heb bijv. een Shetje lopen van 98cm en die verzuipt in maatje shet, voor hem heb ik dus mini shet. Voor mijn welsh hengstje (1.15m) gebruik ik hetzelfde hoofdstel (die heeft zo'n fijn koppie dat maat Shet al te groot voor hem is....)en voor mijn welsh merrie (1.18m) heb ik maatje shet.
Gewoon maat pony zou veel te groot zijn voor een Welshje omdat ze vaak van die ontzettende fijne koppies hebben, vandaar dus mijn vraag, wat voor pony? Het verschilt nl. nogal.....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:02

Het hangt er echt van af. Dennis(van 94 cm) heeft meestal maatje pony. Hij heeft een heel grof hoofd. Als het een welsh pony is zou ik waarschijnlijk voor het shet maatje gaan. Als het een wat stevigere pony is voor maatje pony.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 20:26

Tja, we weten niet echt wat voor een ras hij is. Waarschijnlijk shet x welsh ofzo...

Maar hier een foto van zijn hoofd:

Afbeelding

Ik ga hem trouwens bij Divoza bestellen, want ik heb nog aardig wat waardepunten. Maar ik kan het dus niet vergelijke met mijn oude hoofdstel...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:58

Ik denk ook maar pony.
Ik ken een Shet die heeft zelfs maat Cob!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:38

Ik heb 2 welshjes de ene heeft shetmaat en de andere ponymaat
(dit omdat de pony een brede neusriem nodig heeft en die zijn er neit in shet maat...)

Van de shetmaat is de neusriem niet wijd genoeg (bij beide pony's), zit echt op het laatste gat.
Het ponyhoofdstel heb ik laten vermaken tot het wel paste...
*kopstuk verder in laten snijden + gaatjes bij laten maken.
*het riempje waar de gesp aanzit (van het gedeelte dat achter de oren langs gaat) in laten korten.
Dat vermaken was gelukkkig service van de zaak...was dan ook geen goedkoop hoofdstel (65 euro)

En ik zit nog te twijfelen of ik diezelfde riemen verder naar voren laat zetten, omdat de neusriem naar boven schuift aan de voorkant...

Ik zou voor de zekerheid een hoofdstel lenen en de maat nemen. Of er eentje kopen bij een zaak in de buurt zodat je hem kunt ruilen mocht hij niet passen....
*lengte van bitring tot bitring achter de oren langs.
*neusomvang
en eventueel de lengte van de frontriem.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:17

Ik had een 130cm grote pony, en die ging in een hoofstel maatje shet ... ik zou een goed passend halster meenemen, heb je toch iets of wat van referentie om te vergelijken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:53

Ligt echt helemaal aan het hoofdje van je pony.
Pinky is 1.15 en die heeft maat Mini-shetlander (jaja).
Ik denk dat je het beste eerst Shetland kunt passen.

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:45

volgens mij kan je het best pony nemen