Endurance met een IJslander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Endurance met een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 17:19

Ik ben een leek op het gebied van IJslanders én op het gebied van endurance. Maar ik rijd nu een IJslander waar ik voornamelijk buitenritten mee maak. Nu lijkt het me leuk om met die pony endurance te gaan rijden.

Zijn ze daar geschikt voor? Mag je in de endurance gebruik maken van andere gangen dan stap, draf en galop? En dan nog iets; deze pony heeft een afwijking in zijn lymfklierstelsel. Dat houdt bij hem in, dat hij hele dikke wangen heeft. Is dat een bezwaar bij die sport (kortom, wordt hij daarop afgekeurd, ook al is hij verder gezond)?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48402
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:32


lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 21:15

Ik heb gezocht en gezocht, maar kan er echt niets over vinden...
Op die site kan je ook niet zoeken, volgens mij. Als je nog weet wat de titel van die discussie was, hoor ik dat graag Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:20

Als je op www.derlonline.nl kijkt bij Wedstrijden en Uitslagen zul je zien dat er meer mensen met een IJslander meerijden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:51

ik zal eens kijken of ik dat topic op de icelandic site voor je kan vinden

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:00

ik heb gekeken op de site maar je hebt gelijk , het staat er niet meer op (waarschijnlijk was het al een oude thread,
maar dat hebben we even opgelost

ik heb een nieuw topic gestart met de vraag wie endurance rijden met hun ijslander en hoe het allemaal gaar(ritten goed uit te rijden enz,
dus als het goed is komen daar wel reacties op
houd het even in de gaten , ik heb het onder vraag en antwoord gezet

groetjes sonja

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:14

in principe kan je met elke pony endurance rijden, maar als je echt hoger wil komen, heb je natuurlijk meer baat bij een paard dat hoog in het bloed staat, zoals een arabier. De ijslander is zo gefokt dat hij zware lasten of lange afstanden kan vervoeren, dus is hij wel degelijk geschikt voor endurance. Volgens mij maakt het niet uit in welke gang je pony loopt, dus tolt mag ook volgens mij. Je pony moet medische stations passeren, die aangeven of je door mag of niet (hartslag metingen e.d.) Ik weet niet of de afwijking in het lymfeklierstelsel invloed heeft op zijn conditie, want de conditie is wel belangrijk!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:22

Lis, ik ken iemand die al een tijdje endurance rijdt met een IJslander en vanuit haar achtergrond erg geïnteresseerd is in hart- en longzaken bij zowel mens als dier. Ze kan er ook het nodige over vertellen. Ik wil wel vragen of je haar eens mag mailen? Ze is trouwens een weidegenootje van een vriendin van mij die ook een IJslander heeft en inmiddels ook steeds enthousiaster wordt voor de endurance.

Overigens hebben veel IJslanders wel specifieke kenmerken waar je bij endurance op moet letten (bijv. het zogenaamde 'panten', een bepaalde manier van ademhalen), maar daar kunnen 'echte' IJslandermensen je meer over vertellen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 02:06

Bedankt allemaal voor de reacties. Draumpje; Ik zal het forum van icelandic-horses in de gaten houden.

Karin, GRAAG natuurlijk Lachen Ik zou graag eens met haar mailen. Endurance leek me altijd al leuk, maar nu ik 'alleen maar' een IJslander heb, is endurance imo de leukste manier van wedstrijden rijden. Want om nu tussen de kwpn-ers een dressuurproefje te gaan rijden...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 10:52

Natúúrlijk kan dat! Lachen
Wat Karin zegt, over het "panten" is wel een nadeel. Ik heb dit ook gehoord bij Fjorden en geloof ook eens een Tinker. Maar goed, elk paard heeft zijn handicap (zo heeft Navy hoefkatrolontsteking en een zwakke rug), en zo lang je hier mee om kan gaan hoeft dit geen probleem te vormen.
Omdat ik een 5ganger heb, leg ik ook grote delen af in bijvoorbeeld tölt of telgang. Dat is allemaal gewoon toegestaan, er is zelfs een speciaal ras (De Singlefooter), met een extra gang (soort tölt), welke geloof ik, hier in Nederland vooral op de Endurance worden gericht.
Het enige nadeel is dat je ze bij de voor- en nakeuring goed zuiver moet laten lopen. Als die van mij wat moeër is (wat echt niet snel gebeurd, dat beest van mij is supergek *LOL* ), zoals bij de nakeuring in Lage Vuursche, waar we 10 km extra omgereden hadden, gooit ze er liever een töltje in dan een draf. Of juist als ze erg fris is, dan tölt ze liever dan dat ze stapt.. Maar goed, oefening baart kunst Lachen