[OV] Vrijspringen met 2,5 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helena
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-01-03

[OV] Vrijspringen met 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 23:33

Ik heb een 2,5 jarige haflingermerrie waarmee ik al veel aan de hand werk, longeren, grondoefeningen enz.
Ik wil met haar wat gaan vrijspringen, dus helemaal los zonder longeerlijn eraan. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ? Of kan ik beter met lijn werken. Hoe begin je ? Eerst cavaletti lopen ? Hoevaak doen jullie dit en hoe lang ?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 01:28

lekker los laten springen, zonder lijn, dan zetten ze zelf hun benen neer.
Niet te veel met een jong paard doen!!!
Longeren met een jong paard is zeker niet goed. Ik heb dit zelf ondervonden, had een jonge Rinaldo, hij moest voor de hengstenkeuring en ik moest hem longeren, hij was net 2.5 en ik wilde dit eigenlijk niet want hij was nogal groot en ik wilde hem eerst sterk laten worden voor we ermee gingen werken. Ik heb hem 2 wkn gelongeerd en moest toen fotos van zijn benen laten maken, in bodegraven, daar waarschuwde men me, ze zagen aan de hoefbeen, dat er mee gewerkt werd, als ik nog even door longeerde, had ik kans dat ik hem helemaal nooit meer kon berijden.
Een half jaar op medicijn en alleen vooruit laten lopen heeft geholpen.
(gelukkig)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:05

ik laat mijn 2.5 jarige ook wel een los springen hoor. Vind ie heel erg leuk. Maar niet te lang. Hooguit 5 a 6 keer. Ze leren er wel van dat ze hun voeten gewoon goed moeten optillen. Verder laat ik hem af en toe eens draven over balkjes. Dat doe ik alleen om hem wat atenter te maken op zn benen.
Longeren kan geen kwaad, tenzij je er elke dag echt lang mee bezig bent. Ik longeer zo'n 1 keer per week, en dan misschien 10 minuten.
Verder laat ik hem veel loslopen en spelen in de bak, samen met een vriendje. Krijgt hij toch wel wat beweging, zonder dat ik hem belast.