Hoofdstel flipt over oren heen.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Hoofdstel flipt over oren heen.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 00:58

Wie weet hier een oplossing voor?
Bij zowel mijn shetje als bij mijn Welsh hengstje heb ik het zelfde probleem.
De shet trekt nogal met longeren en dan flipt vaak het hoofdstel over zijn pieterpeuterige oortjes heen en weg is meneer dan! Ik weet dat het komt door zijn giga dikke bos manen maar weiger daar ook maar een stukje van in te knippen, hoort niet bij een shet en ik vind het ook geen gezicht een shet met een 3e oor Haha!

Bij mijn hengstje heb ik het zelfde probleem alleen hij trekt niet met longeren maar slaat erg met zijn hoofd en daardoor flipt ook bij hem het hoofdstel over zijn oren, hij heeft niet zulke dikke manen als de shet maar wel heel veel Haha! en bij hem ga ik ook absoluut niet knippen!

Ik dacht eerst dat ik het hoofdstel bij beide heren een gaatje korter moest doen maar dat is het ook niet, het hoofdstel zit nu al erg strak, kan er met moeite een vinger tussen krijgen (bij het kopstuk) dus wat kan ik hier nou aan doen??

Niet knippen dus maar als er een andere oplossing is hoor ik dat graaaaaag! Misschien is er een speciaal hoofdstel in de handel? Ik kan wel aan een hoofdstel komen met een verlengt kopstuk, daarbij loopt er vanaf het kopstuk een riempje naar achteren en daar zit de keelriem dan aanvast maar ja, als ik daar goed over nadenk zal dat ook niets uithalen want de keelriem ga ik niet aansnoeren Haha!

Met halster en kaptoom heb ik overigens dezelfde problemen.....

Wie weet raad?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:54

Vlechtje in de manenpluk direct achter de oren maken.
In deze vlecht een touwtje meevlechten en deze vastknopen aan het kopstuk.
Wij doen dit bij de Cobs en het werkt perfect.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 02:05

Hee, dat is nog eens een goed idee! Bedankt, ga ik morgen meteen uitproberen.
En zo simpel ook, ik zat al hele constructies te bedenken met riempjes e.d. maar dit maakt het al een stuk makkelijker Haha! ik moet niet zo moeilijk denken Haha!
Thanx!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:20

Ik heb bij mijn menhoofdstel een touwtje tussen de keelriem en de neusriem. Dat schijnt ook te helpen tegen afschuren

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 11:37

Hmm, dan heb je het zelfde effect als een halster dus eigenlijk, maar met een halster of kaptoom heb ik hetzelfde probleem, hoe strak ik ze ook doe.
Maar ook dit zal ik eens proberen, als het helpt is dat ook een goede makkelijke oplossing!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:39

Maar dit touwtje zit strakker als het onderste gedeelte bij een halster.
Ik heb er trouwens een schoenveter voor gebruikt. Dat ziet er nog wel netjes uit. Ik weet alleen niet of dit bij een rijhoofdstel ook werkt, omdat de keelriem daar losser zit.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 11:46

Ja, ik denk dus dat daar een probleem zit want de keelriem daar kan ik met gemak 1.5 vuist tussendoen en korter kan hij niet (mega kleine koppies) en dan heb ik al een mini shet hoofdstelletje, maar het is nog steeds het proberen waard hoor, ik trek het hele zwikkie gewoon naar elkaar toe Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:47

Kan je niet ergens een gaatjestang lenen en daarmee wat extra gaatjes prikken in de keelriem? 't Zal me ook niets verbazen als de schoenmaker dat voor je kan doen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 13:55

Ehh ja hoor, gaatjestang heb ik zelf ook nog wel, alleen geen stuk keelriem meer over om gaatjes in te prikken Haha! Ze zitten al op zijn kortst en de gaatjes heb ik al tot boven aantoe zitten, dat gaat dus niet verder. En dan nog, ik ga de keelriem niet strak doen, dan stikken die arme beestjes nog, moet niet voor niets een vuist tussen kunnen.....