wat voeren jullie naast brokken en hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

wat voeren jullie naast brokken en hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 13:01

zoals de titel al zegt: wat voeren jullie behalve brokken en hooi?
ik hoorde laast iemand die musli en allerlei vitamines enz bijvoerde.
doen jullie dat ook? en waarom krijgt je paard dat?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:17

Onze paarden (dravers) worden niet veel belast en lopen het grootste gedeelte van de dag in de wei. Gras dus. Verder krijgen ze wortelen en hebben we een mineralenliksteen van KNZ is de stal hangen.
Het gewone voer dat ze krijgen is 2 delen biks, 1 deel haver, en afhankelijk van het paard krijgen ze 1,5 tot 2 plakken (eigen) hooi.
Een tijdje geleden was er ééntje verkouden, die heeft toen foenegriek over haar voer gekregen. Dat is eigenlijk de enige toevoeging die ze krijgen.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:36

onze paarden krijgen alleen brokken en kuil. de kuil komt van een boeredrij en daar zit net zo veel vitaminen in als dat ze gewoon in de wei staan. en nu moet mijn paard ongeveer 2 weken op rust staan door een pees beschadiging en die krijgt alleen nog maar kuil, want van de bix word ze te druk.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:39

granenmix of muesli, als er maar haver inzit Haha! (iedere dag een halve kilo, behalve aan het begin van het weideseizoen). Daarnaast af en toe een appel of sinaasappel en weleens wat brood.
Tellen de bananensnoepjes ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:18

Alleen een goede brok en mooie kwaliteit kuilgras, verder niks. Als ze mazzel hebben een keer een appel of wortel, absoluut geen snoepjes en ook fruit niet uit de hand.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:21

Basisbrok van Pavo, kuil (najaar/ voorjaar hooi) en een slobber gemaakt van Pavo Mash, grasbrok, granenmix, Pavo muesli en zemelen. Dat allemaal door elkaar, water erop, paar uurtjes laten staan en het wordt gevoerd.

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:23

mijn verzorgpaarden krijgen gewoon brok en kuilgras (hooi) ook krijgen ze af en toe brood, wortelen, appels,heel soms kool en af en toe snoepjes...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:42

Draversbrok van Havens, Muesli, Lucerne en hooi. Dat is Imker's standaardmenu. In de winter voer ik Slobber, appels en wortels extra, maar in de zomer echt alleen basisspul, want dan staat hij ook al 10 uur per dag op de wei.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:43

Voederbieten en soms wat wortel.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:11

Geen Extra voer maar wel supplementen.

Zeewier : heeft bijna alle mineralen en vitamines ,ik voer het om verschillende redenen.
Appelazijn : heeft ook zo zijn eigen dingetjes zoals goed voor de vacht en goed voor gewrichten.
Foeneknof: Voor weerstand en voor de luchtwegen.

En Gedroogde Kamille en Brandnetel (Gewrichten) maar hebben ook meerdere werkingen.

Als je meer wilt weten over supplementen en kruiden dan kijk eens op www.depaardendrogist.nl

Ja ,ik weet ik ben net een wandelende appotheekje voor m'n paard.

Groetjes: Corina

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:29

Mijn stelling: geef ze goede kwaliteit hooi / kuil of gras als basis en voer daar eventueel een goede kwaliteit brok bij. Dan hoef je verder niets bij te voeren tenzij er specifieke klachten zijn.
Kebie is in het voorjaar vaak wat hoesterig en dan krijgt ze foenegriek met slobber. Dit omdat ze foenegriek over de brokken niet eet. Mara dat is ook de enige uitzondering.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:46

Naast de sportbrok en hooi, krijgt Nic na het werk een emmer met lekkers. Daar zit in:

1 schep zemelen, halve schep muesli, schepje foeneknof zeewier, wortelen, tabletten voor zijn mok en scheutje lijnzaadolie.

Sinds hij wat hoger in training staat, valt hij iets terug in gewicht. De spieren worden wel meer (gelukkig Knipoog ) vandaar dat hij een happie krijgt.
Daarbij zien we het als een beloning voor zijn werk, en hij is er gek op! Vork

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:51

Ik voer wortels bij (Peen voor de Rotterdammers Haha! ) en hij krijgt iedere dag 2 appeltjes en muesli en dat vind hij heerlijk Vork Vingers aflikken Verder krijgt hij iedere dag 2x kuilgras i.p.v. hooi en 2x 3/4 bix van stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:57

Zolang het over recreatiepaarden gaat, sluit ik me helemaal aan bij Kebie. Een goede kwaliteit ruwvoer als basis, en krachtvoer als aanvulling daarop.

Susannetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:58

Ik geef mijn pony naast hooi 1 kilo biks, halve kilo granenmix met 3 schepjes zeewier en wat lekker dus wortels, appels, brood.
Eet smakelijk! Vork

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:07

Die van mij krijgen geplette Maïsvlokken bij (in de tijd van de kolven krijgen ze kolven in de plaats), geplette gerst (zelfde vitaminenverhouding ongeveer dan haver, maar wat minder energie), cavalor ponymix en pavo veulenbrok. Verder start ik met het op de weide gaan (hopelijk binnen kort) met Cavalor Pianisimo te voeren. Ze krijgen verder nog oud brood, wortelen en regelmatig een appeltje, dagelijks pulp met maïsolie door, en tot een week of twee terug suikerbieten (ze zijn nu op, eentje daags die ze deelden met z'n tweetjes). Haha! ... ze zijn een beetje verwend denk ik!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:07

Naast brok en hooi krijgen ze ook appel,wortelen en koekjes Vingers aflikken .

ze krijgen bijna iedere avond een mengeling van appels en wortels (een kilo) als dessertje, soms gooi ik er dan nog wat koekjes over. Vork

In de zomer krijgen ze daar dan ook nog eens gras bovenop. Ik ben overigens niet zo voor al die suplementen, in goede brok en goed hooi zit alles al wat een paard nodig heeft. Ik betuttel de mijne dus niet met extra vitamines en poeders (ze lusten het toch niet, poedertjes smaken zelden lekker en daar verbrot je hun hele maal mee)
Maar ja, das dan mijn mening Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:40

Sevin krijgt Havens draversbrok, goede kuil en af en toe wat zeewier over z'n biks heen. Niet om een speciale reden, maar ik had nog een emmertje staan, dus dan moet het ook maar een keer op.

Verder krijgt ie elke ochtend een sneetje brood van m'n moeder en af en toe wat paardensnoepjes. Vork

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:46

Af en toe een beetje stimex of meusli of een worteltje of een broodje of appeltje.

LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:57

gewone *oranje* wortels en witlofpenen (afwisselend)
en soms halen we bij de bakker de aangebrande broden
en dan halen we het aan gebrande enzo er af
en het goeie brood krijgen ze! Vork

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:15

Yorghos krijgt elke dag +- 8kg winterpenen naast zijn brokken en hooi. Dit als afwisseling en aanvulling.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:25

basisbrok met goed kuil en zo nu en dan wortels.
Felix krijgt bij arbeid wat haver met een restje muesli bij.
Op dit moment maak ik mijn knoflook en foenegroek mix op omdat het daar maar staat.
Verder ga ik met sonja mee en kemie.

Al die poeders zijn goed voor de verkoper. Mits je paard het op advies nodig heeft natuurlijk.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:48

op mn werk krijgen ze brok, haver, een granenmix, zemelen en een of ander muesli-achtig iets, wij noemen t extract. Zit wat extra's in dan alleen muesli, ruikt ook anders en ziet er anders uit. Paarden vinden t wel lekker Lachen Ze krijgen niet alles op dezelfde tijd, s morgens bijv brok en haver, om 12 uur extract, mix en haver, 17.00u zemelen, mix, extract, haver en om 21.00u brok, mix en extract. Niet ieder paard krijgt op die tijd alles wat ik hier heb genoemd maar gaat om t idee Haha!

En ze krijgen uiteraard nog hooi (nat of droog, ligt aan t paard)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:18

muesli erbij dat wel, maar voor de rest eigenlijk alleen tussendoortjes!