kadet zadel, goed of slecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:13

Een lager geprijsd zadel kan nooit een zadel zijn waar je jaren lang mee kunt doen...
Jammer maar helaas, goedkoop is bij zadels zeker weten duurkoop.

Een goed zadel heeft prima leer erin verwerkt dat goede duurzame behandelingen heeft ondergaan. Voorts wordt het op een zeer degelijke manier in elkaar genaaid met STERK garen, en verwerkt op een STERKE boom, zodat de pasvorm en de duurzaamheid kan worden gegarandeerd. Dit alles gebeurd door VAKMENSEN.
Als je al die aspecten in beschouwing neemt, dan KAN een zadel gewoon niet laag geprijsd zijn...dat is dan gewoon rotzooi.

Je kan het misschien niet betalen, maar koop liever een goede tweedehands van een echt merk dan een 'kadet'. Je verpest je zit en de rug van je paard met zo'n zadel. Doe het niet.
Een redelijk zadel is die van Rossner. Maar lager geprijsde zadels waar je wel goed in zit en je paard niet mee zult beschadigen beginnen echt pas vanaf de prijs van de Kieffer instap-modellen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:22

Linda250 schreef:
Ik heb er voor Yorghos ook ooit eentje gehad omdat hij vreselijk in de groei was en ik geen duur zadel wilde kopen.
....


Nou, JUIST als je paard in de groei is, koop je een goed zadel! Met een slecht zadel zal de bespiering van de rug zich gaan vormen naar het slechte zadel....
Onherstelbare schade.

Echt waar, koop gewoon een GOED zadel, dat scheelt je zoveel problemen..
Liever een tweedehands dan zo'n nieuwe "las Argentinas Economic Start"...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:26

Een duur zadel is dus geen luxe, maar iets wat je nodig hebt om goed te kunnen rijden. Het is gewoon niet hetzelfde op een te laag geprijsd zadel, vergelijk het met voetbal met een plastic bal van de Blokker. Het wil gewoon niet.

Als je geen duurder zadel kan betalen, hoe kan je dan wel het onderhoud van het veel duurdere paard betalen? En als je het niet wil, tja, dan moet je het zelf maar weten.
Het is wel, als je een keer een tijdje hebt gereden met een GOED zadel, dan wil je niet weer terug....
Overigens, die 6 zadels in 10 jaar...dat kon nog wel eens duurder zijn dan 1 Kieffer oid. Doe je minstens ook 10 jaar mee, en dan zit je nog een stuk beter ook.... Wil je dat echt niet?!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:02

Manon schreef:
....Maar dat je een duur zadel nodig hebt om goed te rijden daar kan ik echt niet bij hoor. Als je 10 zadels (waaronder 9 A-merken, en 1 Kadet) op je paard legt, en de Kadet ligt het beste op de rug van je paard, nou dan wist ik het wel hoor.


Nou, dat zal je niet gebeuren....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:48

Unity schreef:
....En er zijn nou eenmaal mensen met een beperkter budget.

...Niet iedereen koopt kleding bij bijenkorf er is ook bijv. een c&a nodig.

En dus als je zon zadel goed onderhoud is dat beter dan een duur merkzadel wat niet past en niet onderhouden word!!


Mensen met een beperkt budget doen er goed aan om nog eens te overwegen of zij een eigen paard wel een goed tehuis kunnen bieden. Want wat doe je met je beperkte budet als het beestje in de draad loopt en je de operatie niet kunt betalen?
Een paard VERDIENT een goed zadel, daarop bezuinigen is niet eerlijk ten opzichte van je paard.
Daarover is het met mij slecht discussie voeren, ik vind dat gewoon. Heb ik geen geld voor het beste voor een dier, dan gun ik dat dier aan iemand die dat wel heeft.

Kleding van bijenkorf of cena, ik vind de vergelijking kompleet niet opgaan. De mens mag zelf kiezen wat HIJZELF draagt, een paard heeft die keuze niet. Daarom moet je voor het paard altijd het allerbeste kiezen.
En wees eerlijk, goedkope kleding zit lang zo lekker vaak niet als kwalitatief betere en dus duurdere kleding.
Overigens, kleding is modegevoelig, een zadel is dat niet. In de prijs van kleding zit daarom nog vaak een groot stuk 'merknaam gebakken lucht', dat is bij zadels bij lange na echt niet zo. Een zadel is hoofdzakelijk geprijsd naar kwaliteit.

Terug op het zadel; de kans dat je een goedkoop zadel vind dat beter past dan zadels van gerenommeerde merken is uiterst klein. Ik geloof het niet. Ik geloof echt dat de eigenaar zichzelf dat wijs praat, naar aanleiding van zijn eigen beurs.
En elk zadel dient goed onderhouden te worden.

Ik vind de zadels van goedkoop leer slechter dan die kunststof versies. Die zijn goedkoper in aanschaf, maar ik heb de indruk dat die minder snel je paard hinderen, misschien wel omdat ze minder strak in elkaar zitten.

Maar goed, mijn punt is, investeer in je paard zijn zadel, het is gewoon een must. Er zijn gewoon geen goedkoop gemaakte zadels die de kwaliteit van een gerenommeerd merk zadels kunnen benaderen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DotBot, Evito_06, miepmier26 en 47 bezoekers