Bang voor bezem !! wat nu ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Bang voor bezem !! wat nu ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:11

Lasagna is opeens verschrikkelijk bang van de bezem Verward
Ik weet niet hoe het komt,
niemand heeft haar bang kunnen maken, want anders dan een paar mensen die geen verstand hebben van paarden of bij de bezems kunnen, komt er niemand.

Nu mijn vraag, wat kan ik eraan doen ??
Dit heb ik al geprobeerd,

* de bezem tijdens het uitmesten tegen haar aan zetten, zodat ze eraan kan wennen.
* En een keertje heel zachtjes met een kleine bezem over haar nek gestreeld.

Wat kan ik eraan doen?? , want ik heb geen zin om elke keer als ik even wat op wil vegen, een knol te hebben die door de stal raast.

Ze is vandaag onderuit gegaan in de stal omdat ze bang werd.
!!! Wie kan me helpen ??? !!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:50

Niet te veel aandacht aan besteden, daarmee bevestig je alleen maar dat het eng is. Probeer er gewoon langs te lopen alsof het er niks is.
Niet van: Is niet eng, doet nieks, kom maar, enz.
Ik weet niet in hoeverre je dat doet. Verder kan ik je ook niet echt helpen. Succes ermee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:47

Ik zou haar voer geven en dan gaan vegen. Op het moment dat ze staat te kijken naar de bezem, ga je gewoon door met vegen. Op het moment dat ze een hap neemt, of ontspannen haar hoofd laat zakken, stop je met vegen. Ze moet merken dat ze, als ze ontspant, beloont wordt doordat jij stopt. En daarna kun je geleidelijk aan uitbouwen.

Of je besteed er helemaal geen aandacht aan...

Kan ze wel zien waar dat geluid vandaan komt? Dus kan ze zien dat jij veegt, of hoort ze alleen maar een eng geluid?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:49

Is er een touwtje aan of kan je een gaatje in de stok boren en touwtje aan doen? Ik hang nu vanalles in de stal bij mijn schijtlaars van een hengst, nu hangt er al vier dagen een plastiek zakje bij de hooizak ... wil ie eten moet ie bij het "monster" komen ... de zak was tot gisteren niet helemaal uitgegeten, maar deze morgen wel hoor! En hij ging er gewoon bijstaan om de volgende zak te verorberen ... zonder forceren, op eigen tempo noem ik dat, lekker makkelijk!!!!!!! Deze middag steek ik er wat wortelen in ... even zien of ie deze al DURFT te nemen! Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:32

sonja, ik zou wel uitkijken met een plastic zak als je er dingen in gaat stoppen. Voor hetzelfde geldt haalt hij hem los, en krijgt hij hem niet van zijn neus/hoofd af Scheve mond

Maar ik zou er gewoon geen aandacht aan besteden. Gewoon doorvegen hoe debiel ze ook gaat doen. Dan merkt ze wel dat er niets aan de hand is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:31

Ik snap het probleem niet helemaal? Als je aan het vegen bent staat je paard toch in de stal? Als hij dan aan de andere kant van de stal staat te rillen kun je toch gewoon doorvegen? Daar went hij vanzelf aan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:30

Gewoon negeren, gaat wel weer over. Misschien heeft 'ie gewoon een keer staan te pitten, was er iemand aan het vegen,en schrok hij zich ineens te pletter omdat er voor hem iets gebeurde wat íe dus niet aan had zien komen.
Of anders lekker vegen als je 'm gevoerd hebt.Knappe Haf die weerstand kan bieden aan een bak brokken.... Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:32

Het is goed gegaan hoor, er zat al enkele gaatjes in ... dus het verstikkingsgevaar was er niet. Ze hebben gewoon de hele za(a)k(je) aan stukken gescheurd ... de schrik is duidelijk voorbij! ...

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 19:30

Stef het probleem is dat ik een "vies" paard heb, die dus eerst heel de stal uitgraaft.
Enm dus op plekken schijt waar geen stalbedekking ligt,
En dan heb ik een schep en een bezem nodig,
Om dat ik graag wil dat de stal netjes schoon is voor haar.
Maar ik moet dus elke dag de stal uitmesten bijna helemaal leeghalen, en dus alles aanvegen om te zorgen dat de helft niet blijft liggen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:40

Ik lees dus net dat je paard alleen staat. Misschien is dat schrikken als je gaat vegen ook een teken dat ze niet lekker in haar vel zit...en als een paard niet lekker in zijn vel zit, of psychisch in de knoei, kan hij heel raar gaan reageren...

Heb je vandaag geveegd? Hoe reageerde ze?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:52

Wat iedereen al voorstelt, gewoon negeren. Lars was toen ik hem net had ook bang voor de bezem. Door hem gewoon te negeren, zag hij dat ik hem er niets mee zou doen. Probleem is nu dat hij mij ook compleet negeert, zodat ik om en onder hem heen moet vegen. En als er strootjes in zitten, begint hij er aan te kluiven.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 20:26

Oh , oke,
Ja cassidy dat klopt,
ze zit wel lekker in haar vel,
Maar ze is erg verandert, ze is veel meer aanhalelijker, en ze hinnikt veel meer,
Maar ze doet al een stuk reaxter

Limel
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:28

misschien eerst met een veger (zo'n kleintje)proberen Haha!