Chippen en diefstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 16:33

Even een vraagje over het chip-gebeuren en diefstal. Kan iemand me uitleggen waarom het bij diefstal handig is dat je paard gechipt is? Ik neem aan dat het erom gaat dat je ALS JE PAARD TERUGGEVONDEN WORDT jij dan kunt aantonen dat het om jouw paard gaat.

Maar ja, hoe groot is de kans dat jij je gechipte paard terugvindt? Het feit dat de chip in de hals zit maakt het terugvinden op zich niet makkelijker lijkt me.

Dus: hoe gaat dit in z'n werk?

Groetjes Blondie Schijnheilig

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:38

in dat kleine dingentje staan je gegevens ze kunnen geloof ik met een apparaadje ik weet net hoe dat heet maar na lezen de gegevens van het paard en wie de eigenaar is.
bij wedstrijden word het geloof ik verplicht dus als iemand je paard gestolen heeft en een wedstrijd gaat rijden dan kunnen ze het dus nakijken van wie die echt is Verward Verward volgens mij Verward Verward Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 17:30

Ik geloof daar dus niet zo in.
De meeste van ons hebben gewone huis tuin en keuken paarden. Ik in ieder geval wel.
Als Isolda gejat word (kleine kans maar stel)
gaat ze hoogstwaarschijnlijk op transport naar de slager. Naar italie ofzo en dan kan je er wel naar fluiten!
De kans is gewoon heel erg klein dat je je paard met of zonder chip ooit weer terug vind.
Ook al wordt de kans met chip wel iets groter. Maar dan nog.....

Ik heb er ook net goed overnagedacht
Er komt op 12 juli iemand van het vaste land om hier te chippen. Ik breng ze niet heen. Het kost me een hand vol geld, en wat doe ik nou mee aanwedstrijden? Daarvoor hoef ik het nook niet te doen.
En Udinneke, dat kleine ding, krijgt helemaal geen chip in haar nekje! Dat lijkt me nou helemaal niets, een of ander ding in weefsel wat nog moet groeien en zo.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 17:47

ik vraag me wel eens af of mensen echt niet doorhebben dat de politie hier in NL echt niet naar paarden gaat zoeken. (niet tegen iemand van hier bedoeld)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 18:44

Als er iemand word opgepakt omdat ie wordt verdacht van paarden-diefstal, kunnen ze de paarden scannen of er een chip aanwezig is, en dan via de databank de gegevens van dat paard opvragen. Dus of die werkelijk van die man is of mischien van jou?
Tsja, moet je paard natuurlijk wel worden gevonden. Maar 't is natuurlijk wel zo dat als jij een paard koopt waarvan je geen achtergrond weet en de veearts komt je kunt kijken of ie is gechipt, en zo de oude eig. achterhalen....
't is in elk geval een verbetering met de tong-tattoo, daar hoorde je wel verhalen van dat ie werd weggesneden. Dat ze niet zo makkelijk gaan met een chip....

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 19:52

Volgens mij is het hoofdzakelijk om fraude op wedstrijden tegen te gaan. ( Is er ooit iemand gecontroleerd dan Verward Verward, maar ja)En als je je gestolen paard ooit eens op de markt weervind, en jij beweerd dat die van jou is, ze dmv die chip dat kunnen nagaan. Woon je echter aan de grens, ( zoals ik) kun je wel fluiten naar de chip als beveiliging. Die dieven zijn ook niet gek, die sprinten dan meteen de grens over, en FOETSIE met het paardje.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 20:55

Maar ook in het buitenland is de chip afleesbaar... of ze het doen is natuurlijk de vraag...