Heb ik mijn lieve veulentje verknald???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Heb ik mijn lieve veulentje verknald???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:00

Ik heb nu 3 keer met mijn shetland veulendje van 1/2 jaar gefietst. Dan loopt ie naast de fiets en af en toe een klein stukje draven. In de berm.
Maar nou heb ik gehoord dat het niet goed is voor een veulentje als ie dat al doet, maar ik weet niet waarom en of het waar is. Weten jullie iets? Ik wil het heel graag weten want straks is het heel slecht voor zijn gewrichten ofzo.
-x-ies Ryan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:03

Je dwingt je veulen op die manier tot bewegen, iets wat hij niet zou doen als je hem of haar bijvoorbeeld op het land zou zetten. Lange lijnen rechtuit is niet zo erg, maar wat voor afstanden fietsen praten we hier over? Een kilometer, 10 kilometer? Waarom moet het op de fiets, waarom kun je niet met je veulen gaan wandelen?

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:06

gewoon ongeveer rondje van 300 meter ofzo niet langer.
Als ik heb in de wei zet gaat ze wel vaak rennen maar het is er vaak te nat dus kan ze niet rennen dus dacht ik ik laat 'm even uit. Ze had veel te veel energie over. Maar als ik met er gaan lopen en ze wil rennen dan hou ik het niet vol dus dacht ik met de fiets gaat t beter. Maar is dat dan ook niet goed?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:08

Als jij met haar loopt moet ze zich aan jouw tempo aanpassen hoor. Rennen doet ze maar in haar eigen tijd.
Ik zou zelf niet zo gauw de fiets pakken.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:14

Ze past zich goed aan mij aan hoor. Dat is het niet. Maar ze moet haar energie toch kwijt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:17

Die kan ze toch kwijt op de wei? Maak je geen zorgen dat het te nat is en ze niet rennen kan....als ze willen rennen doen ze het toch. En als ze een schuiver maakt dan weet ze dat voor de volgende keer. Een veulen van een half jaar kun je niet in alle situaties behandelen als een volwassen dier...
Wat krijgt hij/zij eigenlijk aan voer?

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:17

Ik denk niet dat een rondje van 300 m uitmaakt. Maar ik denk niet dat het goed zou zijn als je een paar kilometer gaat fietsen dan kun je hem namelijk overbelasten met alle gevolgen. Maar dit is toch niet zo erg.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:21

Ik denk dat ik maar niet meer gaan fietsen, aan de reacties te horen niet zo goed. k Vind t wel erg jammer, maarja, dat maakt niet uit. Ik ga morgen weer lekker met haar lopen, dat is ook erg leuk, ze loopt zo goed mee, en ze vind alles leuk. Ik zet der wel ff vaker op de wei, als ze rennen wil, doet ze dat wel. Toch? Bedankt hoor, voor de reacties. *LOL*

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:27

Eigenlijks komt het op het zelfde neer als je met hem rent in de berm ofzo.
En hij zich lekker uitleeft
Maar als jij wel rustig fiets lijkt het mij geen kwaad kunnen Verward

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 21:30

ja dat dacht ik ook, nou ik wacht nog wel even met fietsen denk ik want ik vin het zo wel eng. We wacht nog even rustig af Haha!

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:38

Het lijkt mij logisch dat een veulen veel energie heeft!
Een veulen hoort elke dag even de benen te kunnen strekken.
Dus het is heel verstandig om haar elke dag even in de wei te laten.
Dan kan ze zelf het tempo bepalen en overvraag je haar niet.
Veel succes!!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:02

met een rondje van 300m overvraag je een veulen ook niet. als je het neit agelijks doet kan t weinig kwaad. denk dat t veulen in de wei ook af en toe 300 meter sprint of gewoon draaft. waarom zou t naast de fiets dan opeens niet meer kunnen? als je ziet wat voor sprongen/bewegingen ze maken in de wei kan dat stukje fietsen er best nog bij.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:12

Misschien wel, maar dit diertje is pas 6 maanden oud. Laat hem lekker ravotten op de wei en behandel hem als een veulen!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:19

ik ga er dan wel vanuit dat een veulen zo goed als 24/7 buiten staat met vriendjes. en dan vind ik t niet verkeerd om hem op commando mee te nemen. tuurlijk geen hele tochten maar stukje wandelen is alleen maar goed voor de opvoeding.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:57

jouw veulen jij wennen op die manier goed aan elkaar en het schept een vertrouwensband. Alleen vind ik wandelen aan de hand een veel betere optie. Ik vind het sowieso, of het nou een veulen of een ouder paard is, link als iemand met een paard aan de hand fietst.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 11:01

Bedankt voor de tips hor! Ik denk dat ik maar even voorzichtiger aan ga doen, misschien heel af en toe nog even maar nu ga ik nog wel met der lopen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:12

Wat een verschil in meningen hier zeg!! Zo zie je maar paarden zijn geen wetenschap.

Ik wil natuurlijk ook nog ven mijn mening kwijt! Pling

Een veulen heeft altijd veel energie, daar is het een veulen voor. ik zou nooit met een paard veulen of niet gaan fietsen... vind ik te eng en gevaarlijk. Bovendien heb je met wandelen meer contact en is het en goede manier om haar aan het kudde gevoel te laten wennen. Pas rennen asl de dominante merrie dat aangeeft en misschien wel helemaal niet rennen!

Een shetlandveulen heeft korte pootjes en zal niet zo snel onderuitgaan in een natte wei. Ik zou me daar geen zorgen over amken en haar lekker in de wei zetten met een kameraadje als dat kan. Een ander verhaal als het heeft gevroren en de grond hard is dan is het gevaarlijker.

De beste tip die ik blijf geven is je eigen gezonde verstand en gevoel blijven volgen!

Heel veel plezier met je veulen!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:03

Ach, ik denk niet dat het erg is om 300 meter te fietsen hoor! Ze komt elke dag buiten en dit hoort gewoon bij de opvoeding. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lange dagtochten gaat maken, maar waarom zou je niet kunnen fietsen en wel kunnen lopen??

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:26

Of het kwaad kan weet ik niet. Zo te horen is het een enkele keer een klein stukje geweest. Het lijkt me niet dat je je pony daarmee voor het leven verknal.
Floor heeft ook wel eens naast mama naast de fiets gelopen. Niet echt vaak. Alleen als ik moest kiezen tussen snel op het land zetten en binnen laten staan.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:05

Ik geloof niet dat je hem/haar zo snel verpest. Je moet uiteraard geen afstanden maken, maar deze kleine rondjes kunnen best. Op deze manier komt ie al vanalles tegen en kun je hem al laten wennen aan andere dingen die hij/zij niet in de wei ziet.

Heel wat jaartjes geleden heeft in een paardenblad een artikel gestaan over het leiden van jonge dieren op de weg. Er was onderzoek gedaan of het goed of slecht was voor de pezen als je de jonge dier regelmatig op het harde liet stappen. Ik weet niet meer hoe jong die dieren waren (wel jonger dan 3!), maar ze werden zeer regelmatig mee naar buitengenomen om over de weg te laten stappen. Ik geloof zelfs dat dit achter een trekker gebeurde, die dan heel langzaam reed. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat het goed was voor de ontwikkeling van de pezen van het jonge dier. Ik weet niet of dit in de loop van de jaren achterhaald is.

Zolang je dat met mate doet, niet als een halve zool langs de weg crosst met je paardje en zijn hoefjes controleert op steentjes etc, dan denk ik dat je niet eens zo slecht bezig bent.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:45

Hm, inderdaad een hoop verschillende meningen... maarre, iets begrijp ik niet zo goed... Je mag geen afstanden maken met een veulentje... Waar zijn deze beestjes nou voor gemaakt dan?? Volgens mij lopen ze in het wild wel meer dan 300 meter per dag.....

Kijk, met de fiets vind ik ook een beetje gevaarlijk, ligt er ook aan waar je fiets, langs een rijksweg of in een bos. Maar ik begrijp dat dit beestje juist rechte lijnen loopt, ipv in een paddock kleine rondjes moet rennen... Lijkt mij alleen maar beter? Een skelet moet ook bewegen om te ontwikkelen...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:51

wat ik nog weet van het OC-onderzoek met veulens: Het is het beste het veulen gewoon hele dagen weidegang te geven en verder niet. Hij kan zelf bepalen wanneer hij stil wil staan, eten, rennen, bokken en kan dus niet overvraagd worden. Zo gaat dat in de natuur toch ook?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:14

Ik moet je wel in alle eerlijkheid nageven dat je veel om je veulentje moet geven dat je toch de kritiek aankunt. Knap hoor. Ben er van overtuigt dat het kind het goed heeft bij je. Want een compliment mag ook wel even.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:21

Rytje schreef:
Ik denk dat ik maar niet meer gaan fietsen, aan de reacties te horen niet zo goed. k Vind t wel erg jammer, maarja, dat maakt niet uit. Ik ga morgen weer lekker met haar lopen, dat is ook erg leuk, ze loopt zo goed mee, en ze vind alles leuk. Ik zet der wel ff vaker op de wei, als ze rennen wil, doet ze dat wel. Toch? Bedankt hoor, voor de reacties. *LOL*


Ik maak hieruit op dat ze vrij veel opstal staat. Ik zou zeggen, zet haar dan gewoon wat meer op de wei, kan ze lekker zelf bewegen. En ze zullen zolang het niet gevroren heeft (en dus echt glad is) niet zo snel onderuit gaan hoor.
Verder ben ik het met Fasel eens, dat je goed op commentaar reageert en hieruit blijkt wel dat je veel om je veulentje geeft.
Succes nog!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:33

Ik denk dat het niet veel kwaad kan, al zul je wel voorzichtig moeten doen. Wij gingen vroeger vaak veel met onze veulens wandelen in de bossen en namen dan een longeer lijn mee, zodat ze een beetje vrij konden lopen of we lieten ze een paar meter draven. Dit deden we dan ook maar 10 min. ofzo maar naar mijn idee vonden ze dit altijd harstikke leuk