Overpeinzing: Mirage slecht door zware bak??? LANG

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Overpeinzing: Mirage slecht door zware bak??? LANG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 12:12

Een aantal van jullie kennen het verhaal van Mirage denk ik wel een beetje. Toen ik haar kocht zijn we eigenlijk vrij snel naar een accomodatie gegaan met een gigantisch goede strakke bak (zowel binnen als buiten) Ik ben toen verhuisd naar de stal waar ik nu sta. Toen ik daar 2 keer was wezen kijken lag de bak er best aardig bij, maar al na een week zei ik "als ik had geweten dat die bak zo zwaar was, had ik hier nooit gaan staan" Toen heb ik nog een topic erover geopend:

[VMR] went een zware bak???

Nou ik stond daar zo'n 1,5 maand, had 3 B wedstrijdjes gereden en toen ging ze kreupelen. Nou om een lang verhaal kort te maken; ze heeft vanaf de geboorte al verbening van het hoefkraakbeen (en daar gaan ze "een" keer last van krijgen) en daarbij is er op de foto ook nog iets te zien aan d'r knie. Nu loop ik zo'n 3,5 maand er al naast en blijf ik in Bodegraven komen. Nu was ik er afgelopen donderdag weer en de VA zei tegen me "in een zware bak zal ze er eerder last van hebben dan in een 'goede' bak, omdat ze dan alleen al d'r knieen meer moet optillen. En momenteel is d'r knie het "ergste".

Nou okee. Ik huur al sinds een paar maanden een goede bak dichtbij m'n stalling, omdat ik en Mirage die zware bak bij stal maar helemaal niets vonden. En daarbij dacht ik ook niet dat het echt goed was uiteraard.
Nu ging ik 'ns terugdenken; ik mocht sinds 2 weken weer wat rijden en ik was 2 keer in de bak aan de overkant geweest en daar liep ze nog niet 100% maar ik was toch best tevreden. Daarna moest ik door omstandigheden (vorst, gladheid) in de bak bij stal en daar heb ik 2 keer gereden ook, en beide keren liep ze duidelijk niet goed, met als gevolg dat ik hele dagen zat te janken en me te bedenken dat ik d'r nu naar de slager kon brengen.

Maar okee, gisteren ging ik dus weer in de bak aan de overkant rijden en nee, nog niet 100% goed, maar jeetje, toch een stuk beter als dat ik d'r in de bak bij stal had gehad!!!

Pas toen ( Frusty ) ging ik me bedenken; zou dit kunnen komen door de zware bak??? Ik vind het nu wel toevallig namelijk en als je je bedenkt dat een paard iets heeft wat niet goed is in de benen en ze er pas last van kreeg toen ik in een zwaardere bak ging rijden....................ze had er ook erg veel moeite mee merkte ik en vandaar dat ik een andere bak ging huren.

Maar wat denken jullie, is dit mogelijk en is de oplossing dus eigenlijk:
Voortaan altijd in een super goede strakke dressuurbak rijden??
Wat overigens niet wil betekenen dat ze natuurlijk nooit meer last heeft van haar blessures, maar misschien helpt het wel.
Hebben jullie hier ervaring mee, paarden die verrot gingen echt bewezen door slechte bak, of juist paarden die slecht waren en beter gingen lopen door een goede bak?
Overigens waren de reacties over de zware bak dat slecht zou zijn voor pezen, maar dit van Mirage is dus geen peesprobleem, maar de kans lijkt mij eigenlijk best reeel dat ze last gaan krijgen van iets wat ze hebben door het lopen in een zware bak denk ik...........

Volgende week of over 2 weken moet ik weer terug naar bodegraven en daar ga ik dit uiteraard ook aan de VA voorleggen.
Ik voel me alsof ik het ei van columbus heb gevonden maar weet niet of het te onderbouwen is.


Groet, Ingrid

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:05

ik zou idd zorgen dat je altijd in een goede strakke bak kan rijden!
want in een zware bak moeten ze hun benen meer optillen, mn pony die spat heeft gehad had er ook in n zware bak wat meer last van dan in een goede bak!
het is voor een paard sowieso niet echt fijn om in een zware bak te rijden(heb gister les gehad in een net omgeploegde bak...ja daar kon je geen zijgangen rijden, de benen zaten tot aan de kogel in de grond!!ik haat die man die de bak van de clublessen onderhoud!of de bak is kei zwaar, daarna wordt ie 4 weken niet gelijkgemaakt en is het een hobbelige superharde bak!)

overleg het eens met de DA, denk dat hij wel weet of het wel/niet door de zware bak kan komen!

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 16:27

Mijn paard is niet kreupel op zware bodem, maar met al dat geploeg loopt ze gewoon niet lekker. Na 3 maanden in een zware bodem getraind te hebben, kreeg ze achter ineens een gal. Daar schrok ik best wel van. Dus ik pas er veel beter voor op. Ik heb gehoord dat een zware bodem naast een zware belasting voor de pezen ook vooral heel zwaar voor de achterknie van een paard is. Een stal met een goed onderhouden bak vinden is volgens mij best moeilijk, want ik ken er hier maar weinig in de buurt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 16:28

lijkt mij vrij logisch

in een zware bak lopen is een veel grotere belasting dan in een strakke bak (leuk gevonden)
probeer het zelf maar eens uit
ga een rondje rennen in een zware in een strakke , ik weet zeker dat je de strakke veel lekkerder vind lopen

als je in een zware bak rijd moet een paard zijn benen hoger optillen en zwaarder belasten om goed te bewegen dan in een strakke bak dus zal het paard in een zware bak ook eerder last van dingen krijgen
vooral als er toch al een afwijking aanwezig die potentieel klachten kan veroorzaken

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:25

draumpje schreef:
lijkt mij vrij logisch

in een zware bak lopen is een veel grotere belasting dan in een strakke bak (leuk gevonden)
probeer het zelf maar eens uit
ga een rondje rennen in een zware in een strakke , ik weet zeker dat je de strakke veel lekkerder vind lopen

als je in een zware bak rijd moet een paard zijn benen hoger optillen en zwaarder belasten om goed te bewegen dan in een strakke bak dus zal het paard in een zware bak ook eerder last van dingen krijgen
vooral als er toch al een afwijking aanwezig die potentieel klachten kan veroorzaken


Precies mijn woorden! Meid, blijf lekker in die goede bak rijden! Wees zuinig op dat paardje!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:21

Mirage, je kunt Bodegraven elke ochtend kosteloos bellen. De artsen zitten dan zelf aan de telefoon. Ik weet zeker dat ze het op prijs stellen als je dit met hen overlegt. In Bodegraven is tegen mij ook altijd gezegd dat er een aantal zaken zijn die van invloed zijn op beenproblemen, dat is het beslag, de wijze van rijden en de ondergrond waarop wordt gewerkt. Het zou dus best kunnen zijn dat je helemaal gelijk hebt en stiekem hoop ik het ook!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:37

Een zware bak veroorzaakt wel snellere slijtage en gallen ja, dus het is wel mogelijk, zeker als een paard wat zwakkere pezen heeft. als je nu eens een tijdje ergens gaat trainen waar de bak minder zwaar is en ze loopt beter kun je eens kijken wat voor impact het heeft.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 23:18

Manon 2 schreef:
Mirage, je kunt Bodegraven elke ochtend kosteloos bellen. De artsen zitten dan zelf aan de telefoon. Ik weet zeker dat ze het op prijs stellen als je dit met hen overlegt.


Manon, hier ben ik uiteraard van op de hoogte, ik kan altijd mijn behandelend arts bellen voor info. Ik moet echter toch over maximaal 1,5 week weer terug en dan wil ik het met hem overleggen en bespreken.
Is wat makkelijker dan over de telefoon en tot die tijd rijd ik in ieder geval niet meer in de 'zware' bak.
maar bedankt voor je tipje!!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:00

Een bak maakt zeker wat uit! Mijn Blizz loopt stukken minder in een zware bak... geen benproblemen gelukkig, maar wel een zware ruiter en korte pootjes. Ik voelde me altijd een beetje een aansteller als ik niet in die bak wilde lessen.....

Succes met het rijden!!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:50

Als Mirage in de andere bak minder last heeft, zou ik niet meer in de zware bak rijden.....
Vind het heel sneu voor je!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 09:03

ik kom nu ook niet meer in de bak bij stal maar alleen nog in de bak die ik huur en dus op zoek naar een stal waar niet een goede, maar een ECHT goede bak bij zit!