Paarden en het Basisonderwijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Paarden en het Basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 12:08

Hallo allemaal,

Op het moment ben ik sterk aan het twijfelen of ik een tweejarige avondopleiding ga starten om in het Basisonderwijs als leerkracht aan de slag te kunnen. Ik werk nu voor een jaar of vier in de sociale zekerheid, maar denk eigenlijk dat mijn roeping in het onderwijs ligt. Met kinderen werken ligt me best wel goed (ben inmiddels ook 7 jaar leiding bij scouting). Als ik nu direct zou kunnen beginnen met het werk zou ik het meteen doen, echter ik moet eerst twee tot tweeenhalf jaar investeren in een opleiding. En op een bepaalde manier houdt me dat nog wel tegen...

Daarnaast vraag ik me ook af of er hier leerkrachten of leerkrachten in opleiding zijn die net als ik erg actief zijn in de paardensport ( 4 - 5 keer rijden in de week) en of de combinatie goed te doen is... ben benieuwd naar jullie verhalen...

Groetjes,

Mark

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:19

Weliswaar ben ik geen leerkracht maar het lijkt mij prima te doen. Bij elke baan moet je overdag werken en heb je beperkt tijd per dag voor je paard, dat is in het basisonderwijs niet anders.
Je zou straks kunnen overwegen om parttime te gaan werken. De vorige leerkracht van mijn dochter had twee dagen in de week vrij omdat hij ook goochelaar is en dat is ook veel trainen.

Als het je leuk lijkt, gewoon doen. Een kantoorbaan kost net zoveel tijd.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:20

Een kennis van mij (met E-pony) is met de avond-opleiding gestopt. De combinatie van overdag werken, s'avonds naar school en voor een pony zorgen die veel beweging nodig heeft, was niet langer op te brengen. Het niveau van de opleiding is goed te doen, wel moet je ontzettend veel verslagen schrijven en schoollessen op papier voorbereiden. Dit kostte ontzettend veel tijd. Elke les moet voorbereid, gegeven en geevalueerd worden. Voor haar was dat niet op te brengen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:23

Mickey hier op bokt die doet dat ook, misschien moet je haar een PB sturen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:13

Is best te doen hoor, ik sta drie dagen pw voor groep 4, heb drie kinderen en een heleboel dingen te doen en ik krijg het ook voor elkaar mijn paard drie keer te rijden en een keer te longeren/los te gooien. De vorige eigenaar rijdt hem ook nog drie keer in de week voor me maar ook als ik het alleen moet doen zoals vorige week lukt het.
Gewoon prioriteiten stellen en ik weet niet of je lessen neemt maar die goed plannen, ik rij dus als mijn jongste zoon naar de peuterspeelzaal is, laat op de avond en vroeg op zaterdag. Als ik op maandagmiddag ga longeren of losgooien neem ik mijn zoontje mee, hij zit dan lekker te kijken of speelt in de modder/gras. Omdat het dan erg rustig is kan hij er geen kwaad. Zo hebben mijn man en kinderen het minste hinder van de hobby van mams.
Leuk weer een toekomstige collega erbij, doen we hebben je hard nodig!!!
Veel succes, en groetjes Gamble.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:17

oh wacht.... ik les net je vraag pas goed. Volgens mij is Mickey al klaar met leren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:22

Ik weet niet hoevaak Cody rijdt, maar zij doet/deed ook een leraren opleiding. Maar ik dacht wel dat zij op de middelbare school wil les gaan geven.

Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:31

Lukt je wel...
Laatst bijgewerkt door Anouar op 15-01-03 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:31

Sjimmy schreef:
oh wacht.... ik les net je vraag pas goed. Volgens mij is Mickey al klaar met leren.

Yep ik ben al een aantal jaren klaar met leren Haha!
Ik sta nu bijna zes jaar voor de klas.

Ik werk fulltime in het basisonderwijs en heb mijn eigen groep.
Ook heb ik een eigen paard. Ik ga daar iedere dag naar toe. Ik rijd of longeer hem 6 dagen per week. En ben dus al gauw een uurtje of 2 , 3 bij mijn paard. Maar ik hoef niet uit te mesten. Hij staat vol pension op een privéstal.

Het gaat best, maar je moet keuzes maken. En je tijd inplannen. Zo kijk ik bijvoorbeeld al een stapel nakijkwerk na in mijn lunchpauze, waardoor ik na school minder nakijkwerk heb. Dan ga ik na mijn werk rijden, daarna eten en eventueel nog wat doen voor het werk. En dan heb ik ook nog tijd om moderator te zijn op Bokt. (Als ik het zo allemaal eens lees, doe ik toch eigenlijk best veel op een dag Haha! )

Ik vind het goed te doen. Het levert mij juist meer energie op dan dat het kost. Je kunt alle zorgen even lekker van je af zetten als je aan het rijden bent.

Maar als je nog vragen hebt, stuur ze maar in een pb hoor Knipoog