Onzinnig stress veroorzaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Onzinnig stress veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 17:07

Aangezien ik nu niks kan beginnen bij ons op stal, met dit weer. (alleen een buiten bak)
Hebben we besloten ze (ook het paard wat mijn stalgenootje rijdt)voor de komende twee maanden vlakbij de vereniging te stallen.
Het is niet mijn eigen paard, staat bij de eigenaren op stal, vandaar dat het tijdelijk is.

Netty is eigenlijk nog nooit ergens anders geweest.
Ik vraag me eigenlijk af of het te veel stress veroorzaakt om zo'n verhuizing te doen voor twee maanden.
Anderzijds, ze staat nu al bijna 2 weken niks te doen en daarvoor af en toe wel en af en toe niet. Duidelijk te merken aan haar humeur.
Dus vandaar dat we tot en met maart daar heen gaan, omdat we met zekerheid door kunnen gaan met trainen.
En dan weer terug gaan naar stal.
Volgende winter willen we het weer doen, maar dan al vanaf begin december ongeveer....

Wat vinden jullie slim of onnodig?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Het gaat zowiezo door hoor, maar ik vraag het me af. Niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk, maar misschien heeft 1 van jullie het al eens gedaan en kan mij vertellen hoe zijn of haar paard daar op reageerde.....

Ik kan me voorstellen dat elke week met de trailer heen en weer sjezen ook aardig vervelend kan zijn, dus dit leek mij een betere oplossing. Dan of helemaal niets doen of een paar keer per week met de trailer zo'n 20 minuten heen 20 minuten terug.....

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:44

Ze zal de eerste dagen alles wel een beetje raar vinden. Maar zodra ze een beetje gewend is, zal het denk ik wel goed gaan. Er staan andere paarden en dan is het volgens mij snel al goed. Het lijkt mij ook beter, dan elke week heen en weer rijden.
Ik ben nog nooit zo heen en weer verhuist, maar meiden bij ons op stal deden dat wel. Die gingen 's winters naar de manege. Voor zover ik weet, hebben die paarden daar nooit echt stresserig op gereageerd. Wat ik wel weet is dat ze het wel heel leuk vonden als ze weer terug naar onze stal mochten. Maar dat was niet omdat het bij de manege niet leuk was. Het is bij ons op stal gewoon nog leuker ... Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132038
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:25

Uit je verhaal valt al op te maken dat je op dit moment helemaal niets met je paard kunt doen.
Behalve dat je een trainingsachterstand oploopt (alleen jijzelf kunt beoordelen of je dat erg vindt !) word je ook nog geconfronteerd met een nukkig paard.
Logisch, ik zou ook niet blij worden van een paar maanden stilstaan, en de winter is helaas nog niet voorbij dus daar komen nog wel een paar maandjes bij.

Ik denk dat je er goed aan doet om een alternatief te zoeken !
In jullie geval zou dat best de optie kunnen zijn om je paard tijdelijk te verplaatsen.
Je bent in elk geval bewust bezig met het afwegen van de voors- en tegens, en zoals je zelf al zegt is een van de nadelen het "wennen" op een andere stal.
En dat is nu juist iets wat je vantevoren niet in kunt schatten....... sommige paarden gaan probleemloos over, terwijl andere paarden helemaal over de flos gaan.
In allebei de gevallen is dat vrij extreem, want meestal wordt het een middenweg: paard is een paar weken een beetje onwennig, en past zich vanzelf aan aan de nieuwe omstandigheden.

Imo. is het prima om het eens te proberen.
Gaat het echt niet, dan kun je altijd nog terug.
En je hebt meteen wat ervaring voor volgend jaar, en kunt daar evt. je plan wat op aanpassen.
Ik zou zeggen: doen !
Probeer het, en je weet het ! Knipoog

Veel succes !

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:17

Hoi Tigger,

Vraag of Netty naast dat andere paard kan staan, of in elk geval in de buurt. Dan heeft ze iig een maatje dat ze goed kent in de buurt. Dat zou de verhuizing gemakkelijker moeten maken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 19:47

Dat is idd ook de bedoeling. Ik ben ook blij dat ze samen gaan. Want op stal hier zijn het echt prik en prak. die zijn altijd samen.
Er was eerst nog sprake van dat Athena (andere paard) alleen zou gaan. Eerder dit jaar al. Maar toen hadden we allebij al zoiets van: dat gaat Netty niet leuk vinden, want die zijn echt maatjes.

Bedankt voor de reacties, ik ben nu al een stuk zekerder.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:20

Ik denk dat die twee wel naast elkaar kunnen staan en dat dit hun verblijf een stuk veraangenaamd Sigaar
Natuurlijk zal het wel eff lastig zijn, zeker voor Netty die is nooit eerder van huis afgeweest, maar aangezien Athena erbij is verwacht ik weinig problemen *LOL*
Ik denk dat we het er het beste van moeten hopen, in het ergste geval laden we ze weer in en rijden we ze terug naar Lettele
Daarnaast is het zo dat ze als je straks concoursen gaat rijden toch eens zal moeten wennen aan een andere omgeving dus dit is een mooi opstapje. Kun je mooi zien hoe ze reageert Nerd

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 20:45

Je bent de beste Atheentje.... Haha!
Het komt ook wel zeker goed en idd ze zal er aan moeten wennen.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:59

Onze situatie is zeer vergelijkbaar met die van jou Lachen !
Wij zijn vorige week woensdag verhuisd Haha! ! Geen enkel probleem hoor! Dikke en Helania staan ook nu weer bij naast elkaar in de box en zoals thuis gewend, ook samen op de paddock!
Je zal zien, wij zijn degene die er problemen van maken, de paardjes (in de regel Knipoog )niet !

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:12

Met magic zijn wij ooit 1x verhuisd, zij kon er erg slecht tegen.
Heeft rondjes lopen draaien in stal en waterbak kapot getrapt.

Maar ja ieder paard reageerd er weer anders op.