Wat heb ik nog nodig? gebrek aan dekenervaring...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Wat heb ik nog nodig? gebrek aan dekenervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 23:52

Volgende week komt mijn nieuwe aanwinst aan: een donkerbruine andalusierhengst.
Nu heb ik steeds een haflinger gehad en hij had eigenlijk niks nodig van deken ofzo, want hij was niet geschoren, stond altijd buiten en had een hele dikke vacht.
Maar het paard dat ik nu ga kopen, is nog maar enkele weken in Nederland en is nog kort behaard (dus niet geschoren). Een staldeken heb ik al voor hem, dus warm zal hij al zeker hebben als hij hier aankomt! Pling
MAAR... ik vroeg me af wat voor deken ik nog nodig heb. Het plan is om hem grotendeels op stal te laten staan (in de winter, 's zomers op wei) en elke dag te rijden. Soms zou ik hem losgooien in de wei of bak.

- Heb ik een uitrijdeken nodig? Of kan ik ook gewoon deken af, zadel op en buiten rijden zonder?
- Moet ik, als ik hem losgooi, voor 5 minuten ofzo, zijn staldeken op of afdoen?
- Wanneer is de goeie periode om het staldeken definitief af te doen of merk ik dat wel vanzelf?
- Als het ophoudt met vriezen, gat hij het dan niet plots te warm hebben of past een paard zich zelf aan?

Ja, de vraagjes klinken misschien een beetje dom, maar ik weet echt niks van al die dekentoestanden af, ik denk trouwens dat ik hem volgend jaar maar gewoon dikke haren laat krijgen...

HELP!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:02

- Heb ik een uitrijdeken nodig? Of kan ik ook gewoon deken af, zadel op en buiten rijden zonder?
Als je paard echt kort in de vacht zit zou ik een zweetdeken kopen van wol of fleece oid, die zijn zowieso handig om te hebben. Die kun je dan tijdens het losstappen achter op de rug doen, als je gaat draven haal je hem eraf. Als je weer uit gaat stappen doe je hem weer op. Als je afgezadeld hebt kun je gewoon de staldeken weer op doen. (mits je paard niet drijfnat is)

- Moet ik, als ik hem losgooi, voor 5 minuten ofzo, zijn staldeken op of afdoen?
Op doen! Ik hou absoluut niet van dat op-en-af gewissel, toen iemand anders Max nog deed is ie er knap ziek van geweest.

- Wanneer is de goeie periode om het staldeken definitief af te doen of merk ik dat wel vanzelf?
Merk je vanzelf. Als je paard het warm heeft word ie vaak klammig op zn schouder. Als het dus iets warmer wordt een beetje in de gaten houden of ie niet zweet. Zo ja, de deken wisselen voor een tussendeken die iets dunner is.

- Als het ophoudt met vriezen, gat hij het dan niet plots te warm hebben of past een paard zich zelf aan?
Hij past het zelf wel aan, en voor de resr\t, zie vorige antwoord.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:11

Nu ben ik geen expert op dekengebied maar ik weet wel iets: het belangrijkste is goed kijken naar je paard. Sommige paarden met dunne vacht hebben het niet snel koud, andere paarden met veel dikkere vacht hebben het wel snel koud. Ook heb ik gemerkt dat paarden zelf heel snel in staat zijn om vacht te laten groeien of juist te verharen. Bij een beetje wisselend raar weer (ene week 10 graden, andere week vriezend) zul je dit ook merken in de vacht. Toch een poging tot beantwoorden van je vragen (let wel: ik ben geen expert Lachen )

- Heb ik een uitrijdeken nodig? Of kan ik ook gewoon deken af, zadel op en buiten rijden zonder?
Hangt van het paard af. Als ie niet geschoren is kan je in principe zonder uitrijdeken rijden. Is het een beetje een koukleum of vriest het dan zou ik buiten een uitrijdeken opdoen (ook beter voor de spieren).

- Moet ik, als ik hem losgooi, voor 5 minuten ofzo, zijn staldeken op of afdoen?
Losgooien buiten gewoon met deken op. Losgooien binnenbak doe ik eigenlijk altijd zonder deken.

- Wanneer is de goeie periode om het staldeken definitief af te doen of merk ik dat wel vanzelf?
Haha! bij ons op stal zit iedereen elkaar altijd aan te kijken wanneer de beste tijd zou zijn Haha!. Meestal kun je zo eind maart, begin april stoppen met je deken. Wacht totdat er een paar dagen achter elkaar vrij warm weer komt. Aan het begin van die periode kun je dan de deken eraf doen. Ook kun je er voor kiezen om eerst een iets dunnere 'tussendeken' erop te leggen en zo langzaam af te bouwen van je warme deken naar dekenloos.

- Als het ophoudt met vriezen, gat hij het dan niet plots te warm hebben of past een paard zich zelf aan?
Als je een 'normale' deken heeft gaat hij het niet plots te warm hebben. Als hij het te warm heeft en bezweet op stal staat moet je misschien aan een dunnere deken denken. meestal weten paarden dat zelf heel goed te regelen met hun vacht.