Grasbrok wat is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Grasbrok wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 11:46

Laats hadden een paar mensen op stal het over grasbrokken. Nou vroeg ik mij af wat is dat nou weer. Is dat gewoon gras samengeperst tot een brok Verward . Wat is het nut om dit te voeren. Wanneer kun je dit het beste voeren. Zijn hier mensen die hier misschien ervaring mee hebben? En kun je dit dan gewoon als hooi voeren?Wat kost zo`n zak gemiddeld? Het zal wel een hele stomme vraag zijn Frusty . Maar in iedergeval bedankt als je dit leest .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:07

Grasbrok is idd gedroogd gras dat samen met wat melasse is samengeperst tot een brok.
Het heeft dezelde voedingswaarde als hooi maar heeft veel minder ruwe vezels.
Wij laten zelf ons gras ook altijd persen tot grasbrok voor de schapen omdat je dan veel minder opslagruimte voor nodig hebt, we laten er ook altijd wat vitaminen en mineralen bij doen.
De schapen krijgen naast grasbrok ook gewoon hooi en wat krachtvoer.
Ilindra en Lisa krijgen ook wel grasbrok maar Händell wil het niet eten.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:12

Mijn schoonzus laat het ook persen. het is inderdaad gedroogd, samengeperst gras. Haar beesten krijgen het geweekt. Ik geef het soms ook. Ik heb een zak staan. Hij krijgt het als bijvoeding. gewoon om wat extra's te geven. Hij doet hier langer over om het op te krijgen dan met slobber.
Geen idee waar het te koop is. Informeer eens bij je veevoederbedrijf.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:18

belletje krijgt het soms ook. maar niet alle paarden op stal vinden het even lekker.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:05

Ik had er ook nog nooit van gehoord eigenlijk...
Nou ja,weer wat geleerd vandaag Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:20

grasbrok is een samengepers hooiproduct in brokvorm.. zit zelfde in als gas/hooi dus. niet als bedoeling om alleen te voeren maar het is te gebruiken als vulmiddel. dus dat een paard toch iets in de maag heeft.
je kunt het bijv gebruiken voor paarden die geen brok mogen of krijggen maar de rest van de stal wel. dan hebben ze voor hun gevoel wel brok gehad. en natuurlijk als gewoon vulmiddel bijv. voor wedstrijden en dergelijke als je liever niet krachtvoer geeft...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:21

Het is inderdaad samengeperst hooi in een brokvorm.
De brok wordt bijeen gehouden door er wat melasse (= rietsuiker) aan toe te voegen en het onder hoge druk te persen.

Grasbrokken zijn niet bedoeld als vervanger voor hooi / gras vanwege het lage vezelgehalte.
Paarden hebben veel vezels nodig om de darmen / spijsvertering actief te houden.

Je kunt grasbrokken gebruiken bijv. in de situatie zoals Jilleroo beschrijft.

Bij de veevoederhandel kun je grasbrokken kopen, soms gaat het op bestelling omdat er niet zoveel vraag naar is.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:24

Het wordt ook wel lucernebrok genoemd.
Je mag het alleen niet aan paarden geven zonder het te weken, het zet namelijk heel erg uit als het nat wordt, dus kan er een verstopping ontstaan. Onze shet heeft een zodanig slecht gebit dat hij geen hooi kan eten, die krijgt dus in plaats daarvan geweekte grasbrok.

Het is gewoon bij de welkoop oid te krijgen, en best goedkoop. Wij halen het op het moment bij een boertje in de buurt, die verkoopt het voor iets van 3,50 euro per zak (maar dat is wel onder de normale prijs denk ik).

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:52

lucernebrok is een andere brok dan grasbrok rieja...
lucerne brok moet je idd weken van te voren grasbrok niet. dat zet niet zo veel uit.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:51

jilleroo schreef:
lucernebrok is een andere brok dan grasbrok rieja...
lucerne brok moet je idd weken van te voren grasbrok niet. dat zet niet zo veel uit.


Grasbrok zet wel degelijk behoorlijk uit. Dat is iets om goed rekening mee te houden.
Als zoethoudertje en het geven van een vol gevoel is het wel goed spul, zolang je dat maar niet doet uit bezuinigingsoverwegingen, zoals hier in de buurt nog wel eens gebeurt.
Voor paarden die niet veel brok kunnen/mogen hebben is het een leuke aanvulling, let er echter op dat ze voldoende vitaminen en mineralen krijgen.
Eigenlijk werkt het hetzelfde als die vezelslankheidspillen voor mensen *LOL* *LOL*

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:43

Wat is dan qua inhoud het verschil Jilleroo? (wist ik gewoon niet, heb belangstelling voor het verschil, iig no offence)
En Oscar en ikke spreken elkaar volgens mij ook tegen: zitten er nou wel of niet veel vezels in?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:00

Nee hoor, Oscar heeft gelijk, er zitten (te) weinig vezels in grasbrok. De vezels waar ik het over had, worden door mensen gegeten, maar het idee en de werking zijn eigenlijk hetzelfde.