is dit erg of juist niet?..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:55

Ik heb nooit een bak tot mijn beschikking en nu is de wei ook niet te berijden. Ik zou graag buiten willen rijden maar ik heb hier geen uitrijmogelijkheden.
Mijn pony is niet zo verkeersmak dat ik er zo de drukke weg mee opkan.
Ik kan hem er ook niet zo makkelijk aan laten wennen omdat ik nooit hulp heb. Ik ga echt niet alleen naar buiten met een paard dat nog niet verkeersmak is!
Ik heb 1 keer een vriendin zover gekregen dat ze meeging.
Aan een touwtje erbij. Nou het ging best goed maar ik heb toch bijna in een sloot gelegen toen er een trekker voorbij kwam waardoor ik in de berm (naast de sloot dus) moest en meneer durfde ineens niet van de weg de berm in te stappen!
Toen was ik toch erg blij dat mijn vriendin hem vast had en ook een gigantische ruk aan het touw gaf waardoor we nog net niet achterover de sloot invielen.

Dus het is niet altijd mogelijk voor iedereen om buiten te rijden.
Ik kan alleen maar op wegen rijden hier in de buurt, geen park of bos of iets dergelijks aanwezig.
Dus voor mij is het verplichte winterstop

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:56

Kaj , ik begrijp best dat je op dit moment dus niet buiten kunt rijden , ook bij jou is het een geval van : paard komt nooit buiten op de weg dus is het niet gewend.
Maar ik kan dan niet begrijpen dat je daar niet aan gaat werken , je hoeft er niet per-sé OP om je paard verkeersmak te maken !
JUIST niet , lekker ernaast wandelingen maken en vanalles laten bekijken , overal heen gaan. Zo maak je een paard verkeersmak , gewoon opvoeding....

Is verder geen kritiek op jou of anderen hoor , als je tevreden bent op deze manier dat je nu dus "niks kunt" dan is dat natuurlijk prima Lachen.

Maar voor mij is dat vrij onbegrijpelijk , dat je dan niet gewoonweg begint met verkeersmak maken Verward

Het is wel voor vrijwel iedereen mogelijk om buiten te rijden , maar je moet er wel met je paardje aan werken natuurlijk.
Als je dat zelf niet wilt of je je paard niet goed genoeg opgevoed hebt , niet genoeg tijd hebt of wat dan ook , dan is dat imo nog altijd je eigen schuld.
Je WILT niet (traint er niet voor) , is anders dan het KAN niet......
Begrijp je wat ik bedoel ? Lachen

(spekgladde wegen uitgesloten natuurlijk)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:19

Zoals ik net probeerde duidelijk te maken heb ik niet echt de mogelijkheid om naar buiten te gaan.
Ik kom gelijk op best wel drukke wegen terecht en ik vind het onverantwoord om dat alleen te gaan doen.
Een paard in paniek is enorm sterk en die houd ik aan de hand niet hoor!
Ik wandel al vaak met hem naast de wei op een pad maar ja alleen een drukke weg opgaan vind ik niet verantwoord.
Niet alleen het verkeer is een eventueel obstakel ook kun je andere paarden tegenkomen waar die van mij helemaal niet aan gewend is. Ik ben dus eerder gaan wandelen met twee touwen, ik aan de ene kant en een vriendin aan de andere kant. Dat gaat wel maarja ik kan niet altijd op de hulp van anderen rekenen.

Ik wil mijn pony heel graag verkeersmak hebben maar ik kan niet als een kip zonder kop met het beest de weg opgaan om vervolgens misschien wel ongelukken te veroorzaken! Mijn pony kan best wel een heethoofd zijn en als er iets gebeurd en ik kan hem niet houden aan de hand wat dan?
Ik wil er niet eens aan denken.
Dus vandaar dat ik niet alleen met hem de weg op ga.
Maar als jij dat wel graag doet met een paard dan mag je komen hoor!

Weet je wel hoe moeilijk het is om wat te beginnen met een pony als je nooit hulp in de buurt hebt?
Ik heb de eerste twee tot drie jaar veel hulp gehad van een vriendin die verder niets met paarden had maar die toch net even dat beetje hulp kon verlenen wanneer je dat nodig had.
Door allerlei omstandigheden heb ik haar vanaf die tijd nooit meer gezien.
En dat was net in de tijd dat ik met inrijden wilde beginnen.
Nou ik was gewoon afhankelijk van wanneer iemand een keer mee wilde om me te helpen.
Ik heb geen bak zoals ik al zei, en om er zo voor het eerst op te gaan zonder iemand in de buurt nee dank je.
Nou op dat meisje dat me beloofd had de eerste tijd een beetje te helpen kon ik ook niet rekenen helaas want na een paar keer mee te zijn geweest was het over.
Toch heb ik hem redelijk kunnen rijden die zomer.
Alles ging braaf alleen de galop ging nog niet goed maar ja.
Nou dan heb je weer een winter waarin je niks kan doen en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen!

Geloof ik zou zo graag willen dat hij verkeersmak was en dat ik er zo op kon stappen en wegrijden maar je moet er wel de kans voor krijgen.

Alleen de weg opgaan is in mijn ogen gewoon gevaarlijk.
Niet alleen voor mezelf en mijn pony maar ook voor anderen.
Ik moet sowieso een stukje over een heel smal pad om op de weg te komen. Als er een fietser langskomt en hij springt ineens opzij dan zou die fietser ook niet blij zijn.
Afgelopen jaar was ik er behoorlijk fanatiek mee bezig om samen met iemand anders een paar weken flink fanatiek bezig te gaan met verkeersmak te maken. Helaas raakte hij toen net hoefbevangen dus het was over met de weg opgaan. Nu hij weer goed loopt op het verharde is hij weer net zo nerveus als voorheen.

Mijn pony is nu eenmaal geen manegepaardje en is gewoon best onzeker.
Ik stap zoveel mogelijk met hem op de weg naast de wei daar komt weinig verkeer en ik ga steeds iets verder maar het is geen simpele kwestie van keuze dat hij nog niet 100% verkeersmak is.

Want dat zou het voor mij al heel veel makkelijker maken!

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 18:45

bedankt voor je mening! Knipoog
de bak is jammer genoeg niet gelijk anders had ik inderdaad kunnen rijden..
maar morgen gaat het hier dooien dus kan dan na een paar dagen lekker rijden..

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 18:53

ik ben het helemaal met je eens kaj!!
heb er voor de rest niks meer gaan te te voegen!
sterkte deze winter en vraag anders misschien een van je ouders doe ik zelf ook wel eens!!
of misschien heb je zussen of broers?
het is maar een ideetjuh!

doeg
bootjuh

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:36

Mijn vader en moeder durven niet zo goed!
Mijn moeder durft nog niet eens in de buurt te komen en mijn vader durft nog wel iets meer maar verder....
Maar de vriendin van mijn broer kan me gelukkig wel gaan helpen alleen zij heeft het erg druk met haar opleiding.
En aangezien ik zelf meestal in het weekend werk wordt dat lastig.
Maar ik ben er al mee begonnen om de zaterdag vrij te houden!
Scheelt me helaas wel wat in loon maar ja anders red ik het allemaal niet.
Maar bedankt voor de tip hoor!