Portugese stang: wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Portugese stang: wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 01:05

Afbeelding

Dit zijn portugese bitten, werking ongeveer hetzelfde als een pelham. Dat zwarte is een speciaal soort olie (functie weet ik net precies). Heeft iemand wel eens zo'n bit gezien of ermee gereden? Hier in Spanje wordt het heel vaak gebruikt, soms in cobinatie met een serreta.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 08:33

NOu, ik heb ze wel gezien, bij Animo ruitersport, niet mee gereden.
Als ik ze zo zie, dna doet de werking mij dingen aan een pelham (zoals je al zei), met name bij de gebroken versie. Die ongebroken doet mij denken aan een pompstang.
Als ik eerlijk ben denk ik dat er niet zoveel verschil is in werking tussen deze bitten en de bij onsbekende pelhams. Ze maken ze alleen mooier. Ik zie mezelf wel rijden met zo'n mooi versierd bitje zoals links Haha! als het hier nu eens mocht in het Z Haha!. De lengte van de scharen bepaald de scherpte, evenals de dikte en de vorm van het mondstuk. Dus niet hoe de stang versierd is. Een S-vormige schaar is vrij lang, maar door de vorm is de effectieve lengte vrij kort. Zo ook hier, versiersels veranderen de schaarwerking neit.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:18

er is een groot verschil met een pelham, nl dat die ook een bevestiging voor de teugel kent bij het bit zelf, naast de ring die aan de scharen zit. Je combineert zo stang en trens in 1 bit, en hoort het dan ook met dubbele teugels te gebruiken. Deze bitten zijn alleen een stang, en rijd je met 1 teugel. De hefboom werking kan daardoor veel sterker zijn, uiteraard afhankelijk van de hand die de teugel vast houdt *LOL*
Ik heb niet met deze bitten gereden, wel met een losse stang (in Afrika) en was daar niet erg gelukkig mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:36

Je kunt hier toch ook met dubbele teugel mee rijden? TEnminste op die middelste foto heb ik het idee dat er een teugel door de ruimte bij het mondstuk kan. Ik ben dus uitgegaan van een dubbele teugel.

Alleen op stang rijden met 1 teugel is weer wat anders, dat heb ik wel gedaan, met een westernstang.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:42

Lijkt me van niet, en volgens mij is dat ook niet de bedoeling van een portugese stang.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:25

Delphi schreef:
Spaanse/Portugese bitten worden meestal gecombineerd met de seretta een vrij scherpe/smalle kaptoom waaraan drie ringen zitten, aan de buitenste ringen worden de teugels bevestigd, heeft dezelfde werking als bij ops de trens


Dezelfde werking als bij ons de trens?! Echt dus niet. De seretta is een ijzeren neusriem en heeft een hele zware inwerking op de neus. Ik heb in Spanje genoeg paardenleed van dit martelwerktuig gezien.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:57

Ik heb ooit eens op een pony gezeten die met zo'n bit werd gereden. Ik vond het maar niks. Ik had het idee dat ik zijn tong eraf aan het snijden was. EN vond het ook net prettig dat de teugels onder de mond ergens zaten. Tsjaa dat zit natuurlijk tussen de oren. Ik heb alleen gestapt en heel even gedraaft en dat vond ik wel weer genoeg. Geef mij maar gewoon een normaal bit

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:35

Ach het is wat zovelen zeggen, het hulpmiddel is zo hard als de hand van de gebruiker.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 14:17

Je kunt wel degelijk met 4 teugels rijden, zoals met de pelham, of idd zoals al eerder gezegd met de serretta. Een serretta is niet altijd van ijzer, kan ook van hout zijn, en hoeft niet perse een martelwerktuig te zijn. Als hij is overtrokken met eerst schapevacht en dan bont werkt het echt niet scherper in dan een normale kaptoom. Onze hackamores werken scherper in dan een correct gebruikte serretta!

Ik rijd zelf met bit E met 1 doorhangde teugel op het onderste gaatje, je rijdt dan vooral op je zit en dat rijdt echt geweldig. Ik gebruik het alleen tijdens buitenritten, het is een bepaalde rijstijl, beetje te vergelijken met western.
Als ik in de bak ga dressuren rijd ik met een rubber D trens en daar loopt hij ook super op. Maar dat is weer een heel andere manier van rijden. Ik merk niet aan mijn paard dat hij door het ene het andere afleerd oid.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 14:18

BTW zal ik ook een foto maken van die bitten links van het plaatje? Die zijn echt om te kwijlen! Ik zal ook een foto van Spaanse stangen maken, heb ik ook nog een vraagje over.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:53

Ja, foto's!!!!!!!!!!!!!! Haha!

Zien er mooi uit, zijn helaas ook duur. Te duur om niet te gebruiken als je ze aanschaft.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:43

Wat je heel veel ziet bij paarden die uit de Zuidelijke landen van Europa komen, is dat ze mooi afbuigen, maar geen contact zoeken met de ruiterhand. Er is dus eigenlijk geen aanleuning (hoe licht dan ook). Vaak ook lopen deze paarden niet over de rug en zie je achter 'gekrabbel'. Met andere woorden: het plaatje oogt mooi, maar als je verder kijkt dan het plaatje, dan is het dus niet goed. Dat deze paarden achter het bit kruipen heeft alles te maken met de africhting die toch vaak zeer ruw is en waar gewerkt wordt met scherpere bitten en natuurlijk de serreta. Het hoeft niet verkeerd te zijn, maar vaak (zeker bij de wat mindere fokkers/africhters) zie je daar problemen mee. Wil je deze paarden rijden op een trens, dan moet je dat heel rustig oppakken. Ze moeten leren het bit aan te nemen en hun angst voor het bit kwijt te raken. Ze moeten ook leren over hun rug te lopen en hun passen te vergroten. Iets dat niet van de ene op de andere dag gaat.

Beetje off-topic, maar wel een verhaal van 'achter het bit'...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:55

Daar heb ik in november een perfect voorbeeld van gezien in Portugal. Voor spectaculair maar verder Huilen Huilen