Maar nu wil ze op de heenweg nooit weg en gaat ze steigeren. Het eerste stukje gaat wel, maar na ongeveer 100 meter doet ze dat en elke keer op dezelfde plek. Ze gaat steeds hoger steigeren en probeerd altijd weer om terug te gaan. Haar maatje blijft op stal en dit zal het probleem ook wel zijn, maar als ik op de hei ben is het over en dan wordt ze super vrolijk. Zo af en toe loopt ze wel gewoon door naar de hei zonder moeilijk te doen maar vaak wordt ze op dat ene punt dwars.
Weet iemand misschien wat ik er tegen kan doen? Ik heb al van alles geprobeerd, een tik met de zweep heeft een averechts effect. Als ze iets of iemand kan volgen is het wel goed en het maakt dan ook niet uit wat. Maar ik wil gewoon dat ze zelf loopt en zich niet zo aanstelt. Ik heb niet altijd bij de hand die even mee wil rijden met de auto of voor ons uit wil fietsen.
Ik hoop dat iemand tips heeft want ik ben het nu weleens zat om haar altijd mee te moeten trekken.

Of je de tijden niet aan elkaar aan kan passen? Ik moet toch trainen dus dit lost voor mijn gevoel niks op.
Staat tegenover dat het het bestaansrecht is van het paard om door ons 
) maar het hielp wel! Verder weet ik het echt niet.. Het is echt een ontzettend stom probleem :S 
Dit was ik op een gegeven moment zo zat dat ik hem toen ik in de bak dezelfde ellende had een half uur achteruit laten lopen, elke keer als ik probeerde op te stappen en hij bleef niet netjes staan....achteruit!! Dit hielp niet, toen heb ik hem met zijn hoofd naar rechts getrokken en ben zelf achteruit gelopen, paard is dan heel snel uit evenwicht en je trekt ze zo omver....hielp ook niet
Toen was ik het zo zat dat ik hem met de zweep een enorme optater heb gegeven op zijn neus/hoofd......sinds die klap heeft hij NOOIT MEER een stap verzet met opstijgen