wat doen als paard niet weg wil op buitenrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

wat doen als paard niet weg wil op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:59

Ik rijdt gemiddeld 2x per week een lange route door Havelte heen met m'n paard om hem te trainen voor endurance.
Maar nu wil ze op de heenweg nooit weg en gaat ze steigeren. Het eerste stukje gaat wel, maar na ongeveer 100 meter doet ze dat en elke keer op dezelfde plek. Ze gaat steeds hoger steigeren en probeerd altijd weer om terug te gaan. Haar maatje blijft op stal en dit zal het probleem ook wel zijn, maar als ik op de hei ben is het over en dan wordt ze super vrolijk. Zo af en toe loopt ze wel gewoon door naar de hei zonder moeilijk te doen maar vaak wordt ze op dat ene punt dwars.

Weet iemand misschien wat ik er tegen kan doen? Ik heb al van alles geprobeerd, een tik met de zweep heeft een averechts effect. Als ze iets of iemand kan volgen is het wel goed en het maakt dan ook niet uit wat. Maar ik wil gewoon dat ze zelf loopt en zich niet zo aanstelt. Ik heb niet altijd bij de hand die even mee wil rijden met de auto of voor ons uit wil fietsen.

Ik hoop dat iemand tips heeft want ik ben het nu weleens zat om haar altijd mee te moeten trekken.

Anoniem

Re: wat doen als paard niet weg wil op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:03

Herkenbaar...
heb dit precies hetzelfde gehad met 2 paarden!
Bij mijn vroegere pony is het vanzelf over gegaan, maar wel pas na heeeele lange tijd!
gewoon doorzetten en vooral niet opgeven!
Iemand die erachter fietst/loopt met longeerzweep wil ook nog wel eens helpen

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:05

samen met een ander paard gaan rijden...

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:07

Robijntjah schreef:
Herkenbaar...
heb dit precies hetzelfde gehad met 2 paarden!
Bij mijn vroegere pony is het vanzelf over gegaan, maar wel pas na heeeele lange tijd!
gewoon doorzetten en vooral niet opgeven!
Iemand die erachter fietst/loopt met longeerzweep wil ook nog wel eens helpen

Daar zat ik zelf ook al aan te denken aangezien ze het iedere keer weer doet op dezelfde plek. Maar omdat er dan iemand bij is loopt ze wel door en dan werkt het nog niet.

Het is ook niet zo dat ze het niet leuk vindt want als ze eenmaal op de hei of in het bos is, gaan de oren naar voren en is ze super looplustig.
Het maakt dan ook niet uit of je 1 uur of 5 uur weg bent, ze blijft het leuk vinden.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:09

missnynke schreef:
samen met een ander paard gaan rijden...

Wat als die er niet zijn? Of je de tijden niet aan elkaar aan kan passen? Ik moet toch trainen dus dit lost voor mijn gevoel niks op.
Het is alleen het stukje naar de hei toe, waar ze niet bij haar maatje weg wil. Maar ze begint niet eens bij het land zelf maar een stukje verderop. Verder gedraagt ze zich super en is er niks aan de hand.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:11

Een van de paarden die ik rijdt voor iemand,wil dat ook niet. Echt die weigert van stal weg te gaan. En anders staakt die onderweg wel! EN dan gooit die zich rustig tegen een boom aan hoor.
Dus echt een gevaar op de weg. Toch is het een kwestie van oefenen,consequent bezig gaan. En een keer afstraffen mag best!
Probeer anders te regelen of er een keer iemand met je mee rijdt!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:18

@ meiske16
Ik rijdt zeg maar 1x per week alleen en 1x per week samen.
Dan is er echt geen probleem want dan kan ze het andere paard volgen.
Ik straf haar iedere keer af maar dit werkt alleen maar averechts. Ik heb ook geprobeerd haar goed te belonen maar dat werkt ook niet. Ook probeer ik haar met mijn stem door te laten lopen, maar werkt helaas ook niet. Ik heb ook al eens een spoortje omgedaan, maar dit werkte maar 1x.

Ik zat eraan te denken om misschien iedere dag die route eens te gaan rijden en kijken of het dan midner wordt omdat ze weet dat ze toch wel goed.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:14

Je kan meerdere dingen proberen, maar je moet dit probleem in ieder geval wel oplossen voordat het echt gevaarlijk wordt.

Het probleem is waarschijnlijk dat op het moment dat jij been geeft, zij omhoog komt. Je zegt immers zelf dat een tik met de zweep averechts werkt, dus zal dat ook wel zo zijn als je een schop geeft.
Wat je kunt proberen is om haar voor een keus te zetten. Op het moment dat ze moeilijk gaat doen, 'trek' je haar met één teugel om zodat ze een rondje om haar eigen as draait. (Hoofd bij jouw been) Ze zal hier waarschijnlijk eerst tegen protesteren, op het moment dat ze met je meedraait en niet meer terugtrekt zet je haar weer rustig in de richting die jij op wil. Je geeft opnieuw been, zij zal waarschijnlijk weer omhoog komen. Timing is hier heel belangrijk, als zij omhoog komt draai je haar direct om zodat ze wel laag moet blijven. Na een paar keer zal ze misschien door hebben dat ze dit zichzelf op de hals haalt, iedere keer dat ze omhoog komt moet ze draaien, en dat zal ze niet prettig vinden. Blijf vooral heel rustig, boos worden lucht misschien jouw frustratie op maar helpt je geen stap verder. Op een gegeven moment zal ze toch echt een keer iets anders proberen, en zal ze waarschijnlijk voorwaarts reageren op jouw been. Hier beloon je uitgebreid door alle spanning weg te laten vloeien, haar wat teugel te geven en rustig verder te stappen.

Een waarschuwing: Dit is dus niet iets wat je naast een drukke weg moet gaan oefenen, zorg dat je de ruimte hebt en dat je jezelf zeker en safe genoeg voelt en er de tijd voor neemt.

En nee, dit is niet oneerlijk tegenover het paard. Ze zal waarschijnlijk wat pissed reageren op het rondjes draaien, maar ieder paard krijgt op een gegeven moment door dat het dit zelf veroorzaakt, als jij een goede timing hebt. Het kan ontzettend lang duren, maar ik heb de ervaring dat deze "methode" wel werkt. En ik vind het persoonlijk een stuk vriendelijker dan de zweep erover te halen, omdat je niet het foute gedrag afstraft, maar het ze zelf op laat lossen

[edit] En bedenk bij dit soort problemen dat het paard eigenlijk groot gelijk heeft. Als paard zijnde zou ik er ook niet aan moeten denken om helemaal in mn eentje zonder mijn beste maatje de grote boze wereld in te trekken, met de groeiende populatie woezels en boskabouters van tegenwoordig Staat tegenover dat het het bestaansrecht is van het paard om door ons
"gebruikt" te worden en dat het gewoon moet luisteren, omdat er anders gevaarlijke situaties ontstaan.

succes met je paardje, en laat even weten hoe het gaat de volgende keer!

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:03

Chaai, dat is wel een goede oplossing (mijn paardje doet het zelfde, alleen steigert hij niet) maar wat ik dan heb is zodra zijn neus richting huis komt hij er onbestuurbaar vandoor gaat. Nu is hij pas drieeneenhalf dus nog heel onzeker.
Wat werkt is een stukje te voet gaan, tot voorbij het enge punt en dan pas opstappen (onderweg stap ik ook nog wel eens af voor enge brugjes of zo, en dan midden op het brugje als hij rustig is er terug op). Wat inderdaad helpt is elek goede poging, elk voorwaarts denken, belonen en zorgen dat elk slecht gedrag meer werk oplevert, zoals je schreef.
Maar niet makkelijk ;-0!!!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 16:45

Bedankt voor jullie reacties@

@ Chaai, dat ga ik zeker proberen! En ik hoop dat het helpt!
Ik zal jullie ook op de hoogte houden en ik hoop dat er vorderingen komen

@ Boutje, dat probeer ik ook vaak, maar het helpt niet. Op het punt waar ik op stap doet ze weer precies hetzelfde. Ik moet haar echt meetrekken naar de hei en daar is het over. Dan wordt ze vrolijk en is ze echt super.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:02

hier zijn al een aantal topics over dus als je even terug zoekt kom je misschien bij meerdere tips

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:44

Had dit probleem ook met mijn (nu overleden) fjord! Ik kreeg het er NIET uit. Het enige wat hielp is dat er iemand mee ging en dan met de fiets erachter en als hij toch omdraaide gewoon een klap met de fiets (niet zo hard ) maar het hielp wel! Verder weet ik het echt niet.. Het is echt een ontzettend stom probleem :S

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:48

Ik kan je hiermee helaas niet helpen. Ik ga regelmatig met Renske20 buiten rijden (ik moet haar ophalen anders komt ze het erf nog niet eens af ) en ook haar Q doet het. Zelf als ik meerijdt.
Ze heeft nu besloten om Q niet meer mee te nemen maar het paard van haar moeder mee te nemen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:51

Op het begin stukje iemand ernaast laten lopen/ fietsen?

Colt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:28

@ chaai, dat kan ik ook wel eens proberen met mijn eigenwijs. Die vertikt het tegenwoordig ook om de veilige stal te verlaten.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:55

Heb dat ook voorgehad met mijn vzpaard
Het hielp niet als er een ander paard bij was,dan deed hij ook zo.
Mijn stalgenoot die bij mij was heeft me wel al vaker in het graan zien rijden,ik trok hem dan altijd naar de weg terwijl zij op mij zat te wachten
Ik heb het maandenlang geprobeerd,eerst was het heel veel steigeren,bokken MAAR ik ging altijd door!Na eerst dat moment mee te maken.
Voor ik op vakantie ging voor een week was het alleen nog maar in het graan stappen en daar klieren,ook steigeren maar niet meer zo hoog.Het bovengenoemde stalgenoot verzorg hem toen die week en ging ook met hem wandelen en bij haar deed ie het ook,na een flinke mep met de zweep heeft hij het NOOIT meer gedaan!Had een lieve ruin na die week die rustig doorliep en geen aanstellende 'hengst' meer

Dus ik zou zeggen,wees consequent,de truc van rondjes lopen werkt ook heel goed,dan laat je hen de keuze:oftewel rondjes lopen oftewel doorlopen

Succes en ben benieuwd!

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:43

Dank jullie wel

Ik ga het proberen en ik hoop dat het helpt!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:52

mijn deed/doet hetzelfde
maar steigert of bokt er niet bij (wel achteruit lopen)

dize adviezen hebben mij goed geholpen
lees maar eens

viewtopic.php?f=99&t=503106

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:02

Mijn paard staakte in zijn jonge jaren ook. Soms was ik in het bos en meneer bedacht dan ineens niet meer verder te willen en ging of steigeren of met een noodgang achteruit rennen. Dat steigeren was zo verholpen, ik heb hem blijkbaar precies op het juiste moment een enorme klap tussen zijn oren gegeven (ja..is gemeen maar ik was het zat en vond het op een gegeven moment ook eng...en dan sta je daar alleen in het bos :/ ) en hij heeft nooit meer gesteigerd..
Dat achteruit lopen heeft hij heeeeele lange tijd volgehouden maar omdat hij vaak achteruit rende deed ik precies wat hij ook deed als hij niet verder wilde, neus richting huis en dan achteruit de kant op die ik in gedachte had Dat ging opzich redelijk maar ik moet toegeven dat ik af en toe ook de zweep heb gebruikt....
Ook kon ik vaak niet meer opstijgen als ik bijv. een hekje moest openen/sluiten en kon ik met Miro aan de hand helemaal naar huis LOPEN!!! Dit was ik op een gegeven moment zo zat dat ik hem toen ik in de bak dezelfde ellende had een half uur achteruit laten lopen, elke keer als ik probeerde op te stappen en hij bleef niet netjes staan....achteruit!! Dit hielp niet, toen heb ik hem met zijn hoofd naar rechts getrokken en ben zelf achteruit gelopen, paard is dan heel snel uit evenwicht en je trekt ze zo omver....hielp ook niet Toen was ik het zo zat dat ik hem met de zweep een enorme optater heb gegeven op zijn neus/hoofd......sinds die klap heeft hij NOOIT MEER een stap verzet met opstijgen

Ik zeg niet dat je dit bij elk paard moet doen hoor maar Miro was af en toe echt gemeen tegen mij (hij was me heel erg aan het uitproberen) en toen heb ik de "niet luisteren?? dan maar voelen" methode toegepast en kon ik al gauw met hem lezen en schrijven en heb ik de zweep eigenlijk nooit meer nodig als strafmiddel, stem doet nu genoeg.

Wel heb ik met rijden ALTIJD een zweep bij me, als ik 'm niet nodig heb hoef ik 'm niet te gebruiken maar heb ik geen zweep bij me en ik heb 'm wel nodig dan heb ik dus een probleem

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:14

Ook voor mij heel herkenbaar. Op de heenweg loopt Anouar vrezelijk langzaam, als we bij het bos zijn wil hij helemaal niet meer. Maar eenmaal de eerste bocht om vind hij het prachtig en de terugweg gaat in snelterinvaart.

Dus ik hou dit topic even in de gaten.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:16

Bedankt voor de tips!

Ik heb het topic ook gelezen unamie en ik denk dat ik daar ook wel wat aan heb!

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:08

Matthanja schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik heb het topic ook gelezen unamie en ik denk dat ik daar ook wel wat aan heb!

bij mijn paard werkte het echt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:26

Ik weet van mezelf dat ik de fout maak om mijn paard direct eten te geven als we op stal komen. Daardoor wil hij altijd snel naar huis.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:30

ja, misschien kun je met iemand anders dus gaan? Of dat je er bijv. langsloopt (langs die plek waar die 'het doet') of misschien een andere weg nemen maar dat is natuurlijk geen oplossing

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:48

wan schreef:
ja, misschien kun je met iemand anders dus gaan? Of dat je er bijv. langsloopt (langs die plek waar die 'het doet') of misschien een andere weg nemen maar dat is natuurlijk geen oplossing

het is dus de bedoeling dat hij leert om alleen weg te gaan dus altijd iemand meenemen of mee laten fietsen is geen optie.