Studentenrijverenigingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Studentenrijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 18:28

Hoi

Zijn er mensen van bokt die bij zo'n studentenvereniging zitten? Zouden die dan eens willen vertellen of hun ervaringen positief of negatief zijn en wat ze allemaal doen?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:20

hoi! nu je het erover hebt! ik mail met de organisatie/stichting hiervan! ik wilde namelijk er meer over weten!
het lijkt me namelijk erg leuk om internationaal te starten,
wel een beetje rare regels enz als je meer info wilt moet je me ff pb sturen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:28

Daar ben ik ook wel benieuwd naar *LOL* Er stond laatst iets over in de P&S, maar die kan ik niet meer vinden...Huilen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:55

ja Nederland was wereldkampioen
eentje individueel in het springen!

heb je een pb gestuurd gomir!

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:30

Ik ben lid van zo'n studentenvereniging, namelijk Hippocampus in Enschede. Bij deze vereniging houdt dat in dat je een keer per week (op een vastgestelde avond) voor een laag bedrag een uur kan lessen. Hiernaast worden er binnen de vereniging nog allerlei activiteiten georganiseerd, hierbij kan je denken aan: wedstrijden, allerlei soorten buitenritten, verenigingsweekend, gala, enz. Maar ook buiten de vereniging zijn er allerlei activiteiten, zo wordt er vrijwel maandelijks een stedenontmoeting georganiseerd. Dit is een soort van wedstrijd die iedere keer weer door een andere vereniging in Nederland wordt georganiseerd. Ook vindt er ieder jaar een nationaal studentenconcours plaats in Haaksbergen. Daarnaast heb je inderdaad nog de buitenlandruiters, maar dit is weer een aparte organisatie. Mijn ervaringen zijn erg positief; ik heb zelf ook nog wel een eigen paardje, maar vindt het erg leuk om lid te zijn van de vereniging.
Anders moet je eens via een zoekmachine zoeken op het internet, de meeste verenigingen in Nederland hebben wel een eigen site.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:00

Ben er 2 keer wezen kijken. Maar het was duurder dan bij de eigen verengiging te blijven. Ik ben bij beide in Groningen geweest. 2 keer bij parafrid, 1 keer bij Rijclub.
Parafrid lest in Groningen, op de Oude Held. Die andere in Westerbroek ofzo. Die manege lag mij niet. Hier heb ik ook gene proefles meegereden.
9 mensen in een les je betaalde 80 gulden voor 7 lessen (10 weken mocht je erover doen)bij Parafrid. ZE hadden ook maandelijks stedenontmoetingen (zijn wedstrijden op manegepaardne tegen andere verenigingen).
Ik ben er toen niet gaan lessen omdat de prijs tegenviel, en omdat je maar eens in de 2 weken apart een springles bij kon boeken. En ik wilde gewoon springles hebben. Elke week.
Ander nadeel was dat ik nooit op manegepaarden reed, ik had verzorgpaarden, dus de behoefte om wekelijks op een manegepaard te stappen was er ook niet. En er waren geen ruiters met eigen paarden daar.
Het was wel gezellig, daar niet van, maar het blijven manegelessen, dus niet van superhoog niveau.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 19:26

Maar ik ben ook niet anders gewend dan bij manegelessen rijden. Ik rijd zelf zeg maar op B-niveau.

Maar krijg je als je daarvan lid bent wel dressuurles op L-niveau (of je leert ernaar toe?)

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:37

Inderdaad alleen maar met manegepaarden en er is geloof ik geen mogelijkheid om met je eigen paard mee te rijden. Een vriendin & vriend van mij zijn beiden buitenlandruiters geweest en hebben toen aan het 'WK' (WUEC) meegedaan in Zwitserland (Bern) omdat ze in het Nederlandse team waren opgenomen. Ik ben toendertijd meegegaan als supporter. Op zich was het wel grappig, maar het is ook best wel suf. Ik vind dat die wedstrijden nog weinig met paardrijden te maken hebben, het draait meer om zuipen, ne*ken ed Lips are sealed . Typisch van die studentendingen zeg maar en daar houd ik nou juist precies niet van (ook al ben ik zelf student Knipoog ). Op die internationale wedstrijden moet je eerst als team tegelijk ( Verward ) een proef rijden. Je hebt van te voren ongeveer 10 minuten de tijd om aan het paard te wennen waar je op moet rijden. Het is dus ook grotendeels mazzel of je een fijn paard of een lastig paard krijgt, zeg maar.

Nou ja, al met al heb ik aan die wedstrijden als supporter geen positief paardengevoel overgehouden (wel een Anky-jas, want daar werden ze door gesponsord Haha! )!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:28

ja, ik heb dus nu contact, als je buitenlander wordt hoef je niet lid te zijn van een studentenvereniging
hoe zijn de paarden over het algemeen(wel voor de buitenlanders) van in Nederland lijkt me het maar saai, das rond B L niveau
maar buitenland moet toch wel beter zijn mag ik hopen! want er wordt zelfs in de finales in het Z gestart!
dan betaal je toch alleen 15 E voor de stichting!
gaat idd veel om het sociale gebeuren! en over dat 10 min inrijden enz is ook een beetje raar, ik kreeg trouwens te horen dat dat er maar 5 waren en slechts 2 oefensprongen!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:14

Ja vijf minuten zou ook wel kunnen. Het is alleen alweer een tijdje geleden (2 jaar ) en vijf minuten stond mij inderdaad nog in de hersenen geschreven, maar dat leek mij zo absurd (ik vertrouwde die oude grijze cellen even niet meer) dat ik er voor de zekerheid 10 minuten van heb gemaakt. Maar het zal dus wel 5 zijn .

Je begint op B-niveau Verward en je kan uiteindelijk op het eind van de wedstrijd op Lichte Tour niveau eindigen (erg logisch Frusty ). Dus telkens als je een ronde doorgaat, gaat het niveau omhoog zeg maar. Hier zijn de paarden ook op afgesteld, dus de paarden worden beter naarmate het niveau omhoog gaat. Meestal regelen ze voor de finales (2 ruiters) oude Grand-Prix paarden. Dit is dus op zich wel leuk, maar de kans dat je in de finale komt, heeft meer met mazzel (juiste paarden) te maken als met rijkunst. En ook als je dus in de finale moet rijden heb je maar heel kort om die paarden in te rijden. Je moet trouwens ook een kur rijden in de finale (snap je het nog ), dus als je naar zo'n concours gaat en je denkt dat je een kans maakt voor de finale (totaal niet arrogant ) moet je een kur inclusief muziek al van te voren in elkaar gedraaid hebben. Bij de finale in Bern was deze geloof ik op ZZ-Licht niveau. Het komt er in feite op neer dat je muziek in elkaar draait zonder dat je het op een paard kan afstellen. Nou ja, persoonlijk vind ik het een beetje een grap (sorry hoor Bloos ), maar ja als je het leuk vind ..................

Tijdens het WK waren er trouwens ook ontzettend veel elitaire kindjes Misselijk . Die kwamen voornamelijk voor het netwerken en het ne*ken. Echt waar, je kon geen deur opentrekken of er lag wat achter Scheve mond . Ik was halverwege de week al misselijk.
Laatst bijgewerkt door Fries op 08-01-03 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:17

Oh Tobias, ik zie nu pas dat je meer op springen doelde....... Ik ben een dressuurpikkie dus dat zegt denk ik wel genoeg....... M.a.w. ik heb dus niet echt op het springen gelet Haha! . Ik weet wel dat je beiden moet doen als buitenlandruiter, je moet dus zowel springen als dressuren. Je hebt dus twee kansen. En het springen is uiteindelijk ook behoorlijk pittig, maar daar heb ik niet naar gekeken want dat vind ik eng Tong uitsteken (er vielen er nog al wat).

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 22:56

En hoe zit het precies met die stedenontmoetinen?

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:43

ja en in welke steden zitten die verenigingen... Ik zit nl. in Leiden en ben wel errug benieuwd of dit bij mij ook zit.... Weet iemand idd. nog dat meladres?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:58

Nou, met die stedenontmoetingen rij je dus B of L.
Op het NK (waarbij per vereniging ene nogal vriendjespolitieke selectie plaatsvindt) rij je dus ook eerst B, de besten mogen door en het doel is uiteindelijk om op Z-niveau te eindigen. Ik weet nog dat ze me toen vertelden dat ze dat in Groningen zouden organiseren. Ze zouden iets van 100 gulden vergoeding geven als je je paard uitleende aan studenten voor dat NK. Dat wilde niet echt lukken, ze vroegen de eigenaar van m'n verzorgpony ook nog of ze de 3-jarige NF hengstpony van 1.45 niet konden gebruiken (ging niet door hoor, eigenaar wil dat niet). Tja, ik denk niet dat veel mensen hun dure sportpaard uitlenen aan ruiters waarvan ze niet weten hoe die rijden (ook al wordt er wel goed voor gezorgd).
Ik geloof dat het een andere keer in Amsterdam is georganiseerd en dat was beter geregeld, wel met goede paarden (amsterdamse manege schijnt zelf redelijk goede paardne te hebben)

Aan stedenontmoetingen mag je zelf meedoen, moet wel alles zelf betalen. Dus zo'n 70 guldne per weekend. En daarbij nog veel zuipen, want dat hoort er ook bij. Ik vond het ook weinig met rijden te maken hebben, want een kroegentoch hoorde er ook bij.

Die proefles die ik gereden heb was prima, maar met een mindere ruiter was het onverantwoordelijk. Ze vroegen mij op wat voor paard ik wilde, en ik zei een actieve het liefst. Die kreeg ik, een uur lang bokken, geen lange zijde kunnen rijden. Dit ook omdat het de eerste keer in het voorjaar was dat de paardne weer buiten waren voor een les.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:27

In mijn beleving kan je altijd lid worden van een studentenrijvereniging. Je kan meelessen, maar als je een eigen paard hebt, hoeft dat niet.
De lessen zijn altijd op een manege, waarbij je dus op manegepaarden lest.
Vaak organiseren studentenrijverenigingen ook buitenritten waarvoor je je kan inschrijven enzo.
Stedenontmoetingen zijn wedstrijden bij de manege van de desbetreffende rijvereniging. Niveau is inderdaad B en L dressuur en ligt lager dan het landelijke niveau.
Bij het springen begin je vaak met een parcours van ongeveer 60 cm dat elke ronde wordt verhoogd.

Je rijdt met 3 personen op hetzelfde paard een proef, waarbij ieder 5 minuten de tijd krijgt om het paard te leren kennen. Van die drie gaat er 1 door naar de volgende ronde. Uiteindelijk rijd je met 2 personen op hetzelfde paard de finale. Het is dus niet een loterij wie het beste paard heeft/krijgt, maar je rijdt tegen mensen die net als jij op dat paard hebben gereden.
Over het algemeen zijn de handigste ruiters, die met de meeste paarden makkelijk weg rijden, winnaar. Want als je een makkelijk paard hebt, heeft jouw tegenstander dat voordeel ook.

Stedeontmoetingen zijn meestal een weekend lang, waarbij de eerste ronde wordt verreden op zaterdag. Daarna is er feest, en de finales op zondag. Vond het altijd erg gezellig!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:35


Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:54

Zooow een aantal fabels een aantal feiten.

Ik zal me voor de goede orde eerst even voorstellen, mijn naam is Joost Blom en ik ben bij de SNS de Stichting Nederlandse Studentenruiters sinds dit jaar Vice Voorzitter en buitenlandruiter (sinds 2001).

Ik heb dit nu eens even door gelezen en zie toch een hele hoop vooroordelen...

Elitair gedoe? Alleen maar zuipen, ne*ken, dat het niks met paardensport te maken heeft?

Raar, ik begrijp van Fries dat ze mee is geweest naar Bern naar de WUEC2000, ik was toen nog geen SNS lid, ben dat pas in 2001 geworden, en ben ik inmiddels naar een aantal wedstrijden meegeweest, en heb zelf ook al eens meegereden bij een SO (stedenontmoeting) in Enschede. Maar dan zou ze (als ze vaker mee is geweest) toch wel eea meegekregen moeten hebben van hoe het allemaal objectief in elkaar steekt.

Het is wel zo dat de binnenlandruiters en de buitenlandruiters 'gescheiden' van elkaar bestaan, ze vallen beide onder de SNS maar hebben een eigen commissaris die zich ermee bezig houd. Het is dus niet zo dat het 2 verschillende organisaties zijn!

Als je binnenlandruiter bent, dus lid van een studentenrijvereniging dan kan rij je daar op de vereniging, iedere vereniging zit redelijk hetzelfde in elkaar, er zijn ook corporalere verenigingen die er iets meer 'tradities' (positief bedoeld) op na houden. Maar als je daarover vragen hebt dan kan ik je aanraden om contact op te nemen met de studentenrijvereniging in je buurt, dat staat op de site van het SNS: http://www.paardensport.nl/sns onder 'verenigingen' of je neemt contact op met Anita Nienhuis waarvan je het adres vind bij 'bestuur'.

Het buitenland is een ander verhaal, je mag aan buitenlandse wedstrijden deel nemen als je ofwel lid bent van een SRV (stud. rij ver.) ofwel als je direct donateur bent van de SNS (15 euro per jaar) Er zijn dit jaar een redelijk aantal buitenlandse wedstrijden in diverse landen (ao. Ierland, de VS, de UK, Frankrijk, Duitsland). Het niveu ligt daar iets hoger dan op binnenlandse wedstrijden, maar de sfeer is er ook iets leuker (al zeg ik het zelf, en ik ben uiteraard wat bevooroordeeld Haha!) doordat je met zoveel nationaliteiten samen zit die allemaal student zijn en van paardrijden houden. Voor info over buitenlandwedstrijden kun je mailen naar cfesmits@hotmail.com of mij een PB sturen dan stuur ik het door.

Dat het grote drankorgien zijn, dat er alleen maar genaaid word en wat dan allemaal nog niet meer is toch redelijk overdreven, er gebeuren zeker wel dingen die in ieder studentenhuis/vereniging ook gebeuren, maar je kan het ook overdrijven. Je hoeft er niet te drinken om het gezellig te hebben, er zijn ook zat mensen die niet drinken.

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, sorry! maar nogmaals, voor info kun je altijd pben of mailen!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 23:59

Death_Squad schreef:
Zooow een aantal fabels een aantal feiten.

Elitair gedoe? Alleen maar zuipen, ne*ken, dat het niks met paardensport te maken heeft?

Raar, ik begrijp van Fries dat ze mee is geweest naar Bern naar de WUEC2000, ik was toen nog geen SNS lid, ben dat pas in 2001 geworden, en ben ik inmiddels naar een aantal wedstrijden meegeweest, en heb zelf ook al eens meegereden bij een SO (stedenontmoeting) in Enschede. Maar dan zou ze (als ze vaker mee is geweest) toch wel eea meegekregen moeten hebben van hoe het allemaal objectief in elkaar steekt.

Het is wel zo dat de binnenlandruiters en de buitenlandruiters 'gescheiden' van elkaar bestaan, ze vallen beide onder de SNS maar hebben een eigen commissaris die zich ermee bezig houd. Het is dus niet zo dat het 2 verschillende organisaties zijn!


Dat het grote drankorgien zijn, dat er alleen maar genaaid word en wat dan allemaal nog niet meer is toch redelijk overdreven, er gebeuren zeker wel dingen die in ieder studentenhuis/vereniging ook gebeuren, maar je kan het ook overdrijven. Je hoeft er niet te drinken om het gezellig te hebben, er zijn ook zat mensen die niet drinken.



Hoi hoi , even voor de duidelijkheid: ik voel me totaal niet aangevallen hoor Haha! !
Ik had het dus inderdaad over de buitenlandruiters, met de binnenlandruiters heb ik geen ervaring (en daar heb je me dus ook niet over gehoord Knipoog ). Ik ben inderdaad naar de WUEC 2000 meegeweest en had gelukkig nog het voordeel dat we in de kazerne qua slaapplaats ingedeeld waren (was eigenlijk alleen voor de ruiters, niet voor de supporters). De andere optie was een bunker.
En helaas was het maar een al te objectieve omschrijving (van mijn enige ervaring met de studentenruiters). Ik had echt wel gewild dat het anders was, maar zo was het nu eenmaal niet . Er werd gewoon overal gene*kt, als je daarvan houdt is dat natuurlijk geen probleem...... grijp je kans zou ik zeggen Tong uitsteken Maar af en toe had ik het echt wel gehad, om als ik om netjes mijn tanden te poetsen Schijnheilig de doucheruimte inging daar een paartje te zien liggen ******:r . Op het laatst lagen ze trouwens door een groot deel van de kazerne verspreid en we zijn één keer langs de bunker gegaan en daar was het nog vele malen erger (sorry Death_Squad, het is echt waar Scheve mond )
Het grootste deel van het gehele WUEC had gewoon weinig met paardensport te maken (ik zei niet 'niks'). En dat is natuurlijk niet erg, maar wel vervelend als je er met dat idee naar toe gaat. Als je puur voor de studentikoze dingen er naar toe gaat en daarnaast een beetje wilt paardrijden, dan zit je gewoon gebakken. Dus het is meer waar je voor gaat denk ik. En daarnaast was het ook behoorlijk duur, voor de normale student zonder veel financiële ruggegraat is het gewoon niet te doen. Ik geloof dat ik voor een klein weekje (overnachting in een kazerne en ontbijt& avondeten) meer dan 1.000 gulden kwijt was en dan was ik nog gewoon supporter.

En het spijt me: ik heb niet overdreven. Natuurlijk heb je de keus om er niet aan mee te doen (heb ik dus ook niet gedaan Lachen ), maar de overgrote meerderheid is gewoon bezig met zuipen & naaien, nou ja, moeten zij weten....... mijn stijl is het niet, maar ik ben dan ook niet het typische studentefiguurtje dat al jaren het leven in een studentenhuis gewend is (en dan nog gaat het er daar niet zo aan toe). Dus voor mij was het gewoon een grote schok Haha! , 'little girl in the big city' zeg maar.

Maar ieder zijn meug! Ik zou zelf ook bijvoorbeeld nooit naar Salou gaan, dus ik denk dat dat al wel genoeg zegt .............

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:15

Laatst bijgewerkt door zjaak op 28-01-03 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:21

Death_Squad schreef:
Zooow een aantal fabels een aantal feiten.

skip



Joost, held, helemaal met je eens. En dat voor de voorzitter van 't spul :-D

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:41

Hoi!

Ik ben ook lid van een studentenpaardrijvereniging. Volgend weekend is er weer een wedstrijd in Enschede, erg leuk!

Het leukste vind ik dat er niet gekeken wordt naar hoe goed het paard is, maar hoe goed de ruiter kan rijden op dat paard.
Je start namelijk met 3 mensen op 1 paard en degene die het beste presteerd met dat paard, gaat door naar de volgende ronde.
Dus als je op een minder fijn paard rijdt, hebben die andere 2 hetzelfde probleem Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:29

ja iuk krijg nu steeds mails of ik mee ga naar het buitenland! wel leuk! misschien dat ik een x meega om te kijke

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:29

Het lijkt mij wel leuk, maar Den Helder is zo'n uithoek dat me er gewoon teveel tijd en geld in gaat zitten...Die ik eigenlijk niet kan missen naast mijn studie en twee paarden op stal *LOL*
Het lijkt me echt heel gezellig, maar op dit moment voor mij niet haalbaar Huilen