is dit erg of juist niet?..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

is dit erg of juist niet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 19:16

ik heb niet zo'n groot probleem teminste dat denk ik.. Knipoog
daarom wilde ik jullie wat vragen!
nu het zo koud is en vriest is dus de bak bevroren Verward
niet dat ik dat erg vind ma wel als ik er niet meer in kan rijden..
het is veelste hard en dus niet goed voor de benen..
en ik vind het ook te gevaarlijk omdat ze drachtig is wil ik geen risico lopen dat ze zou kunnen uitglijden..
maar nu kan ik dus niet rijden of longeren..
ze loop wel voor haar stal en de stal deur staat open behalve snachts wandt dan gaat ze op stal..
nu het zo glad is is het ook rottig om savonds na school op de brommer erheen te gaan omdat de wegen erheen superglad zijn dus soms kan ik een dagje niet..
is dat erg?
ze krijgen gewoon te eten van de vrouw die erbij woont..

hoop dat iemand reageert!
alvast bedankt!!

veel liefs bootjuh

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:24

Bedoel je dat ze een soort van paddock heeft voor haar stal? Zolang ze de mogelijkheid heeft om te bewegen kan het niet zoveel kwaad. Ik ga er vanuit dat je haar niet hiervoor heel zwaar trainde?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:29

Er zijn altijd situaties waar je zelf niet om gevraagd heb maar waar je wel mee moet dealen. Dit is er een van. Natuurlijk ga je niet met het gevaar van hard vallen naar je paard, zeker niet als hij gewoon zijn natje en droogje krijgt van de staleigenaar. Zo ik uit je verhaal begreep kan hij zich nog enigsinds bewegen dus dat is ook het probleem niet. Nee hoor ik zou in dit geval niet gaan. Beessie kan best dagje zonder je

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:48

Ik kan nu ook al een week niet rijden, het is echt vervelend, hij staat wel in een klein bakje, maar het is niet fijn. Gelukkig was ik vergeten me op te geven voor een wedstrijd zondag, want dan had ik niet kunnen oefenen.
Het lijkt me niet fijn voor je paardje als je een dag niet komt (wordt hij wel uitgemest?) Juist omdat hij nu de hele dag zo weinig te doen heeft.

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 12:48

heey ben blij dit te horen!
het is idderdaad zo dat maris lekker vrij kan lopen en sinds gister kan ze ook de wei in! Haha!

dit hou ik gewoon aan tot dat het weer gaat dooien en dan kan ik weer lekker rijden!

heel erg bedankt!! Knipoog
kussies BooTjuH

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 12:52

Het lijkt me niet fijn voor je paardje als je een dag niet komt (wordt hij wel uitgemest?) Juist omdat hij nu de hele dag zo weinig te doen heeft.

er wordt elke dag uitgemest meestal door mij maar als ik een dagje niet kan komen doet de staleigennaar het!
ze heeft altijd wat te doen wandt ze staat met 4 andere paarden!!

en sinds gister staat ze overdags in de wei! Haha!
ik denk dat dit best kan?..

bedankt voor je reactie! Lachen

kus BooTjuH

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:06

Ik laat mijn paarden wel los op harde grond maar ga er niet op rijden, tenzij deze niet glad is en ongelijk. Bij ongelijke harde grond krijgt een paard uiteraard blessures. Als ik ze los laat zijn ze gewoon voorzichtig, maar als ik er op rij en ik draaf aan kunnen ze niet voorzichtig zijn, dan moeten ze doen wta ik wil. GElukkig ben ik voorzichtig, dan rijd ik dus wel niet.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:15

Als je een dagje niet kunt komen en ze komt uit haar stal, dan geeft dat toch niks. Zo te horen wordt er goed voor jouw paard gezorgd als je er niet bent. Niks aan het handje dus!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:51

Niet mee inzitten hoor, het paardje wordt toch goed verzorgd en ze heeft haar beloop ! En 't is toch maar een tijdelijk probleem nietwaar !

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:15

Ik kan al een paar weken niet echt rijden. Mijn pony loopt 1 keer per week mee in een les, een enkele keer een buitenritje over de weg in stap, maar verder kunnen we niets. Hij komt ook los in de wei. Ik heb me er bij neer gelegd. Zolang hij los zijn energie wat kwijt kan met zijn weidemaatje is hij wel tevreden. Tot nu toe was hij in de les wel wat fris en sneller moe (geen conditie) maar best braaf! Die manegepaarden die meeliepen gingen er geregeld van tussen, hij ging er niet eens achteraan...

Lekker laten lopen zou ik dus zeggen...

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:26

Mis ik hier nou wat Verward

Als je bak bevroren is , kun je toch ook gewoon buiten gaan rijden , of ben ik nou zo simpel ? Schijnheilig
Genoeg mensen die geeneens een bak tot hun beschikking HEBBEN , en die rijden ook wel zo nu en dan eens hoor Knipoog

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:29

Maar Pmarena, er bestaan ook paarden die niet zo braaf zijn buiten Lachen
Dan zou ik het met dit gure weer (zijn ze al wat drukker) ook de weg niet op gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:29

pmarena schreef:
Mis ik hier nou wat Verward

Als je bak bevroren is , kun je toch ook gewoon buiten gaan rijden , of ben ik nou zo simpel ? Schijnheilig
Genoeg mensen die geeneens een bak tot hun beschikking HEBBEN , en die rijden ook wel zo nu en dan eens hoor Knipoog


Hier is het gras buiten ook bevroren, misschien bij jou niet, Schijnheilig en de paden zijn niet gepekeld dus dat is een grote schaatsbaan. Van het terrein af kan hier helemaal niet. Wij hebben gelukkig een hoek in de bak die vlak genoeg is om te longeren (stap, draf) dus het spul komt er wel uit maar het is niet optimaal.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:03

Maffick staat al heel lang stil vanwege dit rotweer!
Hij komt er wel uit in de wei maar verder word er niet gereden.

Ook ik kom vaak genoeg een dagje niet,als ze me aanbieden dat zij het voor me willen doen.
Ik kan toch verder niks dus,ik weet dat hij in goede handen is.

Ja ik kan wel gaan poetsen maar dat is dan ook het enige.

dus als het glad is en je paardje word gevoerd waarom zou je dan gevaarlijk gaan doen?

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:28

Paarden die niet zo braaf zijn buiten komen gewoonweg niet vaak genoeg buiten , zo simpel is dat.
Is het bij jullie altijd zo glad dan dat er een laagje ijs op de weg ligt ?

Kijk dan is het een ander verhaal , dan is het te gevaarlijk.
Maar als het gewoon vriest , en de bermen enzo zijn bevroren , bak ook , verder niet glad ofzo , dan kun je natuurlijk gewoon de weg op gaan met je paardje.

Als je dat niet wilt is het wat anders natuurlijk , maar ik krijg ik er altijd zo de kriebels van als mensen meteen beginnen roepen dat "ze niks kunnen doen" als het bakje even niet te gebruiken is Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:31

Ja bij ons pekelen ze wel op de weg, maar dit zijn doorgaande wegen en heel druk met verkeer. De fiets of wandelpaden zijn niet gepekeld en er ligt gewoon een laag ijs op, zelfs gewoon lopen of fietsen gaat amper. En wij hebben sportpaarden die idd niet voor het buitenrijden gebruikt worden daarnaast zijn ze in het gewone werk al erg heet laat staan buiten

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:49

pmarena schreef:
Paarden die niet zo braaf zijn buiten komen gewoonweg niet vaak genoeg buiten , zo simpel is dat.


Er zijn genoeg paarden die een goede reden hebben om daar (Zeker nu) niet mee te gaan buiten rijden. En om nou te zeggen dat ze dan niet vaak genoeg buiten komen? Er zijn buitenruiters en bakruiters. En als jij zelf geen buitenruiter bent, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet nu ineens in die gladheid en kou wel gaat worden.
Gelukkig ben ik met Duvel (en Jip) verwend met 2 binnenbakken, dus is er altijd wel plek om te rijden. Maar Tryntje gaat bij een echt bevroren bak de molen in, daar ga ik echt niet mee buiten rijden nu. Gewoon omdat het heel druk is met verkeer (net onder/in de rook van Utrecht) en ook de gladheid.
Nu zou ik op dit moment al helemaal de weg niet opgaan, ze heeft nl geen ijzers meer omdat ze bijna moet veulenen. En omdat ze bijna moet veulenen (over een kleine 2 weken) rijd ik ook niet echt meer, dus ook al is de bak bevroren (hij is wel gesleept, dus mooi vlak) ik kan er nog wel in, ga toch alleen maar stappen. En anders voldoet de stapmolen ook voor haar.
Maar idd verleden winter, toen ik nog op Fokke reed, ging ik met dit weer niet rijden, dan ging hij op een programma in de molen, een paar dagen achter elkaar. Daar durfde ik ook echt in de winter de weg niet mee op. Ook al zou ik het iedere dag doen, dan zou ik iedere dag op nieuw een zelfmoordpoging doen, denk ik. Het is gewoon zo'n enorme heethoofd. Zelfs als de mussen dood van het dak vallen, kun je nog niet relaxed met hem buiten rijden, ook niet als je het iedere dag zou doen. Dat zit nou eenmaal in het karakter van dat paardje.
Paarden en mensen verschillen nou eenmaal. Gelukkig maar...

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:04

Marije_jiplover"]
[quote="pmarena schreef:
Paarden die niet zo braaf zijn buiten komen gewoonweg niet vaak genoeg buiten , zo simpel is dat.


Er zijn genoeg paarden die een goede reden hebben om daar (Zeker nu) niet mee te gaan buiten rijden. En om nou te zeggen dat ze dan niet vaak genoeg buiten komen? Er zijn buitenruiters en bakruiters. En als jij zelf geen buitenruiter bent, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet nu ineens in die gladheid en kou wel gaat worden.
[/quote]

En dat is dus precies wat ik ook zeg Lachen
Die rijden niet vaak genoeg buiten , paarden zijn het niet gewend.
Je zegt eigenlijk precies hetzelfde als ik Haha!

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 16:38

ik rij vaak genoeg buiten met maris maar je moet ook kunnen begrijpen dat er echt paarden zijn die nogal actief zijn..
ik ga zelfs niet met haar van de paddock af want ik weet dat ze dan al gek gaat lopen doen ze gooit der hoofd in de lucht en der staart erop!
nou dan weten jullie het wel..
dit is trouwens niet elke dag hoor Cool
maar voor het geval dat..
ik ben misschien iets te voorzichtig maar lieverd dat dan andersom.. Knipoog
als een paard hoefijzers heeft en drachtig is en het echt spiegel glad is buiten
ga ik dus niet mijn leven, en dat van riska wagen.. Schijnheilig

begrijp je? Knipoog

ik ben blij met al deze verschillende reactie is ben er nu achter dat het echt niet erg is.. Haha!
ze krijgt genoeg bewegen en heeft het naar der zin.. *LOL*

heel erg bedankt!!

p.s van dat buitenrijden was goed bedoelt en dat weet ik ook wel..
thnx!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:41

Er zijn ook mensen die gewoon nooit buitenrijden omdat ze het niet leuk vinden,maar dan moeten ze ook niet zeiken dat ze in de winter niet kunnen rijden omdat hun paard niet verkeersmak is..

Natuurlijk zijn er uitzonderingen ,sommige paarden die worden never nooit rustig buiten.

En je kan er natuurlijk gewoon ook lekker een rondje naastlopen Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:43

Ik race al veel te regelmatig de bak door, zal leuk worden als ik eens naar buiten wens te gaan............

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:18

Maar ik kan hier niet rijden omdat het spekglad is, hij gaat geheid op zn lieve neusje, ik heb dit jaar nog maar 1/2 keer gereden. Het is echt rot, maar ja niks aan te doen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:58

Onze bak is ook helemaal bevroren, maar we gaan nog wel naar buiten (dit kan jij toch ook doen?)

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 11:39

Niet op elke plek in nederland is het even glad en vriest het even veel!!
dit is misschien dan ook wel de reden waarom ik en sommige mensen naast mij niet naar buiten kunnen en andere mensen weer wel.. Haha!

dan moet ik zegge dat je daar zeer gelukkig mee mag zijn Schijnheilig

en in mijn laatste tekst staat heel duidelijk getypt, dat als ik met haar van de paddock af ga en ze de bak ziet ze zekerS nogal opgefokt kan gaan doen..
dan ga ik natuurlijk niet leuk een rondjuh buiten met der lopen als ze een heel weiland tot haar beschikking heeft..

ik hoop dat je dit kunt begrijpen ik heb het geprobeert uit te leggen..
ik weet ook niet of je gelezen heeft dat ze 6 maanden drachtig is?
ik ben gewoon erg voorzichtig wil apsoluut niet dat haar wat overkomt!!

maar goed nieuw bij mij gaat het zondag dooien!!!
dat betekent RIJDUUUH!!

doeg veel liefs
bootjuh

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:36

als de bak vlak is kun je er best in stappen en draven. is niets mis mee. niet overdrijven.
als ze een uitloop heeft met voeldoende ruimte kan het geen kwaad een dagje niet, maar dan moet ze voldoende ruimte hebben en bij andere paarden kunnen snuffelen.