Hoe onderhoud jij je zadel en hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe onderhoud jij je zadel en hoofdstel?

Regelmatig met zeep en olie/vet
33 (45%)
Gewoon als het heel hard nodig is met zeep en olie/vet
17 (23%)
Alleen met zeep
4 (5%)
Alleen met olie
5 (6%)
Alleen met vet
6 (8%)
Anders, namelijk...
7 (9%)

Totaal aantal stemmen: 72


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Hoe onderhoud jij je zadel en hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 11:42

Daar ben ik dus wel even benieuwd naar.
Bij ons op de pensionstal doet iedereen het anders, de een met zeep, de ander weer anders...
Als jouw antwoord niet bij de poll staat kun je natuurlijk altijd een berichtje tiepen Koe

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:51

Anders, namelijk met water.
Ik heb een kunststof zadel vandaar.
De beugelriemen doe ik wel met vet, want dat is leer.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:10

Met een zekere regelmaat met zeep en zo'n 2 à 3 keer per jaar met olie.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:18

Niet met zeep, mijn hoofdstel alleen met olie en mijn zadel met 'melk' van Rapide. Zadelzeep heb ik afgeraden gekregen van de zadelmaker, het is te agressief voor het huidige leer.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:41


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:50

Voor mijn stubben zadel gebruik ik stubben zadelzeep en een soort creme. Als stubben zadelzeep verkoopt neem ik aan dat je dat ook voor hun zadels mag gebruiken. Gemiddeld maak ik tuig schoon en vet het in eens per maand.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:26

in principe mijn zadel iedere keer na het rijden met zadelzeepspray (of zo'n potje van Day, Carr & Martin) en eens in de week (2 weken) met lederdressing, Hamanol of kieffer Balsem. Dat varieert een beetje, afhankelijk van of ik het thuis doe of op stal.

Hoofdstel regelmatig met spray even afnemen en eens in de zoveel tijd met olie invetten. Alleen mijn mooie bruine wedstrijdhoofdstel met dressing omdat het anders te donker wordt.

Andere dingen (singels, halsters, martingaal) afhankelijk van het gebruik. Leren singel altijd met zadelzeep afnemen na het rijden en regelmatig met dressing behandelen. De minder vaak gebruikte spullen hangen bij mij in de berging en worden voordat ik ze opruim goed schoongemaakt en ingeolied. Daarna haal ik er soms een doekje over om het wat bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:27

Ik maak alles minimaal 1 keer per week helemaal schoon met stubben zadelzeep maar iedere dag gaat er een doekje overheen. In de zomer maak ik het tuig dagelijks schoon en doe ik er wel eens een beetje vet op.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:14

een keer on de maand ongeveer met zadelzeep en daarna olie,
en een keer in de week met van die doekjes om het vuil weg te halen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:17

3 keer per jaar met olie Haha!
Ik rijd veel liever dan dat ik mijn spul bijhoud *LOL*

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:22

Met water en zeep. Heb een Wintec zadel en een nylon endurance hoofdstel voor Den.
Z'n showhoofdstel en gewone hoofdstel enkel als ik het nodig heb en als het vies is.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 00:11

Klopt het dat er voor kunststof zadels ook sprays zijn waarmee je ze schoon kunt maken?
En wil het schoonmaken wel goed bij zulke zadels?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:35

* Ellen * schreef:
Klopt het dat er voor kunststof zadels ook sprays zijn waarmee je ze schoon kunt maken?
En wil het schoonmaken wel goed bij zulke zadels?

Klopt en ik vind het echt perfect werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:19

Zadel, hoofstel en leidsels doe ik met lederdressing.
Het (men)tuig doe ik met zadelzeep en leervet.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:46

haha, ik vet alleen, en dan alleen mn hoofdstel, want een zadel heb ik niet Haha!, en af en toe leg ik het hoofdstel 1 hele nacht in de olie, dat werkt ook heel goed

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:54

een paar keer per jaar met groene zeep en zonnebloem olie en af en toe de beschadigde plekjes met schoensmeer
ziet er nog steeds perfect uit

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:50

Ik maak mijn hoofdstel en zadel ongeveer een of twee keer per maand schoon.
Licht er ook aan hoe vaak ik het gebruik en welk weer het is geweest.
Ik maak het schoon met effax dat is een middel dat tegelijk vet en olie toevoegt en schoonmaakt,heel handig dus.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:54

met zeep en vet/olie ik doe het elke week, uuuh okej soms sla ik weleens een weekje over.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:45

Ik heb zeep en vet van Stubben, vetten doe ik eens in de 2 weken, zeep als het ff kan elke dag.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:44

meestal 1 x per maand grote schoonmaak met speciale zeep en dat ledervet ( 3 x per jaar ook met leder balsam)

Maar op het moment is het een beetje verslonst door de weinige vrije tijd die ik heb, maar nog even en ik kan weer uitgebreid poetsen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:11

Ik maak het dagelijks schoon met zadelzeep. Op dit moment Stubben, maar meestal de staaf zeep van Carr Day & Martin, want die is wat goedkoper Haha! (dat oranje spul uit een blikje vind ik rotzooi!)

Af en toe smeer ik een dun laagje olie op de hoofdstellen, maar het is bijna nooit nodis (alleen als ze nieuw zijn). Toen ik mijn nieuwe zadel kreeg, kreeg ik er een tube hamanol bij (van Stubben) ik herinnerde me dat als vreselijke meuk, maar nu was ik er eigenlijk heel tevreden over. Het leer wordt er heel mooi zacht van.

BTW: zadelzeep agressief? Ik ken mensen die haarlak op neus- en frontriem spuiten voor concours om het mooi te laten glimmen. Probeer dat er maar weer eens af te krijgen!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:17

Zep schreef:
Ik ken mensen die haarlak op neus- en frontriem spuiten voor concours om het mooi te laten glimmen. Probeer dat er maar weer eens af te krijgen!


Heel wat anders, als het mag , maar is dit soms het geheim om Kieffer silver- of goldline hoofdstellen mooi te houden. Die plaatsen waar een goud- of zilverkleurig laagje zit, behandelen met haarlak. Ik hoor graag jullie bevindingen.

Zo'n hoofdstel lijkt mij nl. ook mooi, wat is ijdelheid Haha! , maar als ik eerdere berichten lees dat het gauw bladdert, dan heb ik ook zo mijn twijfels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:30

Je moet wel oppassen met haarlak op je leer. Zwart leer wordt namelijk groen als je het niet steeds uitpoetst... Het is echt bedoeld om het leer zelf te laten glimmen, gaat dus niet over die Kieffer hoofdstellen. Het werkt heel erg goed BTW, maar je moet het er dus echt opspuiten voor je gaat rijden, en het na afloop weer heeeeel goed uitpoetsen, anders gaat je leer ''vlekken'' (of het wordt dus groen, bij zwart leer) Als je een goedkope neusriem hebt is het leer vaak te poreus en dan werkt het niet, want dan zuig je het alleen maar op.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 08:36

Jeetje wat poetsen jullie je zadel+hoofdstel vaak! Ik kan me niet meer herrineren wanneer ik voor het laatst een pot zadelzeep/vet heb gezien. Heb dan ook voor optie 2 gekozen. Haha! Mijn zadel+hoofdstel vind ik trouwens helemaal niet zo slecht eruit zien...

Als ik ze schoon maak doe ik trouwens eerst met zeep en dan met vet...