Hon Smokey???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hon Smokey???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 22:13

Wie kan mij meer vertellen over smokey? Hon verkleurt soms nogal in de zomer, dan is ze zowat vos. ALs je haar scheert wordt ze grijs.
Nu hoorde ik dat ze dan smokey is????

Afbeelding
Honey zomer 2001

Afbeelding
Hon herfst 2002

Afbeelding
Hon winter 2001, geschoren

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:32

Smokey is een verdunnings factor van zwart(net palomino en caramello van vos zijn). Je zou in haar papieren kunnen gaan spitten om te kijken of wat haar geno type zou kunnen zijn en of het zou kunnen(vraag me niet wat je d'r allemaal voor nodig heb om van een zwarte een smokey te maken qua afstamming).
Maar dat zwart scheren grijs word is in mijn ogen normaal. En dat ze zomers op het land verkleurd door de zon ook.
Heb je foto's van toen Hon nog echt heel klein was(ik weet dat je veulen foto's hebt maar niet hoe oud ze daar is). Een muisgrijs veulen is gewoon een zwarte.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:42

Ik sluit me bij Dennis aan,
om maar even heel simpel te zeggen:
Als Hon een smokey zou zijn dan zou zo'n 75% van de zwarte paarden smokey zijn.
Nagenoeg elke zwarte verkleurt in de zomer, ik had een zwarte en die werd tijdens de keuring bestempeld als de koffievos.
Verder worden verreweg de meeste donkere paarden grijs al je ze scheert.
Helemaal niets aparts dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:20

Vraag jij je dit elke anderhalf jaar af of zo Verward
[VMR] smokey
Had al zo'n deja vu-gevoel....

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:32

ik denk inderdaad niet dat je paardje smokey is. Mijn shet is in de zomer altijdpikzwar, maar verkleurt langzaam weer naar wat donkerbruin, komt gewoon door de zon denk ik. Mijn pony is dan ook muisgrijs geboren, wat voor kleur heeft een smokey bij zijn geboorte?!?!?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:41

Als je het noiu interessant vind kun je haar smokey noemen, maar volgens mij is ze gewoon zwart. Alle zwarte paarden verkleuren in de zon, en als je ze scheert worden ze allemaal vaal, in het geval van een zwarte dus grijs.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:21

Taran wordt lichtbruin in de zomer. En krijgt zwarte appels in het najaar. In de winter is hij echt gitzwart, en als ik hem scheer grijs. En toch blijf ik hem zwart noemen, dat staat op zijn papieren. Hoewel hij ook nog een beetje stekelharig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:58

Tja, mijn fjord is ook zo'n beetje wit als ik haar geschoren heb, maar om dan meteen te denken dat het een schimmel is..... *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:03

Smokey kan je paard alleen zijn als er in de stamboom een paard met verdunningsfactor voorkomt. Of als een van de veulens van Hon als valk of palomino geboren wordt, terwijl de hengst de verdunningsfactor niet heeft.

Voor verdere toelichting over kleurvererving en met name het creme gen:

www.doubledilute.com

En het volgende topic: [FA] Cremello vraagje (kleurvererving)