hoe moet ik mijn sjetjuh beleren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveDolly

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Gelderland

hoe moet ik mijn sjetjuh beleren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 21:29

ik heb een sjetje maar die is nu 3 en nu wil ik op haar rijden maar hoe moet ik dat doen,kan ik er gewoon op gaan zitten?
ik heb geen zadel of hoofdstel maar heb op de manege wel s zonder zadel gereden en dat kan ik best en dan kan ik toch wel gewoon met een halstertouw op haar gaan zitten toch?
ze is zo lief dus ze zal niets doen hoor,maar wie wil me zeggen hoe ik dat moet doen,in de stal eerste even erop gaan en dan over de weg?we hebben geen bak maar ik loop vaak met haar langs de weg dus ze is niet meer bang voor autos enzo

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:44

Misschien is het handig om iemand te zoeken die bij je in de buurt woont die er meer verstand van heeft en vraagt of diegene je zou willen helpen.
het lijkt me niet echt verstandig om zomaar ineens een pony te gaan beleren als je er geen ervaring mee hebt en nieteens weet hoe je moet gaan beginnen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:46

Gewoon gaan met die banaan! Schijnheilig
Wel je cap op hoor.

Is het dat leuke shetje op die foto bij In the Picture Schijnheilig

*Galopsmeisje nummer 1 gesingaleerd*

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:51

Net als ieder ander paard. Met goede spullen(een degelijk hoofdstel en zadel die beiden goed passen en heel zijn). En met iemand die er ervaring mee heeft!!!!!!!!!!!!!!

LoveDolly

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:04

ja melissa dat is dolly!hehe eindelijk iemand die gewoon doet

maar dennis ik heb geen geld voor een zadel maar ik kan wel zonder zadel rijden hoor

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:10

Sjetjuhs bestaan niet Haha!

LoveDolly

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:11

nee maar dat vind ik zo grappig staan omdat ik het altijd zo zeg

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:13

Ilse schreef:
Sjetjuhs bestaan niet Haha!

*LOL* en daarom was die foto van sanex natuurlijk nodig Lips are sealed

maar uhmm...even serieus...stel dat dolly echt bestaat dan is het toch echt wel aan te raden om niet zomaar te gaan zitten zonder zadel en hoofdstel en rijden hoor, zo verpest je zo'n beest alleen maar en het is ook nog een gevaarlijk voor jezelf

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:13

LoveDolly schreef:
nee maar dat vind ik zo grappig staan omdat ik het altijd zo zeg


Dat zal best, maar het is niet toegestaan op Bokt.

Verder lijkt het me vrij moeilijk om een verzonnen Shet te beleren Haha! .

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:14

Ik denk dat het verstandigste is als je iemand zoekt met ervaring. Iemand die jou kan leren hoe je je shetje op een goede manier beleerd. Ik vind dat je hiermee niet moet gaan rommelen als je niet weet hoe je moet beginnen.
Er is bij jou op de manege vast wel iemand die je wil helpen.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:14

Er zit toch verschil tussen echt 'fatsoenlijk' beleren en met een halstertje zonder zadel hobbelen?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:15

Nee, even serieus.
Als je je pony gaat inrijden zorg dan dat je een zadel & hoofdstel hebt.
Als je zonder zadel gaat rijden (zeker op zon jonkie) verpest je de rug van zon beestje heel snel.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:21

zelfs lieve paardjes kunnen heel lastig zijn

wees verstandig en ga "profeesioneel aan de slag"
hoofdstel, zadel, oder begeleiding, netjes dingen leren...

er op springen en kunnen blijven zitten heeft niks te maken met inrijden...

LoveDolly

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:32

oh oke bedankt ik ga wel even vragen of iemand me hier kan helpen in het begin want het klinkt wel gevaarlijk zo,maar er gebeurt toch niks als ik zonder zadel ga rijden,ik bedoel met haar rug ofzo?of kan dat nog n iet maa pas als ze ouder is ofzo

LoveDolly

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:35

Maar ik ga nu weer weg maar als ikmorgen weer mag internetten dan ga ik weer even hier kijken of er nog meer mensen me willen helpen,doeidoei!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:26

Is die bovenste in haar profiel Honey niet of ben ik nu helemaal in de bonen Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:06

de shetjes in haar profiel zijn iig niet 3x dezelrde pony!

de 1e is vrij stevig, ook stevige benen, de 2e met het veulen heeft hele slanke benen, en nr 1&2 hebben wel alle2 wat bruin in de maantop, foto nr3 heeft het shetje wat grijze haren op zn hoofd, en helemaal zwarte manen!en heeft ie weer hele korte&stevige beentjes

ze heeft de shet van sanex ook al onder de naam 'dolly' neergezet, dus denk dat ze nog geen echte foto's van dolly heeft en denkt dat ze tot die tijd foto's van andere zwarte shetjes kan gebruiken....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:30

Hmm, ik heb ook een zwart shetje maar die deel ik liever niet, zelfs niet zijn foto, egoist als ik ben Knipoog

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:46

die onderste foto is een zwartje met een heel grijs koppie (is die 3???) zeker vroeg grijs.

maar goed mocht Dolly idd bestaan, zoek iemand met ervaring ....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 03:00

Niet om l*llig te doen..
Maar die bovenste foto komt van een site van dierencasting...
op de tweede foto staat romy
en de onderste foto is een pony op de paardenkamp....
(rechtermuisknop en dan eigenschappen....)

Maar weer on-topic:
Ik reed vroeger alleen maar zonder zadel op pony's (jong/onbeleerd en ouder/beleerd) omdat ik geen zadel had en geen zadel kon betalen....
Ik heb veel jonge pony's gereden (beleerd is een zwaar woord) zonder zadel en nooit geen problemen ondervonden, tot ik een zadel kreeg....
(al mijn wijsheid kwam uit de boeken...) en toen ben ik op les gegaan... de eerste keer kwam ik met pony + hoofdstel....zonder zadel (ik vond het ondingen, geen contact met je paard enz) Heb gelest, veel lof gehad van de instructeur , werd indiaan genoemd, dat ik alles kon wat een ander deed met zadel...
Toen kregen we een trailer, en kon dus naar les gebracht worden, prompt hoofdstel en zadel vergeten...gereden met halster, 2 halster touwen waarvan 1 geleend en zonder zadel....hoe laat je een pony aan de teugel lopen zonder teugels..... mijn probleem was: hoe laat je een pony ontspannen lopen....mijn boek was te goed en ik had teveel zonder zadel gereden... (die pony was een D-pony)
Het zadel was en bleef jaren een crime voor mij.....het heeft zeker 4 jaar geduurd voor ik hetzelfde "gevoel" had in als zonder zadel... Ik zat inmiddels al rond te sturen op paarden (zo noemde mijn vader dat..)
Ik lesde nog steeds maar nu bij een rijvereniging (met een paard) als ik al met zadel moest rijden dan zonder beugels...jawel hakken uitdrukken zonder beugels kan echt....springen ook...

Ik ben en blijf van mening dat je een pony/paard moet inrijden zonder zadel....(vroeger kreeg je nog val-lessen, is dat nu nog zo?) Eerst leren gewicht te dragen (mits je veel evenwichtsgevoel hebt op een paard) dan pas gewicht en zadel....

Hoofdstel = overbodige luxe...je zou je paard moeten kunnen rijden en dan ten allertijde met een halster met touwen eraan....

Dus mij antwoord op je vraag.... vraag iemand je te helpen en met halster en zonder zadel is een pony "zadel"mak te maken...schenk haar jou vertrouwen en je krijgt het terug....
Ik wens je veel succes.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 08:45

Nou, Alane, ik heb veel zonder zadel gereden, maar met een paard dat wel eens even flink bokt of steigert ben ik blij dat ik er een zadel opgeknoopt heb.

Een shet beleren voor de kar kan volgens de methode uit dat nieuwe menblad (benen opbinden enzo) Extreme duivel Extreme duivel

Even serieus. Ik beleer dus altijd met zadel en hoofdstel (ook met mennen uiteraard hoofdstel + tuig).
Een zadel is niet eng of slecht voor een paard. Een bonkende ruiter die zonder zadel niet mee kan gaan wel.
Ik heb ook echt wel eens een shetlander zonder zadel beleerd, en dat kan een ouder iemand wel doen. Maar toch altijd liever met zadel.
Maar je moet wel precies weten waaar je mee bezig bent.
Ook een shetllander, hoe klein ook, heeft STREKEN, kan GEMEEN zijn, en je je kop kosten als je eraf valt. Doe het dus nooit alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:13

Een verzonnen Shetje beleren is niet zo moeilijk.... Ogen dicht, dromen maar en gaan met die banaan.... Gewoon erop gaan zitten en wegrijden/vliegen etc.
Enjoy!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:55

Mensen voorliegen is niet netjes het is niet netjes om een foto van iemand anders te gebruiken en te zeggen dat het jouw pony is.
daarom een slotje