Martingaal versus borsttuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Martingaal versus borsttuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 13:17

Normaal rijd ik zonder hulpteugels.
Alleen als ik een buitenrit rijd, vind ik het fijn dat ik een martingaal om kan doen. Omdat die niets doet als het paard gewoon loopt, en pas in werking komt als het nodig is.
Alleen zit ik met een probleempje, de omtrek van Laisers hals is te groot. Als ik hem gewoon met zijn neus flink naar voren laat lopen is er niets aan de hand dan zit het aangesloten om zijn hals.
Maar soms werkt het bij Laiser beter om hem ergens langs te krijgen als ik hem even afgebogen laat lopen zoals tijdens het dressuren. Alleen dan zit de martingaal naar mijn mening toch te strak om zijn hals.
Op onderstaande foto is de rode lijn hetgeen wat te strak komt te zitten. En die zit al op het laatste gaatje Knipoog
Afbeelding

Nu was ik gisteren in de ruitershop en daar gaven ze ook de optie van een borsttuig (zie onderstaande foto), alleen moet ik dan wel een beetje de maten kunnen bepalen van Laiser.
Afbeelding
Maar wat zijn jullie ervaringen met zo'n borsttuig? En wat raden jullie aan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:24

ik gebruikte het vroeger voor Trammelant (zonder martingaal deel) omdat zijn zadel naar achteren gleed (oud paard, holle rug) en dat beviel uitstekend. Maar kun je niet een grotere halsriem krijgen (of laten maken). Onze ruitersportzaak/zadelmaker doet dat soort dingen wel.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 13:30

Naar welke ruitersportzaak ga jij? Als ik vragen mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:36

Zo'n voortuig is ook best gemakkelijk.
Die heb ik ook gebruikt omdat het paard een beetje singeldwang had en zo niet meteen strak aangesingeld hoefde te worden.
Maar dus ook zonder martingaal

Maar je martingaal wat langer laten maken kost veel minder dan een nieuw voortuig kopen.
Bij Peter Verhoeven in Bakel kun je dat zo laten doen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:36

ja ik heb daar ook heel lang mee gereden,hij was van een vriendin van mij,het zadel gleed niet ofzo maar dan hoefde ikniet zelf een te kopen.

Ik vond het erg makkelijk,maar je moet wel van die ringetjes voor aan je zadel hebben.
Ik kreeg toen een zadel zonder die ringetjes en toen kon ik m niet meer vastmaken.

Je kan ook gewoon bij de schoenmaker vragen of die er een stukje leer tussen zet.
Ik breng mijn paardenspul(teugels.beugelriemen,martingaal etc.) altijd naar de schoenmaker,die heeft inmiddels heel veel verstand van paardenspul Haha!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:18

weet je ook wat voor merk borsttuig ze in de ruitersportzaak hadden???
niet alle merken hebben dezelfde maten.
Ik had van de week een borsttuig met afneembare martingaal van Imperial Riding gekocht voor mijn Fries. Nou is dit echt geen klein tenger beestje, maar de ruitersportzaak gaf me toch een cob-maat omdat er van de maten bij Imperial Riding geen flikker klopte. dit was inderdaad waar want zelfs de cob-maat was te groot. dus ik weet niet of je ver van de ruitersportzaak afwoont?? anders zou ik gewoon bijv. paarden-maat meenemen en eerst passen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:38

Volgens mij gaat Lielle ook naar Langeraap in Berlicum.

Ik heb ook een borsttuig-martingaal (een die aan het zadel vastzit.)

Dit omdat Imker's zadel ook wat naar achter schuift PLUS het feit dat een zo'n martingaal veiliger is voor als je valt. Met een "gewone" martingaal loop je de kans dat je, als je je teugels vast blijft houden tijdens een val, je de halsriem naar voren meetrekt en dan kun je jezelf of je paard verwonden.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:48

Die borsttuig/martingaal op de laatste foto die is zeker van Pagony?
Mijn zusje heeft er ook 1tje, ik denk dat full het beste bij jouw paard zal passen, ze zijn namelijk ruim verstelbaar.
Hij is namelijk in cob en full alleen deze.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 18:21

Laiser moet sowieso Full hebben met zijn grootte Haha! , maar de huidige is dus ook full Verward .

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:57

imker schreef:
Volgens mij gaat Lielle ook naar Langeraap in Berlicum.


*LOL* *LOL* *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:34

Lielle"]
[quote="imker schreef:
Volgens mij gaat Lielle ook naar Langeraap in Berlicum.


*LOL* *LOL* *LOL*
[/quote]


Hulde aan Langeraap, de beste manier om je geld kwijt te raken!!! 1x Winkelen = weg salaris!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:42

Zelfs ik ben sinds kort bekend met Langeraap.
Hij komt op de stal waar ik Kawa heb staan.
Maar ik had maar gezorgd dat ik weg was toen hij kwam Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:44

Verstandige actie Haha! alhoewel hij laatst wel mooie leren rijlaarzen had voor € 100

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:53

Had je dat niet eerder kunnnen melden Huilen
Ben nog zoekende naar mooie niet te dure laarzen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:58

Het is alleen minder goed als je bij de deuropening al te horen krijgt: Goeiemiddag Veerle, hoe is het ermee?
(dat is geheid weer geld uitgeven!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:35

Haha
Dat heb ik dus bij Verhoeven Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:02

Misschien heeft hij ze nog? Hij stopt met de leverancier en vandaar dat ze goedkoper weggaan. Het zijn Equins, en je moet geluk hebben met de maten, dat had ik dus *LOL*

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 01:41

hi,

ik verkoop zowel martingaals als voortuigen met afneembare martingaal, een voortuig is veiliger daar het vastzit aan het zadel, als het paard met hals naar beneden gaat, heb je niet de kans dat de halsriem naar voren schuift (antwoord als bovenstaand)
kijk maar eens op http://users.skynet.be/dijkman het leder is supersoepel.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 08:11

Het is dus inderdaad zo, dat een borsttuig veel veiliger is. Als je paard ooit struikelt, dan kan je met een losse martingaal hebben, dat die riem om zijn hals naar voren schuift en dan kan hij er zelfs met een been in vastraken. Met een borsttuig-martingaal kan dat niet. Of als je er af dukelt ( niet te hopen, maar je weet nooit en hij gaat lopen eten, dan kan dat ook gebeuren. Ik heb me laten vertellen dat SGW-rutiers alleen nog maar met borsttuig-martingaal rijden van wege dit gevaar. Dus ik zou gaan voor een borsttuig. Het is even een uitgave, maar wel een veilige! Ik heb dus zelf nu ook een borsttuig waar ik mee buiten rijd, voor de veiligheid!