jullie ervaring met hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

jullie ervaring met hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 01:37

hoi,
Ik ben erg blij met met twee super hengsten Haha!
Ze zijn allebei erg lief en het is ook niet echt te merken dat het hengsten zijn.
Ze knuffelen graag,werken eigenlijk vrijwel altijd met me mee.
Kortom ze hebben geen hengsten kuren. Pling
Ik kan zelf de allerkleinste er nog mee laten poetsen en knuffelen.
Nu vraag ik mij dus af wie er ook hengsten heeft en wat voor paardjes dat zijn qua omgang met jou (en andere paardjes als je die hebt)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:41

Ik heb hengsten gehad waar je elke leek mee kon laten omgaan en ik heb killers gehad, de killers van een jaar of vijftien tot tien jaar geleden toen er nog niet op karakter maar alleen op prestatie gefokt werden en de laatste tien jaar zie ik gelukkig alleen nog maar wel opgevoede eerlijke hengsten waar we met zijn alle heel erg trots op kunnen zijn.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:45

mijn haflinger hengst van 2jaar
merk je niet aan dat ie hengst is reageerd niet op merrie`s
ik kan echt alles met hem doen
naja hij heeft wel kuren
maar dat is echt haflinger
van nee heb geen zin ga niet opzij

mijn shetlander hengstje van 3jaar
hetzelfde verhaal
ook tegen merries geen reaktie

ik heb nog geen problemen met ze gehad
kan nog komen maar ik zie wel

groetjes jenny

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 03:24

Ik heb net even in je profiel gekeken en las dat jouw ene hengst nog maar een veulen is en de ander 2 jaar. Dan heb je vaak nog niet echt last van het echt typische hengstengedrag. Ik heb 2 (bijna) jaarling hengsten en eentje van bijna 6 maanden en vertonen allemaal absoluut geen hengsten manieren. Vaak steekt het echte hengstegedrag pas de kop met 2-3 jaar. Ik heb ook een andere hengst gehad en die begon met 1,5 al hengstengedrag te vertonen maar dat was nog heel makkelijk in toom te houden. Als een bijna 5 jarige van 1.70m werd het echt te erg. Hij was wel een heel vriendelijk paard en heel lief naar mensen toe, maar zijn hormonen zaten hem zo in de weg dat ie niets anders kon doen dan zich druk maken om merries. Erg vervelend op wedstrijden, voor mij en niet in de laatste plaats voor het paard want hij mocht toch niet dekken. Ik heb hem dus laten castreren. Een ponyhengst die ik vroeger had daarentegen was wel weer heel makkelijk en daar gaf ik dus ook gewoon rijles op. Het is per hengst verschillend. Ook hangt het van de opvoeding af, het karakter, en hoe het paard gehouden wordt. Een hengst die van jongs af aan heel goed opgevoed is, van nature al een makkelijk karakter heeft en nooit met merries in aanraking is geweest zal veel makkelijker zijn dan een wildebras die zelfs heeft mogen dekken.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:21

Echt de omgang met een hengst heb ik niet mee gemaakt. Wel toonde hij toen hij 9 mnd oud was interesse naar de merries even onder de staarten ruiken lekker flamen en bij elk hoopje stont stil staan ruiken en flamen. Toen hij bijna 1 jaar oud was kwam daar het plassen over de drol ook nog bij. Ik kreeg het idee dat wodan er vroeg bij was.En heb hem dan ook 2 weken nadat hij 1 jaar oud was geworden laten castreren. anders had ik hem de hele zomer op moeten sluiten een stal en dat vond ik niet geslaagd.Nu kon hij ook lekker bij de merries op het land.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:25

ik heb tijdenseen vakantie een hengst gereden, buiten stal was het een draak,maar zodra je erop zat,reed je er zo mee weg!
heb heel wat tochten met hem gemaakt(werd ook gebruikt voor bergtochten) en dan moest ik op de kont van die hengst! nou hij bleef super rustig!

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:38

mijn twee minipony hengsten vertonen zeker wel hengsten gedrag.
vooral in het dekseizoenzijn zijn ze op en top hengst.
ook hebik met een friese hengst gereden die daarbij ook nog dekte.
het was een vreselijk dominante hengst en daardoor best moeilijk te rijden.
nu is hij gecastreerd en vreselijk lief.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:56

Ik heb nu 3 hengsten gekend. Mijn eigen pony's die beide tot 3 jaar hengst zijn geweest. Dat was geen probleem. De een beet wel wat meer als normaal, maar verder nooit last gehad.
En nu verzorg ik een WelshCobhengst die nu 1,5 maand op stal staat, daarvoor alleen in de heuvels van Wales gelopen.
Hij is wat schuw, verder best wel lief. Maar wil weleens bijten etc. Kleine kinderen erbij zal te gevaarlijk zijn.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:00

Ik heb een 3 jarig shetland hengstje!
Dat is echt een hengst! , vooral in de zomer dan is het verschrikkelijk.
Maar over het algemeen blijft hij wel braaf, maar het is toch af en toe wel moeilijk tussen 6 merrie's en naast al die manege paarden *LOL*

Ik heb zelf ook op een friezen fokkerij gewerkt, daar waren ook echt monsters van hengsten bij , maar ook echt schattjes maar dan nog moet je wel uitkijken, het zijn en blijven hengsten, onbetrouwbaar *LOL*
Laatst bijgewerkt door parouscha op 05-01-03 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:20

Ik heb 3 dravershengsten onder het zadel gereden, die waren echt heel erg braaf. In de omgang, maar ook onder het zadel. Er werd daar op stal ook absoluut geen ruimte gelaten voor rotgeintjes, dus ze waren wel duidelijk opgevoed. Een hengst werd als schouwhengst gebruikt, dus soms kon je wel merken dat hij een beetje gefrustreerd was. Kon nml. al enthousiast worden als we onderweg een koe tegenkwamen.

Op de handelsstal waar ik reed heb ik 2 hengsten zadelmak gemaakt. De een was echt een schatje, wel snel afgeleid, maar zat echt geen kwaad in.
De ander was ook wel braaf, maar echt een bijterd. Ik kon hem met rijden bijna geen teugelvrijheid geven, want dan had hij meteen mijn tenen te pakken. Deze hengsten zijn wel beide gecastreerd.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:24

ik heb een 14 jarige friese ex-dekhengst.
ondanks dat ie echt heeft mogen dekken is daar helemaal niks van te merken.
hij staat gewoon langs een merrie op stal, zal nooit brullen, bijten oid.
een paar jaar terug heb ik een pas-de-deux gereden samen met een meisje op een c-pony merrie, gewoon beugel aan beugel en dan nog niks doen Haha!
bij ons op stal staan nog wel meer hengsten die allemaal braaf zijn, af en toe wat brullen meer ook echt niet.
wat dat betreft zijn wij bij ons op stal echt verwend met zulke hengsten Schijnheilig
toedeledoki
gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:28

Bij mij op stal staan redelijk wat [dek]hengsten. Dat zijn zeker geen paarden waar je lekker mee gaat knuffelen. Sommige hengsten zijn meer macho dan andere maar je moet ze altijd in de gaten houden. Ze zijn allemaal keurig opgevoed en lopen in de sport, maar je moet toch al redelijk ervaren zijn om daar goed mee om te gaan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:33

Wij hebben zelf 2 dekhengsten op stal staan.
Ik merk er weinig verschil mee hoor.
Tuurlijk laten we er geen kleine kinderen mee lopen.
Het zijn wel dekhengsten maar poetsen ofzo is geen probleem ik vind ze ook niet lastiger buiten te zetten dan de andere paarden ze lopen netjes mee enzo.

Zelf heb ik nu ook een hengst maar die haal ik pas over 3 weken op Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:49

We hebben zelf een klophengst en een hengst gehad, verder heb ik nog met een aantal hengsten gewerkt.
Ik moet zeggen dat ik ze niet onprettig vind werken, sommige hengsten testen erg graag uit. Aftasten en er goed op reageren en je hebt er hele fijne paarden aan. Als een hengst voor je gaat gaan ze ook echt voor je. Iig die die ik ken of heb gekend. Persoonlijk hou ik wel van het karakter van een (echte) hengst.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:20

Ik heb hier ook 2 jaar een Arabische hengst gehad van zijn 4e tot en met zijn 6e stond hij bij mij. Hij was altijd lief en deed niks engs met rijden. Rond zijn 5e begon hij te puberen en liet me zijn andere kant zien met rijden (met omgang nog steeds geen enkele problemen gehad, hij was nog steeds 200% gehoorzaam). Alleen vond hij het wel leuk om mij te laten zien en voelen wat voor rare dingen hij wel niet kon onder het zadel. Af en toe natuurlijk ook braaf, hij zou me absoluut geen pijn doen met opzet, maar kon wel eens erg heet worden (met name dekseizoen). Met hengsten moet je gewoon altijd opletten, ze kunnen soms onverwachte dingen doen.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:25

Wij hebben zelf 2 hengsten..je moet echt goed streng voor ze zijn en niet laten merken dat je bang voor ze bent..verder zijn het schatten..alleen 1tje is heel druk en de ander heel erg bijterig..
Een kan er zelfs voor de kar en gaan we inrijden...en de andere wordt klaargemaakt voor de Welsh Hengstenkeuring..
Ik heb ook nog een NRPS hengst..maar die heb ik al een paar maanden niet gezien daar ga ik binnenkort naartoe..maar die was echt lief...daar kon je mee knuffelen..misschien schilt het dat ie nog een veulen was!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:31

Wij hebben sinds sept een 7 jarige (bijna 8) hengst op stal staan. Die is ontiegelijk streng opgevoed, daar heb je ook geen last van. Hij is wat drukker, maar echt totaal niet naar ofzo. Zo erg zelfs dat maar weinig mensen geloven dat hij hengst is, en dat sommigen zelfs geloofden dat hij merrie was... Iedereen verbaast zich erover, ik moet nog zien hoe hij met merries is, maar ik verwacht er niet al te veel spannends van!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:21

de meeste hengsten die ik ken zijn enkel druk naar merries toe, en showen in het rijden. sommige zijn echt wel bijters, maar eens ze weten dat jij de baas bent valt het wel mee. hengsten mag je niet krenken of beledigen. je moet idd ervaren zijn als je met hengsten wil omgaan. ik ken wel een vent die een hengst heeft. ik zal hem op de poetsplaats staan, zegt hij 'je zou niet zeggen dat dit een hengst is he, zo kalm' ik knikte. toen hij reed zag ik waarom: dat paard krijgt niet anders dan slaag. altijd strijd, wie is de beste... hij is gewoon gebroken. dat gebeurt zo makkelijk met hengsten... hij was zeer ervaren maareh niet echt paardvriendelijk dus. hij had van die hengst erger dan een ruin gemaakt zonder aan z'n ballen te komen... het zag er echt erg uit...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:17

tja, mijn 2.5 jarige hengst heeft ook geen hengsten kuren!!! Hij is zelf extreem braaf! Als hij maar weet wat de bedoeling is, dan doet hij alles wel! Alleen showt ie wel graag, hij weet van zichzelf dat ie mooi is Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:34

Op mijn oude manege hadden we een hengst, die stond bekend als homo... Reageerde nergens op, maar heeft wel afgelopen jaar 2 veulentjes verweky (cute!) We hebben ook een stel andere hengsten die mega irritant zijn, alleen maar schreeuwen, imponeren enz. enz.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:46

Jippie schreef:
Bij mij op stal staan redelijk wat [dek]hengsten. Dat zijn zeker geen paarden waar je lekker mee gaat knuffelen. Sommige hengsten zijn meer macho dan andere maar je moet ze altijd in de gaten houden. Ze zijn allemaal keurig opgevoed en lopen in de sport, maar je moet toch al redelijk ervaren zijn om daar goed mee om te gaan.

op mijn stage is het ongeveer hetzelfde. hebben nu nog een aantal jonge hengsten staan (nu 3) enja je kan af en toe best leuk met ze knuffelen en ze zijn goed opgevoed maar je moet blijven opletten je hebt zo een voorbeen tegen je benen aan of ze zitten zomaar in je nek omdat ze een merrie denken te zien.

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:35

Ik heb ook altijd meer hengsten dan merries gehad en ik heb nog nooit problemen gehad. Je moet alleen wel altijd blijven opletten. Het is en blijft een hengst, hoe braaf hij ook is. En als ze ouder worden en gaan dekken, zijn ze niet altijd zo lief als dat ze waren, tenzij ze een goede opvoeding hebben gehad. (en dat geldt natuurlijk voor elk paard, hengst, merrie of ruin)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:41

Ik verzorgde eerst een hengstje.
hij was niet onbetrouwbaar maar wel vervelend, maar dat zal wel komen doordat hij niet fatsoendelijk was opgevoed, dan wordt elke pony wel zo!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:53

ik werk op dit moment op een hengstenhouderij (stage) en daar zijn ze allemaal super lief...mits er geen andere hengsten in de buurt rijden Haha! op afstandje zijn ze wel lief! maar deze paarden zijn allemaal prima opgevoed en getraind.....dus dan is er totaal geen probleem!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 19:56

tja als ik jullie reacties zo lees heb ik zomaar sukkeltjes op stal haha Haha!

Nee even zonder gein,
Ze zijn allebei nog jong(bijna een jaar,en de ander 2,5).
Nu moet ik zeggen dat de jongste erg goed opgevoed was toen hij kwam en dat al met 4 maanden.Hij kan en doet alles voor je.
Tuurlijk heeft hij wel eens zijn ideetjes maar als ik net doe of hij er dan niet is beleefd hij er geen lol aan en houd hij er mee op.Tuurlijk krijgt hij ook te horen wat wel een niet mag,das normaal.Maar ik probeer dan ook niks uit te lokken,want eenmaal doorhebben dat men iets kan flikken en de truc zit erin.
De ander is dus bijna 2 en een half en dat zou je niet zeggen.Hij ziet er ouder uit.Toen ik hem kreeg kende hij niks,en dat merkte je ook hoor,maar er waren geen hengsten kuren.Nu is het een grote knuffel en zo lief,hij luisterd prima.Ik ben bezig om hem te leren voetjes geven en ja dat duurt langer dan normaal,want ook hier geld dat als ik dat forseer dat ik hem dan een trucje leer.Natuurlijk kan ik nog veel meer vertellen waarom ze zo lief zijn,maar dat duurt zo lang he.Ze zijn gewoon zo mak als een lammetje.
Laatst was mijn vriendin met haar merrie een paar keer langs geweest en die was vreselijk hengstig.Niemand reageerde erop.Het was effe hallo paardje en daarna gingen de hoofden allemaal weer richting hooi.
Ze worden er niet warm of koud van,das natuurlijk wel fijn.
Je kan achter,onder,naast,op ze.Het maakt ze niks uit.
Dus als ik dat hier zo allemaal lees dan weet ik in ieder geval zeker dat ik super paardjes heb.