arabieren en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

arabieren en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 12:50

hallo,

ik heb even een vraagje...
je hoort vaak dat arabieren niet kunnen springen. dat zou aan de bouw en benen liggen.
het zal ongetwijfeld per paard verschillen, en per type. maar ik zou graag jullie ervaringen omtrend springen met een arabiertje willen horen!

al vast bedankt!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:07

Afbeelding
Afbeelding

Hier heb je je antwoord: Lobeke ox is Z springen Z dressuur en Z sgw bij de paarden. Dus ja arabieren kunnen prima springen Haha!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:18

Ik heb zelf geen arabier.
En hoor dat verhaal ook wel vaker. Maar alle arabiertjes die ik ken kunnen ook super springen. Ik spring ook wel eens op de arabier van mijn vriendin en die kan het ook super.
En door hun bouw lijkt het mij juist makkeljiker om te springen. Lachen

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:05

Ik ken een paar arabieren (en kruisingen met arab) maar die kunnen allemaal super springen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:29

En Krimh ox (dekhengst) is Z SGW en Z springen bij de paarden geweest, gereden door Alice Lozeman. Ik ken zelf een halfbloed arabier die ook Z springen bij de paarden was.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:35

Mijn NRPS merrie is voor ong.. 75 % arabisch..maar die is zo lomp af en toe..soms springt ze niet...
Ik denk dat elke arabier kan springen..Missgien de een beter dan de andere

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:28

hier heb ik nog nooit van gehoord.
de arabieren waar ik tot nu toe op heb gereden hadden juist een goede techniek, en dan ook nog eens hoog.
elk paard kan wel springen!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:59

ik ken wat arabiertjes en die kunnen stuk voor stuk super springen!
dus ik zal niet zeggen dat ze niet kunnen springen!

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:25

Ik heb zelf ook een arabiertje en die kan ook heel goed en hoog springen. Mijn andere pony is een kruising arabier en die springt ook echt alle soorten hindernissen. Dus springen kunnen ze wel.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:53

De bouw van een arabier is zeer geschikt voor springen.
Vaak wordt met arabieren SGW gereden, dus dressuur, springen en cross.

Pony's die de bouw wat minder 'mee hebben' zeg maar, zijn bijv. Tinkers en bij paarden Friezen.
Dit zegt niet dat deze rassen niet kunnen springen, maar de bouw van het lichaam werkt wat minder mee.

Tegenwoordig zijn veel ponyclubs in Nederland heel erg dressuurgericht, terwijl er pony's zijn die zowel springen als dressuur erg goed kunnen leren, zoals bijv. arabieren en new forests.
Het ligt echter ook erg aan 't karakter of de pony ver in de dressuur of springen komt en dat verschilt van pony tot pony natuurlijk. Lachen

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:13

Ik heb ook wel eens gesprongen met een Arabier (Avalon), deed het niet zo vaak, maar hij had een hele goede techniek. Dus dat een Arabier niet kan springen is onjuist...Avalon was trouwens Egypt./Pools (foto's in mijn profiel).

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:16

Een tijdje geleden wou ik een arabier kopen omdat ze zo goed kon springen, dus een arabier kan wel springen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:45

Wat dacht je van Khrim? Z springen, Z dressuur en Z samengesteld. Bij mij in de les loopt een fries (luciene, elders op bokt te bewonderen) en die heb ik wel eens over 1.20 zien springen. Denk dat het ook een groot gedeelte te maken heeft met de instelling van paard of pony. Oefening baart meestal kunst maar sommige leren het nooit. Een ander paard bij mij aan de vereniging is Z dressuur maar weet echt niet wat ie met een kruisje aan moet vangen.... Ieder paard heeft zijn eigen talent en als ruiter moet je proberen uit te vinden wat dat is en proberen dat zo goed mogelijk te ontwikkelen. Wel kun je springen van jongs af aan stimuleren door een jong paard los te gooien in een bak waar her en der balken op de grond liggen. Leren ze van kijken en taxeren. Mijn Hengstje liet ik als veulen van 6 maand zo af en toe wel eens een kruisje springen van 30 cm. Heb nu totaal geen moeite met passend bij een sprong rijden want daar zorgt ie zelf wel voor.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:23

Nou dan heb ik wel een hele aparte arabier want een echte springer is het dus absoluut niet. Maar dan moet ik ook eerlijk zijn dat dat ook groten deels door mij komt omdat ik haar niet echt vertrouw met springen en daardoor een beetje onzeker ben en zij dus al helemaal niet meer springt. Maar het hoogst dat ik met haar heb gesprongen is 70 cm, dat zegt denk ik dan alweer genoeg Haha!

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:36

bokai is ook wel beetje arabier en ze springt zo over de hindernis palen heen(heeft ze ook al vaker gedaan met ruiters erop!)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:54

Ik was met mijn pony 75% arabisch bloed m springen ze sprong met gemak 1.20m parcoursen moest stoppen ivm 18 jaar!
haar dochter 87,5% arabisch lijkt ook goed te kunnen gaan springen en haar vader Gil ox heeft een verrichtingsonderzoek bij het kwpn gelopen waaruit blijkt dat ie aardig kon springen. Knipoog
Weer een van die vele vooroordelen! Scheve mond

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:24

Mijn bijrijdpaardje Aron heeft M-springen, dus JA! Arabs kunnen springen. Ook Cheyenne heeft uit zichzelf wel eens een sprongetje gewaagd....zag er nog wat klunzig uit, maar toch...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:29

Elk paard kan springen, maar niet elk paard is een springpaard.

Tuurlijk, er zijn succesvolle combinaties, maar helaas....een enkele uitzondering brengt weer leuke vooroordelen in de wereld.
Hetzelfde met dravers. Jappeloupe was een wereldspringpaard, maar Salty's springkunsten zijn niet om over naar huis te schrijven.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen....

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 04:02

Westernfreak schreef:
Elk paard kan springen, maar niet elk paard is een springpaard.

Tuurlijk, er zijn succesvolle combinaties, maar helaas....een enkele uitzondering brengt weer leuke vooroordelen in de wereld.
Hetzelfde met dravers. Jappeloupe was een wereldspringpaard, maar Salty's springkunsten zijn niet om over naar huis te schrijven.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen....


ja daar heb je weel gelijk in maar het lijkt en dat probeer degeen die dit topic heeft gestard ook te zeggen, dat vaak de niet arabieren liefhebbers er per definitie vanuit gaan dat een arabier niet kan springen en dat vooroordeel heb ik vaker gehoord.

Ik kan je een ferro noemen en cocktail die beide op springen waren gefokt, nou heeft ferro wel wat gedaan in de springsport maar cocktail dus weinig, ze exelleerden in de dressuursport! Lachen Lachen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 09:26

Lielle schreef:
En Krimh ox (dekhengst) is Z SGW en Z springen bij de paarden geweest, gereden door Alice Lozeman. Ik ken zelf een halfbloed arabier die ook Z springen bij de paarden was.


Wou ik ook al zeggen Haha! Eclipse (mijn kleine veulenmannetje) is een Krimhetje en toen ik bij Krimh was om te kijken zag ik hem en enkele van zijn nakomelingen toch werkelijk super (vrij) springen hoor... duimen maar dat Clip het talent van zijn papa georven heeft!!! Lachen Het andere arabiertje op de stal waar mijn pukken staan kan trouwens ook fantastisch springen...die sprong in het begin voortdurend over het draad heen in het land *grinnik*

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:28

ja die van chantal,leuk ding is dat!
mijn eigen pony was ook 50% arabier! hij sprong als de beste, 3e van Nederland en heel wat provincionale titels
heb ooit een keer boven het ZZ gesprongen met haar.....

arabieren hebben hele droge benen, je ziet alles heel gedetailleerd...
ze zeggen dat droge benen super sterk zijn! en dus goed geschikt voor de springsport!

Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 15:35

ok ze kunnen dus springen! dank je wel voor al jullie reacties!
tis eigenlijk zo ik ben op zoek naar een leuke pony voor een vriendin...en ze is helemaal gek op arabieren...alleen ze krijgt vaak te horen dat ze niet goed kunnen springen...:S en dat vind ze zo leuk en wil daar graag verder in. maar ik vond het nogal raar dat ze dat zei dat dien niet zouden kunnen springen, ofnou ja niet geschikt zijn voor de springsport, dus ik d8 ff naar jullie ervaringen vragen... *LOL* nouja, bedankt i.i.g!!!!

ohjah, die mensen die zz zijn enz. die hebben natuurlijk ook wel het geld ervoor een super arabier te kopen of kan je ook al een goede springer voor ong. 2500 euro krijgen?

Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 17:48

ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de paarden waarmee zz gereden word, talentvol zijn, en dus aan de dure kant (er zijn uitzonderingen...i know). dus ik bedoel niet dat alle mensen die zz rijden veel geld hebben hoor...

maar nog ff over de prijs voor een arabier. wat kan je voor 2500 euro verwachten? het gaat om een arabje van ong. 3 a 4 jaar en ligt aangereden. [/quote]

Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 17:48

ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de paarden waarmee zz gereden word, talentvol zijn, en dus aan de dure kant (er zijn uitzonderingen...i know). dus ik bedoel niet dat alle mensen die zz rijden veel geld hebben hoor...

maar nog ff over de prijs voor een arabier. wat kan je voor 2500 euro verwachten? het gaat om een arabje van ong. 3 a 4 jaar en ligt aangereden.