Ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:28

Heeft jouw pony/paard ijzers? Zo ja ... loop je dan ook vaak met hem/haar op de weg of maak je buitenritten? Zo nee ... ben je in de toekomst van plan dat te doen?

vivje

Berichten: 214
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Hertme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:42

ja een pony van mijn vriendin hier op bokt steefie heeft wel ijzers want ze gaat vaak op concours. maar ze rijd niet constant op de weg ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:28

Een van onze paarden heeft constant kneuzingen in de witte lijn in z'n voorhoeven, dus daarom heeft hij alleen voor ijzertjes. Zonder ijzers hoeft hij maar op een kiezeltje te gaan staan of er zit al weer een flinke bloeduitstorting.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:16

De mijne heeft geen ijzers meer.
Verloor ze elke keer in de wei , en dat is natuurlijk best gevaarlijk.
Tijdens het aftrappen kan er wat verzwikken of een stuk hoef afbreken ofzo , risico dat ze in de hoefnagels gaat staan , je vind het ijzer vaak nevernooit terug en het blijft daar dus liggen wachten tot er een paard intrapt of toevallig op die plek gaat rollen... *auw!!*..
Bovendien kost het handenvol geld dat beslaan en zeker als er elke keer weer een ijzer afgetrapt wordt.... en je bent natuurlijk hartstikke afhankelijk van de smid !
Was er weer eens een ijzer af dan kon ik niks doen totdat de smid weer lansgeweest was.
We hadden nog geen bak en ze liep erg gevoelig als er een ijzer afwas.
Dus moest ik haar stil laten staan (op de wei) waardoor ze boven m'n kop uit sprong , in het begin kon ze echt geen dag vrij hebben of het was weer feest Haha! .
Daarbij is het ook nog eens veel gezonder / natuurlijker voor de hoef om lekker bloot te blijven.

Maar ik rij wel altijd over de weg (zou graag het bos ingaan hoor of spelen in de bak , maar gaat een beetje moeilijk in de polder Haha! )

Dus sinds een half jaar heeft Rena hoefschoentjes , Old Macs.
Was in het begin even tobben en zoeken maar bevalt nu super !!!

Echt een ideale oplossing Lachen

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:51

FaNcIe schreef:
Heeft jouw pony/paard ijzers? Zo ja ... loop je dan ook vaak met hem/haar op de weg of maak je buitenritten? Zo nee ... ben je in de toekomst van plan dat te doen?

fay heeft ijzers rond om
we laten ze nu gewoon slijten en pas nieuwen tot dat ze alle 4 af zijn en er ook af zijn
ze loopt in de vakantie elke dag een rit van 1 uur en we maken buitenritten ook op de weg

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 09:23

jennifer87 schreef:
we laten ze nu gewoon slijten en pas nieuwen tot dat ze alle 4 af zijn en er ook af zijn


Begrijp ik dit goed, je haalt er gewoon geen smid bij tot ze er allemaal afliggen? Lips are sealed

Sheril staat voor op ijzers omdat ze dunne zolen heeft en hierdoor kneuzinkjes in haar hoef kreeg. Ik rijd (nog) niet op de verharde weg en kan tot nu toe elke keer 2 keer met de ijzers doen, dus na 8 weken wordt ze bekapt en gaan eventueel dezelfde ijzers er weer onder.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:26

jennifer87 schreef:
we laten ze nu gewoon slijten en pas nieuwen tot dat ze alle 4 af zijn en er ook af zijn


Wacht je met de smid laten komen tot alle ijzers er af liggen?
Lijkt me toch echt niet goed voor je pony!


Tiko staat vierkant op ijzers, vor heeft jij destijds gekregen omdat hij heelerg schraapte en anders elke drie weken bekapt kond worden omdat de voorkant van z'n hoef een stuk korter was dan de achterkant.
Toen we vorig jaar veel over de weg gingen hebben we besloten om hem ook achter ijzers te geven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:30

Taran staat vierkant op ijzers. Ik rijd eigenlijk nooit buiten en ben het ook niet van plan.
Hij doet lang met zijn ijzers, omdat zijn hoeven langzaam groeien, wel sterk zijn. Zonder ijzers worden zijn hoeven toch tekort. Ik moet namelijk wel wat meters over beton etc voor ik in de bak ben, maar is niet veel. Ik doe zo'n 12 weken voordat de smid weer komt. En dan gaan ze er weer onder vaak.
Mijn andere pony staat zonder ijzers, maar die heeft ze niet nodig, dus dan liever niet.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:31

Toen we Nic kregen strond hij 4-kant op ijzers. Aangezien hij sterke hoeven leek te hebben hebben we ze er achter af laten halen. Hij zou toch veel in de bak gereden worden en hele dagen in het land staan.

Met de vorst is 1 van zijn achterhoeven door de harde weide wat gaan brokkelen. Sinds gister staat hij dus lekker weer op 4 schoentjes

Ik ben van plan straks meer buiten te gaan rijden en dan hebben we de ijzers ook wel nodig aangezien we dan eerst 10 minuten over het harde moeten stappen.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:45

Lasagna heeft ijzers.
Want als ik wil rijden moet ik een km of 2 over de weg heen.
En om dat nou zonder ijzers te doen

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:31

jennifer87"]
[quote="FaNcIe schreef:
Heeft jouw pony/paard ijzers? Zo ja ... loop je dan ook vaak met hem/haar op de weg of maak je buitenritten? Zo nee ... ben je in de toekomst van plan dat te doen?

fay heeft ijzers rond om
we laten ze nu gewoon slijten en pas nieuwen tot dat ze alle 4 af zijn en er ook af zijn
ze loopt in de vakantie elke dag een rit van 1 uur en we maken buitenritten ook op de weg
[/quote]

Dus je laat ze maar gewoon der af slijten Verward , en je haalt de hoefsmid er pas bij als ze der allemaal afliggen?
Volgens mij zeg jij maar wat hoor....

Maar goed Bonita heeft 's winters geen ijzers omdat ze dan niet op gras hoeft te lopen
Als het buitenseizoen weer begint gaat ze rondom op ijzers.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:47

Pinky heeft in de zomer ijzers. Omdat we dan nogal eens wat langere ritten maken voor de wagen. Misschien probeer ik dit jaar zonder want hij heeft ijzersterkte hoefjes...

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:07

Mijn pony heeft geen ijzers. En ik ben ook niet van plan dat te doen. Want ik loop toch amper op de weg.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:57

Parouscha heeft alleen voor ijzers.
Ze schraapt met haar hoeven.
En dan gaan haar hoeven scheef groeien, met die ijzers duur dat wat langer.
We hebben nu ook een stalmat aangeschaft ervoor.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:11

Sevin heeft geen ijzers. Ik rijd in de zomer wel wedstrijden, dus hopen dat het droog is Haha!
Ik weet niet of ik wel ijzers zou willen. Het wordt dat moeilijk om hem bij de andere paarden in de wei te zetten, doordat ie nogal veel slaat.