Stalen neuzen: verstandig of gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Stalen neuzen: verstandig of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 13:11

In de catalogus van Divoza staat de 'Mountain Horse Protective Jodphur', een jodphur met een stalen neus die voldoet aan de EN-345 richtlijnen. Omdat ik steeds zo onfortuinlijk ben dat een paard op mijn tenen gaat staan, zit ik te denken aan de aanschaf van deze schoenen. Maar ik weet dat staal in bepaalde gevallen gevaarlijk kan zijn en stel dat het indeukt, dan komen mijn tenen er gegarandeerd niet al te goed af. Vandaar dat ik me afvraag of iemand hier ervaring heeft met stalen neuzen en of stalen neuzen praktisch zijn in de paardensport. Ik verzorg redelijk 'zware' paarden (denk ik, ik heb het gelukkig nog niet hoeven ervaren): Quarters.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:22

Wat zijn de richtlijnen van EN-354?

Ik zelf ben voor kunststof neuzen. Ik wist dus ook niet dat stalen neuzen nog mochten?
Bij ons in dienst zijn de stalen neuzen namelijk afgeschaft en vervangen door kunststof.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:28

Vroeger werkte ik op gewone ouderwetse houten klompen, het is even wennen maar als je er eenmaal aan gewend bent echt heel fijn. Nu werk ik op legerkisten. Het voordeel van legerkisten tov de houten klompen is dat ik er ook mee kan rijden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:30

In kisten zit heel stevig samengedrukt karton. Ontzettend stevig, maar deukt in bij te grote druk waardoor het je tenen niet af kan snijden. Ik zou dus eerder legerkisten kopen dan die jodphurs..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:36

'k Zou het niet doen.
Stalen neuzen zijn helaas niet bestand tegen een vol paardengewicht.
De gevolgen (stalen neus IN je teen/voet) zullen waarschijnlijk erger zijn dan wanneer je ze niet gebruikt.
Stalen neuzen zijn overigens prima om andere soorten werk mee te doen, bijv. uitmesten (goede bescherming tegen riek ed.).

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:41

Als ze voldoen aan een Europese norm, neem ik aan dat ze goed zijn. Stalen neuzen is denk ik meer een term geworden. Tegenwoordig zit er kunststof in.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:52

eveline_B schreef:
Als ze voldoen aan een Europese norm, neem ik aan dat ze goed zijn. Stalen neuzen is denk ik meer een term geworden. Tegenwoordig zit er kunststof in.


Als een product aan een bepaalde EN-norm voldoet, hangt daar meteen een gebruiksdoel aan vast.
Dit hoeft niet perse "een paard met volle gewicht op voet" te zijn, dit kan bijv. ook te maken hebben met stalwerkzaamheden.
Misschien weet de leverancier het je te vertellen, of kun je op internet iets vinden (staat waarschijnlijk onder ISO-normen).

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 14:11

Ik zal het eens navragen bij Divoza. Er zit wel degelijk een stalen neus in en dus niet, zoals nu gebruikelijk is, een kunststof versteviging. Er staat namelijk in de Divoza catalogus heel groot "MET STALEN NEUS" bij het plaatje. Het typische is, dat er niet bij staat dat het een stalschoen is, wat ik zelf ook eerder zou verwachten, inderdaad als 'bescherming' tegen de riek ofzo. Er staat 'Een robuuste en sterke soepele rijschoen..... Stalen neus volgens de EN-345 richtlijnen.
Het kan me voorstellen dat een paard niet zo zwaar is als een tank, maar als een paard al zijn gewicht verplaatst op een hoef en relatief lang op je teen blijft staan, dan denk ik dat ook de stalen neus daar niet tegen bestand is.. Het is ook zo l*llig als je een schoen met stalen neus koopt, omdat je geen blauwe tenen meer wilt, en je, wanneer het paard op je teen gaat staan, je tenen kwijt bent doordat ze bekneld zijn.
Met kisten rijden zal ik zelf niet doen. Ik ben niet zo'n 'kistentype'. Deze jodphurs zagen er gewoon erg normaal uit en niet heel erg grof ofzo. Maar als ik zo naar jullie reacties kijk, zouden jullie niet voor deze schoenen gaan....

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:17

Stalen neuzen zijn in principe wel veilig en over het algemeen zullen ze ook niet indeuken als er een paard op gaat staan.
Het wordt gevaarlijk als de schoenen oud worden en aan de voorkant wat gaat loslaten, dan kan een neus omklappen en dan is staal hard Boos! . Maar over het algemeen gebeurt dit niet.
En zelf draag ik ook rustig schoenen met stalen neuzen (zijn mijn stal- en rijschoenen Lachen )

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:43

nieuwe schoenen kunnen wel degelijk indeuken. mijn vader werkt als bedrijfsleider met asfalt en die heeft al heel vaak meegemaakt dat er ij iemand een teen afgaat omdat het ijzer ombuigt, ook bij nieuwe schoenen. ikzelf draag trekschoenen die een sttevige neus hebben zolang het maar geen ijzer is. ze pleiten trouwens bij die en keuring ook voor ander materiaal.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:18

Ik weet wel, dat schoenen met stalen neuzen bij distributiecentrum AH niet toegestaan waren. Ze moesten een harde kunststof neus hebben. Ik heb mijn veiligheidsschoenen toen gekocht bij een zaak voor bedrijfskleding. Daar hadden ze geen schoenen met stalen neuzen meer.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:12

Ik heb ook stalschoenen met stalen neuzen, die gebruik ik meer met uitmesten enzo dan met rijden of poetsen. Er is wel 1 keer een paard op aan staan, mijn quartertje, maar niet zo hard en ik voelde ook niets eigenlijk.
Ik weet niet of ze het zouden houden als een paard met zijn volle gewicht erop gaat staan. Mischien moet je voortaan gewoon iets beter opletten Haha!?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 21:24

Opletten, ja, dat doe ik al, maar als je een dribbelkont paard voor je hebt staan die alle kanten opdribbelt, dan kan je voet nogal eens geraakt worden. Bovendien is het wel al meer dan een jaar geleden dat een paard echt goed op mijn voet is gaan staan, maar mijn voet is nog steeds blauw en paarsig uitgeslagen. Misschien had ik toch beter naar de dokter kunnen gaan... Het doet namelijk ook nog steeds een beetje pijn (erg snugger dus) maar de dokter kan er nu niets meer aan doen

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:50

Ik heb ook een tijd schoenen met stalen neuzen gehad en ik vond ze echt heel fijn. Dan maakt het niet uit of een paard op je tenen gaat staan, je volet het toch niet. Die dingen hebben me een hoop pijn bespaard!