veulen vervoer vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

veulen vervoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 21:21

Nou zoals jullie misschien al wel weten (vooral Angelke dan) heb ik mijn veulen Gypsy Eyes verkocht en die brengen we morgen naar haar nieuwe baas.
Ik heb een trailer gevonden die volledig dicht kan (met een zeiltje) en waar alles uit kan (tussenwand, die baren aan de kont etc.)
Ik denk niet dat het zo slim is om ze vast te zetten (dat doe ik gewoon niet) maar zijn er misschien nog tips of weetjes van het vervoeren van veulens die ik moet weten?
Dit is de eerste keer dat ze op een trailer gaat (het laden zal niet zo een probleem zijn, wat niet weet wat niet deert dus ze zal er snel op staan) maar ik wil alles zo comfortabel mogelijk doen dus heeft er iemand nog tips en/of ervaringen voor me?

alvast bedankt. Lachen

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:30

Misschien kan je erbij blijven staan in de van, kwestie van haar een beetje te kalmeren onder de weg, moest ze de reis misschien eng vinden.
Toch zorgen dat je met volkt genoeg bent voor het laden. Je weet maar nooit. Met een man (vrouw is ook goed natuurlijk) of 5 zet je ieder veulen moeiteloos op de van. De eerste keer is altijd heel belangrijk ! Zorg ervoor dat alles zo vlot mogelijk verloopt ! Veel succes in ieder geval

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 21:41

Tja, het probleem is dat ik helemaal van Essen (Nederlandse grens) naar Mechelen moet...(jij weet dat wel liggen denk ik want je bent ook een Belg Knipoog ) Ik denk dus ook niet dat het wel zo verstandig is om zo lang in een van te staan...(als er iets gebeurt ben je niet verzekerd geloof ik) Als het nou echt niet anders gaat (lees ze breekt de van volledig af..) dan zal ik er wel bij staan natuurlijk.

Nog andere tips?

wel een gedoe allemaal zeg... Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:44

kenomaxbe schreef:
Misschien kan je erbij blijven staan in de van, kwestie van haar een beetje te kalmeren onder de weg, moest ze de reis misschien eng vinden.
Toch zorgen dat je met volkt genoeg bent voor het laden. Je weet maar nooit. Met een man (vrouw is ook goed natuurlijk) of 5 zet je ieder veulen moeiteloos op de van. De eerste keer is altijd heel belangrijk ! Zorg ervoor dat alles zo vlot mogelijk verloopt ! Veel succes in ieder geval


Nooooooit bij een paard in de trailer gaan staan, echt doe het nou niet. Dat is zo gevaarlijk. Het beste is een dichte trailer, dus ook zonder zeiltjes. Een trailer die helemaal dicht kan en dus ook een "harde" bovenopening heeft. Een veulen kan je gewoon los laten staan want hij kan eventueel dwars in de trailer als hij wil. Je moet ervoor zorgen dat hij er niet uit kan. genoeg hooi onderweg en heel rustig rijden. succes

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 21:59

Tja, het probleem is dat we enkel een trailer hebben gevonden met een zeiltje (m'n pa heeft het helemaal gecontroleerd allemaal en er komt geen straaltje licht langst. Ze zal dus niet zo snel uitgenodigd worden om eruit te springen)

Ik was overigens van plan om alles uit die trailer te halen, behalve de voorste borststangen (of hoe je dat ook mag noemen).
Ik wou tussen die stangen en de voorste hoek van de trailer balen hooi steken zodat ze eventueel wel iets heeft om tegen te leunen met haar borst maar waar ze niet onder, over, op, tussen,... kan, en verder een dikke laag bodembedekking.

Maar vergeet ik nog iets? (ik hoop zo dat het allemaal goed gaat)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:07

Loolapelooza schreef:
Tja, het probleem is dat we enkel een trailer hebben gevonden met een zeiltje (m'n pa heeft het helemaal gecontroleerd allemaal en er komt geen straaltje licht langst. Ze zal dus niet zo snel uitgenodigd worden om eruit te springen)

Ik was overigens van plan om alles uit die trailer te halen, behalve de voorste borststangen (of hoe je dat ook mag noemen).
Ik wou tussen die stangen en de voorste hoek van de trailer balen hooi steken zodat ze eventueel wel iets heeft om tegen te leunen met haar borst maar waar ze niet onder, over, op, tussen,... kan, en verder een dikke laag bodembedekking.

Maar vergeet ik nog iets? (ik hoop zo dat het allemaal goed gaat)


goed plan, het voorste deel dicht maken, maar verzeker je er dan ook van dat de balen niet om kunnen vallen. dus wel heeeeeeel goed vastzetten

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 22:20

Dat was ik al van plan, anders kan het er nogal eens gaan uitzien daar Haha!

Als dat allemaal inorde is kan er vrij weinig mis gaan neem ik aan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:29

Weinig. Een veulen heeft zoveel ruimte in een trailer dat hij eigenlijk niet in moeilijkheden kan komen. Tenzij hij een gaatje ziet en denkt dat hij erdoor kan... Regelmatig even stoppen en hem wat drinken geven en het gaat vast goed succes iig

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 22:30

bedankt voor de tips en het succes gijsenkim Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:21

Je kan beter de voorstangen ook eruit nemen. Al dat gehannes met pakken stro en zo voorin, het kan altijd losgaan en dan zit je ermee. Gewoon alles uit de trailer, veulen er los in en (rustig) rijden.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:31

Niet in de trailer blijven staan. Ten eerste is het gevaarlijk en ten tweede mag het niet. (logisch eigenlijk)

Ik zou niet met stro gaan knoeien. Gewoon veulen erop zetten en gaan rijden. Ze zijn vaak druk met zich staande houden en dan vergeten ze vervelend te zijn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 20:20

Het is allemaal goed verlopen. er was vanvoor een soort voerbak van kunststof waar ze ook tegen kon leunen zonder brokken te maken.
Ik had een pak stro in de trailer gestrooit en that's it. Absoluut geen problemen gehad! Haha! (wat ben ik blij)
Maar....
We hebben ze wel terug mee naar huis genomen. Als je wil weten waarom, ik heb het kort uitgelegd bij Vvdd.