Dringende vraag: Regendeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Dringende vraag: Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 00:43

Hoi Ik wilde jullie even om raad vragen. Mijn Tinker heeft nog nooit een deken opgehad enkel even na het rijden een zweetdeken. Maar nu het zo hard blijft regenen vind ik het echt zielig ze loopt erbij als een verzopen kat. Ze heeft een mooie schuilstal maar gaat daat maar een paar uur per dag in ze staat gewoon liever buiten. Nu wil ik voor haar een regendeken gaan kopen misschien morgen al; maar gaat haar wintervacht hier niet dunner van worden? En moet ik die dan iedee keer opdoen als het regent omdat hun natuurlijke weerstand tegen regen minder word of niet? En waar moet ik op letten als ik er 1 koop? Bedankt voor jullie raad.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:49

als ze echt zoveel last had van de regen zou ze niet buiten gaan staan, maar in de schuilstal. Een gezonde tinker kan heel goed tegen regen.
als je dan toch een deken gaat kopen kan je er beter eentje nemen die ze altijd opkan omdat je niet elke keer de tijd hebt om hem op te leggen voor een buitje en haar weerstand wel minder wordt. zorg dat hij goed past en in de meeste ruitersportzaken weten ze wel wat wel een goede deken is en wat niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 11:28

Inderdaad als je er eentje wilt kopen: altijd opdoen, totdat het weer wat minder koud wordt (bijv. eind maart of zo).

Je zou dan de Bucas regendeken kunnen nemen (die met de lichte fleece voering) maar ik weet niet of die op een Tinker goed ligt.
Deze deken is superwaterdicht.

Let op bij het kopen: niet waterafstotende deken maar waterdichte deken (is een groot verschil) want als je paard hele dagen buiten staat (ondanks de schuilstal) kun je hem geen natte deken laten dragen. Dan is het beter voor hem om altijd zonder deken te lopen.

Verder opletten dat hij lang genoeg is, tot over zijn kontje haha, en ook goed letten op hoe hij ligt bij de schoft en boven de voorbenen: de deken kan gaan schuren bij de schouders, tijdens het lopen zeg maar.

Ook is het handig dat de deken bilkoorden/singeltjes heeft zodat de deken goed blijft liggen en niet gaat schuiven bij de achterhand. Haha!

Vraag anders eens aan andere mensen met Tinkers welke dekens zij gebruiken.
Je zou een topic kunnen schrijven met als titel: Een Tinker: wat voor deken?
Dan reageren er vast mensen die ook een Tinker hebben. Knipoog

Veel succes met het zoeken en beslissen! Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:09

Hou op, tinkers en dekens... DRAMA! Wat ik iedere keer tref met Gammon is dat de hals te hoog ligt.
Als je echt een deken wilt moet je hem de hele winter oplaten dus denk goed na of je dat echt wilt.
Handig is om Sweety's schoft tot staart op te meten en a.d.h. daarvan een deken kopen. Door de korte ruggen zit je meestal met de bovenlengte te klooien. Nu weet ik niet hoe groot en breed ze is?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:22

Ik zou hem niet eens een deken opleggen. Je tinker kiest er zelf voor om buiten te blijven staan en dat zou ze niet doen als ze last had van de regen. Een deken lijkt mij dus overbodig.
Bedenk je goed dat als je nu met dekens gaat beginnen, je daar ook mee moet doorgaan deze winter.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:33

bij mij op stal staat nog een tinker. die krijgt als het de hele dag zo regent ook een regendeken op. en op stal gaat ie af. geen probleem. maar ikzelf vind dat als een paard een dikke wintervacht heeft geen deken op hoeft hoor. ze hebben een eigen regen wering. de bovenste laag van de vacht wordt nat maar de huid niet. maar als je het om het gemak doet , waarom niet? tis niet zo'probleem hoor

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 17:10

Jullie hebben gelijk. Als ze het echt te nat vind kan ze altijd naar binnen. Ze komt ook van Engeland en zal daar zeker ook vaak in de regen gestaan hebben. Tegen de kou heb ik ze ook nooit een deken gekocht want ze heeft een dikke wintervacht. Alleen voor na het rijden heeft ze en fleece zweetdeken maar die leg ik dan maar een uurtje ofzo op. Dus ik denk dat ik dat deken maar ga laten. Het is niks voor haar om de rest van de winter dan onder deken te staan. en geld uitgespaard voor mij Lachen

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:31

Mijn Tinker heeft wel een regendeken op, omdat ze van ze zichzelf niet echt een dikke wintervacht krijgt, en het bij zo'n regenbui echt koud heeft.
Ovder de soort deken; ik gebruik die Bucas waar Dorine het over heeft. Ik moest echter wel een maat groter nemen dan de maat die Sarah qua stokmaat moet hebben, omdat het anders bij de hals niet goed lag. Haar nek was dan zeg maar te dik voor het gat, dus lag de deken te ver naar voren.
Laatst bijgewerkt door maaike_vdv op 30-12-02 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:34

Ik gebruik ook dekens maar ja, vrouwtje is een mietje en ligt 's nachts in d'r bedje te piepen "oooooh het stormt, wat erg!" en kan niet slapen, dus Gammie moet het onderspit delven en met stomme dekens op lopen wat hij niet eens leuk vindt.

misschien volgend jaar anders of zou ik zo blijven?

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:17

Lees dit maar eens

De uitleg hieronder is een vertaling en beknopte samenvatting van het uitgebreide artikel "How horses keep warm". Het is beslist de moeite waard om het originele artikel te lezen: http://users.knoware.nl/users/veldman/n ... htm#dekens

Hoe goed kunnen paarden tegen de koude, en hoe doen ze dat? Het komt neer op drie A's: Aanpassing, Acclimatisatie, Acclimatisering.

Aanpassing.
Paarden zijn geevolueerd in een veel kouder klimaat dan de mens. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte snel te kunnen afstaan, het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Een aantal opvallende aanpassingen zijn: Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte. Het paard heeft een groot relatief rond lichaam, met een grotere inhoud/oppervlakte verhouding dan dat van de mens, en raakt dus per kilo lichaamsgewicht veel minder warmte kwijt dan wij. Maar ook de ledematen van het paard zijn heel fraai aangepast aan de koude: De benen van een paard bevatten veel minder spieren dan die van de mens, dus de benen hebben veel minder bloed nodig en koelen het bloed dus ook minder af. Vanwege het lagere metabolisme in de benen hebben de cellen in de benen ook minder moeite met lagere temperaturen. Menselijke tenen "bevriezen" vrij snel, maar paarden hebben zelden bevroren benen! Onze neuzen zijn meer gemaakt om de lucht te filteren dan om ze op te warmen, maar paardeneuzen zijn speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen dan ook weinig warmte via de longen.

Acclimatisatie.
Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de aderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Acclimatisering.
De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen. De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampo's e.d. wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.
Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 14:37

inderdaad erg intressant. Als ikdit lees dan ga ik ervanuit dat de mijne helemaal geen deken nodig heeft. Ze heeft altijd buitengestaan en heeft een dikke wintervacht.