paard geeft geen voetje, wat kan de reden zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

paard geeft geen voetje, wat kan de reden zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 01:05

We hebben een nieuw paard op stal en deze geeft voor prima voetjes, maar achter lijkt ze het niet te snappen.
Als je haar zover hebt, lijkt ze panniekerig en probeert zo snel mogelijk haar voet weer veilig op de grond te krijgen.
Van veel oefenen lijkt ze alleen maar gestrest en gespannen te worden.
Ze was pas bekapt bij de vorige eigenaar....., zou hier misschien iets mis zijn gegaan?

wie heeft ook zoiets meegemaakt en hoe laat je zo'n paard weer op een vertrouwde manier voetjes geven?
(ze is absoluut niet gemeen ofzo, lijkt meer angstig)

ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.....

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:32

Vooral goed beet blijven houden en haar gerust stellen (met je stem) totdat ze rustig staat en dan loslaten. Je kunt zelf meer kracht gebruiken als je je knie erbij gebruikt. Haar been op jouw knie vasthouden, op die manier kan ze haar been bijna niet terugtrekken.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:58

wat je kan doen is oppakken en je hem op je knie leggen dus je knie er half onder schuiven,. (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel) en dan goed belonen. op deze manier kunnen ze hem niet terug trekken..

Is maar een idee.. bij die van mij werkt het, ... maar die van mij is ook helemaal niet gemeen en zou niet trappen bijvoorbeeld.

LIes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 02:00

Is het met allebei de benen? Loopt ze misschien kreupel achter?
Verder ga ik met Jel mee. Als het angst is, moet je haar er met heel erg veel geduld en doorzettingsvermogen overheen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:58

Als het angst of onbegrip is heb je vooral geduold nodig.
Maar ik vraag me af of het misschien iets medisch bijv. door balans- of rugproblemen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:31

Bij angst en onbegrip kun je het misschien met z'n tweeën gaan oefenen.

Ook zonder dat je de hoeven gaat uitkrabben, dus bijv. twee keer per keer dat je er bent even een achtervoetje optillen, de persoon die bij haar hoofd staat houdt haar vast en zodra het voetje weer staat bijv. een stukje wortel of snoepje geven en lekker even aaien/kroelen op haar schoft/hals als beloning.

Mijn paard is ook lastig met de achterbenen maar dit is alleen maar onwil, en haar spreek ik ook streng toe als ze probeert haar been weg te trekken.
Soms lukt het zelfs MET knie dat ze haar been wegtrekt (ik ben niet zo sterk door ziekte) en dan krijgt ze echt een goeie tik o.i.d. van mij en snauw ik haar af.
Maar lukt het de keer erna juist wel, dan loop ik meteen naar haar hoofd en krijgt ze een hapje hooi of uitgebreide knuffel of allebei.
Daarna meteen het andere achterbeen, net zo.
Als laatste het voorbeen dat nog niet is geweest, de voorbenen gaan altijd goed dus 'eindig ik met iets dat goed gaat' zeg maar. Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:24

Ik rijd een paard waarbij ik dit probleem ook had (nog steeds een beetje) in het begin raakte ze al in paniek als je haar voorbeen op wilde tillen, later tilde ze haar voorbenen zo op, maar achterbenen waren nog steeds een probleem. Bij haar was het echt angst, later hoorde ik ook dat ze bij de hoefsmid kalmerend middel krijgt en dan nog een praam om moet om er sowieso iets mee te kunnen. Nog steeds vind ze het eng als ik haar achterbenen pak, maar ze laat het steeds beter toe. De enige oplossing is inderdaad heel geduldig zijn en veel oefenen. In het begin heb ik alleen na het rijden de hoeven alleen even opgepakt, toen dat goed ging ze ook uitgekrabt (nog steeds na het rijden). Zij was dan moe, had ondertussen weer wat meer vertrouwen in mij en tilde dan makkelijker haar voetjes op. Iemand anders hield haar dan vast en ze werd uitgebreid beloond als ze haar voet optilde. Nu kan ik met wat moeite ook voor het rijden alle vier haar hoeven krabben.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:08

Een paard van me nicht had dit probleem ook, hij wou rechts-achter nooit geven. Maar de oorzaak hiervan was dat hij als veulen was blijven hangen in het sprikkeldraad hiermee, dus dat was wel te begrijpen. Misschien moet je maar eens contact opnemen met de vorige eigenaar waarom je paard dit doet. Het kunnen eigenlijk best wel veel redenen zijn, iets in het verleden, evenwicht of ze zit je gewoon voor de gek te houden. Het kan allemaal!!!!!!