verkeerde voortuig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

verkeerde voortuig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 16:37

M'n Fries kreeg van z'n zadel 2 kale plekken aan weerszijden van z'n ruggegraat. waar het zadel ophoudt. nu heb ik er een zadelmaker bij gehad, en die vertelde me dat m'n paard aan de voorkant overbouwt was, en dus het zadel hierdoor naar achteren schoof. z'n rug is ook niet recht, loopt een beetje in een kuiltje (waar z'n rug weer omhoog komt naar z'n kont, hier zitten de plekken). ook was het zadel aan de voorkant te smal geworden. (hij heeft in korte tijd meer bespiering gekregen).
Ze heeft het zadel aan de voorkant 4 cm breder gemaakt, maar ze vertelde me dat ik altijd problemen zou hebben met het zadel. ik moest daarom i.i.g. met een voortuig gaan rijden om te voorkomen dat hij naar achteren zou schuiven. i.i.g. voor 3 maanden, tot het zadel aan de voorkant goed gezakt was, maar waarschijnlijk voor goed.
nu heeft ze me een voortuig van Imperial riding meegegeven, wat volgens m''n instructrice hiervoor niet bedoeld is.
het is dezelfde soort als de pagony borsttuig van divoza. er loopt een riem vanaf de singel die óp z'n borst splitst en richting het zadel loopt. er ligt ook nog een riempje tussen z''n manen. er zat een martingaal aan.
nu had ze me al een cob-maat gegeven omdat de maten van imperial niet klopte, en nog heb ik hem bijna op z''n kortst zitten. het zadel schuift nog steeds een stukje naar achteren (niet zoveel en het tuigje ligt wel goed), alleen het lijkt me niet prettig voor hem zitten als het zo strak moet. het schuurt z''n manen af, belemmerd hem in het lopen en het schuurt. volgens 'm'n instructrice moet ik een voortuig-pagony hebben. tuigje lijkt een beetje op een borsttuig van een men-tuig. gewoon 1 riem die van D-ring voorlangs z'n borst naar de andere kant van het zadel loopt en evt. een riempje ertussen die tussen z'n manen ligt om afzakken te voorkomen.

Wie weet het??? Hebben ze me het verkeerde verkocht en welke kan ik het beste nemen??

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:51

Helaas geen foto's in het profiel. Heb je een dig, maak een paar...Tips genoeg hier altijd/
Meestal is het genoeg een zadel wat meer te vullen zodat het inzakt op zijn contour. Een borsttuig houdt het zadel natuurlijk min of meer op de plaats maar kan echt niet strak gebruikt worden. Ik vind het moeilijk om zo te zeggen maar als dit zo belabberd gaat zou ik het haar (zadelmakerij) voorleggen, wellicht heeft ze nog iets anders liggen of kan je via dit topic van iemand wat te leen krijgen om uit te proberen... duurt een tijd voor die plekjes weg zijn...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:03

Ik zou er nog eens een andere zadelmaker naar laten kijken. Aan huis wanneer jij op het paard rijd.

Misschien is je hele zadel wel niet goed meer Huilen

Je instructrice heeft gelijk, dat andere borstuig is denk ik iets beter, zorg ook voor een brede band op de borst.
Je kunt eventueel die andere riempjes beschremen met een bontje.