Links opzadelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Links opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 23:07

Wat ik me afvraag, waarom moet je altijd links opzadelen, links opstappen en links lopen naast je pony?

Als ik in de stal opzadel, dan staat Shalan meestal met haar rechter kant in het licht. Ik zadel dan gewoon rechts op. Wat is daar fout aan? Ook het opstappen. Links is veel makkelijker, maar ik vind het wel eens grappig om rechts te doen.

Ik neem aan dat het niet fout kan om alles eens rechts te doen maar waarom heeft men dan voor links gekozen?

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:10

Hey, ik denk dat ze voor links hebben gekozen want dat is handuger dat is met rijden zo linkerhand is makkelijker dan rechterhand. maar het is niet fout op rechts op te zadelen en soms rechts op te stappe. dat is voor de pony ook weer eens wat anders!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:13

misschien komt het wel dat links makkelijker is omdat je altijd alles aan de linkerkant doet?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:14

Misschien hebben ze dat in Engeland uitgevonden ofzo???
Je noemt het toch ook de Engelse stijl van paardrijden enz.?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:18

links opstappen komt nog uit de tijd van de cavalerie. De degen/het zwaard hing namlijk bij de meeste rechtshandige ruiters aan de linkerkant, opstappen van links zorgde ervoor dat je degen niet in de weg ging zitten bij het opstappen.

Dus het opstappen en leiden van links komt uit de geschiedenis. Tegenwoordig zou ik zeggen dat het helemaal niet uit hoort te maken van welke kant je opstapt. In IJsland stappen de ruiters van rechts op. Ik vind persoonlijk dat je van beide kanten op je paard moet kunnen stappen, hoe onwennig het in het begin ook is...we hebben het namelijk toch allemaal van links geleerd?

Afwisselend opstappen van links en van rechts voorkomt een eenzijdig paard, en een eenzijdig uitrekken van de beugelriemen (hoewel je die natuurlijk inde dressuur/engelse rijwijze om kunt hangen)

Maar stel je voor dat je in een situatie beland dat je alleen van rechts op kunt stappen? Dan moet jij daar klaar voor zijn, en je paard moet het niet gek gaan vinden en het op een lopen zetten....

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:26

Tot voor kort dacht ik er niet over na, en stapte altijd links op omdat ik dat vroeger nou eenmaal geleerd heb. Sinds maart van dit jaar ben ik met het PNH-programma bezig, en daarbij moet je laten zien dat je rechts net zo makkelijk op kan stappen als links.

Pfoe, dat viel de eerste keren niet mee, je voelt je weer net een beginner.. maar nu wissel ik het af, de ene dag stap ik links op, de andere dag rechts. Mijn paard wordt nu iets gelijkmatiger belast, en ik ben zelf weer wat leniger geworden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:39

Sinds mijn linkerknie deels kapot is stap ik alleen nog maar rechts op.
Fab vindt dat prima, maar veel paarden kijken er vreemd van op!
De bruine lippizaner van Regine was zo braaf dat ze er ook niet warm of koud van werd Haha!
Fitzroy had er wat meer moeite mee, maar met een krukje erbij kon ik toch links opstappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:04

Hoeft helemaal niet. Ik zadel op vanaf de kant waar het me op dat moment het beste uitkomt, en opstijgen doe ik ook afwisselend links en rechts. Veel beter voor je paard en tuig,en bovendien vind ik dat een paard daar allemaal tegen moet kunnen. Als je in het bos een ongelukje krijgt en je linkerbeugelriem raakt buiten gebruik, wil je immers ook gewoon aan de rechterkant op kunnen stijgen.

Het stamt uit de tijd dat cavelerieruiters links hun sabel hadden hangen, en dus links op moesten stijgen. Maar tegenwoordig rijden we minder vaak met sabels, en slaat het dus helemaal nergens meer op *LOL*

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:04

ik zadel altijd op en af aan allebei de kanten, opstappen en afstappen ook.
Het kan geen kwaad lijkt mij! Het is maar waar je paard gewend aan is.