stands

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

stands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 18:59

ik heb gehoord dat stands verboden gaan worden? hoe zit dat precies? bij ons staan manege pony´s en paarden in stands, ik ben er nooit voor geweest, maar ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren.......... weet iemand hier meer vanaf? mogen ze bijv. niet meer gemaakt worden, of moeten ze ook weggehaald worden?

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:09

ik oop dat alles weg moet Lachen en leuke stalletjes voor die pony`s!!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:00

klopt,in duitsland zijn stands al verboden,in nerderland willen ze deze wet ook aan gaan nemen.ik weet dat er voor een paard dan minimaal 9 4-kantemeter beschikbaar moet zijn.pony weet ik niet hoe dat zit.de stands moeten vervangen woren door boxen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:09

Stands zijn toch niet erg........ Ik vind stands zolang ze ruim van opzet zijn en vooral veilig niets op aan te merken. manege paarden en ponys hebben genoeg beweging en zijn genoeg tijd uit hun bos of stand

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:27

Het is de bedoeling om ze te gaan verbieden, een voorstel tot wetswijziging is in de maak. Gelukkig maar! Er zullen best mensen zijn die hun paard een goed leven kunnen bieden ondanks dat hun paard in een stand staat, maar dat is moeilijk te controleren. Er zijn zat manegepaarden die 22 uur tegen een muur aan staan te kijken, en door stands te verbieden geef je die paarden een ietsiepietsie meer keuzemogelijkheid hoe ze willen gaan staan/liggen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:42

ik vind dat ze het moeten gaan verbieden!
Die les pony;s lopen de hele dag, en aan het eind van de dag worden ze in een stand gedondert, waar ze zo stijf als een plank worden!
van mij mag het *LOL*

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:36

Vind dat ze ze moeten gaan verbieden. Bij ons op de manege stonden er eerst ook maar daar zijn boxen voor in de plaats gekomen. Ze kunnen zich in die stands niet goed bewegen en hebben vaak ook niet eens de ruimte. Paarden hebben wel meer ruimte nodig dan die stands!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:07

ik vind stands echt verschrikkelijk! bij ons op de manege hebben alle paarden en pony's (manege en pension) een box!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:44

Ik vind stands zeker niet goed, maar als ze het voor paarden dragelijker willen maken kunnen ze beter met andere dingen beginnen!

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:28

wij hebben bij ''mijn'' stal 2 stands en 2 boxen.
de stands zijn hartstikke ruim en goede bodembedekking.
de pony die nu in de stand staat die komt er iedere dag uit.
hij kan er liggen en zelfs draaien.
ik snap niet wat dan het probleem is hoor.
maar idd op maneges vind ik het wat anders.
dan verdienden die paarden ook welleens om te liggen
maar om het nou helemaal te verbieden?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:53

Als je een ruime stand hebt,waar een paard goed in kan liggen,heb ik er niet zoveel op tegen.Maar wel liever op een manege dan een pensionstal,
omdat manegepaarden er veel meer uitkomen.
Voor een manege is het veel goedkoper,en hij kan meer paarden kwijt.
Het uitmesten gaat makkelijker,en dat soort dingen zijn bij een manege ook belangrijk.
Maar dan moeten het wel goede stands zijn.
En daarvan zijn er helaas niet zo heel veel.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:35

Hai,

Ik ben geen voorstander van stands.
Eventueel voor enkele uurtjes,zo af en toe maar niet voor vaste stalling.
Het ligt er wel aan of je paard veel buiten kan staan.
Bij ons is dat helaas in de winter niet het geval(te natte weides)en ik moet er niet aan denken dat er paarden vele uren en vele dagen in een stand moeten staan.
Zeker als ze met hun hoofd richting muur staan en bijna geen onderlaag hebben om lekker in te scharrelen.
Op een stal waar ik gestaan heb stonden 2 van dat soort paarden en ze mochten niet eens in de zomer op het land omdat ze de ijzers konden verliezen. Verward
Vele dagen stonden die dieren stil en als meneer ze weer nodig had om voor de kar te zetten dan in ene moesten de paarden vaak uren en soms zelfs dagen achtereen lopen,waarbij ze dan op de wagen(erg oud,smerig en donker ding)moesten verblijven.
Ze kwamen dan ook altijd erg ingevallen en vaak ook ziekelijk terug.
De dierenbescherming is er inmiddels bijgeweest(heb ik gehoord)maar zolang de paarden goed te eten krijgen,kunnen ze er niets aan doen

Je hebt echt wel verschil in stands en de manier waarop paarden erin gehouden worden maar ik blijf het een toilethokje vinden en ik moet er niet aan denken dat ik vele uren daarin moet doorbrengen.

Groetjes Smousje.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:54

Maar dan vind ik dat er ook weleens eisen mogen worden gesteld aan boxen. Paarden min. 4m. x 4m. en ponies min. 3m. x 3m. lekker ruim en met genoeg lichtinval. Helemaal ideaal natuurlijk is een luik naar buiten.

Maar als ik sommige boxen zie van die donkere hokkies ter grote van een legbatterij.. dan zijn ponies in stands beter af. Manege ponies die in stands staan met van die balken als scheiding hebben dan tenminste nog meer ruimte om te liggen, meer contacten met andere ponies en vaak hebben stands genoeg lichtinval doordat het zo open is. Ook denk ik dat een pony zich minder opgesloten voelt dan in zo'n legbatterij box.

Op zich vind ik een box absoluut beter dan een stand hoor, maar laat het dan ook een echte box zijn en niet een iets grotere stand met 4 muren.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 03:13

Ben het helemaal met je eens Knipoog

Ook een box kan nadelig zijn,mits die niet veilig is of te klein.
Ook als de eigenaar er een echte vieze potstal van maakt zodat het paard de hele dag zijn eigen dampen staat op te snuiven.

Zo kunnen we echter nog heel lang doorgaan over wat goed is en wat niet.
Hopelijk is iedereen verstandig genoeg om zijn,haar paard het beste leven te geven wat mogelijk is en laten we hopen dat de paarden er happy mee zijn.

Groetjes Smousje.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 10:22

Bij ons op stal zijn laatst ook 4 stands gemaakt, superruim, en de paarden staan de hele dag buiten in het land. Volgens mij vinden de paarden het nog supergezellig ook! Het ligt er maar precies aan wat de omstandigheden zijn. Hele krappe stands ben ik ook op tegen, en harstikke smerig. Ik wist trouwens niet dat ze verboden werden? De staleigenaar is inspecteur van de dierenbescherming dus die zou dat dan wel weten, raar...