voorpluk schoon houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

voorpluk schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 22:57

hoe houden jullie de voorpluk van je paard goed schoon? die van mijn paard is heel erg vettig, omdat hij bij zijn hoofd vooral erg zweet en zijn voorpluk is dus altijd zeik nat. aangezien ik de voorpluk natuurlijk niet met shampoo kan wassen ben ik benieuwd of jullie het gewoon vies laten of iets anders?

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:07

Ik doe eigenlijk nooit iets met zijn voorpluk, ik denk dat ie dan ook het mooiste blijft. misschien als ie echt heel vies is, een keer met water afspoelen?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 00:52

hij rolt dus in de blubber en ik borstel de voorpluk om hem schoon te krijgen, maar hij blijft zo vies vettig Verdrietig

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:01

Misschien een beetje equi-shine op de harde borstel doen en zo proberen een wat mooier resultaat te krijgen?

En anders is er maar 1 oplossing:

je paard mee naar huis nemen.
Naar boven, richting badkamer... Clown
Leren met zijn hoofd in de douche te blijven staan (geef hem een eendje om mee te spelen)... Tong uitsteken

En dan met de douche met lekker warm water het hele hoofd afspoelen en shampoo (degene die niet prikt in oogjes! Scheve mond ) in zijn manen...
Na afloop lekker afdrogen en op stal nog een verhaaltje voorlezen voor het slapen gaan. *LOL*

Nee alle gekheid op een stokje: heel veel sterkte en ik denk dat je weinig kunt doen aan die vettigheid. Eventueel nog met een babydoekje over zijn voorhoofd voor wat extra glimmend vachtje, en zijn ogen schoonmaken, maar verder...
Veel succes! Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 12:54

ja, ik dacht ook al dat er niets aan te doen was, maar misschien was er nog hoop Kwijl

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:04

IK doe er nooit wat mee, en hij blijft gewoon goed?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:22

gewoon wassen met shampoo en vooral heel goed uitspoelen
natuurlijk moet je goed oppassen dat er geen shampoo in de ogen komt en daarvoor is het natuurlijk wel handig als je paard zn hoofd netjes stilhoudt en er iemand even zo vriendelijk is om zijn handen boven de ogen van het paard te houden (soort afdakje)
zo doe ik het altijd

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:34

Als je met wassen de voorpluk naar achteren schuift en dan bij de manen voegt kun je hem prima wassen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:36

Gewoon met babyshampoo het hoofd wassen, die prikken niet in de ogen, en zal je paard dus nergens last van hebben. Maargoed, de meeste paarden vinden het niets als je met water boven hun hoofd gaat klooien. Bud houdt er ook niet van, maar hij moet Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:39

Mijn merrie vind het ook niet leuk. Maar de voorpluk naar achteren achter het oor, en je kunt hem gewoon meenemen met wassen....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:42

Ik zeg gewoon tegen Bud dat hij zijn oogjes dicht moet doen, en zet zachtjes de slang (met een zacht straaltje) op zijn voorhoofd. Hij gaat dan een beetje lopen trekken en doen, maargoed, het is er zo uitgespoeld.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:56

Mijn merrie doet haar hoofd zo hoog dat er weinig zachtjes te spoelen valt...ik kan er nieteens bij. Dus dan een wat hardere straal, en helaas heeft ze dan weleens wat in haar oor.
Tot aan haar ogen gaat het goed, het zijn vooral de oren waar ze moeilijk over doet.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:49

pfoe, weet je dat ik hier serieus nog nooit over nagedacht heb?
Amiga heeft ongeveer drie haren voorpluk (iig heel weinig), iets vettigs is me nog nooit opgevallen.

Jimmy heeft een pluk tot over z'n neus, maar die is volgens mij ook nooit smerig (aan de bovenkant tenminste)

Jee, heb echt nog nooit bedacht dat te gaan wassen....
maar als je het vlecht op wedstrijd dan zie je toch niet meer dat het vies is?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 19:29

dat idee van achter de oren vind ik erg goed, was ik echt niet opgekomen! zijn hoofd wassen gaat mij van echt nooit lukken!!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:41

Mijn verzorgpaardjes hebben van die rare dingen over hun hoofd, volgens mij heten ze 'hoodies'. Hieronder zitten de manen, die door dit ding altijd netjes in model blijven en ook niet vies worden. Eigenlijk ideaal, ook al vind ik het er een beetje 'Land van Ooit' uitzien Knipoog Ik moest er eerst erg aan wennen, maar begin het nut er voor de volle procent van in te zien!!

Hier is een fotootje van een van de paardjes, zodat je een idee hebt:

Afbeelding

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:44

Gera, klopt, dat is een hood. Lycra zeker? Lachen
Hoor minder goede verhalen over de manen van paarden die met lycra hoods lopen. Worden platgedrukt, waardoor ze gaan jeuken, wat weer resulteert in schuren. Daardoor breken de manen af, en houden ze steeds minder over.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:49

Mijn verzorgpaardjes schijnen ze al een tijdje op te hebben en ze hebben er allemaal volgens mij totaal geen problemen mee. Ik heb nog geen enkel paard met een hood op zien schuren. Ik weet wel dat een ruin hem niet wilde dragen, vandaar dat hij geen op heeft. Maar de merries vinden het perfect. Ze vinden het volgens mij wel lekker warm. Ze maken er in ieder geval geen probleem van en hun manen zien er gelukkig nog perfect uit Lachen

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:46

Collin heeft een pluk van 40 cm,erg dik en vaak vies,in de zomer was ik zn pluk gewoon,oogjes afdekken(mijn paard vind geblinddoekt staan niet erg)en wassen met baby shampoo,daarna fohnen en klaar!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 00:58

XoNo schreef:
Gera, klopt, dat is een hood. Lycra zeker? Lachen
Hoor minder goede verhalen over de manen van paarden die met lycra hoods lopen. Worden platgedrukt, waardoor ze gaan jeuken, wat weer resulteert in schuren. Daardoor breken de manen af, en houden ze steeds minder over.


dat afbreken van de manen, kan dat ook door een halsdeken komen? mijn paard heeft de laatste tijd namelijk op een plek heel erg uitval, kan het er zo uitrekken, terwijl dat normaal bij hem niet kan.

het gaat niet om het op stal vies worden, maar het zweet Knipoog

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:02

Voor zweetopname helpt het inderdaad niet zo. Maar wel typisch, ik heb er nooit over nagedacht dat de voorpluk ook echt vies kon worden. Ik heb verschillende verzorgpaardjes gehad, maar echt een vieze/bezwete/natte/plakkende voorpluk heb ik nog nooit meegemaakt. Raar eigenlijk. Ik deed er verder ook nooit iets 'raars' mee, dus een knotje of een vlechtje in maken of wat dan ook... Ik denk dat het voornamelijk voorkomt bij de paarden/ponies die uit zichzelf al wat dikker en vetter haar hebben, of zit ik er nu helemaal naast?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:21

Bij ons op stal worden de paarden - ook in de winter, maar alleen als het niet vriest - gewoon gewassen, of in ieder geval na zwaar werk en als ze erg bezweet zijn, met warm water afgespoeld. We hebben een spuitplaats met een boiler en warm water. Gewoon na het werk afspoelen, en daarna onder een zweetdeken met hals op een tochtvrije plaats laten opdrogen. En ze drogen sneller op dan een bezweet paard. Worden minder vies, en ruiken minder intensief naar paard.....

Ik heb ook minder goede ervaringen met een hood. Vooral een hood van Fleece zorgt ervoor dat de manen afbreken. En met de temperaturen op dit moment ( een graad of tien boven nul) is een hood, slicker of slinky al helemaal overbodig...

Een slicker voorkomt ook niet het vet worden van de vacht of de manen...
Het enige dat daartegen helpt is water en shampoo

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:23

Voor een wedstrijd was ik mijn pony altijd helemaal... ook haar hoofd (en maantop dus). Alleen bij de ogen moet je een beetje uitkijken... Je kan de maantop van je paard dus gewooon wassen met water, ik doe het hoofd niet met zeep want anders komt het in de ogen...
Je kan ook een natte spons nemen en de maantop vast pakken, afsponzen en afdrogen...
En idd wat collinnn zegt is ook een hele goede optie, alleen moet je paard wel een beetje braaf zijn.