Met halster de wei in..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Met halster de wei in..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:23

Op sommige site's staat dat je je paard niet in de wei moet zetten met een halster om omdat ze dan vast kunnen raken enz, pas zag ik nog een foto dat een paard vast hing aan z'n halster aan een hek in de wei, je zou er niet aan moeten denken als dat bij jou paard zou gebeuren met alle gevolgen... hoe staan jullie paarden in de wei, met of zonder halster..?


Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:54

Levi staat altijd zonder halster in de wei, met halster vind ik veel te gevaarlijk...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:04

Bij ons moet het paard een halster om op de wei. Het is voor de staleigenaar veel makkelijker om ze in de wei te zetten en op te halen.

Ik ben er niet kapot van eigenlijk.
Gelukkig heeft ie op stal wel altijd zn halster af.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:19

De kans dat het fout gaat is maar klein,maar toch doe ik het halster af,het is maar een kleine moeite toch?
Bij ons op stal staan ook jonge paarden van 1.75,waarbij het niet zo makkelijk is om ze het halster om te doen,
omdat ze hun hoofd dan omhoog doen,en je er bijna niet bij kan.
Die houden het wel om.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:26

ligt er aan,als ze ff vlug een uurtje naar buiten gaan laat ik de halsters om,als de halve dag naar buiten gaan haal ik ze meestal af.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:56

Ik had altijd het halster af, totdat ze het pad op een meter afstand onaangekondigd gingen asfalteren. Ik heb een hele lieve buurman die de paarden graag binnen wilden zetten, hij vindt ze echter doodeng. Sindsdien laat ik wel het halster om zodat als er iets is, hij ze toch kan pakken. Het halster zit wel altijd vrij strak. Toch ziet Dendro nog steeds kans om hem af te werken en kan ik dus regelmatig zoeken.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:05

Ik haal ze altijd af. Niet alleen voor het blijven hangen, maar het lijkt me ook fijner voor ze, voelt vrijer naar mijn idee. Maar dat is dus alleen voor mijn idee.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:45

Bij ons hebben ze ze altijd om en er is nog nooit wat gebeurd.

Het lijkt mij ok fijner voor ze, maar als ik Netty op stal heb en ik doe haar hoofdstel af, dan hangt ze met haar neus al bij het halster.
Ik denk dat ze niet beter weet.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:34

Lindy schreef:
De kans dat het fout gaat is maar klein,maar toch doe ik het halster af,het is maar een kleine moeite toch?
Bij ons op stal staan ook jonge paarden van 1.75,waarbij het niet zo makkelijk is om ze het halster om te doen,
omdat ze hun hoofd dan omhoog doen,en je er bijna niet bij kan.
Die houden het wel om.


Ik doe ook altijd het halster af, maar idd bij de paardenbij ons op stal die vorige zomer nog niet beleerd waren was het makkelijker om het halster om te laten, anders kreeg je ze nooit meer fatsoenlijk een halster om. Inmiddels zijn ze beleerd en kunnen ze ook zonder problemen zonder halster in het weiland, wat ik toch t liefst heb! (ps vorig jaar eind zomer konden ze hun halster ook al af hebben, zelfs romy hoor Lindy) Bovendien is er niet alleen het risico van ergens achterblijven haken of met de benen vast komen te zitten als ze hun hoofd jeuken, maar je hebt ook kans op lelijke schuurplekken als ze het halster langere tijd omhouden. En daarom laat ik t ook af want die pony van mij heeft een hele gevoellige (hoofd)huid daarvoor, omdat ze vroeger bij de vorige eigenaar een keer zolang het halster heeft omgehouden dat het bijna was ingergroeid Lips are sealed
Maarja wat voor moeite is het nou helemaal om ff het halster af te doen.
(natuurlijk wel zorgen dat je paarden goed achter slot en grendel staan want vangen zonder halster als ze zijn uitgebroken is wel een stuk lastiger! *LOL* )

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:54

ik doe het altijd af, vooral omdat het halster zijn neus kaal schuurt, en ik er een hanstenketting aan he, en die ketting losmaken van het halster is meer werk van ff een gesp los en klaar...
en bij Tos het halster om doen is nooit een probleem...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:59

Ik laat nooit het halster bij Blacky om.
Reden: meneer die zorgt altijd dat ie um af krijgt...met het gevolg dat ik heel de wei af kan gaan zoeken Boos! Haha!

Maar ook omdat ie vast kan raken...en ze sneller mee kunnen genomen worden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:49

onze paarden hebben altijd de halster om.
Omdat sommige moeilijk te pakken zijn.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:54

mijn paarden hebben ook altijd hun halster om, ze staan bij familie en als mijn oom ze een keer moet pakken, wordt dat een heel gedoe als ze d'r halsters niet omhebben..

Zelf zou ik het denk ik wel fijner vinden wanneer ze geen halster in de wei omhebben, je hoort zulke enge verhalen soms..

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:57

bokai staat ook altijd zonder halster buiten (soms met als ze het vergeten)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:23

Ik doe het altijd uit , om de simpele reden dat ik niet wil dat er iets gebeurt. Bij paarden die moeilijk te pakken zijn wil ik het nog wel eens aanlaten.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 15:15

ALTIJD UIT! Er was namenlijk een keer een super mooi western ppard. Heel lief ook. Die had dus sliding ijzers en die stond in de nacht met halster om in de wei. Toen ging hij zichzelf krabben met zijn achterbeen bij zijn hoofd en bliijf vastzitten in het halster. Toen heeft hij zo 6 uur ofzo gelegen en zijn hele hoofd opengetrapt. Kort daarna is hij dood gegaan....

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 15:32

Op stal altijd af.

Maar in de wei laat ik het gewoon om.
Ik heb heb mijn paard op een manege staan midden op het industrie terrein.
Het is al eens voor gekomen dat Mecie los op het industrie rond wandelt,ik zou haar nooit te pakken kunnen krijgen als ze geen halster om zou hebben.
Nu ben ik er altijd bij als ze in de wei staat, bij ons op stal moet je aanwezig blijven als je je paard buiten hebt staan.

Groetjes: Corina

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:43

Wij laten het altijd om. Ten eerste omdat het makkelijk is (we hebben zo'n beetje 30 paarden die we dagelijks naar buiten en naar binnen moeten doen, ten tweede vanwege de veiligheid. We hebben namelijk ook hengsten buiten lopen. Als er dan iets gebeurd, of ze komen los, dan kan je ze pakken, zonder dat je eerst moeilijk moet doen, om het halster om te krijgen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:45

Ed staat altijd zonder halster. Hij komt makkelijk naar je toe, en laat makkelijk z'n halster om doen.
Maar toen ik m'n merrie nog had, had zij altijd haar halster om hoor! Anders was je een kwartier verder voor je haar te pakken had.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:38

in de zomer staat ze altijd zonder halster, dan gaat ze ook elke ochtend naar buiten en halferwege de middag weer naar binnen, ze loopt dan zelf naar de wei en weer terug naar d'r box.
In de winter gaat altijd even in de bak of in de wei, ze staat er dan maar 1 รก 2 uurtjes per dag buiten dus laat ik hem dan om, zo kan ik haar makkelijker pakken en naar buiten doen, zodra het hek open gaat crost ze meteen weg anders pruts je ook weer zo lang met dat halster.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:51

Helion staat altijd zonder halster in de wei.
Ik vind het te link als hij zonder toezicht in z'n uppie in de wei staat, en daar komt nog bij dat het voor hem helemaal niet nodig is om een halster te dragen (hij komt toch wel Vork Knipoog )

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:25

altijd zonder halster.. stalhouders willen ook altijd dat de halsters afzijn.. heb nog geen slechte ervaring mee en hoef het ook niet.. Mijn vriendin echter wel, scheelde niet veel of paard was er niet meer geweest (bij het rollen emt hoefijzer in halster vastgeraakt, heeft meer als een half uur in die houding gelegen en zichzelf flink verwond)
Mijn pony komt gelukkig altijd naar me toe (behalve als hij nog maar net buiten is ) Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:37

In de wei altijd halster om. Als een ander ze dan wel moet pakken hebben ze tenminste een handvat... Op stal altijd af. Halsters passen goed. Niet te ruim en niet te strak. Ze zijn ze ook bijna nooit kwijt. Hooguit twee keer per jaar ofzo. Als een of andere sufkop een keer het hek open laat staan kun je ze tenminste makkelijker pakken. Ze zullen ook niet snel ergens achter blijven haken. Geen ijzers onder en alles in de stroomdraden. Bij veulens vind ik het wat anders want die kunnen hele rare toeren uithalen en die zou ik geen halster oplaten. Ook de merrie dan niet.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:57

als ze net als nu op stal staan en ik ze naar buiten gooi om de stallen uit te mesten, dan hou ik het liefst de halsters om, dan kan ik ze meteen pakken........of ik gebruik een touwhalster.....er is hier niks om achter te blijven hangen of iets dergelijks......als ze langere tijden buiten staan of op stal doe ik ze af, omdat ze jeuk krijgen en ze alles open gaan krabben...en op stal kunnen ze wel achter bak blijven hangen. verder worden onze paarden met bit of hengstenketting uit de wei gehaald en dan werkt het niet echt met mijn touwhalster en ben vaak te makkelijk...dan maar met touwhalster, maar dan staan ze bij onmogelijke momenten ergens verder op te vreten en probeer ze dan maar eens te grijpen.....forget it!