Consequente regels: hoe straffen? Meningen graag!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Consequente regels: hoe straffen? Meningen graag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 11:19

Een ander topic ging over: hoe streng/consequent ben jij.
Dan hoor je mensen heel enthousiast zeggen wat een paard wel/niet mag.

Oke, ik hou een toespraak bij Cerise over de regels.
Maar wat als ze zich er niet aan houdt?
Hoe straffen, of beter gezegd, corrigeren jullie je paard?
Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan wat voor paard je hebt.

Cerise is een behoorlijk krengetje, een echte trakhener met nog een flinke dosis humor en ondeugd erin. Extreme duivel
Veel van haar streken heb ik aan mezelf te danken, het feit dat ik niet consequent genoeg geweest ben.
Dan ben ik ECHT te moe om door te zetten, of geduld te hebben en uiteindelijk 'het gevecht' te winnen, mede door de beruchte chemo... Verdrietig

Op de huidige stal is ze al een stuk braver geworden doordat de stalhoudster veel geduld heeft en met veel liefde maar volhoudendheid haar de regels leert. }>

Hoe doen jullie dat als je moe en ziek bent?
En je paard vast staat om gepoetst te worden en gewoon 'om' gaat met de achterhand en jou dwars omver duwt?
Ik straf haar dan wel maar een schreeuw of beweging als waarschuwing, daar lacht ze om. Bang? Nee.
Uiteindelijk doet zelfs een schop in haar buik haar niks meer, ja ze raakt over de zeik omdat ik kwaad word.
En op haar hoofd WIL ik haar niet slaan.

Bij een schop:
Ze weet wel dat ze stout is maar staat met kop in de lucht mij kwaad en gestressed aan te kijken!
Dan hoor ik haar vragen:
Hoe ik het in Godsnaam in mijn bolle kop haal om zo shaggie te doen?

En dan maar doorzetten terwijl je je voelt alsof je 39 graden koorts hebt maar dan niet zo warm gelukkig... Tong uitsteken

Ik heb het haar nu met een vriendin samen afgeleerd, ze loopt me tijdens poetsen al een stuk minder omver.
Maar nog steeds als ze vast staat buiten en er gebeurt iets verderop... HUP kop omhoog en ze draait zich zo zodat ze ALLES goed kan zien.
Interessant hoor, die buurman die er net aan komt lopen!
Dat het vrouwtje toevallig op de plek stond waar nu haar kont staat, ach, das niet van belang.... *LOL*

Met naar de wei brengen enz. gaat alles goed, loopt ze netjes schuinachter mij, en met in/uit de stal halen, alles perfect.
Alleen stil staan... pffff Gaaaap
Wie heeft tips?
Hoe straffen jullie je paarden in het begin, en wat als ze toch 'doordrammen'?

Jammer dat ik zo gauw moe ben, hoop dat het gauw beter word.
Ik ga voor mezelf batterijen kopen! Die van Duracell, die gaan extra lang mee! *LOL* *LOL*

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 11:59

Het klinkt toch zo dat je paard wat sommige dingen betreft te weinig respect voor je heeft. Als hij dat respect eenmaal wel voor je heeft, kost het je echt niet veel moeite meer om het te houden. Veel jonge paarden, die nog niet zoveel kennen, kunnen zo lomp reageren als ze iets leuks zien. Het paard heeft het omver lopen niet naar jou toe bedoeld, want hij is volledig met iets anders bezig en ziet totaal niet dat ze jou omver loopt. Toch moet ze daar echt van af. Het is niet netjes en nog gevaarlijk ook.

Bij de jonge paarden gaf ik ze eerst met de stem een waarschuwing als ik merkte dat ze hun aandacht sterk op iets anders gericht hadden om de aandacht weer naar mij toe te trekken. Als dat niet lukte en ik de kont alweer mijn richting op zag gaan, pakte ik de bezem en porde daarmee tegen zijn kont. Door de haren schrokken ze allemaal, hoewel je bij sommige paarden wel een paar keer moet porren om door te komen.
Je doet ze niet echt pijn, maar ze vinden het wel eng en een rotgevoel.

Als je denkt dat het lichamelijk toch te veel voor je is, kun je haar misschien een paar weken ergens anders stallen en laten rijden. Misschien op een stal, waar een hoop gebeurd met andere paarden, kinderen, honden, etc. maar waar ze wel in professionele handen is.

Onze stal bestaat uit ca. 21 stallen, het mesten gebeurd dmv een sjofel, verder lopen er honden en een paar kinderen rond. Het is natuurlijk niet constant een gekkenhuis op stal, maar er gebeurd voor de paarden wel een hoop, dus je kunt gewoon merken dat ze na een poosje aan een hoop dingen gewend raken en ze vinden het volgens mij nog gezellig ook. Het scheelt wel dat de stallen erg groot zijn, zodat de paarden zich wel goed terug kunnen trekken als dat nodig is. Het is in Stokkum, de voorzieningen zijn erg goed, alleen weidegang is helaas een stuk minder, maar voor een paar weken zou daar vast overheen te komen zijn.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 12:24

Hmmm Boemel klinkt erg leuk hoor: even ergens anders stallen.
Maar het is de oplossing niet.

Waar het hier om gaat is:
Zij heeft een vrij dominant karakter, en als ik haar, goed opgevoed, door jullie, na drie maanden weer terug krijg hoef ik maar een maand te wachten of alles is weer terug bij af en ze duwt me weer omver.
Waarom?
Omdat ik nog steeds zo reagereer als voordat ik haar naar jullie stal bracht! Ze zal er weer achter komen dat ik af en toe zwicht voor haar en toch toelaat. Of gewoon niet hard genoeg optreedt.

Dus:
het probleem ligt bij MIJ.
Ik moet mezelf leren om, ondanks mijn lichamelijke beperkingen (lees: snel uitgeput en zwak lichaam) toch met haar om te kunnen gaan en haar op te voeden.
Dat lukt al wat beter want inderdaad die truc met de bezem hebben mijn vriendin en ik ook gedaan.
Alleen er is niet altijd een bezem bij de hand.

Daarom wilde ik wat meer meningen horen, tips die je kunt gebruiken als je zelf niet zo sterk bent maar toch...
Wat Natural Horsemanship betreft: daar weet ik al veel van, maar nogmaals, zonder energie begin je niks!

Wat mijn ziekte betreft: dit is dus niet tijdelijk.
Ik ben de afgelopen 5 maanden met chemokuur bezig geweest, dit heeft niet geholpen, en zal het komende half jaar ook nog wel bezig zijn.
En eerlijk gezegd: de rest van mijn leven.
Dus ik ben al blij dat mijn paard sinds kort ergens staat waar ze in een buitenbak beweging kan krijgen (kon voor december dus niet dus we zijn verhuisd) en waar ik geen stal hoef uit te mesten.

Al met al: als je geen tijd/zin/mogelijkheden hebt om je paard op te voeden, kun je dit door een ander laten doen.
Bijv. bij jullie op stal Boemel.
Maar daar komt bij: dat is ook niet gratis! *LOL* En ik ga zeker niet voor iets betalen dat geen nut heeft.
Het paard moet niet leren, IK moet eerst leren hoe ik HAAR kan leren.
Anders kan ik Cerise om het half jaar naar een stal sturen voor een heropvoeding.
Leuk voor jullie Boemel, maar niet voor mijn portemonnee die al leeg is. Haha!

Maar het probleem is dus eigenlijk alleen dat ik het wel zelf kan, maar dat ik wel wat goede tips kan gebruiken omdat ik zelf zo zwak ben.

Vraag dus: hoe straffen/corrigeren jullie wanneer een paard je omver duwt, of een hoef uit je handen trekt tot drie keer toe (blijven vasthouden lukt mij dus niet altijd en na twee 'lastige' hoeven sta ik weer uit te rusten zeg maar... Frusty )
Hoe straf je, zonder je geduld te verliezen, wat heeft effect, enz.?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:40

Bij omver duwen geef ik ze meestal een por in de buik...soms een knietje. Ligt eraan. Het gaat er bij mij om dat het paard mij gewoon ruimte geeft, en meteen weet dat hij of zij fout zat door mij plat te drukken. Dus knietje of een porretje.
Hoeven uit mijn handen trekken is 1 ding waar ik niet tegen kan Haha! Als ik al voel dat het paard zijn hoefje uit mijn handen trek is het eerst (EHHH!!! }>)...vervolgens een porretje met de hoevekrabber in de buik (jaja, er wordt wat afgeporrrrrt hier Knipoog), en als het paard zijn hoefje helemaal uit mijn handen trekt, resulteert dat in een klap met de platte hand onder de buik, maar wel hard genoeg dat het paard er echt van schrikt. Meestal gaat dat gepaard met een grote mond...Bud is namelijk nogal onder de indruk van een grote mond...heerlijk Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:02

Het probleem is vooral dat paarden meteen doorhebben als je vermoeid bent. Dan kan je nog zoveel dingen proberen, maar als het niet met echte overtuigingskracht en zekerheid gebeurd, dan zal een paard dat altijd voelen en dus niet zodanig reageren als jij zou willen.

Het is dus heel moeilijk Dorine om zo maar even een oplossing hiervoor te geven. Mijn ervaring is (ik ben ook vaak vermoeid, niet zoals jij hoor, dat is natuurlijk een heel ander verhaal) dat consequent blijven het belangrijkste is, in alles wat je doet. En je moet ervan overtuigd zijn dat datgene wat je doet ook het goede is. Paarden leren je in dat opzicht steeds beter kennen en jij hun. Ze weten wat ze aan je hebben en ook weer andersom.
Probeer vooral zekerheid naar je paard uit te stralen en maak je groot, want jezelf klein maken (en soms ook voelen) werkt precies averechts.
Maar waarschijnlijk weet je dat wel omdat je ook al schreef dat je bekend bent met NH.
Moeilijk hoor, als je je natuurlijk elke keer niet goed voelt, en Cerise voelt dat natuurlijk ook feilloos aan. Ik hoop dat je je snel weer wat sterker zult voelen..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:03

Dorine, de vraag is niet zozeer hoe ik dat afleer, maar hoe jij dat kunt doen, mèt de beperkingen waar je mee te kampen hebt. De kernregels blijven
- consequent zijn
- zelfvertrouwen en 'arrogantie' uit stralen
en dat is dus al moeilijk genoeg voor iedereen. En hieronder wat ideeen van mij over hoe je dat in de praktijk misschien zou kunnen invullen.

Ze heeft idd te weinig respect voor je, als ze gewoon zich laat afleiden door die knappe buurman *LOL* Misschien zelf steeds als je met haar bezig bent enorm arrogant en zelfverzekerd overkomen, en echt helemaal geen eigen initatief accepteren. Niet eerst waarschuwen maar meteen optreden met die beruchte borstel. Slaan heeft niet altijd zin (ik neem aan dat ze niet bijt), jouw houding is het eerste wat indruk op haar moet maken. En als ze een keer gestressed is over een schop, negeren en doorgaan met waar je mee bezig was. Dus niet te veel tutten, gewoon poetsen, longeren etc. Als ze dan braaf is, dus uitgebreid belonen (met stem) en vertellen dat ze een grote meid is. En ik heb onze paarden altijd aan twee touwen vast staan, ik weet niet of dat bij jullie kan, maar dan kan ze gewoon minder draaien.

Een paar praktische tips:
- stilstaan is altijd en volledig stil staan, dus ook bij het longeren, afspuiten wat dan ook. Geen voetje opzij accpeteren, maar onmiddellijk terug zetten waar ze stond.
- als ze je om dreigen te duwen, of met die dikke kont over je heen walst: met de punt van een hoevenkrabber of borstel in die buik prikken, en een boze stem erbij. Verder jezelf groot maken en uitstralen "jij duwt mij niet om" Zodra ze maar een mm in jouw richting komt meteen terug zetten. Dus niet eerst een schreeuw dat ze moet luisteren, onmiddellijk die borstel erin prikken en terug zetten.
- meelopen en te hard willen: met een hand voor hun neus zwaaien zodat ze terugdeinzen, en eventueel halstertouw over de neus draaien zodat je meer te zeggen hebt.
- hoeven weg trekken is een lastige, vasthouden maar ja dat valt niet mee. Ik denk dat je eerst de andere problemen moet aanpakken, en meer respect moet gaan afdwingen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:15

Dat is best een lastige situatie. Ik zelf ga op dagen dat ik me zwak, ziek en misselijk voel de confrontatie met mijn paard niet aan, juist omdat ik dan niet kan doorzetten (met een jong paard wel te verstaan). Voor jou is dat geen optie.

Als je van nature een Alpha-type bent dan heb je het een stuk gemakkelijker met dit soort paarden maar als je geen Alpha-type bent zal je jezelf moeten aanleren om wel zo over te komen naar het paard toe.

Lielle geeft al heel duidelijk aan hoe je dat kan doen. Wordt niet teveel het vriendje van het paard, je kan als beloning wel even lekker schuren over zijn manenkam maar alleen als daar reden toe is.

Natuurlijk is het moeilijk om zo met je paard om te gaan maar het mooie is dat je in figuurlijke zin de teugels kan laten vieren als je eenmaal geaccepteerd bent door het paard als Alpha-type.

Ik trek zelf altijd de vergelijking met de nieuwe directeur van een bedrijf met eigenwijze werknemers Knipoog
Als die nieuwe directeur heel gemakkelijk is in het begin zal hij dat niet meer kunnen omkeren, tenzij hij een hele zware strijd aan wil gaan. Werknemers zullen namelijk al snel proberen om over hem heen te lopen. Zeker als hij dan probeert weer meer autoriteit te krijgen zal hij eerder uitgelachen worden.

Als de nieuwe directeur binnenkomt als iemand die nogal "streng" is en weinig tot geen concessies doet dan zullen de werknemers in het begin veel weerstand voelen maar ze willen toch graag hun baan houden en zullen zich schikken. Wanneer de nieuwe directeur eenmaal zijn status gevestigd heeft, heeft hij ook de vrijheid om wat soepeler te worden. In plaats van dat ze nu over hem heen gaan lopen zijn de werknemers opgelucht dat hij toch zo kwaad nog niet is en zullen ze nog meer geneigd zijn om hun best voor het bedrijf te doen.
Ze hebben namelijk veel meer waardering voor de directeur en accepteren hem als het Alpha-type, oftewel de leider.

Bovenstaande situatie klinkt weinig aardig over werknemers maar het is alleen maar hypothetisch om het even te verduidelijken. Maar in grote lijnen gaat het er ook in onze maatschappij zo aan toe.

Er zijn natuurlijke leiders en er zijn mensen die liever volgen.
Maar bij de paarden moeten ook degenen die normaal gesproken liever volgen nu het leiderschap met overtuiging uitoefenen.[/list]

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 18:33

Thanks allemaal!

Ben vandaag even naar Cerise geweest en heb haar, samen met vriendin, gepoetst en gelongeerd.
Het ging al veel beter dan verwacht!

Ten eerste regende het de hele dag pijpestelen en gisteren ook, dus Cerise was zeer weinig (lees: uurtje paddock) buiten geweest.
Dan is een rustig paard zijn 'dolle kuren' wel kwijt maar zij dus echt niet! Extreme duivel

Toen ik haar uit stal haalde begon het dan ook al.
Zodra ze op de poetsplaats (overdekt) vast stond wilde ze uit alle macht 'om', niet mijn kant maar de andere, om alles buiten te zien en ze stond zo strak als een paal en te dribbelen bijna.

Als dynamiet met een net aangestoken lontje stond ze daar. Extreme duivel
Wat doe je dan?
Terug zetten.
Moeilijk, want ze stond helemaal tegen wand aan en na enig schreeuwen en duwen had ze het begrepen: "Vrouwtje had vandaag geen zin in dynamiet.."

Toen dekens af. Bij het minste pasje of beweging afgesnauwd en terug gezet, en een por bij elke lompheid van haar kant. Uiteindelijk stond ze al veel braver te kijken, en ook wat beteuterd. *LOL*

Daarna hoofdstel om en longeerlijn. Ze had geen geduld bij de gespjes enz. vastmaken, maar ik ben flink shaggie geweest. Staan is staan, hoofd weghalen bij mijn handen is big mistake.... Boos!
Dus weer porren en sjorren en toen alles om was was mevrouw ineens lief. Ja wat wil je: ze moest naar buiten en daar in die zware zandbak vol plassen... natte pootjes!!! Dat was wel het laatste waar ze op gehoopt had! Verdrietig

Toch liep ze lief haar rondje, en toen ze erachter kwam dat ze de bak voorlopig niet uit ging: volle galop met stevige bokjes en lekker dollen!
Daarna wat overgangen...
Ook de andere hand ging prima, ze liep geweldig enthousiast, en naderhand weer snel naar binnen want het regende nog steeds... Lips are sealed

Daar heb ik haar met behulp van mijn vriendin weer aan het halster vast gezet.
Eerst wilde ik dat alleen doen, maar toen het hoofdstel af ging draaide ze haar hoofd weg en deed een greep in een hooibaal die daar lag.
Dat was dus niet Dorine's indeling van de dag...
Dorine's indeling was: lief blijven staan, halster om, gedroogd en gepoetst en wond verzorgd en dan pas eten.
Het duurde even voor dat duidelijk was... ben dan ook flink pissig geworden. Bloos

Daarna was mevrouw weer even onder de indruk grijnz en ging het beter.
Ze stond stil met afdrogen dus... toch wel braaf!
We werden even later door mijn vader weer opgehaald en thuis gebracht.
Dankzij mijn vriendinnen kon ik dit op stal allemaal aan want nu ik thuis zit voel ik het toch wel. Ik ben kapot... Gaaaap Bloos
Heerlijk was het dat Menda even een deken af deed, de zweep aangaf, al dat soort dingen waarvoor je anders 'heen en weer moet lopen'.
Ook even vasthouden van Cerise omdat ik 'nog wat moet pakken', das echt super wanneer je zo snel moe bent.
Dus Menda, bedankt! Lovers

Morgen gaat Jippie van Bokt mee naar Cerise. (Menda is ook van Bokt maar leest meer dan ze schrijft. *LOL* )
Heerlijk dat er zoveel mensen met me meeleven en helpen als ik 'wat minder ben'!
Vandaag heb ik echt het gevoel gehad dat ik Cerise wat meer duidelijkheid kon geven. Ho, tot zover en niet verder.
Menda hielp soms even duwen enzo, maar verder liet ze mij ZELF het 'intimidatie-werk' doen, haha, want het is dus niet de bedoeling dat Cerise naar Menda luistert, maar in eerste instantie naar mij, en ook als daar niemand anders bij helpt. Haha!

Echt een geslaagde dag dus. Heb veel gehad aan jullie tips! Enkele dingen weet je eigenlijk wel, maar vergeet je zo gauw weer, het 'inconsequente' sluipt er zo gauw in bij mij, dat is mijn vijand zeg maar.
Goed aan denken dat het niet weer gebeurt en werken aan de rest van haar, maar vooral: MIJN heropvoeding! *LOL*

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:52

Mabel was ook zo druk deze week maar vandaag was ze poeslief en verzette geen stap met poetsen enzo. Ik heb gisteren namelijk een uur les gehad en ze was nog steeds aan het bijkomen Tong uitsteken

Kun je cerise niet wat korter vast zetten?dat doe ik bij mabel ook dan is ze minder afgeleid op de een of andere manier. Als ze me omver wil lopen dan mep ik haar op de kont en zeg nee! en ik dwing haar doormiddel van lichte druk en om!daarbij te zeggen weer op de plek waar ze daarvoor stond.

Wat betreft hoeven krabben begin links voor, links achter, rechts voor en dan rechtsachter als je dit elke dag doet wordt het automatisme en zul je zien dat ze het voetje al optilde voordat je hem pakt, erg handig Haha!

Als ze niets stil wil staan geef ik een ruk aan het touw en zeg stil!een klop op de borst en ze moet een stapje terug en daar blijven staan.

Toen ik haar net had deed ze dat allemaal niet maar ik heb haar van af het begin vrij kort gehouden en daar heb ik nu gemak van. echt dorine je moet haar aanpakken anders loopt ze over je heen gebruik daarbij je stem en je houding en eventueel een zweepje. Om concequent te zijn heb je geen kracht nodig.

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:30

De stal is niet van mij, dus het is zeker niet zo dat ik er beter op zou worden. Het was meer een idee om je paard aan vreemde dingen te laten wennen, zodat hij niet meer zo kijkerig is. Dat je daar geen zin in hebt kan ik me dat best voorstellen en inderdaad zulke dingen kosten geld.

Uit je woorden '' dat ze braver geworden was, doordat de stalhouder er veel mee bezig geweest was' maakte ik op dat het zou schelen als iemand anders met meer kracht en energie er even mee bezig zou zijn.
Maar als je het idee hebt, dat het gedrag weer terugkeert, zodra jij er weer mee bezig bent, lost dat inderdaad niets op.

Paarden voelen het inderdaad goed aan wanneer je moe, niet lekker of geen zin hebt en kunnen daar misbruik van maken. Probeer er zo min mogelijk van te laten merken. Maak je in ieder groot, treed duidelijk naar voren en negeer haar zo nodig, zodat zij zich klein voelt.

Ik had vroeger ook weinig kracht (ook door ziekte). Paarden, die lastig waren bij het uitkrabben v/d hoeven, deed ik een handdoek of theedoek om het been (tussen de hoef en de kogel in). Ik hield de handdoek dan vast i.p.v. de hoef. Als ze dan trekt of kliert kan je ze beter vasthouden en krijgt ze zich waarsch. niet meer los. Als het haar een paar keer niet gelukt is, neem ik toch aan dat ze dat wel opgeeft en anders heb je wel een heel standvastig paard.

In ieder geval veel succes ermee.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:35

aan die handdoek had ik ook zitten denken, erg effectief ook bij slaande paarden. Mooi dat het beter ging vandaag, nu volhouden!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 21:33

Thanks voor de tips!

En Boemel: bedankt in ieder geval voor je idee.
Verder is ze eigenlijk alleen 'kijkerig' omdat ze daarmee er onderuit wil komen dat ze stil moet staan of braaf voetje moet optillen enz. enz.
Ze hoort of ziet iets en binnen een halve seconde gaat ze 'om', en staat er alsof ze rode peper in haar kontje heeft... Extreme duivel

Maar goed het ging dus al een stuk beter.
En aan het halster meelopen gaat al goed, dat heb ik haar goed kunnen duidelijk maken: achter mij aan, IK ben degene die bepaalt waarheen en hoe snel.
Naast mij is geen optie en voor mij al helemaal niet...

Nu alleen het poetsen nog, ik zet haar al vrij kort vast, en een goed idee dat ik hier las was: een borstel waarmee ik haar in haar buik kan prikken als ze bijv. niet om wil, of iets anders.
Want met een hand op haar buik of kont slaan en stem gebruiken, dat doet haar niet veel. Knietje in haar buik wil misschien ook nog wel helpen. Haha! Zal het eens proberen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:43

Hai!

Allereerst heb ik alleen maar respect voor je en hoop dat ik in een zelfde situatie ook de mentale kracht kan opbrengen om te blijven rijden.

Ik begrijp hoe moeilijk het moet zijn om consequent te blijven, vooral ook omdat wij emoties hebben. Ik voel met meteen schuldig als ik Blizz oop zijn donder geef. Maar dat is nu eenmaal de manier waarop het werkt. Blizz is een ruin en kan heeeeel zielig en beteuterd kijken. Het is echter wel meteen afgelopen en hij kent zijn plekje. Voordeel is dat hij niet vreselijk dominant is. En ik weet van merries ( die van nature al dominanter zijn) dat ze meer uitproberen. Ik denk echter dat de keren dat jij je dominant opsteld en inderdaad niets toelaat zeker vruchten zullen afwerpen en dat je in de toekomst wellicht iets minder vaak hoeft te corrigeren.

Over straffen... straffen doe je niet met pijn, maar met een schrikreactie en afwijzing. Ik heb geleerd om een paard te laten stilstaan een klap met het halster touw op de borst te geven. Het liefst in 3 stappen... eerst stilstaan met duidelijk lichamelijk en verbaal commando... staat ie niet stil dan rukje aan het halster... staat ie nog niet stil... klap met halster touw. Maar in jouw geval ligt dat misschien anders, ik heb hier niet genoeg ervaring voor om dat te kunnen zeggen. Voor pesterijen vergeet niet: Negeren is ook een vorm van straffen.

Het klinkt of je al vreselijk goed bezig bent en je haalt er hulp bij dat is ook erg goed. Naar een andere stal brengen heeft denk ik niet zoveel zin, want ze moet Jouw accepteren als dominante merrie.


Heel vel succes en sterkte!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:19

Negeren is in deze niet de juiste oplossing: het paard negeert Dorine hier immers zelf al. GEWoon omver lopen of omdraaien terwijl Dorine er staat. Hoe lossen paarden dat onderling op? Die slaan elkaar of ze bijten. En zo zou ik het ook doen. En niet met 1 schop, maar enkele vlak achter elkaar, recht onder de broekspieren (daar kunnen ze goed tegen een stootje). Een ruk aan het halstertouw wil ook wel eens werken. Je moet haar aandacht gewoon op eisen.

Een paard dat doorzaagt dus gewoon doorloopt terwijl je wilt stoppen, die krijgt ook een ram aan het halstertouw en inderdaad het touw tegen de voorhand en dan zet ik ze nog eens een tiental meters in hun achteruit in een rap tempo.