MENINGEN GEVRAAGD: Hoe streng ben jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

MENINGEN GEVRAAGD: Hoe streng ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 12:19

Heey mensen,

Ik ben er eigenlijk wel eens benieuwd naar hoe streng jullie voor je paard/pony zijn?
Wat mag en wat mag niet, waar ligt de grens?
En ben je bij jonge paarden veel strenger als bij oudere/volwassen paarden?
Zo ja, hoe doe je dat dan?

MENINGEN GEVRAAGD!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:28

Ik ben streng.
Het lijkt alsof ik bij jonge paarden strenger ben, maar dat is niet zo.
Een jong paard probeert nog vaker uit waar zijn grens is, dus zul je vaker een keer op moeten treden.
een ouder paard hoort te weten wat wel en niet mag.

En de grens van mij is dat
een paard mij nooit voorbij mag stormen.
Niet in of uit de stal. Niet met gewoon lopen..
We gaan dus ook niet met 2en tegelijk door de stal deur.
eerst ik, dan het paard.

Verder word er nooit gebeten, of neiging daartoe.
ook niet geslagen, of neiging daartoe.
En ze moeten altijd stil blijven staan op het moment dat ik dat wil.

Met rijden idem.
Stilstaan op elke gewenst tijdstip.
Met een jong of fris paard kan dat niet altijd, maar daar zal ik wel zo snel mogelijk naar toe werken.

er word onder het rijden niet gebokt, ook geen vreugdes bokje.
Want voor je het weet is een vreugdes bokje zo hoog dat je er langs ligt.
Bokken doen ze maar in de wei, vandaar dat ik ook vind dat elk paard, elke dag even los moeten kunnen.

Steigeren mag uiteraard ook niet.

Dit zijn ff een paar puntjes die me nu te binnen schieten waar ik altijd erg streng in ben. Waar ik ook niets in tollereer.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:36

Voor mijn pony ben ik redelijk streng, hij moet gewoon doen wat ik wil en anders heeft hij pech, dus ook niet bokken of een hapje tijdens het rijden,
En bijten of trappen, dat overleeft hij niet.
En hij moet goed op mijn tempo lopen en niet de hele tijd in de kont van zn vriendje hangen.

Ook heb ik 2 driejarige shethengstjes verzorgt met behoorlijke hengstemanieren, daar was ik echt heel streng voor, ik nam een zweepje mee als ik iets met ze ging doen (poetsen bijvoorbeeld) en als ze dat beten, steigerden of trapten mepte ik hard. De enige manier om een beetje respect bij te brengen.

Maar ik ben niet alleen streng, maar beloon ook veel.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:38

Ik ben consequent, wanneer iets niet mag, mag het ook niet.
In principe hetzelfde al Kawa, alleen die vreugde bokjes, tja, daar ben ik niet zo streng in, maar dat doet ze alleen als ze los is of met longeren. Dus daar lig ik niet zo wakker van.

Met longeren heb ik iets wat ze altijd moet doen, dat is wanneer ik haar naar me toe haal, ze moet helemaal naar mij komen, niet andersom.
Ik zet geen stap.
Precies hetzelfde met opstijgen, poetsen en dergelijke.
Daar heb ik allemaal vaste regels voor en die blijven ook zo. Zonder uitzondering.

Het voordeel van altijd consequent zijn is dat het paard weet waarhet aan toe is.
Maar daarbij idd heel veel belonen wanneer ze het ook goed doet.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:44

Ben ik streng? Tja als je consequent onder "streng" rekent...
Ik denk dat ik redelijk consequent ben naar mijn paard, maar niet alleen naar mijn paard naar verschillende dingen/mensen ben ik dat.
Ja is ja, nee is nee.

Als kijkt wat streng betekent:
streng (bn.)
1 weinig vrijheid veroorlovend, niet toegevend => rigoureus, met harde hand
2 zich nauwgezet houdend aan regels of wetten

en wat consequentie betekent
con·se·´quen·tie (de ~ (v.))
1 noodzakelijk gevolg
2 het trouw blijven aan beginselen

Ik werk niet met harde hand. Maar stel wel grenzen aan een paard. En die mogen best aan de orde worden gesteld, maar ze blijven waar ze liggen en soms worden de teugels even toe genomen om ze later weer ietsje te kunnen laten vieren. Dus dan mag je zelf bepalen of ik wel of niet streng ben... B)

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 12:53

Haha,
ik denk inderdaad dat je consequent bent Mickey.
Bedankt voor het opzoeken, duss mensen:
HOE CONSEQUENT BEN JIJ??

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:11

ik ben volgens mij wel consequent ja maar ik vind niet dat je een paard moet staffen als hij bv. naar links kijkt in plaats van naarvoren ofzo.
ik heb een hekel aan als het paard naar beneden gaat als je eronderdoorgaat.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:31

Ik ben best streng voor misty, ook al word dat de laatste tijd minder "nodig" omdat hij me niet meer uitprobeerd. Natuurlijk straf ik foute dingen nog wel af, maar dat gebeurd nu minder.
Bijten betekend gewoon een enorme lel, waar ik hem kan raken. Slaan en dergelijke ook. Met opstijgen moet hij stilstaan, en met rijden natuurlijk ook als dat de bedoeling is. Verder loopt hij netjes mee aan de hand, en hij loopt ook altijd netjes áchter me, maar dat heeft ie altijd al gedaan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:42

Ik ben niet streng genoeg denk ik.....zit niet in mij. Maar ik zal dat wel moeten leren met mijn jonge paard, in ieder geval wel consequent zijn!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 16:03

Ik ben niet streng, maar Yorghos is het uitprobeerstadium gelukkig al lang voorbij. Consequent probeer ik wel te zijn, maar dat is niet altijd even makkelijk. Bij Yorghos is dat ook niet vaak nodig. We kennen elkaar inmiddels door en door. Bij een ander paard zou dat voor mij weleens lastig kunnen zijn. Dan moet ik er echt goed op letten.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 16:48

Met jonge en oude paarden ben ik even streng.
Hetgene wat ik irritant vind mag gewoon niet, waar ik of een ander wel last van heeft mag niet.
(of hijzelf, bv. schrapen).
ik denk dat ik wel consequent/streng genoeg ben, Passion luistert erg goed.
soms probeert hij nog wel te happen ofzo, dan hoef ik soms maar fluisterend z'n naam te zeggen en hij trekt z'n hoofd meteen weg.
maar dat hij het soms nog probeerd, is eigenlijk wel niet zo goed.
maar over het algemeen ben ik heel tevreden hoe hij het doet.
(hij was namelijk groen en redelijk moeilijk toen ik hem net had)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:09

Nee is nee en ja is ja. Ik merk wel dat ik erg snel mijn geduld verlies. Dus als het een dagje echt neit wil dan zet ik hem terug op de wei, omdat ik weet dat ik dan sneller boos word dan normaal.
Normaal gesproken ben ik gewoon consequent daarin. Verder waarop ik straf ben ik het met Kawa eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:11

Ik ben denk ik best streng voor m´n dieren, zowel de paarden als de honden.
Vind ook dat dat noodzakelijk is, m´n paarden wegen tussen de 600 en 700kg en zijn lompsterk, daar moet je dus niet mee lopen klooien.
Stilstaan =stilstaan, en al staat de staldeur een uur open ze zullen er niet uitkomen.
Als ze aan het touw lopen wordt er niet geklooid (kan ze dan ook alle 3 tegelijk meenemen) en het hoofd gaat niet eerder in de voerbak als ik er weer weg ben.
Lisa moest er even aan wennen maar had met een week de "regels" ook door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:28

Ik ben zowel streng als consequent. Daarom is mijn paard ook heel netjes in de omgang (zolang je d'r niet op gaat zitten Haha! ). Anderen vinden mij vaak TE streng, maar dat zijn vaak mensen met paarden die schooien, happen, door ze heen lopen etc.
Zie het lijstje van Kawa, daar sluit ik me helemaal bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:15

Ik ben niet streng [meer] voor mijn eigen paard als het gaat om de dagelijkse omgang. Hij is super gemanierd en heeft aan een half woord genoeg. Op stal loopt iedereen met hem weg omdat hij ze vreselijk goed gemanierd is Lachen
Lois was net zadelmak toen hij bij me kwam en had net 3 jaar in 'het wild' geleeft. Daar had ik nog heel wat aan op te voeden want hij kende niets. Die basis zit er goed in en daar pluk ik en het stalpersoneel dagelijks de vruchten van.
Onder het zadle ben ik veel strengen voor hem, maar dan moet er ook echt gewerkt worden. En als Lois een maniertje heeft bedacht om er zich makkelijk van af te maken san zal hij dat zeker eventjes proberen in de hoop dat ik dat nie tin de gaten heb. Daar is Lois erg subtiel in en dan ben ik erg streng Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:21

Mijn paard(en) moet stilstaan wanneer ik dat wil.
Mogen niet schuren aan je.
Geduldig wachten als ik poets.
Niet schoppen of dreigen enz..(wat soms wel eens gebeurt)
Niet steigeren of bokken.
Wat dat betreft heb ik best nette paarden op een paar na, maar dat zijn jonge paarden en die moeten nog van alles leren.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:22

Waar ik een heel grote hekel aan heb is als paarden geen respect voor je persoonlijke ruimte hebben. Als ze je omver willen lopen of je echt zo dicht naderen dat je een stapje opzij zouy moten doen. Ze dienen altijd opzij te gaan voor mij als ik er aan kom en dat moet niet door duwen ofzo. Nee, als ik mij groot maak of het paard zijn naam zeg oid moet hij op mij letten en even een stapje opzij doen. Wat dat betreft ben ik wel streng en wat ook absolut niet mag is als ik met een emmer voer door de stal loop dat het paard dan z`n kop er in steekt. Dat mag pas als de emmer op de grond staat en ik aan de kant ga.
Verder dienen ze met wandelen achter me te lopen. Vooral als ze erg vervelend zijn. Willen ze me dan steeds voorbij lopen dan zwaai ik met mijn arm of touw en helpt dat niet dan kunenn ze een optater krijgen. Is een pasard heel erg braaf dan mag tie wel naasy me lopen maar gaat hij me dan voorbij of dom doen dan kan hij meteen weer achter aansluiten.

Als ik het zo lees ben ik wel streng maar hiernaast beloon ik ook veel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:23

eigenlijk vergelijkbaar met Runningkawa, en ik ben dus ook best streng (en consequent *LOL*) Naast me lopen, stilstaan, niet bijten, netjes voetje geven, niet de stal uitstormen, noem maar op.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:00

streng... wat IS streng. Ik ben alleen concequent. Baloe moet gewoon zn voetjes geven en al die dingen meer, als hij t niet doet, praat ik iets "strenger" tegen hem!!! Ik zal hem nooit schoppen/slaan.
Maar baloe is wel n makkelijk paard....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:06

Uhhhm ik denk dat je me wel als streng kan beschouwen. Marilyn moet gewoon luisteren IK ben de baas Haha!

-Ze mag niet door me heen lopen.
-Niet grazen of wat dan ook als ik aan het rijden ben, of het niet toelaat.
-Ze moet niet de hele tijd heen en weer lopen tijdens het opzadelen, voetje verzetten mag, maar niet 100 keer heen en weer.
-Stilstaan als ik opstijg
-Niet me voorbij racen tijdens het wandelen
-Niet bijten

Noem maar op Haha!

En tsja wat José betreft, 10 jarige beestje maar het lijkt wel alsof ze NOOIT iets geleerd heeft!

Ze kent amper het woord TE-RUG, HOOOOO enz zwaar irri maar dat verandert nog wel Extreme duivel

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:09

Ik verwacht van een paard ook dat hij me niet voorbij loopt, niet aan het touw loopt te trekken, netjes stilstaat en netjes voetjes geeft. Verder natuurlijk ook niet bijten of slaan. Ik sla mijn paard echt zelden, maar als ze bijv. voor de zoveelste keer probeert te schuren, krijgt ze een tik, als ze me voorbij probeert te lopen, hef ik mijn hand met touw hard op, maar ik sla haar niet op haar hoofd. Ze mag best even schrikken zodat ze snapt dat ze me niet voorbij mag gaan, maar ik wil haar niet bang maken.

Met rijden verwacht ik in ieder geval dat ze netjes stilstaat met opstappen. Als ze gaat lopen trek ik haar wel duidelijk terug en zet haar opnieuw stil, voordat ik het weer probeer. Steigeren accepteer ik in ieder geval niet. Bokken wil ik nog wel eens door de vingers zien, als ik weet dat ze erg fris is, maar ze moet natuurlijk niet door blijven gaan.
Ik was eerder te soepeltjes in mijn reactie op vervelend kijkgedrag en weigeren ergens langs te gaan. Ik weet dat het nu toch wel belangrijk is om daar streng in te zijn, omdat ze er anders echt een potje van gaat maken. Ik kan het verschil wel duidelijk merken. Toen ik haar net had, keek ze overal op, steigerde ze snel en bokken uit protest was ook heel gewoon.

Nu steigert ze in principe nooit meer, bokjes zijn zeldzaam en in ieder geval geen echte protestbokken meer. Dat kijken doet ze nog wel, maar ze gaat wel door en ze zet het zich ook veel eerder uit de kop. Dat is toch wel veel plezieriger en veiliger rijden.

Ik vind het belangrijk om duidelijk naar je paard te zijn wat wel en niet kan. Paarden zijn lieve maar grote dieren en lomp gedrag kan gevaarlijk zijn.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:12

Jah ik ben streng op de momenten dat het nodig is.
Misty is nu 27 jaar, maar toch moet ze luisteren en ik moet er nog steeds allerlei dingen afleren.

-Ze mag niet door/over mij heen lopen
-Ze mag niet zomaar mij mee sleuren over het terrein om wat voor reden dan ook (voerbak, energie te veel of wat ook)
- Niet bijten (doet ze gelukkig ook niet meer)
- niet schoppen
- niet zomaar omdraaien en dreigen met schoppen

allemaal van dat soort dingen. Ik ben nu nog streng bezig met afleren dat ze gaat bedelen als ze geritsel hoort. Als ze een zakje hoort gaat dr ene voorbeen als spaanse pas de lucht in, dan de andere en begint ze te schoppen tegen ze stal deur. Maja of ik haar dat nog af geleert krijg *zucht* *LOL*

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:03

Hmmm, als de reacties zo lees ben ik dus nog steeds als een watje met Guinness aan het omgaan, terwijl ik weet dat ik echt strenger voor haar moet zijn. Als jullie paard een poging doet om over je heen te walsen of bijv. in de voeremmer duikt voordat je hem op hebt kunnen houden, wat doen jullie dan precies, alleen korrektie met de stem (helpt bij Guinness niet altijd) of geven jullie ook wel een mep of trap ???? Ik ben daar zalf een beetje huiverig voor, ben een beetje bang dat ik dan het vertrouwen van Guinness verlies.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:48

Siggy schreef:
Hmmm, als de reacties zo lees ben ik dus nog steeds als een watje met Guinness aan het omgaan, terwijl ik weet dat ik echt strenger voor haar moet zijn. Als jullie paard een poging doet om over je heen te walsen of bijv. in de voeremmer duikt voordat je hem op hebt kunnen houden, wat doen jullie dan precies, alleen korrektie met de stem (helpt bij Guinness niet altijd) of geven jullie ook wel een mep of trap ???? Ik ben daar zalf een beetje huiverig voor, ben een beetje bang dat ik dan het vertrouwen van Guinness verlies.

Sher probeerde in het begin altijd over je heen de stal in te lopen (vooral als ze eten had Koe )
Ik heb haar gewoon elke keer achteruit gezet, en haar pas laten lopen als ik dat wou. Als ze eerder ging lopen zette ik haar gewoon weer achteruit. Bij Sher heeft het erg goed geholpen, nou loopt ze braaf achter je aan de stal in.

Ik ben heel erg consequent, maar niet altijd even streng genoeg. Als Sher wat doet wat niet mag dan krijgt ze altijd wel straf, maar soms straf ik haar gewoon niet genoeg en probeert ze het nog een keer. Maar dan word ik meestal een beetje boos Schijnheilig en heeft ze wel door dat het toch echt niet mocht.

Ik denk wel dat ik bij jonge paarden strenger ben, ze moeten gewoon wat duidelijker te horen krijgen wat wel of niet mag. Bij de meeste oudere paarden is een waarschuwing al voldoende. Of ze zijn al zo oud dat het geen zin meer heeft. Zo is er bij ons een shetje van 30, en als je daarmee gaat lopen loopt hij je rustig omver of hij sleurt je mee. Je kan dan wel heel boos worden enzo maar de volgende keer doet hij het gewoon weer.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:56

Ik ben consequent , streng en rechtvaardig.
Beloon erg veel en laat m'n paardje heel duidelijk weten wat wel en niet mag en wat goed en fout is.
Als zij dat weet en ze respecteerd die afspraken die we hebben niet dan ben ik heel simpel en doe wat nodig is om haar weer even aan de regels te herrinneren , hetzij even een geluidje/woordje van : pas op! , zachtjes waarschuwend of bot en meedogenloos Haha! , of een duwtje , of optater , net wat er nodig is op dat moment.
Rena is keurig opgevoed ook al is het een angstig heethoofd , ze blijft staan waar ik haar neerzet als ik dat vraag , loopt keurig mee aan een slap touwtje , geeft het voetje al zonder te vragen en begrijpt precies wat ik bedoel , ze voelt zich op haar gemak bij me omdat ze weet wat de zeer redelijke regels zijn.

Anderen vinden me vaak (te) streng voor haar maar zoals Kawa al zei geloof ik , zijn dat dus net de mensen met in mijn ogen erg irritante paardjes die maar alles doen en die baasjes die de hele tijd zitten te mutsen tegen hun paard van "nou hou nu eens op", "niet doen hoor" enz. Scheve mond Haha!

Bv. als ik Rena vastbind en er ligt daar toevallig een pluk hooi binnen bereik en ik wil niet dat ze gaat lopen vreten , dan zeg ik dat en moet ze er ook gewoon vanaf blijven.
Ze krijgt zat lekker en afwisselend eten en staat elke dag lang op de wei dus ze heeft dat plukje echt niet nodig.
Gaat ze dan toch ervan eten dan zeg ik meteen donderend NEE en weet ze helemaal dondersgoed dat ze wel op moet passen.
Voelt ze zich zo geweldig dat ze TOCH weer gaat eten ervan dan kan ze een goeie schop krijgen. Dat vinden anderen dan overdreven voor dat plukje hooi.
En daar gaat het me dan ook helemaal niet om , het gaat erom dat ze niet luisterd en zich niet gedraagd.
Ook en juist in die kleine dingen moeten ze zich gedragen , dat is je basis vind ik.
Ik vraag toch al niet gek veel en het diertje krijgt alles wat een paardehartje begeert en dan mag ze best wel even niet zo drammen.

Daarentegen als ze dus al kwijlend van dat plukje hooi afblijft dan krijgt ze als beloning lekkers zoals appeltjes , wat peen , dat soort dingen.
Dus het levert haar nog wat op ook als ze braaf is ! Lachen

Als iemand met een bak voer langsloopt steekt ze dan ook niet haar neus erin als ik zeg dat het niet mag.

Daarentegen laat ik haar wel zo nu en dan grazen tijdens een rit , terwijl ik erop zit , dat vind ik geen probleem.
Maar IK geef aan of het mag en hoe lang en heb ook geen gezeur dat ze toch probeert als ik dat niet wil. Ook wil ze soms nog wel eens een bokje geven als ze een paar dagen niet bereden is en ik erop stap en haar weg laat lopen. Dat vind ik ook niet erg , eigenlijk wel grappig Haha! Die bokjes zijn ook niet gemeen maar meer van vreugde.

1 Keer moesten we na het opstijgen langs auto's en ze had een week niet gelopen , voor Rena echt veels te lang *LOL* Dus ik stijg op en krijg 2 bokjes , zeg tegen Rena : "even wachten met bokken totdat ik goed zit"

Dus terwijl ik mezelf in het zadel nestel en we langs die 2 auto's heen gaan houdt ze zich in , we zijn erlangs en ik zit goed , zeg tegen haar : "ja nu mag je weer Tong uitsteken" en ze geeft nog een paar van die stuitertjes , helemaal opgelucht dat ze eruit zijn Haha!

Die meiden op het erf lachen , die vonden het wel goed *LOL*

Een beetje ondeugend vind ik dus niet erg , zolang ik maar ten alle tijden
het laatste woord heb als ik geen gemuts wil dat er dan ook geen gemuts is.