hijgen\zwaar ademen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

hijgen\zwaar ademen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 21:07

tja,ik weet niet of dit bij medisch of vraag maar raak moet staan,maar goed ik zet het hier maar even neer Haha!
mijn pony heeft twee weken geleden zoiets (toen was het behoorlijk koud) en was ik in de bak aan het rijden en met de galop begon ze ineens behoorlijk hard te hijgen,en echt de neusgaten helemaal open.dit had ze niet meer gedaan,dus ik d8 van zal wel aan mij hebben gelegen of zo,maar goed ik ging vandaag weer rijden en deed ze het weer Verward
met draf gaat alles goed alleen begonze in het begin (tja het zeg je dat?zo prrrr te doen,haha) beetje lastig uit leggen net alsof ze iets in hun neus hebben zeg maar.
erna ging het goed todat ik in galop ging en begon ze weer hard te hijgen\zwaar ademen,komt dit nou door het weer?
iemand zei al tegen me mischien is ze verkouden,omdat ze ook een loopneus heeft en heeft ze veel snot of zo iets in haar neus,kan dit kloppen?

groetkes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:52

Verkoudheid kan inderdaad een reden zijn.
Het zal vast ook iets met het koude weer van de laatste tijd te maken hebben.
Mijn ervaring is dat paarden die flink lopen tijdens (vries)kou ongeveer de geluiden kunnen maken die jij omschrijft.
Een pruttelend snuifgeluid met een rauwe klank zeg maar Knipoog

'k Zou het nog even aankijken, er wordt weer wat minder koud weer aangegeven.
Als je paardje verkouden blijft dan zou je de DA er een keer naar kunnen laten kijken, maar voorlopig zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 10:08

Als bij mij een paard vaak lekker liep, dan maakte hij ook van die proestgeluiden, op de maat Haha!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 11:31

Misschien zit je neusriem net iets te strak...kan je er 2 vingers tussen steken?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 16:01

Summertje schreef:
Als bij mij een paard vaak lekker liep, dan maakte hij ook van die proestgeluiden, op de maat Haha!


Imker ook!! Dan doet hij extra zijn best. Vooral in galop hoor je het goed.