Probleem: boze tinker wil wei niet uit..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

Probleem: boze tinker wil wei niet uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:12

Ik heb een probleem met het uit de wei halen van mijn verzorgpaard. Het is een Tinkermerrie van 6 jaar oud. Het in de wei zetten gaat wel redelijk goed. Wel staat ze af en toe stil, zo van 'ik ga niet meer mee', maar uiteindelijk komen we er wel. Dan wil ze niet dat ik het draad open doe, dus er gaat altijd iemand mee om het draad helemaal te openen zodat ik gelijk de wei in kan lopen. Dan is er niks aan de hand..
Maar als ik haar weer uit de wei wil halen.... Als ik in de hoek ga staan, komt ze naar me toe lopen, maar op ongeveer 1,5 m afstand blijft ze staan. Ze komt niet dichterbij. Als ik naar haar toe loop, draait ze zich om, kont naar me toe en oren in de nek! Als ik dan weer stap naar achter doe is het weer goed. Ik heb een uur in de wei gestaan, maar het hielp niet. Als ik door mn knieen ging wou ze nog net een snoepje van mn hand eten..Maar ik kan haar niet aanraken of dichterbij komen! Ik weet niet wat er aan de hand is, ze doet echt boos!! Iemand van stal, met iets meer ervaring, heeft het ook geprobeerd, maar Bonny viel haar haast aan..! Echt eng..!
Uiteindelijk is ze de wei wel uitgekomen, de eigenaresse heeft met longeerzweep haar beetje opgejaagd en in een hoekje gedrukt, toen stond Bonny daar echt heel gespannen, maar ik kon haar wel mee krijgen..Maar dit is niet de manier natuurlijk..!!
Bonny heeft de hele zomer in de wei gestaan, nu staat ze op een pensionstal. Als we haar naar buiten doen, staat ze dus buiten, verder dus op stal. Met de verzorging en rijden (in de bak of in het bos) is ze hartstikke braaf en lief..

Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand tips heeft, ik kan haar gewoon niet de wei in doen, ik kan haar niet binnen krijgen! Ik vind dit 3x niks en hoop dat iemand me kan helpen..!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:36

klinkt als een typische respect/dominantie miscommunicatie, je paardje heeft geen respect voor je en doet lekker waar ze zelf zin in heeft. Door grondwerk kun je dit weer 'in goede banen' leiden maar dat zal niet makkelijk zijn als je daar zelf geen sjoege van hebt. Ken je niet iemand die wat meer met Natural Horsemanship bezig is die je kan helpen? Kijk eens of je wat boeken over NH uit de bieb kunt lenen en kijk eens op paardnatuurlijk.nl of paardenbegrijpen.nl daar staat ook al heel wat info.

Ssusan

Re: Probleem: boze tinker wil wei niet uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:42

Hmm heb ik ook aan zitten denken.. maar waarom alleen in de wei zo doen? Ik heb Bonny vorige winter ook verzorgd, alles ging prima toen! Daarna is dus hele zomer weg geweest (naar andere kant van het land) en nu is ze terug en doet ze zo.. Verder met verzorging is ze wel gewoon braaf en luisterd goed.
Maar ik ga op zoek naar info over NH

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:49

waarom doen paarden dingen, tja, ze denken nou eenmaal anders dan wij. Het zijn prooidieren en wij zijn roofdieren. Ze kunnen ook niet logisch nadenken zoals wij en dus ook niet beredeneren of ze in de wei wel of niet vervelend moet doen. Misschien is ze nu een jaar ouder en dus wijzer en heeft ze in de kudde een hogere rangorde gehad? kan van alles zijn, ze heeft los in de wei uiteraard meer vrijheid dan als je dr vast hebt of er op zit.
Belangrijk is dat je met het grondwerk aan de slag gaat en heel consequent bent, niet perse hard maar consequent, nee is altijd nee en niet stiekem soms ja of soms misschien. Tis niet zo simpel als dat ik het hier even vertel maar als je wat boeken hebt gelezen zal je al een hele hoop duidelijk worden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:41

Dat wat de eigenaresse heeft gedaan, dat opjagen, is echt niet zo fout hoor. Een paard heeft niet naar je te dreigen, punt.
Door zelf een stap achteruit te doen als ze dreigt, geef jij aan onderdanig te zijn voor haar, niet de bedoeling. Als zij dreigt hoort ze op haar flikker te krijgen, en dat kan door opjagen.
Een paard wat zich niet laat vangen opjagen is een hele goede manier, als het eerlijk gebeurd. Zij laat zich niet pakken en dreigt? Dan jaag je haar weg, als ze niet wil komen dan zal ze lopen ook. Je hoeft ze echt niet als een bezetene rond te jagen, maar wel in beweging houden, geen kans geven om stil te staan of te eten.
Dit kan een tijdje duren, en de volgende dag zul je waarschijnlijk weer precies hetzelfde moeten doen. Maar de tijd die je er achteraan loopt wordt wel steeds korter, op een gegeven moment krijgen ze echt wel door dat ze er niets mee op schieten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:09

je verteld dat ze weg geweest is, naar de andere kant van het land..
wie weet wat daar gebeurt is is dat echt wel de reden dat ze nu zo doet......

maar goed ondertussen zit jij er dus mooi mee, makkelijkste om te gaan doen is het volgende:

leer je dier om op commando bij je te komen!!!
net als een hond zeg maar, je neemt haar daarvoor mee naar de bak
( als je haar eindelijk hebt uit de wei )

dan ga je met een longeerlijn aan het werk, je laat haar op een afstand staan, en zegt "kom es hier? "plus haar naam, reageerd ze dan belonen d.m.v een aai of desnoods een brokje.

komt ze niet dan de lijn aanhalen, ga hier echt even mee aan het werk, vrij snel leren ze dan dat als je ze roept dat ze moeten komen en er een beloning volgt... meeste paarden weten dat na een tien minuten wel.

meteen erna ga je naar de wei, nog steeds longeerlijn eraan, laat haar een eind weglopen en roep haar weer, herhaal alles op dezelfde manier...

daarna laat je haar los en weer alles herhalen, t is even werk maar t werkt bij superveel paarden!!!

staat ze eigenlijk alleen?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:11

Ik ga met supertje mee
Dat zou ik ten minste doen!

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:13

Heey Susan! Lastig he..ik denk dat Bonny gewoon een spel met je speelt. Misschien helpt het om haar met de schemering pas binnen te zetten, dan wil ze graag naar binnen en heeft ze honger. Dan laat ze zich vast wel vangen! En voor de rest haar gedrag gewoon negeren...gewoon streng doen en Bonny toespreken. Het is gewoon dominant gedrag, ze speelt de baas over je en dat moet je haar meteen afleren. Ze probeert je gewoon uit. Met rijden ook niet opgevallen dat ze opeens heel anders doet of zomaar wegspringt bijv? Haar gewoon de regeltjes weer bijbrengen Succes en als er nog wat is dan hoor ik het wel van je Tot morgen!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:26

ik ga idd met Supertje en Ellepel ook wel mee.. ik heb hetzelfde probleem, dan niet met m'n eigen verzorgpony maar met de pony erbij.. Die is erg gemeen, en ik ga morgen een aantal dingen proberen bij d'r kijken of ik wijzer wordt.. ik vertel je morgen wel even hoe ik het aangepakt heb

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:54

hoevaak en hoe lang staat ze buiten ??
Als je paard gewend is om 24/7 buiten te staan en dan in eens het grootste deel van de dag op stal staat, laat ze zich misschien niet meer pakken omdat ze haar "vrijheid" niet meer kwijt wil....

En dat ze haar kont naar je toe draait kan dat niet uit protest ofzoiets zijn ?? Ik ken je paard niet, en zo heel veel verstand heb ik hier niet van. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een dominant paard zijn..

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 09:56

Ze staat alleen in het land, wel andere paarden is stukjes ernaast. Maar het maakt niet uit of die ernaast staan.. En in de schemering naar binnen halen helpt ook niet, laatst moesten we echt opschieten, 5 min later was het pikdonker..! Ze staat ongeveer van 10 tot 5, of van 1 tot 5 buiten. Zo vaak mogelijk, maar aangezien ik dat zelf moet doen en overdag naar school moet, komt dit niet elke dag voor..
Bedankt voor jullie reacties