Vraag voor de Tinkerbaasjes, welke maat bit???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Vraag voor de Tinkerbaasjes, welke maat bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 16:59

Titel is duidelijk denk ik, welke maat bit hebben jullie voor jullie tinkertje? Ik heb nog nooit zo'n type paardje gehad, en ben dus allerlei informatie aan het opzoeken, maar daar is er blijkbaar weinig info over te vinden. Ik weet wel dat het wat kan schommelen per paardje, maar er is vast wel "ongeveer" een lijn in te trekken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:08

Yorghos (rijtypisch, 1.60) heeft maat 15 of 15.5. Behoorlijk groot, dus.
Kai (cobtype, 1.41) heeft maat 11.5. Er zit dus een behoorlijk verschil tussen.
Maar waarom wil je dat nu al weten? Je tinker is nog niet eens 1 jaar oud, toch?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 17:29

Waarom? Omdat we komend jaar hem gaan "mennen" lopend achter hem en we dus voor een eenvoudig zacht bitje gaan kijken voor 'm. Voor in de wei ga ik gewoon aan het halstertje werken, maar op de weg verkies ik toch wat meer veiligheid, vooral omdat ie hengst is en we nogal wat paardjes voorbijkomen als we gaan wandelen. Wandelen aan het touw hebben we vanwege de grote kou nog niet gedaan, we zullen eerst in de wei gaan "wandelen" natuurlijk. Ik wil het wel graag allemaal voorzien, dus vandaar ....

Mijheer is volgens de invoerder van mei, maar ik denk dat ie ouder is, volgens mij is ie dicht tegen het jaar aan nu. Planning is op komende zomer wat intensiever te gaan wandelen zonder dat het arbeid is nog NatuurlijK!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:38

Hmmmm kijk je wel uit sonja met die leeftijdsschatting?

Gam is 1.50 en heeft maat 12.5 in zijn mondje hangen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:51

maten zijn leuk maar elk paard heeft een andere mond. als je wilt weten wat je moet hebben kun je ook een stokje nemen en die in de plek van het bit leggen en dan 1 cm aan elke kant van de mond aftekenen. dan meenemen en een bit gaan halen. altijd nog een keer passen als je hem hebt gehaald.
ik weet niet welke maat bail heeft. als ie past past ie

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 02:13

1 cm langs beide kanten? Is dat niet veel? Van m'n liverpooltjes heb ik maar 1cm langs beide kanten en voor een menbitje raden ze iets meer aan dan van een rijbitje, of werd me dat verkeerd aangeleerd? Ik ben wel verwonderd dat er zo'n verschil inzit hoor, had echt meer een lijn erin verwacht.

Leeftijdschatting, daarmee is alles gezegd hé, het is altijd een schatting bij benadering. Zowiezo zijn de plannen hem te wennen aan het tuig al wandelend (voor aangespannen rijden later) komend jaar, en per 2004 gaat ie binnen voor professioneel menopleiding te krijgen. Dan is ie zeker al tegen de drie jaar aan als ie er al niet over is. Onder zadel zou ik nog iets langer wachten al was het maar omdat het budget beperkt is en ik twee ponies heb die zullen moeten beleerd worden. We doen het zeker voorzichtig, ik wil m'n beestjes niet verknoeien hoor ... zeker niet, het zijn mijn oogappeltjes Lovers !

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:31

Mijn tinkertje van 1.45m heeft 12.5 in zijn mond hangen.. zowel van de stang (voor het mennen) als van het leren bitje (voor het rijden/longeren).

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:22

Meagan heeft maat 11,5. Ze is 1.53 hoog en is een Romany Grai/type, dus het meest luxe en verfijnde type. Hoofdstel / halster is maat Cob, kleinste stand. Haar dochter is nu ruim twee en heeft als halstermaat nu Cob, grootste stand. Er hangt dus al een halster maat ´full´voor haar klaar om mee te nemen. Overigens verwacht ik dat haar bitmaat wel klein zal zijn, vooral omdat ze minder mond heeft dan mams.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:32

Die van mij heeft 13,5 maar hij is ook een erg grote Tinker, type Vanner voor zover ik weet.

Als ik jou was zou ik erg voorzichtig zijn met een begin maken volgend jaar. De meeste Tinkers groeien erg lang door en zijn vrij laat rijp. Te vroeg belasten houdt dan ook best een risico voor de ontwikkeling in (zowel geestelijk als lichamelijk).

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:34

1 cm is richt maat als het ietsjes kleiner is geeft het ook niet. het makkelijkste kun je een bit meten door het in de mond van je paard te hangen en vervolgens moet je aan beide kanten van de mondtussen mondhoek en ring een vinger kunnen zette.
een te smal bitje gaat snel knijpen en een te groot bit schuift constant waardoor hij zijn werking verliest.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:54

Tinkers zijn er in alle soorten en maten dus heeft ook ieder Tinker een andere maat bit......maar ik reageer eigenlijk om te zeggen dat een Tinker laat uitgegroeit is en begin om een hoop ellende te voorkomen niet op 1,5 jarige leeftijd al te zwaar met hem te werken........laat je Tinker eerst volwassen worden,hij lijkt mischien al heel wat maar de meeste Tinkers zijn pas met ong. 5 volwassen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:07

een tinker bij mij op stal heeft een 13,5 in ze mondje(vrij grote tinker niet stevig gebouwd)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 10:58

lichte arbeid, in de vorm van wandelen, kan echt geen kwaad voor een jonge tinker. een bit indoen zou ik persoonlijk niet doen, maar das aan ieder apart. Sonja, mijn vorige tinkers hadden beide 13,5

gr. Leonoor

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 12:05

Percy schreef:
Die van mij heeft 13,5 maar hij is ook een erg grote Tinker, type Vanner voor zover ik weet.

Als ik jou was zou ik erg voorzichtig zijn met een begin maken volgend jaar. De meeste Tinkers groeien erg lang door en zijn vrij laat rijp. Te vroeg belasten houdt dan ook best een risico voor de ontwikkeling in (zowel geestelijk als lichamelijk).


Belasten is veel gezegd, gaan wandelen in de plaats van ernaast erachter, da's de bedoeling, gewoon een rondje van een kilometertje of zo ... het is meer als kennismaking met wat we later zullen gaan doen dan iets anders hoor, niet WERK-werken.

Op de opmerking van hierboven van "ik zou geen bit indoen", wij wonen langs een drukke drievaksbaan, en het is een kwestie van veiligheid meer dan wat anders. Tuurlijk gaan we eerst in de wei gaan oefenen, maar het is toch beter hem ook daar even het bit te leren kennen voor ik er mee op de weg ga "mennen" (lopend achter hem), of niet??? M'n merrietje van 8 maand neemt voor de grap alles in 'r mond, en maalt er ook helemaal niet om (ik heb het nog nooit gedwongen, deze week hebben we wat geoefend halstertje aan/uit bij de tinker, en zij kwam de hele tijd het halstertje happen in 'r mondje. Als ik 't dan even hou gaat ze gewoon knabbelen erop), ik zie niet in wat het probleem kan zijn vooral als je met zachte hand gaat oefenen voor korte stapritjes (eerder op rust gericht dan op "werken" want ik zelf heb geen te vet goeie conditie Haha!). Belasten zal nog niet gebeuren, zowiezo zal hij eerst worden ingespannen rond z'n derde jaar (zal beleerd worden door Valeire Standaert op Debrafarm in Tielt) om pas een jaar later te worden onder zadel gebracht (het wandelen al mennend is dus voorbereidend "werk"). M'n budget is beperkt ... en dat verplicht me dan ook meteen om geduldig te zijn om hem ook te beleren onder zadel wat ik laat doen door een prof.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:20

pompom schreef:
laat je Tinker eerst volwassen worden,hij lijkt mischien al heel wat maar de meeste Tinkers zijn pas met ong. 5 volwassen

En dus net hetzelfde als bij alle paardjes van de wereld: warmbloed, koudbloed, halfbloed, lauwbloed, geen bloed. Alle paarden zijn pas volwassen op ong. 7 jarige leeftijd! Dus om hier nu weer een onderscheid te maken tussen een koudbloed en een warmbloed vind ik onzinnig. Voor ieder paard zou het beter zijn om er pas mee aan het werk te gaan als ze bijna uitgegroeid zijn (dus op 5 jarige leeftijd). Er is weinig mis mee om je Tinkertje op 3-jarige leeftijd in te rijden zolang je het eerste jaar/jaren maar niet teveel vraagt van je paardje maar dit geldt ook weer voor alle andere paarden.
Ik heb voor Fayette een 13,5 cm (enkel gebroken en 23 mm dik) bit nu maar of tie helemaal goed is (gebruik 'm nog niet) weet ik nog niet zeker ik heb eventueel nog een 12,5 voor haar, hoofdstel maat full (op allerlaatste gaatje). Cob gaat niet omdat mevrouw daar een te dikke neus voor heeft en haar hoofdje vast nog wel wat groeit Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 15:00

Mijn "klein schatje" heeft nu ook al een halster maatje PONY aan en hij heeft echt geen reserve meer (touwhalster, gewone krijgt ie kale vlekken van), dus op hoofdstelgebied zal ik waarschijnlijk ook wel naar full mogen grijpen ....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:06

sonjabelgium schreef:
Mijn "klein schatje" heeft nu ook al een halster maatje PONY aan en hij heeft echt geen reserve meer (touwhalster, gewone krijgt ie kale vlekken van), dus op hoofdstelgebied zal ik waarschijnlijk ook wel naar full mogen grijpen ....

Fayette heeft van halster ook een full en heeft dan nog een cm of 10 over om groter te maken. Op de allergrootste stand paste dat halster ook mijn vzpaard (hihi, tja, halster was er een paar jaar eerder dan Fayette Haha!) en die heeft het hoofd nog een heel stuk groter dan Fayette!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 15:22

Oh boy, hebben die dan met z'n allen zo'n groot VRESELIJK SCHATTIG hoofd(je)? Tinkerbaasjes hebben dan "véél" om te knuffelen en aaien hé ... Haha!. Goh, t'is zo'n schatje, ons ventje. In het begin had ik zo niets met 'm, maar meer en meer ben ik dol op hem aan het worden ... Zucht ... Lovers
(waarmee ik niet gezegd heb dat ie alles doet wat wij willen hé ... da's een andere zaak }> )

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:23

euuh sonja. houd je errekening mee dat je een paard aan een touwhalster niet vast moet zetten of los in de wei moet zetten???
touwhalsters zijn leuk maar ze snijden als messen. als je paard dus gaat hangen als hij vaststaat of in de wei ergens aan blijft hangen dan zal het touwhalster in de nek gaan snijden. de touw van dat halster wordt gebruikt bij zeilen dus ga maar na hoeveel kracht er wel niet op zo'n touw kan zitten voordat het breekt. bij nylon "normale'' halsters zijn het de ijzeren onderdelen die het begeven of de stiksels. wees daar dus alsjeblieft voorzichtig mee.
en tsja voor baily heb ik ook de grootste hoofdstel die er bestaat...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 15:26

Ik heb de "knoop" langzij "vast" met een nylontouwtje ertussen, dus moest ie vast zitten gaat het tussentouwtje gewoon losschieten. Ik doe 'm nu vaak aan en uit, hij is het niet geleerd geweest en daar ben ik nu de hele week al mee bezig. Aan vind meneer niet to geweldig, als ie aan het drinken of eten is gaat het nog wel, maar anders ... Wel bijft ie meteen staan als er maar iets van druk op het halster komt, hij is nog nooit gaan hangen of beginnen trekken als ik de halster beet neem. Toch knappe vent hé!!!! Ben er helemaal fier op!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:29

Met Shakyra gaan we volgend jaar ook voorzichtig aan erachter lopen, dan is ze 2 jaar. Ben ook beneiuwd wat voor maat bit we nodig hebben.. maar zo te lezen verschilt dat heel erg per tinker..

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:36

sonjabelgium schreef:
Ik heb de "knoop" langzij "vast" met een nylontouwtje ertussen, dus moest ie vast zitten gaat het tussentouwtje gewoon losschieten. Ik doe 'm nu vaak aan en uit, hij is het niet geleerd geweest en daar ben ik nu de hele week al mee bezig. Aan vind meneer niet to geweldig, als ie aan het drinken of eten is gaat het nog wel, maar anders ... Wel bijft ie meteen staan als er maar iets van druk op het halster komt, hij is nog nooit gaan hangen of beginnen trekken als ik de halster beet neem. Toch knappe vent hé!!!! Ben er helemaal fier op!


Ik heb Fayette in het begin omgekocht met wortels om haar te leren het halster om te laten doen. Vond ze eerst ook niks maar ze was (en is nog steeds Haha!) verzot op wortels. Dus eerst bij je laten komen en dat je naast haar hoofdje mocht staan: stukje wortel. Halster omdoen: stukje wortel. Halster dicht doen en meelopen aan het halstertouw: stukje wortel. Halster netjes (!!! dus geen geschud of getrek met het hoofd) af doen: weer stukje wortel. Toen Fayette dat eenmaal door had heb ik de wortels langzaam afgebouwd: halster omdoen: worteltje, mee uit de wei lopen: worteltje, halster netjes af: klopje op de hals. Tot waar ik haar nu heb: Je kunt haar nu altijd een halster omdoen of verwisselen (zelfs op vreemd terrein). Het enige wat ze nu nog doet is standaard proberen in het halster te happen als je 'm omdoet Haha! Dus nu moet ik weer heel snel zijn. Maar het gekke is dat doet ze alleen met haar weidehalster Verward
Ow, wat ik ook vooral in het begin deed: als ik eenmaal naast Fayette stond eerst het halstertouw om haar hals heen doen, mocht ze weglopen dan kon ik haar wat tegenhouden door het halstertouw om haar hals (zelfde idee als met hoofdstel omdoen: altijd eerst de teugels om de hals). Dit heb ik Fayette destijds geleerd toen ze een maand of 5-6 was.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 22:03

Dat doe ik nu met water. S'nachts neem ik de drinkbak weg, en gezien ze hooi (en tink ook stro) eten hebben ze s'morgens behoorlijk dorst, en dat moment van dorst neem ik gewoon in dank aan om meneer in z'n "kleren" te stoppen. Ik zit verveeld met het gegeven dat ze nog met twee in één stal staan. Daar zal nu wel snel verandering in moeten gaan komen, of we zullen last gaan krijgen van bloemetjes en bijtjes ... Haha!
Het zal dan ook meteen een stuk makkelijker worden, want m'n merrie'tje is een bijdehandje die van niets schrik heeft (buiten van witte streepjes op de weg geschilderd, die zijn GEVAARLIJK! ), terwijl hij haar als verstopplaatsje gebruikt om even veilig op afstand de dingen te bekijken, maar de dorst is toch groter dan de angst s'morgens ... Het worteltjes-systeem is héél goed, maar dan moet m'n ander veulen wel afzonderlijk zitten, anders staat zij ook te dringen voor hapjes natuurlijk, waardoor hij dan weer nerveus is en gaat "schuilen".