Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 16:47

Ik hoor graag ervaringen van mensen die deze overgang hebben gemaakt met hem paard en hoe dit is verlopen.

Mijn paard staat al jaren 24/7 buiten. Nu sinds augustus in een grote groep en zonder teveel op de details in te gaan is de conclusie gewoon dat hij het echt niet goed doet. Ik hou hem slecht op gewicht, hij is slap en traag, ik twijfel of hij wel voldoende ligt en voldoende aan de ruif komt en hij zit nog steeds onder de wondjes. Kortom, het voelt niet goed hoe hij nu staat en ik ben op zoek naar een alternatief.

Maar wat dan? Ik weet dat hij het in een klein rustig groepje met goede omstandigheden super kan doen 24/7 buiten en daar gelukkig is. Ik ben hier alleen al lang naar op zoek en het is er gewoon niet in de omgeving dat aan mijn wensen voldoet. Wat er dan nog over blijft zijn plekken waar ze vrij veel op stal staan (voor mijn begrip ;) ) . Denk aan winters 6 uur buiten, zomers wel 10 a 12 uur. Dat betekent dus van 24/7 buiten en bewegen naar 18 uur op stal. Is dit een eerlijke overgang? Als ik hem nu op stal zet is hij erg gestresst, Maarja, hij is het nu ook niet gewend dus misschien is dit ook een kwestie van gewenning en in het ritme van de stal komen. Het is voor mij ook een beetje een ethische vraag, sta ik achter paarden houden op deze manier? Ik heb er zelf geen ervaring mee dus vind het ook moeilijk een oordeel over te hebben. Ik voel er enerzijds ergens veel weerstand tegen, maar andere kant zie ik veel paarden die zo gehuisvest staan die toch echt fit, vriendelijk en happy ogen, dus misschien zit ik er wel naast?

Ik ben niet perse geïnteresseerd in verhalen van mensen die hun paard altijd al op zulke manier hebben staan, want ik geloof dat paarden gewoonte dieren zijn en ze bijna allemaal zich wel 'neerleggen' met de situatie waarin ze geplaatst worden. Maar zijn er mensen die dezelfde overgang hebben gemaakt. Hoe heeft je paard dit opgepakt? Heb je verschil gemerkt in het gedrag van je paard? Hoe voelde dit voor jezelf om die keuze te maken?

Amber_anne

Berichten: 6921
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:53

Mijn pony heeft 24/7 buiten gestaan en op stal in de nachten

Ze geeft steeds feller aan dat ze niet op stal wilt in de nacht en begint dan te trappen tegen de stal wanden aan. Ze staat ondertussen al jaren 24/7 buiten en heeft vorig jaar een maand in training gestaan, de training plek was heel goed maar het snachts op stal staan en overdag in een paddock heeft haar een maagzweer gegeven. Ik zou het dus niet weer doen omdat ze er ontzettende stress van krijgt.

Daarintegen doet jou paard het momenteel ook niet goed op de huidige manier. Je kunt het proberen om hem op stal te zetten en te kijken of hij daar bij gedijt. En ondertussen verder blijven zoeken naar een 24/7 buiten plek in een kleine stabiele kudde.

In welke omgeving ben je op zoek?

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:59

Mijn paard had al moeite met langer op stal staan toen in oktober de weidegang overdag eraf ging. Hij duwde me zo ongeveer de stal uit als ik kwam. Hij ging ook rondjes draaien, en ik heb hem vanaf twee weken later altijd de hele dag buiten gehad, en sinds een jaar of 7 247 buiten met schuilstal, of op een PP. Hij kan er niet tegen, en ik eigenlijk ook niet omdat ik weet dat hij zich opgesloten voelt. Ze staan alleen met oud-en-nieuw verplicht op stal.
Ik zou het niet willen, mentaal welzijn gaat hand in hand met lichamelijk welzijn. Dan liever een stuk verderop en wat minder vaak ernaar toe, op een wél passende PP voor je paard.
Op FB zijn er diverse groepen waar je een oproepje zou kunnen zetten.
Tuurlijk zijn er paarden die zich erbij neerleggen, het veel op stal staan accepteren. Maar meestal omdat ze geen keus geboden wordt.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:05

Mijn paard heeft 20 jaar in de bossen van Frankrijk geleefd in kudde verband. Toen ik hem kocht en naar Nederland haalde heeft hij hier 2,5 jaar in groepshuisvesting geleefd, maar een plek vinden hier in het dichtbevolkte stukje randstad waar hij echt de ruimte had, voldoende rust kreeg en het juiste en voldoende ruwvoer ter beschikking had is echt lastig. Een ruim jaar geleden de beslissing gemaakt om weer te verhuizen naar een plek waar hij in de winter 's nachts op stal staat. Hij doet het daar prima op. Hij is niet drukker geworden, pakt zijn rust en kan bijeten wanneer nodig. Juist nu in de zomer wanneer hij weer 24/7 naar buiten gaat het land op kom ik in de knel. Geen beschutting, bij hele natte zomers geen droge ligplekken meer en weer terug bij een vermoeid paard die enorm afvalt. Ik heb me er dus hij neergelegd dat de nachten op stal echt geen ramp meer zijn zolang ik geen 24/7 plek vind die bij hem past. :j

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:07

Ik heb het met een paard gedaan, en het was een heel goede keuze. Ze was rustiger op stal, en kwam daar ook goed aan. Ze had ook meer energie en was veel vrolijker.
Ik ben nog steeds een voorstander van 24/7 buiten, maar wel met voldoende ruimte, rust en ruwvoer.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:12

Mijn paard stond in bruikleen, samen met een maatje welke dit jaar 2 wordt. Deden het super buiten, samen. Afgelopen zomer in een vriendelijk groepje van vier. Hij was altijd het vrolijke paard wat ik kende.

Afgelopen najaar begon zijn maatje met ontsnappen en zijn ze naar 24/7 binnen gegaan. Ik zag mijn paard weg kwijnen. Hij was niet meer happy, verloor al z’n bespiering, en ik zag zijn maatje nóg vertraagder gaan ontwikkelen tov de leeftijdsgenoten (met dezelfde familiebanden), welke ik thuis 24/7 buiten heb staan (en beter gevoerd worden).

Aangeboden het duo tijdelijk hier te laten lopen, maar daar werd niet op in gegaan. Ik ben iets vaker dan ik normaal deed, poolshoogte gaan nemen, en zag mijn paard eerder slechter dan beter worden. Nu moet ik zeggen dat het mestbeleid ook de wensen over liet en mijn paard al 23 jaar zonder gedoe 24/7 buiten liep, problemen in de kudde zijn nooit aan de orde geweest, en voerbeleid meestal in eigen hand.

Na 3 maanden was er nog niet echt zicht op verbetering, dus heb ik besloten hem daar weg te halen. Enorm verdrietig, maar ik lag er echt wakker van. Ook wetende hoe ik hem een paar jaar geleden kocht; van een buitenlandse fokker waar hij ook een aantal jaren op box had gestaan. Hij zat toen tegen de straalkanker aan, en heeft nu ook weer pittige rotstraal. Tevens is behalve verlies van bespiering, hij ook z’n mooie droge en harde beenwerk kwijt.

Ik heb hem nu ca. 3 weken thuis en weer 24/7 buiten. De eerste week was hij qua gedrag erg mat en oogde hij wat futloos en stijf. Inmiddels heb ik mijn vrolijke, energieke paard weer terug. Ook qua bespiering en conditie trekt hij mooi bij.

Als ik jouw verhaal zo lees, vind ik het vooral erg verdrietig. Als hij zo onder de plekken zit, is iets in de groep niet in balans. Echter twijfel ik of voerbeleid op een binnen stal makkelijker is. Er zijn maar weinig plekken waar écht goed gevoerd wordt. Je zou hem eens met birth alarm op kunnen laten lopen als je nieuwsgierig bent hoeveel hij ligt.

Ik zie mijne ook niet liggen. Maar weet ook dat de meest waakzame paarden slapen vlak voor zonsopkomst, en dan ben ik er doorgaans niet. Kan me niet voorstellen dat hij zo’n sprong qua gezondheid zou kunnen maken als hij slaaptekort zou hebben.

Is een apart stukje voor hem met 1 of 2 maatjes geen optie? Op de huidige stal of op een dhz plekje? Qua zorg zijn er tegenwoordig best veel mogelijkheden waardoor dit niet persee dagelijks heel intensief hoeft te zijn.

Je zou ook wat oproepjes kunnen plaatsen, wellicht is er een particulier die een plekje over heeft.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:13

Mijn haf heeft het gros van zijn leven 24/7 buiten gestaan en staat nu aan huis zomer 24/7 buiten maar in de winter ‘s nachts op stal. Voor hem was het een grote opleving, nog nooit zo goed gestaan als de laatste jaren. Al moet ik er wel bijzeggen dat ‘nacht’ ergens is tussen 23u en 2u ‘s nachts binnen en dan ‘s morgends tussen 8 en 11u ergens buiten. Dus veel minder dan die 18u.

Andere merrie kwam hier aan op 27 of 28 jaar, met de laatste jaren 24/7 buiten gestaan. Die paste zich verrassend snel aan, eerste nacht was al rust. En heeft het supergoed gedaan. Het laatste jaar was ze weidepaard 24/7 ivm wanbetaling en toen kwam haar leeftijd ineens snel door. Viel in, werd toch echt te zwaar voor haar om buiten te blijven. Is 34 geworden.

Wintu

Berichten: 2990
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:15

Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen. Je paard doet het in een grote groep buiten momenteel niet goed. Lijkt me voor het paard erg vermoeiend en stressvol. Zoek een stal waar ze de nachten naar binnen gaan, kijk hoe hij reageert. Misschien vind hij het wel prettig, ongestoord zijn kostje eten en slapen zonder stress. Ik zou wel een stal zoeken met zoveel mogelijk weidegang of paddock iig.

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:17

Ik heb mijn paard tot zn 3e in de opfok gehad, 24/7 buiten.

Ik woon in omgeving Randstad, weinig stallen die in de winter veel buiten aanbieden. Ik heb echt enorme stress gehad over hoe mijn jonkie de overgang zou ervaren. En mijn jonkie? Die doet het prima. Tuurlijk moest ie wel even wennen. Heb hem wel in het weideseizoen hier naartoe gehaald, waarbij hij nog wat meer buiten kwam dan in de winter.

De wintermaanden is het nu ff doorkomen, maar ik heb soms het idee dat ik er meer moeite mee heb dan hij zelf. :o

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 17:25

Bedankt voor alle uitgebreide reacties, daar heb ik zeker wat aan. Conclusie is denk ik dat het heel erg paardafhankelijk is en dat je het ook niet goed weet tot je het probeert.

Helaas is mijn paard geen typisch 24/7 buiten paard (sorry, even stereotyperen) waardoor hij op veel pp's/buiten plekjes er niet goed bij past. Hij is mag echt onbeperkt eten, het liefst zonder slowfeeder en heeft echt een rustige groep met goede droge ligplekken nodig. En daarnaast kan ik zelf door een fulltime onregelmatig werk ook niet meedoen met voer/mestdiensten en vallen doe-het-zelf plekjes ook af. En wil ik eigenlijk ook wel graag faciliteiten hebben om het hele jaar door te kunnen rijden. Regio Utrecht. Oproepjes op sociale media heb ik al meermaals geprobeerd en ik houd dagelijks Facebook en marktplaats in de gaten. Dus ja, ik besef me dat ik een lastig wensenlijstje heb en misschien (waarschijnlijk) iets wil wat niet kan. Dus dan toch misschien maar over de andere boeg, ook al is het niet wat past bij mijn eigen ideaalbeeld.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:40

Oei dat zal idd een moeilijke zoektocht worden.
Betekent dat ‘het hele jaar door kunnen rijden’ ook dat je sowieso een binnenpiste wil? Want dat zal al helemaal niet te doen zijn vrees ik. (Als het een troost mag zijn: een goede gedraineerde buitenpiste met licht is ook altijd prima te rijden zolang het niet vriest, alleen wat plannen tussen de regenbuien door).

mala26

Berichten: 5004
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:49

Toen ik m'n paard kreeg stond ze ook 24/7 buiten. En bij mij moest ze op stal. Nu staan ze bij ons wel redelijk veel buiten maar toch. Maar zij stond constant in der flight modus waardoor ze buiten eigenlijk niet aan rusten toe kwam..
Ik had er 2 dagen en toen lag ze al lang uit op stal. Dus voor haar was dit een overduidelijk voordeel. En is ze hier echt veel beter en ontspannener van geworden.
Maar ja het is altijd per paard verschillend.
Laatst bijgewerkt door mala26 op 16-04-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:51

Ik heb er vijf in eigen beheer en werk (meer dan) fulltime en extreem onregelmatig. In principe heb ik niemand achter de hand. En dat gaat echt helemaal prima. Mijn paarden weten niet beter dan dat ik zeer onregelmatig en soms op de raarste tijden aan kom waaien. Juist doordat ze altijd buiten lopen en onbeperkt hooi hebben, ondervindt niemand daar hinder van. Het is maar wat je er zelf van maakt. Denken in oplossingen ipv beperkingen…

Net als wbt faciliteiten. Ik huur alleen een kaal weiland, zonder voorzieningen. Dankzij goede contacten rij ik wekelijks in een fantastisch nette bak, heb ik stromend kraanwater en stroom. Als ik zou willen, heb ik boxen voor nood en een mooie overdekte spuitplaats. Soms is er echt (veel) meer mogelijk dan je denkt…

Overigens zou ik al die faciliteiten met liefde inleveren als ik zie hoe goed mijn kudde het nu doet op deze plek.

Wat passend is bij jouw paard, weet niemand behalve jij. Het verschilt zo enorm wat een paard nodig heeft. En of het nou 24/7 buiten of 24/7 binnen is, alles staat of valt met goed management.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 18:01

Poekkie schreef:
Oei dat zal idd een moeilijke zoektocht worden.
Betekent dat ‘het hele jaar door kunnen rijden’ ook dat je sowieso een binnenpiste wil? Want dat zal al helemaal niet te doen zijn vrees ik. (Als het een troost mag zijn: een goede gedraineerde buitenpiste met licht is ook altijd prima te rijden zolang het niet vriest, alleen wat plannen tussen de regenbuien door).

Nee hoor, alhoewel een binnenbak natuurlijk heeeerlijk is is een buitenbak met goede bodem en verlichting al helemaal prima.

Ik snap wat je zegt hoor Caily. Ik heb ook jaren wel op een doe-het-zelf stal gestaan maar het brak mij persoonlijk echt op en bezorgde me te veel stress om telkens weer rond te krijgen. Dus dat is voor mij een persoonlijke keuze om dat niet meer te doen. Daarnaast ben ik ruim de helft van de tijd savonds op stal en zijn veel doe-het-zelf plekken hier in de omgeving zonder verlichting. Maar goed, daar gaat het topic natuurlijk niet perse over.

Ik blijf het bijzonder te vinden om te lezen dat het de individuele verschillen tussen paarden en hun behoeften zo groot zijn. Stiekem hoop ik dat mijn paard ook onder de categorie valt die geniet van de rust op stal, maar ik weet het echt niet... Op dit moment neig ik er wel naar om het gewoon te proberen, ik denk dat ik mijn paard goed genoeg ken om te kunnen zien of het wat voor hem is of niet. Alleen als het niet blijkt te werken voor hem heb ik dan echt geen escape meer, dan kan ik alleen nog verkopen bedenken. Wat voor mij nu nog als echt geen optie voelt, hoe egoïstisch ook.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:05

Is Jaarsveld niks voor je of is dat al te ver weg?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 18:15

Celebi schreef:
Is Jaarsveld niks voor je of is dat al te ver weg?

Ik wil juist af van een grote groep + hooiruiven met slowfeeder netten, dus wat dat betreft is Jaarsveld (en daarbij de meeste paddock paradises) voor mij geen optie helaas.

Celebi
Berichten: 3673
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:43

Grote groep snap ik op zich wel, al is dat ook heel afhankelijk van de grootte van het perceel. Hoeveel ruimte alle paarden hebben, hoeveel voerpunten er zijn en of ze makkelijk veilig kunnen slapen. Hooinetten zijn er helaas bijna overal tegen het wegwaaien van hooi, maar grote mazen zouden moeten kunnen, die vertragen verder niet tot nauwelijks. Wellicht dat dat nog kan helpen bij je zoektocht.

xYaartje
Berichten: 1467
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:53

Mijn oudste Shetland pony (10.5 nu) heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan in een kleine Shetlander groep. Vorig jaar op 4 september naar zijn huidige stal verhuist waar hij twee weken box rust heeft gehad vanwege zijn gezondheid toen de tijd.
5 september lag hij heerlijk bij te slapen in zijn stal. Eindelijk kon hij echt volledig de rust pakken. In de wei lag hij ook echt wel te slapen, maar was dan altijd alert. Nu kan hij goed de rust pakken.
Ik moet eerlijk zeggen. Ik zie mijn shetlander echt opknappen. Hij zit met de dag beter in zijn vel.
Mijn veulen die ook van 24/7 buiten komt (ze komen uit dezelfde kudde) begint de stal nu ook echt een fijn plekje te vinden. Die heeft wel wat langer de tijd nodig gehad om te wennen, maar hij vind het nu wel heel fijn.
Ik heb ze van 9 tot 6 buiten staan en alleen bij heel slecht weer zoals storm of de hele dag regen staan ze een dagje binnen. Verder komen ze eigenlijk altijd buiten.
Mijn pony's delen 1 stal waardoor ze ook sowieso 24/7 sociaal contact hebben. Ze hebben onbeperkt hooi op stal en in de paddock. Een tot twee uurtjes per dag grazen ze op de wei.
Mijn oudste doet het duidelijk sowieso heel goed op een vast ritme. Is voor mij wat meer werk, maar tot nu toe allemaal prima te managen.

Bijkomstig feitje. Ik was pro 24/7 buiten, nooit een deken op etc, maar mijn oudste Shet heeft mijn visie volledig omgegooid en ik kijk nu vooral naar wat het paard aangeeft en op dat moment nodig heeft. In het geval van mijn pony's is dat 's avonds en 's nachts op stal en dan overdag buiten.
in de herfst/winter heeft mijn oudste Shet ook een deken op. Zoals het huidige management nu is heb ik er twee hele blije pony voor terug gekregen!
Nu heb ik ook het geluk dat ik de tijd en ruimte heb om ze helemaal zelf te verzorgen.

Moet er nog wel eerlijk bij zeggen dat mijn oudste Shet daar en tegen er wel veel moeite mee had dat die van de hele tijd grazen naar overdag op de paddock ging.
Nu hij weer een paar uur per dag mag grazen is die echt in zijn element. Daardoor vind die de paddock nu ook minder erg en juist fijn dat die na een paar uur grazen de rust op de paddock kan pakken.
De overgang van 24/7 buiten naar 's nachts op stal had die dan geen enkel problemen mee. Dat pakte die wel echt onwijs goed op.

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:34

Allereerst heb ik niet alle reacties gelezen echter bij 2 paarden de overgang gezien (omgekeerd maar desondanks)

Casper, was bij de politie 24/7 op stal gewend. Maar had wel zijn lesuren daar (werd hij voor gebruikt). Maakte daar een drama er van om op de wei te staan. Bij ons op een boerderij heeft hij 24/7 buiten gestaan. Bij echt slecht weer afgelopen winter uit veiligheidsoverwegingen 24/7 op stal. Maar ook soms ‘s nachts op stal en de rest wei.
Eigenlijk maar 1 keer problemen gehad waarbij hij 24/7 eerst buiten had gestaan en even de nacht op stal ging. We zijn niet mee gegaan in zijn drama en hij vond daarna alles prima


Nienke komt ook van de pensionstalling af. Heeft haar vriendinnetje in de vorm van het buurpaard op de wei. Staat meer op de wei dan dat ze ooit heeft gestaan en bij fijne temperaturen ook al ‘‘s nachts een paar keer buiten gehad. Staat nu weer de nacht met de IJslander Blesy op stal. Vanmiddag om 15:00 uur stond mevrouw al weer bij het hek te wachten maar wacht daar ook prima een uur zonder stennis te schoppen. Dat doet ze ‘‘s ochtends wel zodra ik aan kom want dan kan de hele buurt horen dat ik er ben (hinnikt ze)
Ze moet aankomen in gewicht daarom deze keuzes. Geeft wel weer dat ze haar stal ook prima vind

Edit
Aanvulling
Ook Blesy was gewend om 24/7 buiten te staan
Nu hij ouder wordt (32 jaar) staat hij ‘‘s nachts wel eens op stal. Bij echt slecht weer ook overdag wat meer. Hij vind het prima

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:42

Mijn pony heeft echt jaren 24/7 buiten gestaan en 24/7 met inloopstal en paddock of uitloop voor de nacht.
Hij was van het type: deur nag niet dicht.

Nu vanwege de wolf hebben we besloten dat in de nacht alles op stal staat met deuren en luiken dicht. Hij is inmiddels bijna 33 en hij heeft het geaccepteerd. We zetten ze wel pas na 21 uur binnen en ze gaan er voor 9 uur uit. Meestal is het 21:30 tot 8:30.
Ik vind het nog steeds erg lang e houd liever de deur open, maar mijn pony is er niet slechter van geworden.

Ik zou het gewoon proberen. Is in de nacht op stal mogelijk op de plek waar hij nu staat? Zou fijn zijn als het verder goed gaat op die plek dat je niet gelijk hoeft te verhuizen om te kijken wat beter past.

Als het echt aan de kudde ligt dan is verhuizen meer een optie maar ook altijd een gok. Een stal waar ze meerdere groepjes hebben zodat gekeken kan worden wat de beste match is is dan wel fijn. Anders blijf je misschien verhuizen.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Van 24/7 buiten naar op stal, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:06


Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:08

Hier een paard wat van 24/7 buiten naar max 10 uur buiten is gegaan.
Heb nog nooit zo'n blij en ontspannen paard gehad. Ze was altijd wat kijkerig en zenuwachtig. Nu op een veel drukkere stal is ze dat veel minder.
Regelmatig dat ze helemaal onder het vlas zit en heeft liggen slapen in de stal, dit deed ze in de wei nooit.
Ze staat met vriendjes buiten, maar toch is ze altijd de eerste die aan het draad staat als het tijd is om naar binnen te gaan.
Ze geeft heel duidelijk aan dat haar dit veel beter bevalt, dus ik zou zeggen probeer het gewoon. Wellicht krijg jij er ook zo'n blij paard voor terug :)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:09

Mijn huidige paard heb ik omgesteld na diverse pogingen.
Die nam gewoon te weinig rust waardoor haar humeur er tegen andere paarden niet beter van werd (zeg maar ronduit slecht).
Ze zal altijd een beetje een heks blijven maar met haar eigen box is ze mentaal veel beter geworden.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:10

Mijn paarden heb ik op meerdere plekken gehad; s'nachts op stal en 24/7 buiten en heel eerlijk zie ik geen enkel verschil in hun gedrag of fysieke welzijn.

Ik maak me daarom geen zorgen meer over wel/niet op stal. Die van mij schijnen beide situaties even prettig te vinden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:11

Ik heb overdag alles samen en in de nacht apart staan.
1 op stal en de ander 3 op open stal en uitloop.
Ze liggen vaker en langer en ik merk dat er meer rust is onder de paarden lager in rang die normaal opschoten als de leider opstond toen er 1 open stal was. Ook is het makkelijke rom aan hun individuele voerbehoefte te voldoen, het zijn 4 totaal verschillende paarden en nu kan ik bijvoeren en medicatie geven zonder gedoe.