Halster om in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:39

Zie je maar hoe verschillend mensen denken over veiligheid of welzijn want ik vind los over een terrein buiten en binnen doen echt vreselijk en daar zou ik mijn paard dan weer nooit neerzetten :D

Ik vind het bijzonder dat het voor een deel blijkbaar erbij hoort dat ik paarden train. Waarom zou ik met een paard wat niet zijn halster om wil gaan werken? Daar huren mensen instructie voor in maar ik moet dat zien als onderdeel van het werk? Natuurlijk corrigeer ik een paard met buiten zetten, als het moet, en weet je wat je dan krijgt?

Verhalen over pensionstalhouders die paarden ongewenst corrigeren :D

Ik krijg nooit een bedankje omdat ik mijn leven gewaagd heb, maar wel een slechte review :') . Opvoeden word hier gezien als iets positiefs, dat is in de huidige tijd echt niet hoe stalhouders dat ervaren denk ik :o ?

Over het: ' er valt over te praten.'
Hier staat er ook wel eens een zonder, echt. Bijvoorbeeld bij wondjes of headshakers die niet tegen druk op de zenuw kunnen.

Maar het is wel zo dat er vaak eerst word gedacht aan wat de pensionstalhouder anders moet doen, voordat men zelf bijvoorbeeld een ander halster heeft geprobeerd :o

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:26

ruitje schreef:
Zie je maar hoe verschillend mensen denken over veiligheid of welzijn want ik vind los over een terrein buiten en binnen doen echt vreselijk en daar zou ik mijn paard dan weer nooit neerzetten :D


Haha, je moet in elk geval wel kunnen inschatten of het verantwoord is. En er zijn beslist wat paarden waarbij dat echt niet kan. Maar ook een boel waarbij ik denk dat het een boel moeite scheelt.

Citaat:
Ik vind het bijzonder dat het voor een deel blijkbaar erbij hoort dat ik paarden train. Waarom zou ik met een paard wat niet zijn halster om wil gaan werken? Daar huren mensen instructie voor in maar ik moet dat zien als onderdeel van het werk?


Ik denk dat dit twee kanten op gaat. Ten eerste: je kunt bijna niet met paarden bezig zijn, in welke vorm dan ook, en dan ook de paarden op te voeden. Niet per se trainen in nieuwe opzichten, of bij echte problemen, maar wel dat de paarden weten wie je bent en wat je komt doen. En dat kan helpen. (Ik vind het wat dat betreft bijvoorbeeld altijd weer wonderbaarlijk hoeveel verschil het maakt als paarden je kennen - zelfs al is dat alleen maar omdat je een keer per weekt langs hun stal loopt. Een keertje investeren in het halster omdoen, en het is daarna nooit meer gedoe.)

Ten tweede, ja, ik zou in elk geval wel verwachten dat stalhouders een basis heeft aan opvoeding en handling, het is geen fabriek. De kennis en ervaring hoort er wel bij. Zoals een stalhouder ook geen dierenarts is, maar ik wel wat basiskennis zou verwachten over het herkennen van een ziek paard of eenvoudige wondjes. En ook niet om dat allemaal op je te nemen, maar wel als extra paar ogen voor de eigenaar.

Het is in elk geval echt geen vak waarbij je een willekeurig iemand uit kantoor kunt plukken, daar zit wel meer aan vast.

Citaat:
Natuurlijk corrigeer ik een paard met buiten zetten, als het moet, en weet je wat je dan krijgt?

Verhalen over pensionstalhouders die paarden ongewenst corrigeren :D


Ja, er zijn wat dat betreft ook nooit sluitende antwoorden met 'zo moet je het doen en dan doe je het altijd goed', maar juist de hele tijd afwegingen.

Citaat:
Ik krijg nooit een bedankje omdat ik mijn leven gewaagd heb, maar wel een slechte review :') . Opvoeden word hier gezien als iets positiefs, dat is in de huidige tijd echt niet hoe stalhouders dat ervaren denk ik :o ?


Is dat echt zo? Dat zou wel erg zijn. Negatieve ervaringen komen altijd harder binnen dan positieve, maar bedanken mensen je echt niet? Ik hoop van wel.

Citaat:
Maar het is wel zo dat er vaak eerst word gedacht aan wat de pensionstalhouder anders moet doen, voordat men zelf bijvoorbeeld een ander halster heeft geprobeerd :o

Dat snap ik deels, maar daar komt ook gewoon mijn eigen visie bij kijken: geen gedoe aan paarden tenzij. Ik ben niet principieel tegen dekens of hoefijzers of graasmaskers of vliegenmaskers of peeskappen of wat dan ook - maar het uitgangspunt voor mij zou een paard zijn met zo min mogelijk gedoe, en dat is dus ook zonder halster als het kan. En dan is het gemak van een minuutje in de ochtend niet automatisch genoeg om een paard altijd het halster om te houden. (Maar ik vind dus wel dat de extra tijd die dat kost gewoon in het tarief hoort natuurlijk.)

Sabbientje

Berichten: 4703
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:41

Ik herinner mij opeens een verhaal hier op bokt van een meid die haar pony een halster om had gedaan, even een broodje ging eten, na een uur terug kwamen en haar paard vond met het halster vast achter de sluiting van de deur.
Paard hing dood over de deur heen.

Dus ik zou er niet blij mee zijn als mijn paard een halster op stal om moest houden.
Want als ze achter stalsluiting, waterbak, voerbak of wat dan ook blijven hangen……of ze krabben achter hun oor en komen met hun hoefijzer in het halster vast te zitten.

Daarnaast de grote kans op schuurplekken.


Noem mij een doemdenker, maar ik zou het er niet mee eens zijn.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:44

Ik denk dat wat jij stelt 'in theorie' ideaal is, maar in de praktijk gewoon anders blijkt?

Ik zou dan als pensionstalhouder moeten inschatten of een paard los over het erf kan: Dat schat ik in, dan vliegt er een over het beton: rechtzaak aan mijn broek en ik kan de boel wel sluiten.

Een keer investeren in een halster omdoen en nooit meer gedoe: Ik heb er met halster waar ik met lopen elke dag moet opletten omdat ze op hetzelfde stuk, waar ze elke dag door dezelfde persoon worden buiten gezet, 5 keer braaf zijn en 5 keer aan het spoken gaan. Het is niet dat ik niet wil investeren, als die theorie zou werken zou het mooi zijn, maar het is in de praktijk niet zo :o .

Ik heb denk ik aardig wat kennis in huis, maar waar ligt dan precies de verwachting in wat ik doe aan het aanleren van basisvaardigheden? Is het mijn verantwoording dat een paard door iedereen binnen en buiten te zetten is? Dat ik dat kan, ik kan dat paard dagelijks corrigeren hoor als dat moet, moet dat? Is dat wat hoort bij de verantwoording van een pensionstalhouder? En is 2 keer in de hand hebben dan genoeg als een eigenaar een hele andere visie heeft?

Heel veel mensen zitten echt echt echt niet te wachten op pensionstalhouders die hun paard opvoeden... Ik denk dat wij hetzelfde denken maar met een andere uitkomst: Ik wil zo min mogelijk gedoe. D.w.z. dat ik zo min mogelijk negatieve ervaringen met een paard wil. En een halster aan verkleind die kans :)

Ik geef trouwens na een rondleiding een folder mee met de nadelen van mijn stal, daar staat deze op. Komt iemand: dan is dit waar je voor kiest.

Laat je onze stal daarom gaan, ook prima :)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:44

Een halster is levensgevaarijk, maar er is natuurlijk ook gewoon een middenweg, een halsriem. Daar komen ze niet meevast te zitten, het zit ze niet in de weg, maar het kan een paard er wel aan pakken en meenemen en als iemand dat lastig vindt kun je nog een touw om de neus slaan.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:45

Sabbientje schreef:
Ik herinner mij opeens een verhaal hier op bokt van een meid die haar pony een halster om had gedaan, even een broodje ging eten, na een uur terug kwamen en haar paard vond met het halster vast achter de sluiting van de deur.
Paard hing dood over de deur heen.

Dus ik zou er niet blij mee zijn als mijn paard een halster op stal om moest houden.
Want als ze achter stalsluiting, waterbak, voerbak of wat dan ook blijven hangen……of ze krabben achter hun oor en komen met hun hoefijzer in het halster vast te zitten.

Daarnaast de grote kans op schuurplekken.


Noem mij een doemdenker, maar ik zou het er niet mee eens zijn.


Maar ga jij dan op zoek naar een andere stal of ga je er toch staan en dan lopen zeuren?
Ik heb ook veel plaatsen waar ik om bepaalde dingen nooit zou willen staan. Zoals die plekken die paarden zonder begeleiding in groep binnen/buiten laten lopen, of die onbeperkt hooi voeren of te weinig buiten komen of of… Tuurlijk mag je selecteren, maar goed ook. Maar ik ga dan ook niet op die plekken staan en dan proberen het beleid te veranderen. Dit is iets dat je van dag 1 weet.

Sabbientje

Berichten: 4703
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:56

Poekkie schreef:
Sabbientje schreef:
Ik herinner mij opeens een verhaal hier op bokt van een meid die haar pony een halster om had gedaan, even een broodje ging eten, na een uur terug kwamen en haar paard vond met het halster vast achter de sluiting van de deur.
Paard hing dood over de deur heen.

Dus ik zou er niet blij mee zijn als mijn paard een halster op stal om moest houden.
Want als ze achter stalsluiting, waterbak, voerbak of wat dan ook blijven hangen……of ze krabben achter hun oor en komen met hun hoefijzer in het halster vast te zitten.

Daarnaast de grote kans op schuurplekken.


Noem mij een doemdenker, maar ik zou het er niet mee eens zijn.


Maar ga jij dan op zoek naar een andere stal of ga je er toch staan en dan lopen zeuren?
Ik heb ook veel plaatsen waar ik om bepaalde dingen nooit zou willen staan. Zoals die plekken die paarden zonder begeleiding in groep binnen/buiten laten lopen, of die onbeperkt hooi voeren of te weinig buiten komen of of… Tuurlijk mag je selecteren, maar goed ook. Maar ik ga dan ook niet op die plekken staan en dan proberen het beleid te veranderen. Dit is iets dat je van dag 1 weet.

Als het halster echt om moet, ga ik een andere stal zoeken.
Sterker nog, ik zou er niet eens gaan staan.

Indien het een nieuwe regel is, wil ik weten waarom. En vertel ik mijn redenen om geen halster om te laten.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:07

ruitje schreef:
Een keer investeren in een halster omdoen en nooit meer gedoe: Ik heb er met halster waar ik met lopen elke dag moet opletten omdat ze op hetzelfde stuk, waar ze elke dag door dezelfde persoon worden buiten gezet, 5 keer braaf zijn en 5 keer aan het spoken gaan. Het is niet dat ik niet wil investeren, als die theorie zou werken zou het mooi zijn, maar het is in de praktijk niet zo :o .


Dit vind ik niet helemaal terecht, je maakt het nu heel erg zwartwit. Ik stel helemaal niet dat het altijd werkt. Maar het maakt wel uit - ik vis ook al een tijdje paarden uit de paddock of stal.

Citaat:
Ik heb denk ik aardig wat kennis in huis, maar waar ligt dan precies de verwachting in wat ik doe aan het aanleren van basisvaardigheden?


Als je precies wilt weten wat de verwachtingen zijn denk ik dat accountancy beter past dan paarden. Omgang met paarden is van alles wat: sommige dingen zijn voorspelbaar en kun je voorkomen, en net als je denkt dat alles een beetje loopt duiken de paarden onder de draad door, spelen er hormonen op, moet er een nieuwe hierarchie bepaald worden, is het heet/koud/storm/regen, lust een paard het hooi niet of wat dan ook. Ik denk dat het niet zo'n strijd moet worden, het is niet de klanten tegen de stalhouders, en het is ook niet een exacte wetenschap. Als je probeert het beste te doen en daarbij ook probeert te leren van situaties denk ik dat het best goed gaat. Maar het blijven ook wel levende dieren, dus het welzijn speelt wel een rol. Dus ook de afweging of een halster wel of niet om moet blijven is een afweging die je af en toe moet maken toch?

Als we nooit wat hadden willen veranderen stonden paarden misschien nog in stands met een blok aan hun halstertouw - dat is gelukkig niet meer zo. Ik ben blij dat de paardenwereld een aantal gewoontes heeft losgelaten en ik zou het jammer vinden als de sfeer van niets ter discussie mogen stellen weer terug zou komen.

(En dat betekent niet dat de halsters af moeten, maar wel dat het een onderwerp van gesprek kan blijven dat je eens in de zoveel tijd opnieuw afweegt: is het nog nuttig en nodig en zinvol?)

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:09

Sabbientje schreef:
Als het halster echt om moet, ga ik een andere stal zoeken.
Sterker nog, ik zou er niet eens gaan staan.

Indien het een nieuwe regel is, wil ik weten waarom. En vertel ik mijn redenen om geen halster om te laten.


Ik ga hier helemaal in mee. Halster om in de wei, helemaal prima.
Halster om in de stal vind ik veel te link. Ik zou er een stal om laten varen, ook al is het voor de rest nog zo goed.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:51

Mijn ervaring is dat je hier niks tegen kan doen.
Als het je niet zint, daar is het gat van de deur.

Dit is dus een van die dingen die ik wilde weten/op lette als ik een stal ging bekijken.
Ik vind het totale onzin. Beschadigd de huid, gevaar voor blijven hangen en dat alles zodat stal eigenaar lekker makkelijk en snel klaar is. Meh.

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:21

Lusitana schreef:
Een halster is levensgevaarijk, maar er is natuurlijk ook gewoon een middenweg, een halsriem. Daar komen ze niet meevast te zitten, het zit ze niet in de weg, maar het kan een paard er wel aan pakken en meenemen en als iemand dat lastig vindt kun je nog een touw om de neus slaan.


Maar met een halsriem heb je geen ‘stuur’?
Dat is ook niet veilig.

Tegenwoordig zijn er gelukkig genoeg halsters en rubbertjes die het veiliger maken. Verder zijn er ook haken die je dicht kan draaien. Gewoob te koop bij bouwmarkt.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 02:43

Denk dat halsters om houden zeker zijn voordelen heeft en meestal gaat het goed. Maar een risico is er altijd. Mijn ruin stond 2 maanden geleden met halster op stal en is waarschijnlijk ergens blijven hangen met als gevolg flinke wonden op zijn neus en onder zijn kin waarvoor 16 hechtingen nodig waren. Nergens is iets te zien waar hij achter kan blijven hangen, maar het gebeurde toch.

imaudy
Berichten: 5056
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:27

Ik wil dat alles in rust gaat en als er geen 20 seconden de tijd is om een halster om te doen dan zegt dat genoeg. Bij echt lastige paarden is het wat anders.
Een redelijk braaf paard laat zich ook prima vervoeren met een halstertouwtje om de hals.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:03

Oei die touwtjes om de hals vind ik dan weer niet acceptabel. Soms uit gemak wel eens met mijn eigen paarden maar puur om de hals heb je eig echt niets te zeggen als ze besluiten eens een andere weg te gaan. Dan ben je even snel en veiliger met een halster aandoen.

@twinducklin: auw, pijnlijk. Wel goed genezen? Paarden zijn ook meester in zichzelf te verwonden he. Hier lelijke schrammen al gehad door onnozele idees zoals naast de muur gaan rollen (het haar en vel plakte tegen de stenen), gelukkig nooit moeten naaien. ‘T probleem is dat ongeacht wat je doet, er zal wel altijd minstens eentje iets vinden om zich te verongelukken met iets.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:27

Tja, hier staan 70 pensionpaarden die zonder halster op stal staan.
We hebben 4 paddockrondes en bij elke ronde buiten zetten doen we de halsters om. Ze houden ze om in de paddock, enkele uitzonderingen daargelaten die met de buurman spelen en het dan verliezen (door de buurman). Met binnen zetten gaan de halsters weer af, het scheelt kost echt niet zoveel méér tijd hoor, of je even een halster omdoet of dat je de box inloopt en alleen vastklikt. Gaat in 1 moeite door.
Op de wei houden ze hun halster ook om. Allen die dag en nacht staan niet.
We hebben er geen moeite mee om halsters op/af te doen.
Alleen soms wanneer ze even later de molen in gaan blijft het halster even om.

Ik heb in de 27 jaar dat ik mijn paard heb en de 40 jaar in de paarden nog nooit een bedrijf gezien waar de halsters omblijven op stal. Ik vind het doodeng!

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:32

Even los van de discussie wat ik van een halster om in de stal vind heb ik wel zelf nu een poos een merrie van iemand gereden met nogal een gebruiksaanwijzing. Ik kreeg het halster prima om, koppie om laag en geen problemen. Maar de staleigenaar heeft elke dag discussie met haar om het halster om te krijgen, nu maken ze de sluiting los waardoor het halster niet over de oren hoeft en maakt ze hem daarna vast waardoor het enigszins gaat. Maar hier liep ik nooit tegen aan en de eigenaresse ook niet.

Er zijn ook gewoon paarden die super braaf zijn bij de eigenaar, maar bij een ander gewoon een ontzettende draak kunnen zijn.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:57

Hier 2 jaar terug een 19 jarige merrie gekocht die al jaren een halster droeg. Die heeft op haar neusbeen 2 kale plekken die nog steeds kaal zijn en dus nooit meer haar zullen hebben…
Wat moet ze enorme last gehad hebben van dat halster en vaak wondjes gehad hebben voor het zo ver kwam…
Dus neen, ook ik zou nooit 24/24 een halster aan houden.

Maar ik snap ook wel de kant van de pensionhouder…

Al kan je daar natuurlijk wel een onderscheid in maken.
De paarden die manieren hebben en bij wijze van staan te wachten om hun neus in het halster te steken mogen hem af, de andere houden hem aan tot ze wel deftige manieren geleerd hebben.
(Want als hier een jong paard staat die groen is, laat ik ook voor enkele weken/maanden dat halster aan tot ze alles kennen en een halster om doen 2 keer niets meer is, want ook geen zin om dan elke dag 20 min door de stal te dansen tot je het jonkietje weer te pakken hebt…

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:59

Je hebt wel kans dat ze, als ze last krijgen van het halster door een schuurplek, zelf gaan proberen het halster af te krijgen en dat zou dan een reden kunnen zijn waardoor ze ergens achter blijven haken. In de wei zie ik vaak paarden die geprobeerd hebben hun slecht passende halster af te krijgen en dat lukt dan niet helemaal maar hangt over 1 oor of zo. Maar ja, als je paard in pension staat en anderen moeten hem af en toe pakken dan moet een halster vaak wel. Die dingen zijn niet voor niets uitgevonden.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:04

ruitje schreef:
Ik denk dat wat jij stelt 'in theorie' ideaal is, maar in de praktijk gewoon anders blijkt?

Ik zou dan als pensionstalhouder moeten inschatten of een paard los over het erf kan: Dat schat ik in, dan vliegt er een over het beton: rechtzaak aan mijn broek en ik kan de boel wel sluiten.

Een keer investeren in een halster omdoen en nooit meer gedoe: Ik heb er met halster waar ik met lopen elke dag moet opletten omdat ze op hetzelfde stuk, waar ze elke dag door dezelfde persoon worden buiten gezet, 5 keer braaf zijn en 5 keer aan het spoken gaan. Het is niet dat ik niet wil investeren, als die theorie zou werken zou het mooi zijn, maar het is in de praktijk niet zo :o .

Ik heb denk ik aardig wat kennis in huis, maar waar ligt dan precies de verwachting in wat ik doe aan het aanleren van basisvaardigheden? Is het mijn verantwoording dat een paard door iedereen binnen en buiten te zetten is? Dat ik dat kan, ik kan dat paard dagelijks corrigeren hoor als dat moet, moet dat? Is dat wat hoort bij de verantwoording van een pensionstalhouder? En is 2 keer in de hand hebben dan genoeg als een eigenaar een hele andere visie heeft?

Heel veel mensen zitten echt echt echt niet te wachten op pensionstalhouders die hun paard opvoeden... Ik denk dat wij hetzelfde denken maar met een andere uitkomst: Ik wil zo min mogelijk gedoe. D.w.z. dat ik zo min mogelijk negatieve ervaringen met een paard wil. En een halster aan verkleind die kans :)

Ik geef trouwens na een rondleiding een folder mee met de nadelen van mijn stal, daar staat deze op. Komt iemand: dan is dit waar je voor kiest.

Laat je onze stal daarom gaan, ook prima :)

Denk dat je van de eigenaren mag verwachten dat zij hun paard opvoeden.

Voor mij was het los gooien achter de stal en richting land laten rennen en vice versa (en dan liefst ook nog even opdrijven met een quad), ooit een reden om van stal te wisselen met mijn paard. De groep werd zo wild dat mijn paard in de haast mee te komen zijn hoefballen kapot trapte terwijl hij heel makkelijk aan de hand mee was te nemen. Betreffende staleigenaar bevestigde dat volmondig, maar koos keer op keer voor het losgooien en opjagen.
Eigenaar op een stal erna merkte dat ook op: jouw paard loopt altijd met zijn hoofd ter hoogte van mijn schouder dus ik weet altijd waar hij is en hij springt daardoor niet bovenop mij als hij een keer schrikt.
Tot op de dag van vandaag loopt hij aan een los touwtje mee (ondertussen is ie 29 jaar oud). Ook mijn jongere paard heeft dat geleerd. Heb daar zelf ook gemak van als ik ze uit het land haal, wil er niet achteraan skiën.
Een kwestie van opvoeden. Net zoals braaf meewerken met het halster omdoen. Paar tellen werk want ze steken zelf hun neus al in het halster.
Maar als op voorhand duidelijk is dat mijn paarden echt op stal worden gezet met halster dan moet ik de keus maken: dat accepteren of toch verder zoeken naar een andere plek als dit voor mij een dealbreaker is.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:21

Zelf zou ik echt niet op een stal willen staan waar een paard verplicht 24u per dag een halster om moet.
Maar heb 2x in de omgeving een ongeluk hiermee meegemaakt. Een paard in de wei met hoef in halster geraakt en in sloot gevallen en verdronken. En andere paard met achterijzer in halster vast gekomen en door in paniek te trekken veel schade in been gemaakt.

Zou ik wel weer veel tijd investeren in mijn paard als die niet makkelijk te halsteren was. Dat vind ik zelf namelijk ook super irritant.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:23

Hoeveel volwassen paarden van pensionklanten zijn slecht te halsteren?
Dat zijn uitzonderingen. Niet de regel

mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:33

996981 schreef:
Een stalhouder die te lui is om een halster aan te doen zou sowieso niet bij mij passen…


Dit inderdaad!
Ik zou snel vertrekken.

zoiezo ben ik niet zo voor buiten zetten maar voor buiten laten.
Echter in wolven gebied is het kiezen uit 2 kwaden.

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:40

genja schreef:
Zelf zou ik echt niet op een stal willen staan waar een paard verplicht 24u per dag een halster om moet.
Maar heb 2x in de omgeving een ongeluk hiermee meegemaakt. Een paard in de wei met hoef in halster geraakt en in sloot gevallen en verdronken. En andere paard met achterijzer in halster vast gekomen en door in paniek te trekken veel schade in been gemaakt.

Zou ik wel weer veel tijd investeren in mijn paard als die niet makkelijk te halsteren was. Dat vind ik zelf namelijk ook super irritant.


Ik vraag me dan altijd af hoor, breekt een halster dan niet? Mij lijkt het door de druk dat die gespjes wel kapot springen ofzo want die zijn niet zo sterk. Je hoort het vaak "paard trekt halster kapot"

Zou het zelf ook niet doen hoor. Heb hier volgens mij is 1x een halster in de nacht aangelaten, toen mijn veulens aankwamen en dat was het.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:49

996981 schreef:
Hoeveel volwassen paarden van pensionklanten zijn slecht te halsteren?
Dat zijn uitzonderingen. Niet de regel


Nou dit. Ik ken heel weinig paarden die echt slecht te halsteren zijn. Meestal is de connectie halster om= naar buiten al genoeg. Maar dan nog zou je ook ervoor kunnen kiezen om alleen bij de paarden die slecht te halsteren zijn het halster om te laten, en het dan bij de eigenaar te leggen om dit te oefenen zodat het halster in verloop af kan. Win win, want dan is de stalhouder niet verantwoordelijk voor het trainen ervan en ligt het bij de pensionklant om het te oefenen. Wil je halster af? zorgen dat je paard makkelijk halstert. En 9 van de 10 keer is dat echt binnen twee keer oefenen opgelost. Kan zo simpel zijn als een snoepje aanbieden bij box inlopen voor een positieve connectie.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:51

genja schreef:
Zelf zou ik echt niet op een stal willen staan waar een paard verplicht 24u per dag een halster om moet.
Maar heb 2x in de omgeving een ongeluk hiermee meegemaakt. Een paard in de wei met hoef in halster geraakt en in sloot gevallen en verdronken. En andere paard met achterijzer in halster vast gekomen en door in paniek te trekken veel schade in been gemaakt.

Zou ik wel weer veel tijd investeren in mijn paard als die niet makkelijk te halsteren was. Dat vind ik zelf namelijk ook super irritant.


Beide ongevallen in de wei als ik het zo lees?