het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:05

Paarden met verschillende behoeftes aan voer en beweging is altijd vervelend ;(

Ik had juist vorige week al ruimte gemaakt voor de vliegendekens alhoewel Boon tegenwoordig haast niet meer schuurt door de mugjes. Dat was imo meer de kombi van te suikerrijk voer en gras wat het triggerde.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:23

Ja hier heel wisselende voerbehoeften wat veel management vraagt (en daarmee extra werk), maar met een blessure is het wel extra lastig.
Ik weet nog dat wij op stal een keer zoiets hadden met een peesblessure, die kon ook niet alleen. Toen hebben we met tijdelijke omheining een kleine paddock midden in de normale paddock gedaan. Dan stond ze eigenlijk altijd midden in de kudde en altijd op semi gelijke afstand (dus niet dat de geblesseerde vooraan staat en de rest bijv achterin). Dat werkte, naar omstandigheden, best goed.

Belker

Berichten: 15314
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:31

Dais wat balen.

Hier ook al veel staartgezwiep en wat gestamp. De knutjes en muggen zijn er weer.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:34

Hier ook al ontzettend veel muggen. Soms zitten er echt tientallen op hun lijf tegen de schemer. Ze willen dan ook graag naar binnen.
Ik overweeg voor binnen zo’n insectenlamp.

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:09

Zie positieve berichten en wat mindere.. Dais wat oliebol zeg!
Boemel mooie punten voor Sebas en diekke!

Iets met knutten en muggen.. hier vooral veel poep kevertjes

Mooie stal gezien! Prima afmetingen toch?

Net Hera even gereden en hoewel ze na het eerste rondje draf fijn voelt twijfel ik soms wel. Thuis nu wel helemaal braaf maar goed heb dr eigenlijk gekocht om mee naar t bos te kunnen. Hoop eerdaags weer eens een keertje te kunnen proberen.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:14

Zo lastig Dais. Echte dilemma's af en toe. Dit is een hele herkenbare. Helaas kan het nooit perfect zijn voor iedereen en is het deinst kwade optie uitzoeken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:19

Hier ook al veel kleine vliegjes in de schemer

Smid heeft zooltjes ertussen gedaan, afwachten wat nu gaat gebeuren.
Zadelmaker geweest mar niks lag lekker
1 lag vrij goed maar paard gaf een flinke bok aan de longe. Zadel apart gelegd en even laten weer getest en wederom bij dat zadel een bok
No go dus.

Bijna les lag in stilstand wel goed maar zodra ze ging lopen ging het achteren omhoog, boommaat leek verder wel goed
Hele hoge schoft en een rechte lange rug, een wintec lag nog het meest redelijke op haar maar ze had alleen een nieuwe spring en de anatomica S line lag vrij goed maar ook die kwam iets omhoog. prijsverschil van ruim 1500 euro tussen die zadels dus ik ga eens verder kijken naar de wintec
gezien haar schrale rug misschien met wijzigen van kopijzers ook her handigste

rover_
Berichten: 1362
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:41

Lastig Dais.

Hier ook al aardig wat muggen gezien, voor mijn gevoel meer en eerder dan andere jaren.

Mooie stallen! Prima maat toch ook al is het anders dan je dacht (kan rotter uitpakken).

Balen LN. Hier goede ervaring met de dressage pro van Wintec. Inderdaad fijn dat makkelijk aan te passen is.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:26

Karin_deB schreef:
@Solleke noah, ik zou voor mijn eigen gemoedsrust toch een draadje spannen. Eigenlijk jouw pakkie an niet want jij hebt tenslotte een nette omheining en goed genoeg voor jouw paarden maar het zou mij toch meer rust geven denk ik.
Overigens wel jaloers dat jouw paarden niet knagen!
Hier bewust wel stroom op houten omheining want ik heb slopers en bevers.
De man van de omheining zei overigens dat er een flinke pak stroom op staat. Dat geloof ik wel inmiddels.
Mijn merrie kwam er 2 dagen geleden met haar neus tegenaan en kreeg een optater.
Ze heeft een half uur staan schrapen en schudden met haar hoofd :=

@Malenka, hopelijk is Roos weer opgeknapt :(:)

@boemel, wat leuk de eerste wedstrijd :D. En nette punten!
Wel balen van de onregelmatigheid, hopelijk niets ernstigs!

@kojack, alsnog mooie maten stallen!
Bewust gekozen voor 2 wanden tegen elkaar aan in het midden?

@LN, benieuwd wat de smid zegt vandaag!


We hebben de tussenwand een stukje verlengd, dat is door hele handige mannen aan elkaar vast gelast.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:28

manzano schreef:
Hier heel af en toe zon, maar vooral erg grijs. Valt me wel op dat de paarden al flink staan te zwiepen met hun staart en wat gestampt. Ik zie niet echt wat, maar die kleine muggetjes zijn soms ook lastig te zien. Hebben jullie al van dat soort beestjes?


Jazeker, een paar weken geleden al muggen en nu ook weer van die hele kleine mugjes. Ze zijn vooral dol op onze schimmel en de bonte.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:33

Heel lastig LN.... Ik ga nu de 5e pasronde in :=
Missch ook eens kijken naar Edix? Is ook geschikt voor rechte rug, aanpasbaar en redelijk betaalbaar.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:51

Thanks voor het meedenken dames. Ik kijk het even aan en anders gaat de rijbak tijdelijk maar dicht en hebben ze alleen hun paddock.
Ik heb vanochtend gedreigd met het afhakken van haar been als ze niet braaf is en tot nu toe lijkt het gewerkt te hebben O:)

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:54

Dais_ schreef:
Thanks voor het meedenken dames. Ik kijk het even aan en anders gaat de rijbak tijdelijk maar dicht en hebben ze alleen hun paddock.
Ik heb vanochtend gedreigd met het afhakken van haar been als ze niet braaf is en tot nu toe lijkt het gewerkt te hebben O:)

:') dat is ook een optie :=

horsii

Berichten: 7605
Geregistreerd: 06-11-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:07

Hier zijn de vliegen en muggen ook weer actief.

Lastig wisselende voer en bewegings behoefte.
Dat is ook een van de redenen dat ik niet alleen een schuilstal wil maar ook vaste boxen.

Marjan, hopelijk kunnen jullie gauw het bos in.
Fijn dat ze thuis in iedergeval braaf voelt.

Mooie stal afmetingen toch.

Nette punten, goede eerste wedstrijd.


Hier is Tess voot de tweede x alleen achter gebleven, super braaf. Stond lekker in stal (open) hooi te eten.
Dus dat wordt rustig conditie opbouwen met Kyra en weer lekker buiten rijden.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:22

Fijn zeg! Jong geleerd is oud gedaan :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 07:45

Ik heb ook aparte boxen en paddockjes die ik apart kan afsluiten.
In de avond heb ik ze apart staan, diegene die meer nodig heeft krijgt meer en andersom. In de ochtend voer ik de merries nog slobber en brok bij in hun stal.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:55

Marjan, zit er geen Bokker in de buurt waar je mee naar het bos kan?
Tess heeft 5 jaar niet alleen van het erf af gedurfd. Uiteindelijk is het me gelukt met hulp van lange lijnen en erachter lopen. Toen ze dat eenmaal durfde was het onder het zadel geen probleem meer.

Mijn achterbuurvrouw maakt ze bosmak door eindeloos veel grondwerk en ermee te gaan wandelen.

Lynn Nikita en Manzano lastige zadelkeuzes zo te lezen.
Wat betreft Wintec, die hebben best mooie modellen en zitten ook lekker. Maar voor mij is de twist niet smal genoeg. Ik krijg heupproblemen.
Op een wat moeilijkere rug verwacht ik niet dat je gaat slagen met een Wintec.
Kent & Masters wellicht als je in een niet al te hoge prijsklasse zoekt met aanpasbaar kopijzer.

Zelf ben ik echt fan van Sella. Heb een hoop zadels in handen gehad, maar voor de prijs wat je ervoor betaald, heb ik nog geen vergelijkbare kwaliteit gezien. En alleen maar complimenten over de pasvorm gehad vanuit osteopaat en fysio. Maar goed, die zijn inmiddels ook best in prijs gestegen.

Horsii, wat fijn dat Tess zo goed alleen kan staan. Dat geeft rust hè.
Afgelopen zondag is Diekke ruim 3 uur weggeweest. Ik zag Mirtje op de camera ook zo relaxed staan eten. Echt fijn is dat.

Einde ochtend heeft mijn vriend les met Mirtje van de gedragstrainer. Ik had toen een pakket van 10 trainingen genomen en de bedoeling was dat ze 2x per week getraind zou worden. Echter de trainster kon vaak niet en soms zat het weer tegen, dus uiteindelijk ben ik toch veel in mijn uppie verder gegaan met de tips van de gedragstrainer.

Inmiddels kan ik weer heel veel met Mirtje. Poetsen, wandelen, grondwerk, longeren, lange lijnen.
Mijn vriend mag dus de laatste training gebruiken, want Mirtje luistert nog niet zo best naar hem. :=

Karin_deB

Berichten: 8254
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:19

@kojack, aah ik snap hem!

@LN, misschien is GFS wat? Heeft ook een verwisselbaar kopijzer.
Die heb ik hier voor de ruin.

Hier ook al veel vliegjes/mugjes.
Gisteren na het avondeten rondje gefietst met de kinderen en toen was het ook lekker happen :=

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:35

Hier ook al veel muggen, die van mij staat al onder haar eczeemdeken. Gun dat paard een lange periode zonder deken maar helaas, we gaan bijna elk jaar van winter naar eczeemdeken

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:41

Met jullie input toch nog wat gesleuteld aan de stal. Zo staat het er nu voor! De voorzijde moeten we nog even bekijken wat we met de doorgangen willen en qua materiaal. Of we het open laten of er staldeuren inzetten zodat ze eventueel dicht kunnen.ze worden in ieder geval wel kleiner dan de 2,5m nu ingetekend.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:48

Mooie ruimte hoor!

Toen ik ging uitmesten net dacht ik nog 'ik zal Boon haar deken af doen'... onder het uitmesten de hele tijd met de gedachte 'ik moest nog iets...' Eenmaal weer binnen en kijk naar de etende paarden 'o ja dát was het...' 8-)

Belker

Berichten: 15314
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:20

Mooi samir. Je kunt van die stallen schuifdeuren ophangen, die hangen dan bij open tegen de wand en die kun je dichtdoen als het nodig is.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:35

DubbelFun schreef:
Mooie ruimte hoor!

Toen ik ging uitmesten net dacht ik nog 'ik zal Boon haar deken af doen'... onder het uitmesten de hele tijd met de gedachte 'ik moest nog iets...' Eenmaal weer binnen en kijk naar de etende paarden 'o ja dát was het...' 8-)


:)) totaal niet herkenbaar hoor O:)

Ik zit te wachten op de dierenarts/chiropractor. Die komt "in de ochtend". Ben nu wel aan het werk, maar merk dat ik er niet echt lekker in kom omdat ik steeds gevoel heb dat er elk moment iemand kan zijn.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 12:07

Nou hier moet ik mijn hoofd omgooien.... Zou eigenlijk vanmiddag moeten werken, audit afnemen in woning waar clienten wonen. Maar gaat niet door. Heb normaal vrij op de dinsdagmiddag en had al zoiets oliebol dat wordt krap omdat ik vanavond ook les moet geven. Maar nu heb ik dus ineens vrij en denk ik en nu? Ach ja het zal wel stallen uitmesten worden, paarden eens lekker borstelen, wat in huis opruimen en poetsen en dan niet jagen naar de les.

En hier moet ook dalijk de deken af.

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:22

Ondertussen is de deken af, Boon meteen weer eens goed geborsteld en de hoeven gedaan. Ik ben nu wel kapot, maar ben wel blij dat dat weer gebeurd is. Halverwege het fleecevest maar uit gedaan en in mijn t-shirt gestaan, was al best lekker :)