bitloos buiten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

bitloos buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 15:10

Verantwoord?
Aan de ene kant lijkt het mij super gaaf, maar aan de andere kant denk ik niet dat het veilig is, ik moet over een drukke weg als ik buiten ga rijden en als ik met andere rijd dan kan ze behoorlijk druk zijn en ik wil wel het overwicht hebben
Jullie mening/ervaring?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:25

Ik woon in een zogenaamd "boeregat" (weinig verkeer dus), met mijn Welsh ruin (sectie uit de kluiten gewassen A) ga ik wel eens de baan op zonder bit, soms zelf ook nog eens zonder zadel.
Ik rijdt hem dan altijd naar m'n thuis waar hij grasmaaier mag spelen, hij kent de route uit z'n hoofd (is ook niet zo ver) en ik vetrouw hem er 101% op. (en iedereen in de buurt kent ons ook)
Een "echte" (lees crossen zwemmen en gek doen) buitenrit zul je me niet zo snel bitloos zien doen, al helemaal niet met m'n andere pony's want die vertrouw ik daar absoluut niet in. Maar Greg is gewoon super-braaf en ik zie er dan ook geen graten in. (op hol slaan doet ie nooit en als ik mocht vallen is het toch niet van hoog, ik kan trouwens even goed vallen als ie een bit in heeft en dan is het ook enkel maar een kwestie van hem niet los laten.)
Ach ik heb hem al 9 jaar (haast 10) dan begin je zo een beestje wel te vertrouwen en te kennen. Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:29

Ik woon in de randstad en rij gewoon lekker bitloos buiten met ene EVhoofdstelletje. Rijdt net zo lekker als ene gewoon hoofdstel en is niet gevaarlijker of minder gevaarlijk dan met bit.
Voor overwicht heb je in princiepe geen bit nodig.
Viv

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:37

Ik heb 1 keer bitloos buitengereden. Het ging op zich wel heel erg goed, totdat we gingen galopperen, die ander die meeging ging iets te snel en toen ging Odin erachter aan. Dat was het enige wat niet goed ging.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:34

heb sinds kort een verzorgfjordje die ik op een touwhalster rij. Hij staat ook voor de kar en is dus in principe verkeersmak (wat niet wil zeggen die ie hem niet zo af en toe flink peert Knipoog maar goed). Heb er niet zoveel problemen mee zonder bit, maar voor de veiligheid heeft ie zijn hoofstel nog over het touwhalster aan als een soort noodrem (voor het geval de one-rein-stop nie werkt) en dat gaat prima hoor!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:00

Ik rij al anderhalf jaar bitloos, op een nerveuze dravermerrie. Ook buiten. Ik merk weinig verschil, het lijkt wel of ze juist rustiger is geworden zonder bit. Maar ik zou het niet snel doen met een paard dat ik niet 100% vertrouw, en - misschien nog wel belangrijker - het paard moet mij ook vertrouwen!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:09

Den rijd ik bijna dagelijks van de boerderij naar het land en anders om op een halstertje. Ook wel met een hand paard(je) d'r bij. 'Echt' naar buiten doe ik het ook wel eens met Tammy. Die kan ik gewon 100% vertrouwen. Want op een halstertje ben ik bang dat Den toch net ff te veel hengst kan zijn(ook al gaat het van en naar het land altijd goed).

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 05:37

Het is meer afhankelijk van je paard dan de omgeving waar je rijd.
Ik stap gerust op mijn merrie zonder zadel met een haltertje en ga het bos in.
De derde keer dat ik er op zat, ging ik zo zonder zadel met een haltertje het bos in.
Maar zulke dingen kan je niet met elk paard doen, je moet je paard eerst een paar keer rijden in de bak en kijken hoe hij reageerd.
Bij een drukke weg kan je altijd afstappen en aan de hand de weg over steken.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:48

Ik rijd al umm 2 jaar denk ik bitloos. Buiten op een bosal en in de bak nu meestal met touwhalster.
Mijn knollie is niet echt verkeersmak en daarom kies ik buiten voor mn bosal, heb je iets meer in je hand.. al is dat natuurlijk nie echt de juiste manier Haha! Maargoed, er is helaas geen rustig bos net even om de hoek hier.
Verder weet ik zeker dat ik hem met een bosal beter in de hand heb dan op een trensje. Het is een idee dat in je hoofd zit dat een bit is om je paard mee te stoppen.. en dat idee moet je hoofd uit... Bij mij duurde dat ook even maar nu wil ik niet anders!
Maar zomaar op een halstertje naar buiten rijden, nee, dat raad ik niemand aan.. daar gaat een weg aan vooraf.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:34

zolang je paard zo braaf is dat je hem zo kunt terugpakken, vind ik het niet onverantwoord.
maar ik denk dat veel paarden buiten niet zo zijn Haha!
dat wil ik ook nog wel eens doen, 's zomers zonder zadel en met halster door het bos.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:44

Ik heb het wel eens gedaan want in die tijd reed ik altijd zonder bit. reed dan gewoon met halster + teugels. ex is niet altijd braaf maar toen gelukkig wel en toen vertrouwde ik m ook

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:15

Denk dat hier een verschil moet worden gemaakt tussen: bitloos met bitlooshoofdstel, of bitloos met stalhalster.
Optie 1: met zo'n speciaal bitloos hoofdstel (EV, bosal) heb je veel meer te vertellen omdat deze druk uitoefend op de neus en als je paard daaraan gewend is loopt hij daar net zo makkelijk, zo niet beter op dan met bit (bit kan hij vastpakken, ook gevaarlijk).
Bitloos met stalhalster vindt ik ronduit gevaarlijk. Halsters liggen te los om het hoofd en hoe je de halstertouwen ook vastmaakt, echte controle zul je nooit hebben omdat zo'n halster nergens druk uitoefend.
Touwhalster.....tsja heb ik ook maar ik vindt het niks, maar mits goed op maat geknoopt is dit veiliger dan een stalhalster.
Maargoed das mijn bescheiden mening, hihihi
Viv

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:26

Ik reed vaak zonder zadel en hoofdstel op opa's welsh A merrie, vaak ging ik met alleen een stalhalster met een halstertouw eraan geknoopt door de bossen sjeezen, dat is dan weer een voordeel als je volgens je hele klas in een 'boerengat' woont er is maar heel weinig verkeer!
Ik heb heel soms eens zonder iets gereden maar dat vind ik weer een beetje gevaarlijk worden.
maar nu pas ik niet meer op die welsh en als ik met Appie zonder hoofstel zou moeten rijden weet ik al lang wat er gaat gebeuren!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 18:10

Net wat Vippie zegt , alleen met halster rijden vind ik onverantwoord , dan moet je een wel heel betrouwbaar en mak diertje hebben , en zelfs dan nog vind ik het te gevaarlijk.

Zelf rij ik Rena op een Hackamore , en die van mij is een echte hittepit , geen rustig en mak beestje maar nerveuzig van aard.
Voor ons is de Hackamore perfect , ik wil echt geen bit meer !

We doen er alles mee , meestal buitenrijden , naar het strand , soms in de bak wat dressuuren of springen...... ik vertrouw haar op de Hack meer dan met bit , ze heeft voordat ik haar kocht heel goed geleerd dat een bit eigenlijk niks te vertellen heeft , dat kun je vastpakken enz.

Een hackamore daarvan heeft een paard total geen last als je met een losjes hangende teugel rijdt , werkt alleen in als je dat wilt.
Het idee van een bit staat me ook tegen , zou zelf ook niet graag zo'n stuk staal in m'n mond willen , en als een paard braaf is dan nog heeft 'ie de hele tijd dat rotding in z'n mond hangen.... nee dan liever een Hackamoortje of side-pull , bosal.......dat soort dingen.
Veel paardvriendelijker en natuurlijker , vind ik.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:25

Ik denk dat het zolang jezelf maar niet denkt:' o jee, nu rijdt ik met een bitloos hoofdstel en moet ik oppassen' , dat het wel goed gaat. Gewoon (nou ja, gewoon, is makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog) rustig blijven onder alle situaties heeft een goede invloed op het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:44

Ik rijd Händell regelmatig buiten met een bitloos hoofdstel (als je op bitloos zoekt kom je er wel een foto van tegen) en dat gaat prima.
Omdat we midden in het bos wonen hoef ik niet langs de weg en heb dus geen last van verkeer.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:58

Nogal afhankelijk van je rijkunst, je paard en meerdere factoren lijkt mij.
Ik reed op m'n arab altijd met een endurance hoofdstel. Na een half uurtje klikte ik het bit eraf, en reed ik alleen verder op m'n halster. Ging prima.
Al vanaf hij is ingereden deed ik dat regelmatig. Hij reageert dan ook perfect op je zit, en was perfect te rijden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:44

Ha ha ha hackemore paardvriendelijker als een bit... goeie grap. Bij verkeerd gebruik kun je met een hackemore de neus van je paard breken. Dat heb ik met een normale watertrens of bustrens nog nooit gezien. Heb overigens niets tegen bitloze optomingen hoor maar ik vind een hackemore linke soep.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:17

Een hackamore KAN linke soep zijn als je niet weet hoe er mee om te gaan. Maar ja je geeft een aap ook geen scheermes... En de neus van je paard er mee breken moet je echt je best voor doen hoor.
Ik heb meerdere paarden op een hackamore gereden, en veel zijn er inderdaad rustiger mee.

Een bitloze optoming kan heel goed werken, zeker zo goed als met een bit, mits het paard niet zo gereden is dat het bit de enige rem is.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:30

Onze Welsh K reageert net zo goed op het touwhalster als op het hoofdstel. Als je goed genoeg kan rijden kan je haar op allebei uitstekend houden maar als de rijkunsten iets minder zijn gaat ze met haar berijder aan de haal ongeacht hoofdstel of touwhalster.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:05

Ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik.
In ieder geval niet met Pinky. Pinky schrikt nogal eens ergens van en ik neem het risico niet dat hij dan aan de kletter gaat...

Als iemand anders het doet vind ik het prima maar volgensmij zeg ik wel 'eigen schuld' als er werkelijk iets gebeurt..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:14

annegti schreef:
Ha ha ha hackemore paardvriendelijker als een bit... goeie grap. Bij verkeerd gebruik kun je met een hackemore de neus van je paard breken. Dat heb ik met een normale watertrens of bustrens nog nooit gezien. Heb overigens niets tegen bitloze optomingen hoor maar ik vind een hackemore linke soep.


Wat een onzin. Met een hackamore met korte scharen is vrijwel geen neus te breken. Dan moet je er wel héél wat aanhangen.. En overigens ben ik dan ook van mening dat je zelfs een neus kan breken als je maar geneog gewicht hangt aan een halster (bij wijze van spreken). Een hackamore in de hand van een goede ruiter die hiermee om weet te gaan, is naar mijn mening inderdaad vriendelijkeer dan een bit. Overigens is met een bit minstens net zoveel schade aan te richten in de verkeerde handen. het voorbeeld van een aap ook geen scheermes gheven vind ik heel goed gevonden!

Ikzelf ga binnenkort weer trainen met een hackamore, mijn oude is kapot en moet dus eerst een nieuwe halen. Jawel, KAPOT, hier kwam te grote druk op te staan en deze knapte. Niks overgehopuden aan de neus, wel een kapotte hack.. Zegt toch ook al een boel.. Wat betreft een hack met lange scharen: ander verhaal, hier zit metaal in verwerkt en dat is bij de korte hack´s niet het geval..

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:27

Ik zou het niet durven hoor! Dan voel ik me niet veilig! Vooral met dit koude weer zijn de pony's graag wat actiever, dus ik zou echt niet durven!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:22

Het valt me wel op dat mensen zeggen dat ze het met hun actieve / schrikkerige pony niet durven , alsof je met iets zonder bit niks te vertellen hebt !
Ik ga er maar even vanuit dat diegenen , in dit topic bv. Pinky en pino , het over een halster of zoiets hebben.
Daarmee heb je dus echt geen stuur / rem of wat dan ook. Een Hackamore zoals ik die heb (korte scharen , zie profiel Knipoog ) is voor mijn gevoel juist veiliger dan een bit.

Een paard kan het bit tussen de kiezen nemen zoals gezegd , met iets dat op de neus ligt kan dat niet. Als het echt fout gaat en je hebt alleen nog de mogelijkheid om met flink trekken je paardje te stoppen , dan trek ik liever flink via de neus aan het hoofd , dan in een supergevoelige mond , veels te kwetsbaar ! Bij een gevoelig vurig ding heb je bovendien nog dat deze pijn hem angst kan geven waardoor het dier helemaal in paniek is. Druk op de neus is duidelijk en niet pijnlijk , je kunt je paardje dan makkelijker weer rustig krijgen.
Althans dit is mijn ervaring met Rena , die er toen ik haar net had wel eens een enkele keer in zware paniek vandoor tetterde.... lekker dan als je met een bit in die bek gaat hakken , nee dan liever een Hack !

Maarja , ik vond het zelf ook wel een beetje eng toen ik voor het eerst zonder bit , met de Hack ging rijden , komt gewoon doordat je zo gewend bent aan dat stuk metaal in die bek , maar als je eenmaal door dat gevoel heen bent kun je zelf oordelen dat bitloos zo veel voordelen heeft en zo veel paardvriendelijker is dan met bit......

Maar ik hou erover op , mijn mening is nu wel bekend Lachen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:42

Zoals ik al schreef: het maakt niet uit of we een touwhalster gebruiken of een bit. Met een gewoon bit heb je echt niet meer te vertellen. Paarden kunnen het bit tussen de kiezen nemen of er gewoon dwars doorheen lopen.