wat is leuk voor je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

wat is leuk voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 12:23

oke symmie mag ineens niet meer naar buiten Verward ik voelde me dus behoorlijk voorgelogen, maar goed wat moet je dan doen. ik heb besloten ze niet te spenen tot het voorjaar,. ik wil sym niet in een kleine donkere box zetten in d,r uppie. nou zorg ik wel dat ik er veel ben. ik ben er op z'n minst 3 uur perdag. dan gaan ze 30 tot 60 min in een paddock met een vriendje. vervolgens gaan we losgooien met mammie erbij dat duurt niet zolang en sym doet eigelijk niets. ik denk zo'n 20 min. dan gaan we 1 uur grazen. sym lekker los en rennen doet ze echt nooit Schijnheilig
Dan gaan we als het kan i.v.m regen poetsen of stappen. Dan komen ze opstal krijgen ze slobber (exel) en veulenbix (sym) Er hangt een hooi net kuil en meestal nog een bergje kuil op de grond van hwet middag eten en er hangt een hooi zak met hooi. Verder krijgen ze hun middag maal en wortetjes die ik over de grond strooi zodat ze kunnen zoeken en als laatste krijgen ze 1/2 muslie op de grond op het stro gestrooid ook om te zoeken.

Nu hebben ze dit natuurlijk best snel weg en wil ik iets te doen voor sym. Nu heb ik aan de kerstman liktis voor mijn boredom breaker gevraagd een jolly bal, een snack a ball en een paddock liktit. wat kan ik verder vragen of wat zeggen jullie kan ik beter niet vragen?
thanx alvast.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:41

Ik denk dat je beter je veulen in een grote opfokstal kan zetten.
Zo krijgt ze haar broodnodige beweging.

Het is nog niet zozeer verveling die funest is, maar wel de beweging die ze nu niet genoeg krijgt. Hierdoor loopt ze een groot risico op het ontwikkelen van artrose en OCD.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:45

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat je beter je veulen in een grote opfokstal kan zetten.
Zo krijgt ze haar broodnodige beweging.

Het is nog niet zozeer verveling die funest is, maar wel de beweging die ze nu niet genoeg krijgt. Hierdoor loopt ze een groot risico op het ontwikkelen van artrose en OCD.

good point! heb ik ook ooit gelezen in Bit. Dit had het paardenproefcentrum in Lelystad bevonden. Beweging bevordert aanmaak van gewrichtssmeer, en dat doet alles smooth verlopen. Bij gebrek aan gewrichtssmeer loopt het stroever waardoor meer kans op irritatie op het bot waardoor oneffenheden op het bot (OC) of zelfs botsplinters (OCD) kunnen ontstaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 17:01

ze komt gelukkig nog best wat buiten. er zijn er veel die haar pakken om in de paddock te zetten. ook ik ben veel met haar bezich. wa dat betreft krijgt ze genoeg, maar die avond uren vooral staat ze opstal en wil ik haar wat te doen geven. verder staan ze bij de fokker ook gewoon opstal, dus da's geen optie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:11

Als ik je stukje nog eens terug lees haal ik eruit dat het diertje slechts 3 uur per dag eruit komt,
dat is misschien wel genoeg om haar energie kwijt te raken, maar niet genoeg om haar botten en gewrichten genoeg te belasten door de hele dag door sprintjes en stops te maken. Die natuurlijke belasting is broodnodig om het gestel te harden.
Dat kan je nooit in een paar uur tijd nabootsen.
Dat is o.a. in het onderzoek wat Desiree aanhaalt naar voren gekomen.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:53

Misschien kun je het veulen de hele dag op de wei laten staan?Dan kun je hem smorgens buiten zetten en savonds binnenzetten. Het lijkt me dat een veulen het beste zoveel mogelijk bij andere veulens moet zijn.
Ken je niemand anders met een veulen? Misschien kun je ze dan samen in een stal zetten ( als de stal groot genoeg is ).

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:54

Sorry heb weer eens niet goed gelezen, dat buiten zetten kan dus niet. Maar 2 veulens in een stal lijkt me wel gezellig hoor!

yoda

Berichten: 603
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:07

sorry zaten nog al wat foutjes in door het snelle typen
Laatst bijgewerkt door yoda op 17-12-02 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

yoda

Berichten: 603
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:10

tegen verveling kan je ook een grote lege goed omgespoelde cola fles pakken met bijna aan de hals van de fles twee tegenoverliggende gaten te maken daar een strodraatje door heen tehalen en op te hangen in je stal je kan in die fles eventueel een paar brokjes doen zodat het hun aandacht trekt ook stukjes appel of wortel die maar net door de opening van de fles passen dan is het des te leuker als ze er eentje uitkrijgen dat heb ik ook bij mijn pony in de stal hangen hij is 1,5 jaar en verveeld zich 's avonds ook vaak op stal

veel sucses gr yoda

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 14:26

ze komt bij mijn 3 uur buiten. verder staat ze nog met andere paarden in de paddock. ze heeft een groote vriendin daar staat ze naast. ik ga zaterdag overleggen of het schot wat er voor zorgt dat ze elkaar alleen achterin de stal kunnen zien kan weg gehaald worden tot op een meter bij de voerbak.
ze komt dus ook nog met haar vriendin buiten. hoelang weet ik niet. minimaal 30 min. ook de mensen van de 2 jarige ruin zetten ze samen buiten.
gister is gekeken of ze met een fries van 4 a 5 jaar buiten kon. de uitslag weet ik nog niet.

ik ga die fles truk proberen, maar kan die niet stuk?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:41

Een veulen moet zoveel mogelijk buiten kunnen om goed te ontwikkelen. Dat kan je niet omzeilen met speelgoed een snoepjes voor in de stal. Je zal moeten zoeken naar een oplossing waarbij het veulen zoveel mogelijk buiten kan.

Hoe oud is het eigenlijk? Vanaf 6 maanden kan je veilig spenen (vroeger kan ook, maar daar ben ik niet zo voor te vinden).
Misschien moet je ze, als het veulen oud genoeg is, toch spenen als je het veulen dan bij vriendjes kan logeren in een soort veulenweide, waar de diertjes heel de tijd buiten en binnen kunnen?

yoda

Berichten: 603
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 08:42

nee hoor de fles kan niet stuk mijn kwpn-er heeft er ook een in zijn stal hangen en die zit er echt kei hard aan te trekken maar ook bij hem is ie nog niet stuk

gr yoda

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:07

maar hoe maak je die gaatjes. blonde dollie hier heeft gisteren haar duim een cm ingesneden met een hoeve mesje hihihi

sym komt hier meer buiten dan bij de fokker. met haar groote vriendin heeft ze er echt lol in. ze knabbelen aan elkaar Lovers

marina probeerd ook te spelen en dan rent symmie hard weg. ze heeft gisteren ook nog 2 x een half uur met de arabische ruin buiten gestaan. ze is met mama los geweest en we hebben een uur gegraasd. nou daar heeft ze ook beweging gehad Lips are sealed gelukkig was het donker Haha! (kon de boer haar niet zien gaan hihihi). Viel wel mee hoor, maar ze mogen maar een paar meter het land op, dus als ze te vergaat loop ik met exel richting stal en dan komt ze er even later achter aan gestoormd en bokken hihihi

yoda

Berichten: 603
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:35

ik heb het gedaan met een aardappel mesje maar idd moet je wel heel goed uitkijken eerst is het heel moeilijk en daarna snijd het heel makkelijk dus kijk uit met je vingers!

ps heb ook al in mijn vinger gesneden
gr.yoda

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 12:32

hihihi nou ik kijk wel ff want 1 vinger vind ik ff wel zat.